Onko kenelläkään tiedossa, kuinka valmistetaan etanolia Fischer-Tropschilla synteesikaasusta ja metaanista? Mitkä reaktio-olosuhteet, mikä katalyytti?
Fischer-Tropsch -synteesi
9
1325
Vastaukset
- prosessaattori
valmisteta tuolla prosessilla minkäänlaista etanolia. Kivihiilestä ja vedestä valmistetaan
Fischer-Tropssh-prosessilla bensaa ja dieseliä ja lamppuöljyä, eli hiilivetyjä.
Etanoli valmistetaan käymisteitse tai sitten eteenistä ja vedestä.- Wild Willy
Fischer-Tropschilla yleisesti kasvatetaan hiilivetyketjun pituutta. Triviaaleimmillaan Fischer-Tropschia käytetään metanolin syntetisoinnissa. Sillä toki voidaan valmistaa myös olefiineja ja parafiinejä, mutta hiilimonoksidin karbonyylihappi on helppo pelkistää hydroksyyliryhmäksi.
Synteesikaasu on vedyn ja hiilimonoksidin seosta. Metanolia saadaan siitä suoraan metallikatalyytillä 500 K lämpötilassa ja 25 kPa paineessa. Kun joukkoon lisätään metaania, hiilivetyketjua saadaan kasvamaan yhdellä yksiköllä. Eli siis
CO CH4 H2 -> C2H5OH
CO 3 CH4 -> C2H5OH C2H6
Reaktio-olosuhteiden ilmeisesti pitää olla jonkin verran erilaiset metanolisynteesiin nähden. Millaiset? - alk3m1st1
Wild Willy kirjoitti:
Fischer-Tropschilla yleisesti kasvatetaan hiilivetyketjun pituutta. Triviaaleimmillaan Fischer-Tropschia käytetään metanolin syntetisoinnissa. Sillä toki voidaan valmistaa myös olefiineja ja parafiinejä, mutta hiilimonoksidin karbonyylihappi on helppo pelkistää hydroksyyliryhmäksi.
Synteesikaasu on vedyn ja hiilimonoksidin seosta. Metanolia saadaan siitä suoraan metallikatalyytillä 500 K lämpötilassa ja 25 kPa paineessa. Kun joukkoon lisätään metaania, hiilivetyketjua saadaan kasvamaan yhdellä yksiköllä. Eli siis
CO CH4 H2 -> C2H5OH
CO 3 CH4 -> C2H5OH C2H6
Reaktio-olosuhteiden ilmeisesti pitää olla jonkin verran erilaiset metanolisynteesiin nähden. Millaiset?Täytyy muistaa että synteeseissä syntyy käytännössä aina sivutuotteita, ja nuo metanolin ja etanolin synteesit ei varmaan hirveästi toisistaan poikkea. Eli todennäköisesti tuolla synteesillä saisi aikaan juomakelvotonta tavaraa.
Ja laitteiston pitäisi olla tarkoitukseen sopiva, samoin reagenssit. Eli harrastelijalta ei varmasti onnistu. Sitäpaitsi ei kannattaisikaan, kun ottaa huomioon reagenssien, laitteistojen, lämmityksen jne. hinnan niin tulee alkon pullo todella paljon halvemmaksi. - Wild Willy
alk3m1st1 kirjoitti:
Täytyy muistaa että synteeseissä syntyy käytännössä aina sivutuotteita, ja nuo metanolin ja etanolin synteesit ei varmaan hirveästi toisistaan poikkea. Eli todennäköisesti tuolla synteesillä saisi aikaan juomakelvotonta tavaraa.
Ja laitteiston pitäisi olla tarkoitukseen sopiva, samoin reagenssit. Eli harrastelijalta ei varmasti onnistu. Sitäpaitsi ei kannattaisikaan, kun ottaa huomioon reagenssien, laitteistojen, lämmityksen jne. hinnan niin tulee alkon pullo todella paljon halvemmaksi.Lähinnä minua kiinnostaa nykyisillä bensanhinnoilla se, että kuinka hyvin Fischer-Tropschilla saisi biomassaa konvertoitua auton polttoaineeksi. Eli sivutuotteet kuten metanoli eivät ole issue, vaan lähinnä saanto. Teollisuusmetanoli on kuitenkin etanolia halvempaa jo tuottajahinnoilta, mutta metanolin lämpöarvo on huonompi kuin etanolin, se on myrkyllistä, ja se syövyttää polttoainejärjestelmän kumi- ja muoviosat sekä aiheuttaa korroosiota palotilassa.
Mikä tahansa hiilipitoinen biomassahan voidaan pyrolysoida synteesikaasuksi, eli Fischer-Tropschin lähtöaineen ei tarvitse olla käymiskelpoinen hiilihydraatti. Wild Willy kirjoitti:
Lähinnä minua kiinnostaa nykyisillä bensanhinnoilla se, että kuinka hyvin Fischer-Tropschilla saisi biomassaa konvertoitua auton polttoaineeksi. Eli sivutuotteet kuten metanoli eivät ole issue, vaan lähinnä saanto. Teollisuusmetanoli on kuitenkin etanolia halvempaa jo tuottajahinnoilta, mutta metanolin lämpöarvo on huonompi kuin etanolin, se on myrkyllistä, ja se syövyttää polttoainejärjestelmän kumi- ja muoviosat sekä aiheuttaa korroosiota palotilassa.
Mikä tahansa hiilipitoinen biomassahan voidaan pyrolysoida synteesikaasuksi, eli Fischer-Tropschin lähtöaineen ei tarvitse olla käymiskelpoinen hiilihydraatti.Eipä ole tietoa tuosta F-T -synteesistä. Mutta mitä sanot metanolin haitosta, ne nyt koskevat lähinnä nykyaikaisia bensa/dieselmoottoreita, joita ei olla suunniteltu kestämään metanolia.
Kun nyt BMW tuo myyntiin erän vetymoottorilla varustettuja luksusautoja, niin ehkäpä niitä metanolia (ja samalla etanolia) kestäviä moottoreitakin alkaa tulla myyntiin. Nyt näyttää olevan menossa kova hinku pois öljyriippuvuudesta.
Metanolin etu etanoliin (ja bensaan) nähden on se, että sillä saa samasta moottorista enemmän tehoja ulos.
Tuotantohinta lienee vielä liian kallis F-T -prosessilla tuotetulle polttoaineelle (olipa se mitä tahansa ja tehtiinpä se mistä hiililähteestä tahansa, vaikka kivihiilestä).- Wild Willy
tuttumies kirjoitti:
Eipä ole tietoa tuosta F-T -synteesistä. Mutta mitä sanot metanolin haitosta, ne nyt koskevat lähinnä nykyaikaisia bensa/dieselmoottoreita, joita ei olla suunniteltu kestämään metanolia.
Kun nyt BMW tuo myyntiin erän vetymoottorilla varustettuja luksusautoja, niin ehkäpä niitä metanolia (ja samalla etanolia) kestäviä moottoreitakin alkaa tulla myyntiin. Nyt näyttää olevan menossa kova hinku pois öljyriippuvuudesta.
Metanolin etu etanoliin (ja bensaan) nähden on se, että sillä saa samasta moottorista enemmän tehoja ulos.
Tuotantohinta lienee vielä liian kallis F-T -prosessilla tuotetulle polttoaineelle (olipa se mitä tahansa ja tehtiinpä se mistä hiililähteestä tahansa, vaikka kivihiilestä).Metanolista ei saa enempää tehoja ulos kuin bensiinistä. Metanolin lämpöarvo on noin puolet bensiinistä, eli metanolin kulutus on liki kaksinkertainen bensiinimoottoriin verrattuna samaan hevosvoimamäärään nähden.
Etanoli ei tarvitse nakutuksenestoainetta (ysikutonen vastaa 105-oktaanista) ja etanolikone käy kovilla kierroksilla, mutta polttoaineenkulutus kasvaa noin puolitoistakertaiseksi bensaan nähden. Kaikkia bensakoneita voi jo nykyisellään ajaa pirtulla.
Etanoli kuitenkin palaa puhtaammin kuin bensiini, eikä aiheuta ympäristöhaittoja. Metanoli on vähän turhan myrkyllistä jokapäiväiseen käyttöön. Olisi kiva ajaa pirtulla, mutta lainsäädäntö ei oikein tykkää. Wild Willy kirjoitti:
Metanolista ei saa enempää tehoja ulos kuin bensiinistä. Metanolin lämpöarvo on noin puolet bensiinistä, eli metanolin kulutus on liki kaksinkertainen bensiinimoottoriin verrattuna samaan hevosvoimamäärään nähden.
Etanoli ei tarvitse nakutuksenestoainetta (ysikutonen vastaa 105-oktaanista) ja etanolikone käy kovilla kierroksilla, mutta polttoaineenkulutus kasvaa noin puolitoistakertaiseksi bensaan nähden. Kaikkia bensakoneita voi jo nykyisellään ajaa pirtulla.
Etanoli kuitenkin palaa puhtaammin kuin bensiini, eikä aiheuta ympäristöhaittoja. Metanoli on vähän turhan myrkyllistä jokapäiväiseen käyttöön. Olisi kiva ajaa pirtulla, mutta lainsäädäntö ei oikein tykkää.Jos luet tarkaan, niin sanoin, että koneesta saa enemmän tehoja, en että metanolista/l tms.
Lämpöarvoltaa melko surkea nitrometaani antaa sitten vielä enemmän tehoja samasta koneesta.
Selitys virheelliseen ajatteluusi: tuijotan vain yhtä parametriä, polttonesteen palamisreaktion lämpöarvoa/g (tai /mol), mutta _lämpövoimakoneen_ tehon tuottoon vaikuttaa muitakin asioita, mm. syntyvien kaasumoolien määrä, polttoaineen hörystymislämpö jne.- Wild Willy
tuttumies kirjoitti:
Jos luet tarkaan, niin sanoin, että koneesta saa enemmän tehoja, en että metanolista/l tms.
Lämpöarvoltaa melko surkea nitrometaani antaa sitten vielä enemmän tehoja samasta koneesta.
Selitys virheelliseen ajatteluusi: tuijotan vain yhtä parametriä, polttonesteen palamisreaktion lämpöarvoa/g (tai /mol), mutta _lämpövoimakoneen_ tehon tuottoon vaikuttaa muitakin asioita, mm. syntyvien kaasumoolien määrä, polttoaineen hörystymislämpö jne.Olet oikeassa. Tähän perustuu myös "emergency power" eli vesi-metanoliruiskutus. Mukana ruiskutetaan inerttiä (vettä) metanolin ohella.
Koneesta todellakin saa tällöin enemmän heppoja irti, mutta kulutus (litraa sadalla) on suurempi kuin bensalla. Saman ilmiön voi huomata pirtun kanssa - kulutus nousee, mutta kierrokset kasvavat villisti. - Wild Willy
tuttumies kirjoitti:
Eipä ole tietoa tuosta F-T -synteesistä. Mutta mitä sanot metanolin haitosta, ne nyt koskevat lähinnä nykyaikaisia bensa/dieselmoottoreita, joita ei olla suunniteltu kestämään metanolia.
Kun nyt BMW tuo myyntiin erän vetymoottorilla varustettuja luksusautoja, niin ehkäpä niitä metanolia (ja samalla etanolia) kestäviä moottoreitakin alkaa tulla myyntiin. Nyt näyttää olevan menossa kova hinku pois öljyriippuvuudesta.
Metanolin etu etanoliin (ja bensaan) nähden on se, että sillä saa samasta moottorista enemmän tehoja ulos.
Tuotantohinta lienee vielä liian kallis F-T -prosessilla tuotetulle polttoaineelle (olipa se mitä tahansa ja tehtiinpä se mistä hiililähteestä tahansa, vaikka kivihiilestä).Fischer-Tropschilla voidaan käyttää kobolttia, rautaa ja ruteniumia, sekä metallisina että organometallisina komplekseina, katalyytteinä. Käytettäessä sulfideja katalyytteinä saadaan pitkäketjuisia hiilivetyjä, sillä CO ja CH4 käyvät läpi erilaisen katalyysireaktion.
Lopputuotteiden saanto riippuu Anderson-Schultz-Flory -suhteesta, eli suhteella 0,75 on suurin synteettisen bensiinin saanto. Fischer-Tropschilla voidaan myös konvertoida synteesikaasua eteeniksi, joka voidaan edelleen pelkistää etanoliksi happokatalyytillä (Shellin ja Union Carbiden prosessi) "suoran" Fischer-Tropschin sijaan.
Fischer-Tropschillä tuotetut polttoaineet ovat hyvin puhtaita ja korkealaatuisia, sillä niissä ei ole lainkaan merkaptaaneja ja muita orgaanisia rikkiyhdisteitä mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 95922
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede24869Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat289766- 95748
- 34648
- 109646
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131568