Kärsitkö/oletko kärsinyt työuupumuksesta?

Gradu2006

Hei,

Olen kauppatieteiden yo ja teen lopputyötäni työuupumuksesta.
Pääaineeni on organisaatiot ja johtaminen ja erikoistun henkilöstöjohtamiseen.
Haluan tutkia työuupumusta, jotta myöhemmin
tulevaisuudessa voin itse parantaa työhyvinvointia yrityksissä, joissa
tulen työskentelemään henkilöstökysymysten parissa.

Tarkoituksenani on kartoittaa työuupumukseen johtaneita/vaikuttaneita tekijöitä.

Etsin nyt työuupumuksesta/-väsymyksestä kärsineitä haastateltaviksi.
Haastattelut suorittaisin nyt syksyn aikana Teille parhaiten sopivalla tavalla.

Tutkimustulokset tulen käsittelemään täysin luottamuksellisesti ja anonyymisti. En tule julkaisemaan haastateltavien henkilöiden,
yritysten tai paikkakuntien nimiä lopputyössäni.

Vapaaehtoisten pyydän ottavan minuun 15.10 mennessä yhteyttä sähköpostitse:
[email protected]

Kiitos kaikille jo paljon etukäteen!

8

1693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varsinkaan työuupumuksesta

      Hei, lähestyt lukjoita epäeettisellä tutkimusotteella:
      1) Et kerro nimeäsi, etkä tiedekuntaa tai yliopistoa, johon teet graduasi,
      2) Pyydät lähettämään yhteystiedot osoitteeseen, jonka vastaanottajan henkilöllisyydestä tai tarkoitusperistä ei ole mitään tietoa: ehkä tietoja voitaisiin käyttää väärin, siitähän tässä ei ole mitään todellisia takeita!

      Olen itse työyhteisössä töissä viransijaisena, jossa on työuupumusta. Vaikka henkilö olisi pidemmän ajan ollut sairaslomalla työuupumuksesta, hän ei ole täysin terve palattuaan töihin, vaan työyhteisö joutuu mukautumaan toipilaan henkilön mielialoihin ja mahdollisiin oikkuihin. Usein psyykeen on jäänyt pysyvä jälki työuupumuksesta ja se voi näkyä maanis-depressiivisenä käyttäytymisenä, yliahkeruutena, jonka työnjälki on hyvin sekavaa tai kiukunpuuskina, ylitouhukkuutena, stressinsietokyvyn muuttumisena minimaaliseksi, kritiikinsietokyvyttömyytenä, defensiivisena käyttäytymisenä, kostonhaluna ja kieroiluna. Että tässä esimerkkiä, mitä minä saan kokea sairaan työtoverini taholta: hän on niin sairas, mutta työyhteisö suojelee häntä ja on palkannut minut muun muassa tukemaan hänen työtään ja kohta tässä voi käydä, että olin terve tullessa ja sairas sijaisuuden päättyessä. Sijainen saa sitten tavallaan siirtymän sairaan henkilön psyykestä ja sairas paranee tilapäisesti, kunnes tarvitsee uuden uhrin. En aio siihen suostua, olen jo hakemassa muuta työpaikkaa ja aamuisin psyykkaan itseäni kristillisen meditoinnin avulla vahvaksi. Koetahan saada se gradusi aikaan, kerro rehellisesti kuka olet ja missä laitoksessa opiskelet. Siitä voi lähteä.

      Nimimerkki akateemisesti koulutettu

      • voimia sinulle,

        "Että tässä esimerkkiä, mitä minä saan kokea sairaan työtoverini taholta: hän on niin sairas, mutta työyhteisö suojelee häntä ja on palkannut minut muun muassa tukemaan hänen työtään ja kohta tässä voi käydä, että olin terve tullessa ja sairas sijaisuuden päättyessä. Sijainen saa sitten tavallaan siirtymän sairaan henkilön psyykestä ja sairas paranee tilapäisesti, kunnes tarvitsee uuden uhrin. En aio siihen suostua, olen jo hakemassa muuta työpaikkaa ja aamuisin psyykkaan itseäni kristillisen meditoinnin avulla vahvaksi."

        KIITOS VIESTISTÄSI, tämä on juuri sitä mitä tarvitsen tuekseni omassa päätöksessäni!! Minäkään en halua sairastua.


      • ....
        voimia sinulle, kirjoitti:

        "Että tässä esimerkkiä, mitä minä saan kokea sairaan työtoverini taholta: hän on niin sairas, mutta työyhteisö suojelee häntä ja on palkannut minut muun muassa tukemaan hänen työtään ja kohta tässä voi käydä, että olin terve tullessa ja sairas sijaisuuden päättyessä. Sijainen saa sitten tavallaan siirtymän sairaan henkilön psyykestä ja sairas paranee tilapäisesti, kunnes tarvitsee uuden uhrin. En aio siihen suostua, olen jo hakemassa muuta työpaikkaa ja aamuisin psyykkaan itseäni kristillisen meditoinnin avulla vahvaksi."

        KIITOS VIESTISTÄSI, tämä on juuri sitä mitä tarvitsen tuekseni omassa päätöksessäni!! Minäkään en halua sairastua.

        Hieman syyllistävää tekstiä. Meillä ala on vaativa ja pitkät sairaslomat psyykenperäisistä syistä sääntö kuin poikkeus. En ole havainnut, että lomalta palanneet olisivat negatiivisia, vaikka paha burnis ei esim 1,5 vuoden sairaslomalla paranekaan.


    • Uupunut2

      Kyllä! Aihe on varsin osuva tänä päivänä, ja toivon todella, että kartoitat laajalti tätä aihetta ruohonjuuritason työntekijöiden parissa enemminkin kuin johtajatasolla. Johtajat nimittäin voivat aina delegoida työtehtävänsä alaspäin, aivan samoin kuin syyllisyyden epäonnistumisistaan voi aina delegoida alaspäin.

      Alallani on paljon uupumusta, joka koetaan epäonnistumiseksi, siksi työntekijät mieluiten peittelevät uupumustaan, ja vain yrittävät hammasta purren jaksaa, vaikka ilmassa on selkeät henkisen sairastumisen merkit stressin takia, joillain jopa fyysisinä oireina (rintakipuina, hengenahdistuksina, paniikkikohtauksina) ilmentyen.

      Johtajat lomailevat, ja samalla "päivystävät", jolloin lomapäiviä ei edes kulu....

      • syntipukkiko

        Ainakin minä olen huomannut työyhteisössäni seuraavan vinoutuman:

        tiimissä on neljä työtätekevää ja yksi työnjohtaja, joka jatkuvasti, lähes viikottain vahtii muiden tiimin jäsenten toimintaa ja laatii heille työsuunnitelmat, työtunnit, seurantalistat, kertoo heille vaatimuksista jne. Sitten hän lähes viikottain käy jokaisen luona huomauttelemassa erilaisista korjaus ja parannustavoista, miten työtä pitäisi paremmin tehdä. Jos joku väliaikaisista uskaltaa tehdä parannusehdotuksen, niin saa kuulla, ettei mahdollisesti tämän henkilön palveluksia tarvitakaan jatkossa tai voidaan tehtäviä supistaa jollakin tavalla. Palkanmaksukriteerit ovat hämärän peitossa, samoin kirjallista työsopimusta ei ole tehty pyynnöstä huolimatta. Kuukausipalaverissa jokainen tiimiläinen näyttelee jaksavansa, vaikka ovat ihan loppu ja kyllästyneet tähän showhun. Muu työyhteisö kuvittelee, että osastolla on kaikki hyvin, tosin siellä väliaikaisesti käyvät saattavat huomata, että varsinkin väliaikaisten työntekijöiden arvostus on nollassa, koska heitä nolataan ja häiritään jatkuvasti, niin että työ olisi mahdollisimman henkisesti raskasta ja epämielekästä. Kuitenkin puolet ryhmästä on vakinaisia ja he ovat delegoineet näille väliaikaisille kaikkein ikävimmät ja työläimmät tehtävät ja jatkuvasti väliaikaiset elävät paineen alla, mahtaako työ enää jatkua sijaisuuden jälkeen, lisäksi yksi vakinainen purkaa jatkuvasti turhautumiaan väliaikaisiin työntekijöihin. Eikö ole hyvä maaperä burn outille? Hakisitko tähän työpaikkaan töihin???


      • burnoutistakin kärsivä

        Olen ihan samaa mieltä delegoinnista, itse olen niin uupunut etten edes jaksa kummemmin kirjoitella, tulee vaan ennestään huonompi olo. Kotonakin mies kyllästynyt valitukseeni työyhteisön ongelmista....! Olen ihan hukassa ja niin väsynyt kaikkeen, on toki parempiakin päiviä: onnekseni. Tänään mies viimeksi valitti mun valittelustani, että sitä samaa sä jaksat päivästä toiseen. Se siitä tuesta. Omahan on ongelmani, mutta silti aina kuvittelen, että olisi jossain joku turvallinen olkapää nojattavaksi. Myönnän, että stressini on raskasta katseltavaa ja kuunneltavaa....silti, en haluaisi hakea sairauslomaakaan, tuntuu heikolta ihmiseltä sellainen, joka ei jaksa kantaa taakkansa, en sellaista haluaisi myöntää edes itselleni. Tiedän tarvitsevani vahvan ja itseäni viisaamman ihmisen tukea, vaan mistä sellaisen löydän?


      • keskustella
        burnoutistakin kärsivä kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä delegoinnista, itse olen niin uupunut etten edes jaksa kummemmin kirjoitella, tulee vaan ennestään huonompi olo. Kotonakin mies kyllästynyt valitukseeni työyhteisön ongelmista....! Olen ihan hukassa ja niin väsynyt kaikkeen, on toki parempiakin päiviä: onnekseni. Tänään mies viimeksi valitti mun valittelustani, että sitä samaa sä jaksat päivästä toiseen. Se siitä tuesta. Omahan on ongelmani, mutta silti aina kuvittelen, että olisi jossain joku turvallinen olkapää nojattavaksi. Myönnän, että stressini on raskasta katseltavaa ja kuunneltavaa....silti, en haluaisi hakea sairauslomaakaan, tuntuu heikolta ihmiseltä sellainen, joka ei jaksa kantaa taakkansa, en sellaista haluaisi myöntää edes itselleni. Tiedän tarvitsevani vahvan ja itseäni viisaamman ihmisen tukea, vaan mistä sellaisen löydän?

        Myös uupumuksen tai miksi sitä kutsutaan läpikäyneen miehen kanssa tosissasi niin olen valmis juttelemaan. Ehkä löydämme neuvoja yhdessä.

        Ainakin itse olen saanut apua.

        t.Hannes


      • ennen kuin kehotetaan
        burnoutistakin kärsivä kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä delegoinnista, itse olen niin uupunut etten edes jaksa kummemmin kirjoitella, tulee vaan ennestään huonompi olo. Kotonakin mies kyllästynyt valitukseeni työyhteisön ongelmista....! Olen ihan hukassa ja niin väsynyt kaikkeen, on toki parempiakin päiviä: onnekseni. Tänään mies viimeksi valitti mun valittelustani, että sitä samaa sä jaksat päivästä toiseen. Se siitä tuesta. Omahan on ongelmani, mutta silti aina kuvittelen, että olisi jossain joku turvallinen olkapää nojattavaksi. Myönnän, että stressini on raskasta katseltavaa ja kuunneltavaa....silti, en haluaisi hakea sairauslomaakaan, tuntuu heikolta ihmiseltä sellainen, joka ei jaksa kantaa taakkansa, en sellaista haluaisi myöntää edes itselleni. Tiedän tarvitsevani vahvan ja itseäni viisaamman ihmisen tukea, vaan mistä sellaisen löydän?

        Sepä se, uupunut ei haluaisi jäädä sairaslomalle vaan yrittää puskea viimeisillä voimillaan hampaita kiristellen. Todennäköisesti työn tulos ei ole enää lähelläkään hyvää ja kaikki luovuutta vaativa on mahdotonta.

        Ensinnäkään et pääse eteenpäin ellet myönnä tilannettasi. Työssä tai sinussa on nyt jotain vialla. Se vaatii pysähtymistä, terapiaa ja uudelleen arviointia.

        Toiseksi: puoliso ei ole terapeutti. Miehesi on aivan oikeassa, kun sanoo, ettei jaksa katsoa valittamistasi. Hän on tosissaan. Jatkuva valittaminen, samojen asioiden vatvominen on paitsi hyödytöntä myös raskasta lähiomaiselle, joka alkaa pian tuntea itsensä neuvottomaksi ja epätoivoiseksi. Vain sinä voit tehdä asioillesi jotain ja tähän tarvitset ammattiapua. Miehesi tehtävä on vain olla puolisosi.

        Kolmanneksi: mitä pitempään sinnittelet sitä vaikeampi prosessi on edessä. Kuinka huonosti sinun on voitava, että voit myöntää uupumuksesi? Pitääkö tulla paljonkin fyysisiä oireita tai suoranaista sairastelukierrettä?

        Siinä olet oikeassa, että uupumus merkitsee heikkoutta. Sitä vain on meissä kaikissa aika ajoin, halusimme tai emme. Heikkona oleminen on hyvä asia, se muuttaa elämää, vie eteenpäin. Vuosien päästä opit arvostamaan omia tarpeitasi ja voimavarojasi enemmän, etkä ryöstöviljele niitä tarkoituksiin, jotka eivät anna sinulle mitään. Mutta tätä sinä et huomaa, ellet pysähdy ensin miettimään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe