miten teet lapsen lempiruuan?

hellan ääreltä

Olisitteko kivoja ja kertoisitte miten valmistatte
pikkulapsille ( 1.5 - 5v) aina maistuvaa ruoan?
Omat natiaiseni on molemmat sieltä heikosti kelpaavien syöjien kastista ja sellaisia haaveilijoita ja suussa hautojia eli ruoka pitää olla aika notkeaa. Hyvistä vinkeistä voisi riemastua
moni muukin tämän palstan lukija. Kiitos! :)

14

1899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelma-

      mutta epäilen että aina maistuvaa ei olekkaan. Lisäksi on vaarana ajautua liian yksipuoliseen tarjontaan, jos tekee vain mieliruokia.

    • Nina...L

      pennut nälässä!

      Kolme lastani olen opettanut syömään aivan tavallista, ravintorikasta ruokaa, mitä pöydässä on aivan yksinkertaisella metodilla.

      Se on: tarpeeksi pitkät ruokailuvälit! Kun esim. lapsi /lapset tulevat pihaleikeistään maha karjuen ruokaa, niin aloittele sitten vasta tekemään ateriaa.

      Anna lasi vettä, kenties vähän kurkkua ja muita kalorittomia vihanneksia. Sillä välin lapset kasvattavat nälkää entisestään telkkarin tai sisäleikkien parissa. Älä anna periksi millekään leivälle tai hedelmälle.

      Kun ateriaa on siinä odoteltu tunti ja nälkä on yltynyt sietämättömäksi, niin menee se vähän vähemmänkin maittava ruoka alta aikayksikön mahaan. Älä anna varsinaisen ruuan kanssa leipää tai maitoa. Vasta jälkikäteen on näiden aika, jos vielä maittaa.

      Tällä metodilla minulla on kolme urheilullista hoikkaa lasta, jotka eivät vierasta sipulia, sieniä, maksaa, kalaa, rapuja...eivätkä yhtään mitään. Olen itsekin täysin kaikkiruokainen.

      Tietysti jos penska on jo päässyt nirsoilun makuun, voi olla hankala toteuttaa tätä hetkessä. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että tällä tyylillä tulee jo muutamassa viikossa tuloksia.

      Jos lapsesi ovat terveitä, niin kyllä he kestävät muutaman päivän ilman ateriaa. Aamulla normaalisti puuro tai muu mitä syötte. Sitten ihan aluksi viiden jopa kuuden tunnin väli jolloin tarjoillaan vain vettä. Ei siis missään tapauksessa esim. mehua. Pienen lapsi tulee kylläiseksi tosi vähästä.

      Yleensä ruokailuongelmien taustalla onkin juuri välipalat. Lapsi on syönyt tunti ennen ateriaa esim. jäätelötuutin tai banaanin. Jos 20-kiloinen lapsi syö banaanin, se on sama kuin minä 60-kiloisena söisin kolme banaania. Eipä sen jälkeen maittaisi ruoka, joka ei olisi jotain spesiaaliherkkua.

      Kysykää lisää yksityiskohdista, sillä olen kyllä tässä expertti. Tosiaan yhdelläkään lapsellamme ei ole varsinaisa inhokkeja, kouluruuatkin uppoavat hyvin. Tietysti erityisiä lempiruokia on, mutta niinhän pitää ollakin.

      • lapsien kiusaaja

        Syötköhän itse tuolla reseptillä?? Ei kovin terveellistä olla syömättä 5-6 tuntia ja senkin jälkeen "tarjoillaan" vaan vettä. Kyllä verensokeri laskee liian alas, entä, jos on ongelmia kyseisen asian kanssa? Eipä muuta kuin vesi- dietille pienet lapset. Sanot, että yksi banaani 20 kg vastaa 60 kg 3 banaania, saattaa olla, mutta mitä vastaa tuo 5-6 tuntia ilman ruokaa ja sitten "tarjoillaan" vettä 20 kg:lle ja vastaavasti 60 kg:lle. Siinä taitaa jo vuorokausi vaihtua viikoksi.
        Kaikenlaisia soppakauhan heiluttajia tai sanoisinko sinun kohdallasi heilumatta jättäneitä tämäkin maa päällään kantaa.


      • Nina.L
        lapsien kiusaaja kirjoitti:

        Syötköhän itse tuolla reseptillä?? Ei kovin terveellistä olla syömättä 5-6 tuntia ja senkin jälkeen "tarjoillaan" vaan vettä. Kyllä verensokeri laskee liian alas, entä, jos on ongelmia kyseisen asian kanssa? Eipä muuta kuin vesi- dietille pienet lapset. Sanot, että yksi banaani 20 kg vastaa 60 kg 3 banaania, saattaa olla, mutta mitä vastaa tuo 5-6 tuntia ilman ruokaa ja sitten "tarjoillaan" vettä 20 kg:lle ja vastaavasti 60 kg:lle. Siinä taitaa jo vuorokausi vaihtua viikoksi.
        Kaikenlaisia soppakauhan heiluttajia tai sanoisinko sinun kohdallasi heilumatta jättäneitä tämäkin maa päällään kantaa.

        5-6 tuntia on tarkoitus vain totutteluvaiheessa uuteen ruokavalioon. Sen tarkoitus on tuoda nimenomaan terveellisyyttä ruokavalioon lapselle. Yksipuolinen ruokavalio se vasta kiusantekoa onkin lapselle. Sen hintaa hän ehkä maksaa ikänsä sairauksien muodossa.

        Kunnon nälässä lapsi syö ja tottuu uusiin makuihin. Yhden ystäväni lapset söivät käytännössä vain nakkeja ja perunaa. Hän kokeili laajentaa lasten ruokavaliota ohjeideni mukaan. Totta kai mukulat vähän aikaa kitisivät, mutta loppujen lopuksi kaikilla on nyt parempi. Tietysti aika nopeasti voi siirtyä normaaliruokaväleihin eli siinä neljään tuntiin.

        Tällä konseptilla voi käyttää monipuolisesti ravintorikkaita raaka-aineita ja iloita, että lapsista kasvaa terveitä ja hoikkia nuoria.


      • on oltava
        Nina.L kirjoitti:

        5-6 tuntia on tarkoitus vain totutteluvaiheessa uuteen ruokavalioon. Sen tarkoitus on tuoda nimenomaan terveellisyyttä ruokavalioon lapselle. Yksipuolinen ruokavalio se vasta kiusantekoa onkin lapselle. Sen hintaa hän ehkä maksaa ikänsä sairauksien muodossa.

        Kunnon nälässä lapsi syö ja tottuu uusiin makuihin. Yhden ystäväni lapset söivät käytännössä vain nakkeja ja perunaa. Hän kokeili laajentaa lasten ruokavaliota ohjeideni mukaan. Totta kai mukulat vähän aikaa kitisivät, mutta loppujen lopuksi kaikilla on nyt parempi. Tietysti aika nopeasti voi siirtyä normaaliruokaväleihin eli siinä neljään tuntiin.

        Tällä konseptilla voi käyttää monipuolisesti ravintorikkaita raaka-aineita ja iloita, että lapsista kasvaa terveitä ja hoikkia nuoria.

        Minusta riittää normaalivartalokin,ei pullukka muttei mikään hoikka!!!


      • Nina.L
        on oltava kirjoitti:

        Minusta riittää normaalivartalokin,ei pullukka muttei mikään hoikka!!!

        terveellisesti syövän nuoren vartalo on yleensä nimenomaan hoikka. Hoikka on siis juuri nuoren normaalivartalo.

        Ihme, että joku nyt tuollaisesta sanavalinnasta älähtää. Pointti oli se, että lapsi on hyvä totuttaa kaikenlaisiin ruoka-aineisiin. Ja se onnistuu parhaiten silloin, kun lapsella on kunnolla nälkä eikä mikään pikkuhiukominen. Tervettä lasta ei haittaa pätkääkään vähän pidemmät ruokavälit muutaman viikon ajan. Tai edes aterian väliin jääminen.

        Jos lapsi oppii, että jättämällä ruuan lautaselle saa kuitenkin kohta esim. leipää tai keksejä, niin siihenhän se ruoka jää sitten useimmiten.

        Tiedän monia perheitä, joissa syödään vain spagettia ja ketsuppia. Siitä kierteestä voi kyllä päästä irti.


      • vinkkejä?

        Meidän perheessä on juuri tämmöinen ruokapulma. Itse olen täysin kaikkiruokainen ja syön myös ruokia joista en suuremmin välitä, mutta en valita. Mutta emäntä ja pennut ovat päässeet tottumaan pahasti makaroni, ranskis, nakki ja ketsuppi linjalle. Johtunee kai siitä, kun emäntä ei osaa juuri muuta laittaa eikä itsekkään mielellään syö muuta jolloin pennut käyttäytyvät samoin.

        Jos itse laitan jotain erilaista, niin protestia tulee, että ei me tuollaista voida syödä. Nimen omaan se "ei voida" ärsyttää kaikista eniten.
        Siinä sitä itsekkin usein turhautuu ja iskee pelkät spagetit ja ketsupit pöytään.


      • Nina...L
        vinkkejä? kirjoitti:

        Meidän perheessä on juuri tämmöinen ruokapulma. Itse olen täysin kaikkiruokainen ja syön myös ruokia joista en suuremmin välitä, mutta en valita. Mutta emäntä ja pennut ovat päässeet tottumaan pahasti makaroni, ranskis, nakki ja ketsuppi linjalle. Johtunee kai siitä, kun emäntä ei osaa juuri muuta laittaa eikä itsekkään mielellään syö muuta jolloin pennut käyttäytyvät samoin.

        Jos itse laitan jotain erilaista, niin protestia tulee, että ei me tuollaista voida syödä. Nimen omaan se "ei voida" ärsyttää kaikista eniten.
        Siinä sitä itsekkin usein turhautuu ja iskee pelkät spagetit ja ketsupit pöytään.

        keksisin?

        Yritä aloittaa näiden pitkien ruokavälien lisäksi jostain neutraaleista ruoka-aineista. Eli älä siis iske ensimmäiseksi ostereita tai simpukka-katkarapurisottoa pöytään.

        Ujuta aluksi spagettiin jonkin verran esim. pannulla haudutettua paprikaa tai paprika-sipuliseosta ja vaikkapa murskattua tomaattia. Ravintoarvo nousee jo huimasti. Ja tarjoa tätä VAIN todella nälkäisille lapsille.

        Uppoaako keitetty peruna? Tarjoa sitä ranskisten sijaan. Siirry nakeista jauhelihapihveihin, siitä uunikalaan etc.

        Tuloksia ei ehkä tule viikossa ja voit joutua heittämään ruokaa roskiin. Ole kuitenkin tiukkana äläkä anna maitoa ja pullamössöä ateriasta kieltäytyneelle lapselle. Pidä aamiainenkin hillittynä, ei siis mitään sokerihuurrettuja herkkumuroja, vaan kohtuullinen annos sokeroimatonta puuroa etc.

        Kuukaudessa pitäisi näkyä parempana ruokahaluna ja monipuolistuneena ruokavaliona...

        Mikäli lapsesi ovat tällä hetkellä todella laihoja, tämä ehkä epäilyttää sinua. Mutta jos he ovat terveen hoikkia tai jopa pulleita, anna palaa! Laihatkin lapset sitä paitsi saavat lihaa luittensa päälle tällä metodilla.


      • .....

        Kun minä olin lapsi (70 ja 80-luvulla), ei meillä ainakaan välipaloja pahemmin ollut. Ihan normaalia, että syötiin koulussa noin 11 aikoihin, sitten vasta kotona illalla kun vanhemmat tulivat töistä, siis ehkä noin viiden, kuuden aikoihin. Hyvin pärjättiin ja jaksettiin. Nykyään tuputetaan välipaloja vähän joka paikassa. Kyllä ruokahalu niillä katoaa! Ihan aikuisellakin ihmisellä, niin miksei sitten lapsella?

        Mieheni kotimaassa ei harrasteta välipaloja (syövät itse asiassa pääsääntöisesti 3 kertaa, aamupala, päivällinen, illallinen) ja hyvin tuntuvat hekin siellä voivan.


    • wanha kansa tietää.

      Ei siitä pidä olla huolissaan, jos lapselle ei maistu.
      Huolen paikka on sitten, kun lapsella on nälkä, eikä ole mitä antaa.
      Sama se toimii lapsiin,kuin aikuisiin.

    • mami300

      mäkkäristä euron juustoja, maistuu kyllä meidän lapsille :-)

    • Keski-Euroopan tapoj

      Olen itse suomalainen mutta asun Keski-Euroopassa, täällä on lasten ruokarytmi sellainen että aamupala klo 7:30 tai 8, sitten klo 12 tai 12:30 lounas, noin klo 15 hedelmä tms ja iltaruoka klo 18-19 aikaan. Koulussa lapset saavat noin klo 10 mukanaan tuoman hedelmänpalan tms. Lapset ovat pääsääntöisesti hoikkia. Omani syövät aamuisin puuron mutta paikalliset ilmeisesti enimmäkseen leipää.. Mielestäni hyvä ruokarytmi ja lapsille ehtii tulla nälkä välillä joten syövät todella mielellään ja hyvin sitten ruoka-aikaan. (Täällä tosin lounaskin aloitetaan aina alkukeitolla (vihannes/tomaatti/purjo tms) että ruuat on sitten hyvin valmistettuja ja monipuolisia. Eivätkä ainakaan omat lapset nirsoile!) :)

    • Tuoreus ja laatu

      Meillä lapset natisee kyllä kun ei ole lempiruokaa, mutta syövät koska tietävät että jos nälissään lähtee pöydästä niin on turha odotella mitään ylimääräistä välipalaa vaan seuraava ruoka on sitten ihan normaaliaikaan. Esim jos jättää lounaan väliin niin välipalaan mennessä on tosi nälkä ja jos jättää päivällisen väliin niin iltapalaa ei jaksa odottaa.

      Jos teen jotain erikoisempaa mistä tiedän etteivät tykkää niin sen kerran pitää syödä/maistella pieni annos ja loput pakastan meille aikuisille. Eli en kiusaa jatkuvasti erikoisuuksilla mutta tottua niihin pitää.

      Välillä tehdään lasten lempiruokia ja kysytään toiveita niin tuntevat että hekin saa joskus päättää. Lasten lempiruuat on tietty pizza, tortillat, hampurilaiset, lihapullat, nakit, mutta myös lohikeitto, seikeitto, uunikala, savukala, jauhelihakeitto, kesäkurpitsapihvit, bataattivuohenjuustokeitto, lindströminpihvit ym terveellisetkin ruuat :) Pihvit, fileet, liha- ja lohipadat uppoaa ihmeemmin taistelematta kun ei sotke niihin mitään tunnistettavia ihmeellisiä aineksia tai mausta liian tulisesti.

      Me tehdään 99%:sesti ruoka itse, myös tortillat, pizzat, lihapullat ym, harvoin näkyy eineksiä. Paistetaan oikeassa voissa, kalakeitto ja kastikkeet kuohukermaan tai täysmaitoon, vihannekset tuoreita eikä pakastinkamaa, perunat valitaan tarkkaan ettei ole pahoja tai vetisiä, kyllä se laatu maistuu lapsillekkin. Lapset tietää että jauhelihan seassa on aina sieniä ja muutenkin ruokaan avoimesti "piilotetaan" kaikkea terveellistä, hyvin syövät.

      • Tuoreus ja laatu

        Ja me ollaan koko porukka hoikkia. Osa ihan geenien takia, rasva alkaa suvussa tarttumaan vasta 30-40 -vuotiaisiin. Osa taas lihoisi jos söisi jotain pizzaa jatkuvasti mutta normaalilla tuoreella paljon kasviksia sisältävällä ruualla pysyy ilman laihduttamista kuosissa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe