Miten on??

Peppi

Olen kokeillut avantouintia joitakin vuosia sitten. Kävin kolme kertaa kokeilemassa ko harrastusta mutta se ei oikein avautunut minulle. Se paljon puhuttu "veri alkaa kiertää kropassa ja loppu illan on lämmin ja hyvä olo sekä yöunet on makoisat" ei pitänyt minun kohdalla paikkaansa.Kävin silloin saunassa ja uimassa ja saunassa ja lopuksi vielä uimassa mutta minulle jäi loppuillaksi jäätävän kylmä olo. Kotona luita ja ytimiä palelsi. Yöllä heräsin kylmään oloon ja seuraavana päivänä oli vilu koko päivän.Mietin vieläkin missä mahtoi olla "vika"?
Olen kysynyt sitä joiltakin mutten ole vieläkään saanut vastausta miksi näin kävi.
Siksi kysynkin teiltä palstalaiset tietääkö joku syyn tähän?

8

1573

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikke Naputtaja

Saunomalla saat nostettua kehon lämpötilan takaisin normaaliksi. Viimeisen kunnon lämmittelyn jälkeen käväiset vain pikaisesti pulahtamassa avannossa, jotta hikoilu lakkaa. Sitten kuivaat ja pukeudut lämpimästi, eikä pitäisi enää tulla väristyksiä.

Tärkeää on, että viimeisen kerran saunoessasi lämmittelet kehosi kunnolla lämpimäksi, ja että viimeinen pulahdus avantoon on lyhyt.

• Peppi

Juuri noin olen tehnyt ja tulos on ollut se mistä jo kerroin. Viimeksi kokeilin viikko sitten meressä pulahtelua "samoin metodein" ja tulos oli taas sama. Kylmää oloa ja vilua riitti seuraavaksi yöksi ja päiväksi.Avantoseurani teki samoin mutta olo oli hänellä ihan erilainen. Missä vika?? Luulisin maalaisjärjellä, että kaikilla ihmisillä alkaisi veri kiertää kohisten mutta olenko jotenkin erilainen??

• avantouimari
        Peppi kirjoitti:

Juuri noin olen tehnyt ja tulos on ollut se mistä jo kerroin. Viimeksi kokeilin viikko sitten meressä pulahtelua "samoin metodein" ja tulos oli taas sama. Kylmää oloa ja vilua riitti seuraavaksi yöksi ja päiväksi.Avantoseurani teki samoin mutta olo oli hänellä ihan erilainen. Missä vika?? Luulisin maalaisjärjellä, että kaikilla ihmisillä alkaisi veri kiertää kohisten mutta olenko jotenkin erilainen??

Juominen on erittäin tärkeää myös palelun kannalta. Täytyy juoda ennen, jälkeen ja myös avantouinnin aikana. Jos käy 5-6 kertaa uimassa ja saunassa niin vettä tulee juoda ainakin puolen limsapullon verran miel. enempi.
        Lämmin pukeutuminen avantouinnin jälkeen on myös tärkeää.
        Kun ilmat kylmenee niin avannon jälkeinen olo vaan parenee. Tuulinen, sateinen, loskainen keli on huono, kova kirpeä pakkanen on miellyttävin. Myös esim. flunssa tulo tmv. voi aiheuttaa epämieluisan kokemuksen.

• mahan täydeltä

Miulle on neljä avantokäyntiä ja kolme kertaa saunassa sopiva määrä yhdelle illalle. Jos käyn viidesti avannossa, niin lopun iltaa palelen. Seurassa on monella samanlaisia kokemuksia. Toiset käy avannossa vain kerran ja jotkut kestävät huomattavastikkin enemmän avantokäyntejä.

• Finn

joo, viimeksi saunaan ja sen jälkeen kotiin. kyllä se hyvä olo siitä tulee. ei se avaudukkaan heti, pitää käydä useampi viikko.

• Peppi

Kyllä lopuksi tekisi mieli vielä mennä saunaan lämmittelemään hetkeksi, mutta jokainen avantouimari on sanonut ettei niin saa tehdä. Pitääpä varmaan kokeilla.Harrastus kyllä kiehtoisi kun kylmä vesi ei tunnu "pahalta" ja mieheni käy avannossa. Olisi mukavaa yhdessä miehen kanssa "harrastaa" samaa juttua, mutta tähän mennessä se on kaatunut tuohon jälkikylmyyteen.

• veri kiertää

Johtuu siitä, että et aloittanut uintikauttasi ehkä tarpeeksi ajoissa. Avantouintia ei pitäisi aloittaa silloin kun jäät ovat jo järvessä. Esim. syys-lokakuu, sieltä alkaen systemaattista uintia, ei silloin tällöin.

• ollut

jokainen tekee niinku itte tuntee parhaaksi. Itse palelin niinkuin sanoit; luita ja ytimiä myöte. Itse menen aina viimeksi saunaan ja kunnon löylyyn. Sanokoon muut mitä tahansa. Päälle suihku. Ja olo on IHANA!!!!!!! Kokeile.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1646
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1551
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      271
      1288
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1262
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      877
    6. 66
      854
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      65
      843
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      831
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      817
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      791
    Aihe