Selittäiskö joku mulle miksei Tunguskan komeettaa (vai mikä lie ollut?) havaittu sen aikaisilla (v.1908) tarkkailulaitteilla. Ymmärtääkseni optiikka ja tähtitiede olivat kehittyneet jo satoja vuosia? Siis mitään ei ilmeisesti nähty vaikka se oli ilmeisesti komeapyrstöinen komeetta ja ollut ainakin viikkoja maan läheisyydessä. Vai eikö asiasta uskallettu kertoa? Voisiko sama toistua tänä päivänä?
TUNGUSKA
20
2630
Vastaukset
- efefefe
Höh, sehän oli ufo eikä komeetta.
Löytämäni tiedon mukaan Tunguska olisi ollut jo aikaisemmin hajonneen komeetta Encken jäännöksiä. Tähdenlentoparvet ovat yleensä komeettojen jäännöksiä, joilla ei enää ole pyrstöä.
Monia muitakin teorioita on Tunguskasta esitetty. Kiinnostava tapaus.- Ilmiönä
Oli sen ilmakehässä räjähtäminen. Onhan siitä tuolla Wikissä, mut en ehi kattomaan.
Miten korkealla lie tömähtänyt. 100-1000m? - TunGunDone-76
lienee ollut todella nopea, ei meikäläisten vehkeillä nähdä noin kaukaa ja nopeasti tulevia kohteita millään, muurahaisia tässä ollaan, vaikka muuta luullaa - pelkkää paskaa avaruuden vessapaperilla.
Nykytekniikalla havaitaan asteroidivyöhykkeeltä radoiltaan 'irtoavat' karkulaiset ajoissa. Niiden rata aikaa myöten tulisi myös Maan uhkaksi.
Meteorikraattereita on Suomen alueellakin kymmeniä.
Asennoidun kyynisesti suunnitelmiin, että massiivisten meteoriittien ratoja
voitaisiin muuttaa ydinaseen avulla.
Asiaan suhtaudutaan Nasassa vakavasti. Asteroidille on jo laskeuduttu. Tämä on totta.
Siitä on pitkä matka vielä asteroidin pirstomiseksi vaarattomaksi.
Samat kiertoradan muuttamiseksi. Aika näytää; miten kokeet edistyvät.- miksuh.
capt.cöpenick kirjoitti:
Nykytekniikalla havaitaan asteroidivyöhykkeeltä radoiltaan 'irtoavat' karkulaiset ajoissa. Niiden rata aikaa myöten tulisi myös Maan uhkaksi.
Meteorikraattereita on Suomen alueellakin kymmeniä.
Asennoidun kyynisesti suunnitelmiin, että massiivisten meteoriittien ratoja
voitaisiin muuttaa ydinaseen avulla.
Asiaan suhtaudutaan Nasassa vakavasti. Asteroidille on jo laskeuduttu. Tämä on totta.
Siitä on pitkä matka vielä asteroidin pirstomiseksi vaarattomaksi.
Samat kiertoradan muuttamiseksi. Aika näytää; miten kokeet edistyvät.Musta toi ydinaseen käyttäminen asteroidin pilkkomiseen on huuhaata. Siis kyllähän tota on nähny leffoissa jne. Mutta jos maata kohti tulee iso asteroidi, niin sen rataa tuskin muutetaan ydinaseella riittävästi. Samaten asteroidin pilkkominen pienemmiksi möykyiksi on sikäli arveluttavaa, että ne pienemmätkin möykyt voi olla vaarallisia. Jos asteroidi vaan hajoaisi pariksi pienemmäksi asteroidiksi ja kaikki tulisi yhä maata päin niin koko räjäytysoperaatio olisi ihan turha,
- EKHAPA
miksuh. kirjoitti:
Musta toi ydinaseen käyttäminen asteroidin pilkkomiseen on huuhaata. Siis kyllähän tota on nähny leffoissa jne. Mutta jos maata kohti tulee iso asteroidi, niin sen rataa tuskin muutetaan ydinaseella riittävästi. Samaten asteroidin pilkkominen pienemmiksi möykyiksi on sikäli arveluttavaa, että ne pienemmätkin möykyt voi olla vaarallisia. Jos asteroidi vaan hajoaisi pariksi pienemmäksi asteroidiksi ja kaikki tulisi yhä maata päin niin koko räjäytysoperaatio olisi ihan turha,
Asteroidin pilkkominen esim räjäyttämällä suurentaisi kuitenkin kohten koknaispinta-alaa, lisäten suuresti ilmakehän kuluttavaa ja hidastavaa vaikutusta. ½mv2 on kaava millä kohde muuttuu energiaksi planeetan pinnassa. Erityisti npeus on siis merkitsevä ja tässä mielessä nimenomaan suhteellinen nopeus maapallon pyörimisliike huomioiden. Kuten tunnettua monia puolusmekanismeja on jo paperilla, kuten vaikuttaminen kohteen kertautuviin ratamuutoksiin (esim auringon sät. avulla) jo vuosia ennen oletettua törmäystä. kaikki mekanismit edellyttävät kuitenkin ajoissa saatuja ja riittävän tarkkoja faktoja kohteen muuttujista ja luonnollisesti asiaankuluvaa teknologiaa
Käsittääkseni parhaan selityksen mukaan se oli pieni komeetta (eri arvioiden mukaan 100 - 500 m läpimittainen jäämöykky) joka lähestyi Maata melkein Auringon suunnasta. Aurinkoa lähestyessään se jäi kaikilta havaitsijolta huomaamatta. Merkillepantavaa on, että oudon värikkäät ilta- tai aamuruskot herättivät huomiota jo pari päivää ENNEN törmäystä. Maa oli silloin jo komeetan pyrstön sisällä!
Tunguskan tapaus ei muuten ollut ainoa laatuaan edes viime vuosisadalla. Samantapainen vähän pienempi törmäys sattui 1930 niinikään harvaan asutulla metsäalueella Perun ja Brasilian rajalla. Siitä on ollut juttuja sekä Tähdet ja Avaruus- että Sky and Telescope- lehdissä, mutta en nyt yhtäkkiä niitä löytänyt.- ja teidän komeettanne
Ex-neuvostokoelentäjä eversti, tri Marina Popovitsin mukaan Venäjän ilmavoimilla ja KGB:llä on tallessa jäänteitä Tunguskan UFO:sta. Jäänteet on tutkittu ja ne eivät ole ihmisen teknologian aikaansaamia.
- toki vain
ja teidän komeettanne kirjoitti:
Ex-neuvostokoelentäjä eversti, tri Marina Popovitsin mukaan Venäjän ilmavoimilla ja KGB:llä on tallessa jäänteitä Tunguskan UFO:sta. Jäänteet on tutkittu ja ne eivät ole ihmisen teknologian aikaansaamia.
ja tämä huhu on peräisin sitten toveri Ivanoffin kertomuksesta 5 promillen vodkahuuruissa, Uralin rinteen juurella olevasta kuppilasta.
Spassiboo, olemme ihan silmänä ja korvana :>)
- menit
sitten tuossa salaliiton. Kuis meiän NY käy? Käyvätkö everstit päälle?
- Rezo
Miten maapallo pystyi olemaan komeetan pyrstön sisällä jos kerran tuli auringon suunnalta? Työnsikö aurinkotuuli pyrstön nopeampaan vauhtiin kuin itse komeetan?
- googlaustaitoinen
Rezo kirjoitti:
Miten maapallo pystyi olemaan komeetan pyrstön sisällä jos kerran tuli auringon suunnalta? Työnsikö aurinkotuuli pyrstön nopeampaan vauhtiin kuin itse komeetan?
"Miten maapallo pystyi olemaan komeetan pyrstön sisällä jos kerran tuli auringon suunnalta? Työnsikö aurinkotuuli pyrstön nopeampaan vauhtiin kuin itse komeetan?"
Komeettojen pyrstö on aina poispäin auringosta:
http://www.astro.utu.fi/zubi/comet/comet.htm - ---...---
Rezo kirjoitti:
>Työnsikö aurinkotuuli pyrstön nopeampaan vauhtiin kuin itse komeetan? <
Kyllä. Juuri näin.
- AROSUSI-09
Nykyisilläkään systeemeillä ei voida taivaanrantaa sataprosenttisella tarkkuudella tarkkailla ja varmasti joku tuollainen Tunguskan meteoriitin kokoinen porsaanreikä löytyy./En usko että asiasta pidettäisiin meteliä,jos huomattaisiin maata kohti tuleva tappajameteoriitti...
- rahan tekoa huuhaata
teille. kirjoitti:
Katsokaapa
http://en.wikipedia.org/wiki/Pavel_Popovich
Mitäs tuumaatte?Sama kamaa ku meidän Juhannnnn Afff Gran, pipo kiristäny liikaa ja liika pitkään - lopputuolos ei voi olla kovin aivoja muuta kuin turvottava...
Joten puupää, tai viisas mies joka osaa lyödä rahoiksi, vaikka on epäonnistunut/ onnistunut pilaamaan henk.koht. uransa armeijan leivissä.
Mutta täyttä paskaahan sen puheet on, siitä ei päästä mihkään.
Vai kiristääkö pipo suakin?
- WikiLee
Tässä linkki wikipediaan. Lukekaa sieltä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tunguska_event
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943792
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473175Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002807- 1342457
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572450- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172377Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212304Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232296- 642080