"Nyt se kaahava naapurin mersumies sai ansionsa mukaan!" Ajatteli perhefarkulla ajava täti, kun ikkunastaan huuti, että: "En tule työntämään!"
Ne ketkä tietävät asuinpaiakkani, tietävät myös sen jyrkän vääräänsuuntaan kallistuvan ja kaartavan mäen mikä vie meille.
Laskettelin "Uolevilla" (300D) yksin mäkeä alas kuten ennenkin, 3:n päällä ja vauhtia 45km/h. Tie kaartaa hieman vasemmalle ja jarruttelen hiljalleen vaihde päällä....kuten 1001 kertaa aiemminkin.
"Hups... Olipas siinä liukas kohta!" Takapyörät meni lukkoon ja auto sammui. Luonnollisesti kytkin ei ollut pohjassa, koska jarruttelin ihan hiljaa vaan kuten ennenkin.
Poppi soi todella lujaa ja ihmettelin, kun ei jarrut pidä... "Hui stna!...auto on sammunut..ne ei oikeesti ota ollenkaan, äkkiä kakkonen päälle ja kytkin ylös, niin auto käynnistyy uudelleen..." No ei käynnistynyt takapyörät menivät vaan lukkoon. No kytkin pohjaan ja jarruttelemaan...
"Ei hemmetti! Ei pysähdy...vain etupyörät ottaa vähän...kaikki voimat on jo pelissä...prkl:n tehostin...apua....vastaan ei tule ketään..joten ajan vasempaan penkkaan....tuolla on 2 liikennemerkkiä, niihin en aja. Tuosta alkaa pururata..ajan sinne, niin ei etupää mene metrin syvyiseen ojaan!"
.... TUMPS!!!!
Hirveä lumipölläys ja auton etupää hyppää penkan yli... etupää on pururadalla. Auto jää käyntiin ja konehuoneesta nousee kova höyry ja kuuluu hirveä kolina..."Voi ei, hajosko nyt konekkin...VOI EI..!!!"
Apuun tuli lähellä ollut moottorikelkkailija, pikkuveljen tuttuja. Hän haki lapion kotoonsa ja kaivettiin vähän etupyörän takaa lunta pois. "Apuun" tuli myös naapurin mukava setä Nissanilla, joka kehuskeli vaan autoni kuntoa...kiitos siitä hänelle :)
Siinä samalla selvitin äänen lähteen. Se oli syyläri, joka oli taittunut alareunastaan hieman taakseppäin ja hipoi flektiä. Se oli ennenkin ollut lähempänä flektiä kuin pitäisi edellisen omistajan kolarin jäljiltä. Siitä vaan tiukka ote ja riuhtaisu..ääni hävisi.
Pakki päälle ja työntämään. 300D:n vääntö riittää hyvin potkimaan autoa tyhjäkäynnilläkin ja auto lähti irti helposti.
Vahingot:
Syyläri taittui alareunastaan hieman taakseppäin.
'
Ennestään repaleinen hiekkapelti kärsi vähän lisää.
Maskin muoviritilä kärsi kai vähän..en ole varma, kun se ennenkin oli pikkasen rikki.... ei sekärsinytkään, kävin juuri tarkistamassa..hyvä!
Hiekkapellin yläpuolella olevat muoviritilät kärsivät kanssa vähän lisää... (Henkka Jii, olikos sulla niitä ehjiä?)
Eli ei pahoja vaurioita :)
Nuo saa korjattua köydellä ja toisella autolla. Tai köydellä ja jollain betoniporsaalla tms. johon saa köyden kiinni. Sitten vaan peruuttelemana varovasti :) Näin korjattiin vanhankin W123:n syylärin kallistuma aikoinaan :)
Opetus:
Tästälähin ajan sitä mäkeä talvella alaspäin vain 40km/h.
Lisähuomioita:
Tehostin on tärkeä. Mitä enemmän pumppaa jarruja ilman tehostinta, sitä huonommin jarrut ottaa kiinni.
Kaikki tämä tapahtui, ehkä 2 sekunnin aikana ja tehostamattomilla jarruilla ehdin ajaa, ehkä 1,5 sekuntia. Onneksi ehdin jotain edes miettiä, enkä törmännyt liikennemerkkiin tai ajanut metrin syvyiseen ojaan :)
PS. Minulla on ihana vaimo, joka osasi ottaa tapahtuneen huumorilla...LU!
Kiitos myös avuliaille tovereille!!
Yritin ajaa hiihtolatua ..auts!
40
1773
Vastaukset
- Timo L.
Heh, jostain vain tuli mieleen tuo ozikko. No, hyvä ettei pahemmin käynyt, eikä ollut kovin jäinen penkka vastassa.
Syylärin kanssa mulle kävi samalla tavalla silloin kolarikesänä W116:lla. Kesäkämpän pihassa oli sellaisia puskurin alapuolelle korkeita kiviä estämässä nurmelle ajoa. No, enpäs huomannut kun sompailin isoa autoa pienessä pihassa, ja jutkista! Oikein tuntui kuin takaveto työnsi keulan kiven päälle. Ei kun salamannopeasti pakki päälle ja poies kiven päältä. Seuraukset: syyläri poies "urastaan" ja öljynjäähdyttimen putket vääntyneet. Pirun putket olivat vielä muistaakseni sikakalliit, yli 1000 mk n 30 cm. pätkä. Onneksi niitä ei tarvinnut uusia, oikoi vain. Syyläri pistettiin reikälevypatentilla kiinni, ja myöhemmin kiinnitys korjattiin ihan kunnolla.
Mutta aina sitä sattuu kun tapahtuu, ja enempi kun sattuu niin tottuu! :-) - diisselin kannattaja
Hyvä että kaik on kunnos.
Parempi noin kuin ympyrät moottoritiellä... - jarski
No sattuuhan sitä! Tuossa viime aikoina on harrastettu sellaista hulluttelua kaveri mk1 etuvetomallin "eioomittäänväliä" korollalla, että "karautellaan" tahallaan sopiviin penkkoihin ym. paikkoihin. Ei haittaa mittään vaikka menee kuinka syvälle penkkaan, kun traktori odottaa vieressä ja meno jatkuu. Tosin meno loppui vähäksi aikaa, kun kaveri luisutti auton perän puuhun ja vauhtia oli väh.40km/h. Takaovi meni ihan linttaan ja takapyörä oli 45 astetta vinossa. Ihme kyllä takaoven ikkunat pysyi ehjinä. Ei ole hyvä ajaa, kun kääntää oikealle, niin meinaa yli ohjautua. Täräytti kuulemma myös kuskia perkeleesti. Sen huomasin kyllä itsekin, kun luisutin auton aiemmin puuhun ja sen kulkusuunta muuttui sekunnin aikana 300astetta... Oli pää kipeä yhden illan, kun kopsahti ikkunaan. Ja sitten itse asiaan. Tuossa kerran kun tulin kotiin, niin sammutin auton n.50 metriä ennen pihaa. 3.vaihde päällä ja vauhtia 40-50km/h. Eli kytkin pohjaan, auto sammuksiin ja kytkin ylös (olis varmaan kannattanut vaihtaa vapaalle). Piru meinas mennä penkkaan, mutta onneksi ei mennyt. Takapyörät meni tietenkin lukkoon ja sitten mentiin luisua...
- W126
..On kova. Sen tuntee, kun jarruttelee vaihteella liukkailla. Jopa märällä asfaltilla saa takapään sivuluisuun, kun lyö mutkassa pienempää ja päästää kytkimen nopeasti.
Taunuksella ei samaan kykene...ainakaan yhtä helposti :) - Eemeli
W126 kirjoitti:
..On kova. Sen tuntee, kun jarruttelee vaihteella liukkailla. Jopa märällä asfaltilla saa takapään sivuluisuun, kun lyö mutkassa pienempää ja päästää kytkimen nopeasti.
Taunuksella ei samaan kykene...ainakaan yhtä helposti :)Tervehdys!
Nyt pysykääs poijaat maantiellä mersuinenne,ettekös muista miten Jänö-Jussin kävi siellä hyppyrimäessä..asiasta kolmanteen..laitoin nyt sinne 126W jne menemään kuvan "eemelistäni",jos kelpaa sinne "sispiirisivuille". ;) - jarski
W126 kirjoitti:
..On kova. Sen tuntee, kun jarruttelee vaihteella liukkailla. Jopa märällä asfaltilla saa takapään sivuluisuun, kun lyö mutkassa pienempää ja päästää kytkimen nopeasti.
Taunuksella ei samaan kykene...ainakaan yhtä helposti :)Sen lisäksi, että takapään saa luisuun voi saada perän tai vaihdelaatikon, pahimmillaan moottorinkin rikki juuri noilla "pakkoykkösillä ja kakkosilla". Kyllä sen w123:n jopa 200D:nkin saa märällä asfaltilla luisuun kadunkulmissa, 2.pesässä ja kaasua. Tosin 200D:llä tuo edellyttää oikeaa rengasvalintaa eli 20 vuotta vanhat 175:set talvirenkaat, joista on nastat nypitty pois. Viime kesänä meinasi käydä nolosti, kun oli vähän kiirus ja 300D:n perä "irtosi" märällä asfaltilla kadunkulmassa. Auto pysyi kyllä hankassa, mutta poliisit näkivät varmasti sen luisun, kun tulivat heti siinä vastaan. Mutta eivät pysäyttäneet, katsoivat vaan pitkään... Eivät varmasti uskoneet näkemäänsä, eihän vanha d-Mersu voi mennä asfaltilla luisua...
- Oululainen
jarski kirjoitti:
Sen lisäksi, että takapään saa luisuun voi saada perän tai vaihdelaatikon, pahimmillaan moottorinkin rikki juuri noilla "pakkoykkösillä ja kakkosilla". Kyllä sen w123:n jopa 200D:nkin saa märällä asfaltilla luisuun kadunkulmissa, 2.pesässä ja kaasua. Tosin 200D:llä tuo edellyttää oikeaa rengasvalintaa eli 20 vuotta vanhat 175:set talvirenkaat, joista on nastat nypitty pois. Viime kesänä meinasi käydä nolosti, kun oli vähän kiirus ja 300D:n perä "irtosi" märällä asfaltilla kadunkulmassa. Auto pysyi kyllä hankassa, mutta poliisit näkivät varmasti sen luisun, kun tulivat heti siinä vastaan. Mutta eivät pysäyttäneet, katsoivat vaan pitkään... Eivät varmasti uskoneet näkemäänsä, eihän vanha d-Mersu voi mennä asfaltilla luisua...
"200 deellä mentiin asfaltilla kylkimyyryä" Voin kuvitella tunteen kuinka suoran auetessa koneen vääntö nostaa etupyörää ilmaan... heh.
- Kaapo
Koitas kysyä, olisiko Extreme Duudsoneilla yksi autostunttarin paikka vapaana.... kuulostaa hauskalta silti. Saman tyyppistä toimintaa harjoitimme aikanaan Anglian siivittämänä. Juustohöylä oli kylläkin erittäin kestävä kaikkia edesottamuksia vastaan. Perskule kun tuli annettua se PolPot pois. Sillä kelpaisi rytyyttää oikein kunnolla.
- Kaapo
Koitas kysyä, olisiko Extreme Duudsoneilla yksi autostunttarin paikka vapaana.... kuulostaa hauskalta silti. Saman tyyppistä toimintaa harjoitimme aikanaan Anglian siivittämänä. Juustohöylä oli kylläkin erittäin kestävä kaikkia edesottamuksia vastaan. Perskule kun tuli annettua se PolPot pois. Sillä kelpaisi rytyyttää oikein kunnolla.
- jarski
Oululainen kirjoitti:
"200 deellä mentiin asfaltilla kylkimyyryä" Voin kuvitella tunteen kuinka suoran auetessa koneen vääntö nostaa etupyörää ilmaan... heh.
Eihän sitä itsekään uskonut, että 200D voi asfaltilla mennä luisua ennen kuin kokeili toisen kerran. Ja rengasvalinta pitää osua nappiin, eli vanhat, kovettuneet renkaat...
- whee
jarski kirjoitti:
Eihän sitä itsekään uskonut, että 200D voi asfaltilla mennä luisua ennen kuin kokeili toisen kerran. Ja rengasvalinta pitää osua nappiin, eli vanhat, kovettuneet renkaat...
Kaveri käytti pari vuotta sitten tuontiautoja tullattavana. Yksi W124 200D automaatti kitkarenkailla meinasi karata hanskasta ristetyksessä. Ja ilman mitään varsinaista yrittämistä. Luisu oli ollut mallia "eturenkaat tapissa". En kyllä heti uskonut, mutta kun ei meinannut kaverikaan itse uskoa. Onhan ne monet kitkat sateella liukkaita..
- Henkka Jii
" ... varsinkin jos ei niitä ole ensinkään..."
Ei se W123 sitten taida ihan moottorikelkan veroinen talvikulkupeli olla :-D
No, ilmeisesti on tämän talven adrenaliiniannos sitten saatu?
Koetappas nyt vaikka ottaa opiksi sanoista jotka perhetuttu autokauppias minulle virkkoi aikanaan ensimmäisen Taunukseni ostaessani:
"Ja ajeta sitä auto sit sillaal, et o koko aika oja kummallaki pualel auto". Myönnetään että samainen kaveri tuli kuuluisaksi myös lauseista "Jarru ne vaan haitta matkantekko" asiakkaan kitistyä heikoista jarruista ja "Poika! Ei auto mittä maate ajet!" penkkini oltua säädettyä kokolailla luppoisaan takanojaan...
Eli pidä nyt Uolevi tiellä; olishan se noloa tulla "Turkkusse" junalla vai mitä? :-D
No, hyvä jos selvisit melkein säikähdyksellä. Huomenna on taas "Hagertin" purkupäivä kun keli meni melkein helteiseksi, katsotaan mitä kivaa sieltä Uoleviin löytyy. On vain pirusti tilauksia jonossa... Oo kerennyt edes kaikille vastaamaan kun ollut yötä myöten reissussa... Joo se lämppärin kenno löytyy kuka sitä nyt kaipaskin, sähköpostia tuloo perästä...
Henkka
ps: Vaikka asiaa paremmin tuntemattomat sanoisivat automaatin talviominaisuuksista mitä tahansa niin tuokin "incident" olisi vähempipolkimisella autolla jäänyt kokematta ;-)- Kallonkutistaja
Oikeastaan eilen mietin, että mitä etua manuaali antaisi talvella ja liukkailla. En kyllä keksinyt mitään, päin vastoin. Ja tuntuu, että ehdottomasti ajan kyllä talvellakin vastenmielisesti manuaalilla, jos vain on mahdollista ajaa automaatilla.
Ainut mitä kaipaan on ASD-tyyppinen luistonvaroitusvalo, joka ilmaisi luistaako liikkeellelähdössä momentinmuunnin vai takapyörä. Se olisi minulle aika täydellinen yhdistelmä. Mutta koskee vain/ainakin mersua, muista en mene takuuseen. Olisikohan mahdollista lisätä varoitusvalo ilman lukkoperää?
Lisäksi mietin myös, mitä etua etuveto tai neliveto tarjoaisi talvella tai edes se ASD-perä... Nykyisten kulkureittien auraustasolla ei kovin paljoa... ehkä jopa päin vastoin? - dieselflosse
Kallonkutistaja kirjoitti:
Oikeastaan eilen mietin, että mitä etua manuaali antaisi talvella ja liukkailla. En kyllä keksinyt mitään, päin vastoin. Ja tuntuu, että ehdottomasti ajan kyllä talvellakin vastenmielisesti manuaalilla, jos vain on mahdollista ajaa automaatilla.
Ainut mitä kaipaan on ASD-tyyppinen luistonvaroitusvalo, joka ilmaisi luistaako liikkeellelähdössä momentinmuunnin vai takapyörä. Se olisi minulle aika täydellinen yhdistelmä. Mutta koskee vain/ainakin mersua, muista en mene takuuseen. Olisikohan mahdollista lisätä varoitusvalo ilman lukkoperää?
Lisäksi mietin myös, mitä etua etuveto tai neliveto tarjoaisi talvella tai edes se ASD-perä... Nykyisten kulkureittien auraustasolla ei kovin paljoa... ehkä jopa päin vastoin?Terve!
Kun miettii, mitä manuaali antaa talvella, niin mielestäni paremman kontrollin ajotilanteeseen. Automaattin kanssa saattaa tulla hauskoja ylläreitä, kun huolimattomasti polkee kaasua. Saattaa kick-down tehdä temput ja perä kääntyy menosuuntaan. Tai juuri kesken mukavan kahva edellä menon laatikko vaihtaa isommalle ja kulku on vähintään huvittavan näköistä.
Automaatti taasen on omiaan W126:n kuvaamassa tilanteessa. Senkun vain lepuuttaa jalkaa jarrulla tai todennäköisesti ko. kurvassa olisi voinut unohtaa jarrun ja työntää vaikka varpaan suuhunsa ;-) Liukaslähdöt ovat 99% tapauksista helpompia automaatilla.
Siis automaatti on minullakin etusijalla, myös talvella. - W126
Ehkä minullakin on vielä alitajunnassa vihreen lotjakkeet ajo-ominaisuudet ABS jarruineen ja automaattivaihteineen :)
Eilen yöllä kertailin tapahtunutta ja muistelin, että vauhti vaan kiihtyi siinä mäessä, ihan kun olis ollut kytkin pohjassa, mutta ei jarrua lainkaan....hirveä tunne. Ihankuin elokuvissa, missä vuoristotiellä huomataan, että jarruletkut on katkaistu.
Töistä takaisin tullessa katselin sitä mäkeä alaaltapäin ja se oli pirun liukas se vastaantulijoitten kaista. Aivan kiillotettu pinta, muutkin ovat ilmeisesti jarrutelleet siinä aikalailla. - Henkka Jii
dieselflosse kirjoitti:
Terve!
Kun miettii, mitä manuaali antaa talvella, niin mielestäni paremman kontrollin ajotilanteeseen. Automaattin kanssa saattaa tulla hauskoja ylläreitä, kun huolimattomasti polkee kaasua. Saattaa kick-down tehdä temput ja perä kääntyy menosuuntaan. Tai juuri kesken mukavan kahva edellä menon laatikko vaihtaa isommalle ja kulku on vähintään huvittavan näköistä.
Automaatti taasen on omiaan W126:n kuvaamassa tilanteessa. Senkun vain lepuuttaa jalkaa jarrulla tai todennäköisesti ko. kurvassa olisi voinut unohtaa jarrun ja työntää vaikka varpaan suuhunsa ;-) Liukaslähdöt ovat 99% tapauksista helpompia automaatilla.
Siis automaatti on minullakin etusijalla, myös talvella.Menee taas inttämiseksi, se on niin tottumiskysymys tuo automaatti/manuaali ja talviajo -suhtautuminen, mutta pakko heittää pientä "vasta-argumenttia" vielä:
"Automaatin kanssa saattaa tulla hauskoja ylläreitä, kun huolimattomasti polkee kaasua. Saattaa kick-down tehdä temput ja perä kääntyy menosuuntaan. Tai juuri kesken mukavan kahva edellä menon laatikko vaihtaa isommalle ja kulku on vähintään huvittavan näköistä. "
Sinänsä aivan totta. Toisaalta jos on niin liukasta että "ylläreitä" on odotettavissa niin ethän tule kaasua pohjaan asti (kick-down) polkeneeksi millään vaihteistolla? Ja tietysti, saadakseen Mersun sutimaan itsensä 180 astetta ympäri täytyy kyllä tehdä tosi ihmeellisiä temppuja ja pitää sitä kaasua siellä tulipellissä kiinni jonkun aikaa.
Tässä sikaliukkailla ei ole tullut kickdownia käytettyä kertaakaan, ohitukseenlähdöissäkin tulee yleensä vaihdettua kepillä D->3->ohi->D jolloin homma on viimeisen päälle kontrollissa.
Jos nyt oikeasti tekee mieli suditella kahva edellä niin sieltähän löytyy kepistä alempiakin pykäliä kuin D juuri sen varmistamiseksi että saa estettyä tarpeettoman vaihtamisen.
Tuohon liittyen todettakoon jotakin negatiivistakin; joskus kun on painanut turhan reippaasti kaasua kiihdytyksessä pääkallokeleillä niin on laatikko ehtinyt vaihtamaan jo kolmoselle vaikka etupyörät liikkuvat vasta parikymmentä kilometriä tunnissa. Kun löysäät kaasua niin takapyörät ottavat taas kiinni - mutta vaihde on kolmosella ja kiihtyvyys heikonlainen. Ja kickdownista ei ole hyötyä jos kerran on niin sikaliukasta. Ja keppiin ei tee mieli kajota :-D
No, yhtä kaikki, Mersun automaatissa on niin kova moottorijarrutus että sen voi hinata käyntiin; tuntuu myös (talvi)ajossa selkeänä "kontrolloitavuutena".
Henkka
Rakastaa automaattivaihteistoja - dieselflosse
Henkka Jii kirjoitti:
Menee taas inttämiseksi, se on niin tottumiskysymys tuo automaatti/manuaali ja talviajo -suhtautuminen, mutta pakko heittää pientä "vasta-argumenttia" vielä:
"Automaatin kanssa saattaa tulla hauskoja ylläreitä, kun huolimattomasti polkee kaasua. Saattaa kick-down tehdä temput ja perä kääntyy menosuuntaan. Tai juuri kesken mukavan kahva edellä menon laatikko vaihtaa isommalle ja kulku on vähintään huvittavan näköistä. "
Sinänsä aivan totta. Toisaalta jos on niin liukasta että "ylläreitä" on odotettavissa niin ethän tule kaasua pohjaan asti (kick-down) polkeneeksi millään vaihteistolla? Ja tietysti, saadakseen Mersun sutimaan itsensä 180 astetta ympäri täytyy kyllä tehdä tosi ihmeellisiä temppuja ja pitää sitä kaasua siellä tulipellissä kiinni jonkun aikaa.
Tässä sikaliukkailla ei ole tullut kickdownia käytettyä kertaakaan, ohitukseenlähdöissäkin tulee yleensä vaihdettua kepillä D->3->ohi->D jolloin homma on viimeisen päälle kontrollissa.
Jos nyt oikeasti tekee mieli suditella kahva edellä niin sieltähän löytyy kepistä alempiakin pykäliä kuin D juuri sen varmistamiseksi että saa estettyä tarpeettoman vaihtamisen.
Tuohon liittyen todettakoon jotakin negatiivistakin; joskus kun on painanut turhan reippaasti kaasua kiihdytyksessä pääkallokeleillä niin on laatikko ehtinyt vaihtamaan jo kolmoselle vaikka etupyörät liikkuvat vasta parikymmentä kilometriä tunnissa. Kun löysäät kaasua niin takapyörät ottavat taas kiinni - mutta vaihde on kolmosella ja kiihtyvyys heikonlainen. Ja kickdownista ei ole hyötyä jos kerran on niin sikaliukasta. Ja keppiin ei tee mieli kajota :-D
No, yhtä kaikki, Mersun automaatissa on niin kova moottorijarrutus että sen voi hinata käyntiin; tuntuu myös (talvi)ajossa selkeänä "kontrolloitavuutena".
Henkka
Rakastaa automaattivaihteistojaTerve!
Täytyy myöntää, että ajattelin edellisessä jutussani automaattia enempi yleisesti kuin Mersussa. Ja vielä rattiin sellaisen joka osaa laittaa D:n päälle.
Tuo kick-downin ilmaantuminen kesken kaarron oli ehkä hieman liijoittelua, mutta näillä vinokaistaisilla nykyteillä ei ole mahdotonta saada kiihdytyksessä perää sivulle kick-downin takia.
Tietysti kaikki riippuu myös käytettävästä tehosta ja kick-downin kireydestä.
Kun on raju 70hp:n teho ja kireä kick-down, niin kyllä lähtee ;-) Tosin perää en ole saanut käännettyä menosuuntaan, en edes penkalle, ainakaan tähän mennessä. - Timo L.
Henkka Jii kirjoitti:
Menee taas inttämiseksi, se on niin tottumiskysymys tuo automaatti/manuaali ja talviajo -suhtautuminen, mutta pakko heittää pientä "vasta-argumenttia" vielä:
"Automaatin kanssa saattaa tulla hauskoja ylläreitä, kun huolimattomasti polkee kaasua. Saattaa kick-down tehdä temput ja perä kääntyy menosuuntaan. Tai juuri kesken mukavan kahva edellä menon laatikko vaihtaa isommalle ja kulku on vähintään huvittavan näköistä. "
Sinänsä aivan totta. Toisaalta jos on niin liukasta että "ylläreitä" on odotettavissa niin ethän tule kaasua pohjaan asti (kick-down) polkeneeksi millään vaihteistolla? Ja tietysti, saadakseen Mersun sutimaan itsensä 180 astetta ympäri täytyy kyllä tehdä tosi ihmeellisiä temppuja ja pitää sitä kaasua siellä tulipellissä kiinni jonkun aikaa.
Tässä sikaliukkailla ei ole tullut kickdownia käytettyä kertaakaan, ohitukseenlähdöissäkin tulee yleensä vaihdettua kepillä D->3->ohi->D jolloin homma on viimeisen päälle kontrollissa.
Jos nyt oikeasti tekee mieli suditella kahva edellä niin sieltähän löytyy kepistä alempiakin pykäliä kuin D juuri sen varmistamiseksi että saa estettyä tarpeettoman vaihtamisen.
Tuohon liittyen todettakoon jotakin negatiivistakin; joskus kun on painanut turhan reippaasti kaasua kiihdytyksessä pääkallokeleillä niin on laatikko ehtinyt vaihtamaan jo kolmoselle vaikka etupyörät liikkuvat vasta parikymmentä kilometriä tunnissa. Kun löysäät kaasua niin takapyörät ottavat taas kiinni - mutta vaihde on kolmosella ja kiihtyvyys heikonlainen. Ja kickdownista ei ole hyötyä jos kerran on niin sikaliukasta. Ja keppiin ei tee mieli kajota :-D
No, yhtä kaikki, Mersun automaatissa on niin kova moottorijarrutus että sen voi hinata käyntiin; tuntuu myös (talvi)ajossa selkeänä "kontrolloitavuutena".
Henkka
Rakastaa automaattivaihteistojaItsekin kummastelin alussa 230E:n moottorijarrutuksen tehoa, aiemmin kun olin ajellut (vähän) mm. intin Dodgella ja Volvo 850:llä, niin muistikuvan mukaan näissä oli huomattavasti heikompi moottorijarrutus.
Mutta, asiaan. Onko muita automaattivaihteisia autoja mahdollista hinata käyntiin? Tai, että niiden käyttöohjekirjassa on ihan ohje siihen? :-) Kuinka oli Henkan Bemarissa? - Kallonkutistaja
dieselflosse kirjoitti:
Terve!
Kun miettii, mitä manuaali antaa talvella, niin mielestäni paremman kontrollin ajotilanteeseen. Automaattin kanssa saattaa tulla hauskoja ylläreitä, kun huolimattomasti polkee kaasua. Saattaa kick-down tehdä temput ja perä kääntyy menosuuntaan. Tai juuri kesken mukavan kahva edellä menon laatikko vaihtaa isommalle ja kulku on vähintään huvittavan näköistä.
Automaatti taasen on omiaan W126:n kuvaamassa tilanteessa. Senkun vain lepuuttaa jalkaa jarrulla tai todennäköisesti ko. kurvassa olisi voinut unohtaa jarrun ja työntää vaikka varpaan suuhunsa ;-) Liukaslähdöt ovat 99% tapauksista helpompia automaatilla.
Siis automaatti on minullakin etusijalla, myös talvella.Johan tällainen vanhantyylinen turbo voi aiheuttaa kokemattomalle yllärin talvikelissä. Eli yllättävyys on aina kiinni kuljettajan omista lähtökohdista.
Mutta nopeammin kuskista tulee "kokeneempi" automaatin kanssa kuin manuaalin kanssa, kun vaihtaa autosta toiseen. Jo kytkimen takia vetopois ja vetopäälle -tapahtumat voivat olla aika kulmikkaita huolettomalle vaihtajalle.
Mutta kyllähän kokonaisuutena pitäisi varoa yleistämistä, koska onhan myös aika ankeesti toimivia automaattivaihteistoja. Ja silloin hyvä manuaali voisi olla jopa parempi vaihtoehto. - Henkka Jii
Timo L. kirjoitti:
Itsekin kummastelin alussa 230E:n moottorijarrutuksen tehoa, aiemmin kun olin ajellut (vähän) mm. intin Dodgella ja Volvo 850:llä, niin muistikuvan mukaan näissä oli huomattavasti heikompi moottorijarrutus.
Mutta, asiaan. Onko muita automaattivaihteisia autoja mahdollista hinata käyntiin? Tai, että niiden käyttöohjekirjassa on ihan ohje siihen? :-) Kuinka oli Henkan Bemarissa?Siinä kun yleensä 80-luvun vaihteen Bemukat käyttävät ZF:n laatikkoa ZF4HP22 niin 750i käytti erikoisvahvistettua mallia ZF4HP24 jota on kuulemma jaguareissa ja audin jossakin V8-mallin nelivedossa erikoisen "Etupyöräin voimanottoheebelin" kanssa lisättynä.
Oikein mukava sähköhydraulinen laatikko sinänsä, paitsi ettei kestä 450Nm:n vääntöä (prkl että remppa maksoi) vaan eipä sitä autoa mitenkään käyntiin hinata voi ja moottorijarrutusta ei kyllä ole nimeksikään. Mun mielestä ryömi vähemmän kuin MB.
Siinä oli nuo "S-E-M" valinnat katkaisijalla vähän samaan tyyliin kuin Mersujen joissakin bensamalleissa. Manuaalia ei tarvittu koskaan, Sportti oli kiva ohituksissa ja Economy se tavallisin (ja default) asetus.
Ei ole ikinä ennen ollut mulla autoa joka kulkee 220km/h kolmosella... Eikä varmaan koskaan enää tulekaan...
Henkka
"Hetkinen eikös tää ollut Mersupalsta :-) " - W126
Henkka Jii kirjoitti:
Menee taas inttämiseksi, se on niin tottumiskysymys tuo automaatti/manuaali ja talviajo -suhtautuminen, mutta pakko heittää pientä "vasta-argumenttia" vielä:
"Automaatin kanssa saattaa tulla hauskoja ylläreitä, kun huolimattomasti polkee kaasua. Saattaa kick-down tehdä temput ja perä kääntyy menosuuntaan. Tai juuri kesken mukavan kahva edellä menon laatikko vaihtaa isommalle ja kulku on vähintään huvittavan näköistä. "
Sinänsä aivan totta. Toisaalta jos on niin liukasta että "ylläreitä" on odotettavissa niin ethän tule kaasua pohjaan asti (kick-down) polkeneeksi millään vaihteistolla? Ja tietysti, saadakseen Mersun sutimaan itsensä 180 astetta ympäri täytyy kyllä tehdä tosi ihmeellisiä temppuja ja pitää sitä kaasua siellä tulipellissä kiinni jonkun aikaa.
Tässä sikaliukkailla ei ole tullut kickdownia käytettyä kertaakaan, ohitukseenlähdöissäkin tulee yleensä vaihdettua kepillä D->3->ohi->D jolloin homma on viimeisen päälle kontrollissa.
Jos nyt oikeasti tekee mieli suditella kahva edellä niin sieltähän löytyy kepistä alempiakin pykäliä kuin D juuri sen varmistamiseksi että saa estettyä tarpeettoman vaihtamisen.
Tuohon liittyen todettakoon jotakin negatiivistakin; joskus kun on painanut turhan reippaasti kaasua kiihdytyksessä pääkallokeleillä niin on laatikko ehtinyt vaihtamaan jo kolmoselle vaikka etupyörät liikkuvat vasta parikymmentä kilometriä tunnissa. Kun löysäät kaasua niin takapyörät ottavat taas kiinni - mutta vaihde on kolmosella ja kiihtyvyys heikonlainen. Ja kickdownista ei ole hyötyä jos kerran on niin sikaliukasta. Ja keppiin ei tee mieli kajota :-D
No, yhtä kaikki, Mersun automaatissa on niin kova moottorijarrutus että sen voi hinata käyntiin; tuntuu myös (talvi)ajossa selkeänä "kontrolloitavuutena".
Henkka
Rakastaa automaattivaihteistoja"Ja tietysti, saadakseen Mersun sutimaan itsensä 180 astetta ympäri täytyy kyllä tehdä tosi ihmeellisiä temppuja ja pitää sitä kaasua siellä tulipellissä kiinni jonkun aikaa."
Jos autossa on ASD kuten monissa mersuissa on, ei kaasua tarvitse paljoakaan niin pääsee, vaikka 360 Astetta halutessaan..nimenomaan HALUTESSAAN.
:) - Kolja
W126 kirjoitti:
"Ja tietysti, saadakseen Mersun sutimaan itsensä 180 astetta ympäri täytyy kyllä tehdä tosi ihmeellisiä temppuja ja pitää sitä kaasua siellä tulipellissä kiinni jonkun aikaa."
Jos autossa on ASD kuten monissa mersuissa on, ei kaasua tarvitse paljoakaan niin pääsee, vaikka 360 Astetta halutessaan..nimenomaan HALUTESSAAN.
:)Kyllä näin on, ASD:llä auton saa vaikka kaksi kertaa 360 astetta, halutessaan :)
Täytyy myöntää että kitkat kun on alla niin välillä lapsettaa, tomaatilla tuo leikkiminen (ei liikenteen seassa) on vieläpä tosi helppoa, mersun laatikko on tosi johdonkukainen ja pitää samaa pykälää silmässä kahva edellä mentäessä, vaihtaa vasta kun hellää kaasua.
Ja kunnon mersuilija tuntee laatikkonsa ja tietää paljonko uskaltaa kaasua näyttää ennen kuin pienempi pykälä livahtaa sisään, ja ainahan voi ohituksissa kytkeä kolmosen manuaalisesti.
Liukkaalla ASD on kyllä hyvä apu liikkeellelähdöissä :) Puhumattakaan tuolla landella lumisilla hiekkateillä. - Kolja
Kallonkutistaja kirjoitti:
Johan tällainen vanhantyylinen turbo voi aiheuttaa kokemattomalle yllärin talvikelissä. Eli yllättävyys on aina kiinni kuljettajan omista lähtökohdista.
Mutta nopeammin kuskista tulee "kokeneempi" automaatin kanssa kuin manuaalin kanssa, kun vaihtaa autosta toiseen. Jo kytkimen takia vetopois ja vetopäälle -tapahtumat voivat olla aika kulmikkaita huolettomalle vaihtajalle.
Mutta kyllähän kokonaisuutena pitäisi varoa yleistämistä, koska onhan myös aika ankeesti toimivia automaattivaihteistoja. Ja silloin hyvä manuaali voisi olla jopa parempi vaihtoehto.Minulla ainakin turbo lähtee mukaan niin nätisti etten edes osaa sanoa millä kierroksilla alkaa ahtopaineita olemaan.
Täytyy oikeastaan sanoa että turbosta on vain apua talvella, vääntöä riittää suurellakin vaihteella, ja kun tomaatti vaihtaa neloselle rauhallisessa ajossa jo 50 km/h:ssa niin hyvällä väännöllä se meno taittuukin oikein kivasti sitten, ei sudi turhia eikä vaihda hetikohta pienemmälle vaikka vähän vedättäisikin.
Miten sinulla pelaa? Potkua omassa on kyllä kunhan polkee, mutta normaalissa ajossa kone toimii oikein sivistyneesti. - W126
Kolja kirjoitti:
Kyllä näin on, ASD:llä auton saa vaikka kaksi kertaa 360 astetta, halutessaan :)
Täytyy myöntää että kitkat kun on alla niin välillä lapsettaa, tomaatilla tuo leikkiminen (ei liikenteen seassa) on vieläpä tosi helppoa, mersun laatikko on tosi johdonkukainen ja pitää samaa pykälää silmässä kahva edellä mentäessä, vaihtaa vasta kun hellää kaasua.
Ja kunnon mersuilija tuntee laatikkonsa ja tietää paljonko uskaltaa kaasua näyttää ennen kuin pienempi pykälä livahtaa sisään, ja ainahan voi ohituksissa kytkeä kolmosen manuaalisesti.
Liukkaalla ASD on kyllä hyvä apu liikkeellelähdöissä :) Puhumattakaan tuolla landella lumisilla hiekkateillä.Nimenomaan näin se toimii.
Jos vaihteiston tuntee, voi luistoja tehdä ihan huoletta ja vaihteston voi laittaa pakkokakkoselle ja pakkokolmoselle, jos haluaa pelata varman päälle.
Kiva yhdistelmä:
Kesärenkaat, luminen kääntöpaikka ja ASD. Auto käänty pienellä kaasuolkimen hipaisulla paikallaan, vaikka 720 astetta...kokemusta on :) - Kallonkutistaja
Kolja kirjoitti:
Minulla ainakin turbo lähtee mukaan niin nätisti etten edes osaa sanoa millä kierroksilla alkaa ahtopaineita olemaan.
Täytyy oikeastaan sanoa että turbosta on vain apua talvella, vääntöä riittää suurellakin vaihteella, ja kun tomaatti vaihtaa neloselle rauhallisessa ajossa jo 50 km/h:ssa niin hyvällä väännöllä se meno taittuukin oikein kivasti sitten, ei sudi turhia eikä vaihda hetikohta pienemmälle vaikka vähän vedättäisikin.
Miten sinulla pelaa? Potkua omassa on kyllä kunhan polkee, mutta normaalissa ajossa kone toimii oikein sivistyneesti.Merkittävästi/riittävästi ahtopaneita tuntuu olevan jo alle 2000rpm:n. Mutta selvempi "potku" tulee vähän päälle 2000rpm:n. Eihän sitä kesäkelillä oikeastaan huomaa, mutta oikein liukkaalla voi mennä vähän "ylikierroksille".
Lähinnähän tässä oli kyse vähän kokemattoman ajosta automaatilla ja jos autossa on vielä vaikka vanhanaikainen turbo. Yhdistelmässä ei ole edes vähän kokeneelle mitään erikoista.
Pääsääntöisestihän turbo toimii vähintään yhtä sivistyneesti kuin ahtamatonkin. Mutta oikein liukkaalla pinnalla turha syvä(=silti reilusti alle puolivälin) kaasun painallus hyydyttää menon melkein kokonaan pienissä nopeuksissa. Kun kierrokset nousevat sinne vähän alle 2000rpm, niin turbo tulee mukaan tosissaan. Sitten kierrokset nousevat vielä hiukan n. 2400rpm:ään, ja vaihteisto kelaa vaihteet neloseen asti. Nopeutta voi olla n. 30-40km/h, mutta mittarissa on jopa yli 80km/h.
Liikkeellelähdössä liukkaalta täytyy muistaa, että kierrokset eivät saa nousta yli 1000rpm:n ennen kuin auto on kunnolla liikkeellä. Eikä talvella muutenkaan juuri tarvitse ylittää 2000rpm:ää muualla kuin moottoritiellä. Tokhan tähän vaikuttaa myös rengastus ja teiden kunnossapito, mutta ei ole vielä tullut eteen niin liukasta, etteikö olisi aina helpostikin päässyt liikkeelle. - Kallonkutistaja
W126 kirjoitti:
"Ja tietysti, saadakseen Mersun sutimaan itsensä 180 astetta ympäri täytyy kyllä tehdä tosi ihmeellisiä temppuja ja pitää sitä kaasua siellä tulipellissä kiinni jonkun aikaa."
Jos autossa on ASD kuten monissa mersuissa on, ei kaasua tarvitse paljoakaan niin pääsee, vaikka 360 Astetta halutessaan..nimenomaan HALUTESSAAN.
:)Edellisessä autossa oli ASD, nykyisessä ei. Oikeastaan muuta hyötyä en näe ASD:ssä kuin tuon leikkimisen. No... kyllähän se varoitusvalo oli joskus ihan kätevä, muttei silläkään kovin paljoa ollut merkitystä auton etenemiseen.
Edellinen oli tosin kai hieman madallettu, ja siinä oli korisarja, joten helposti auto oli paksummassa hangessa spoilereiden kannatuksella takapyörät "ilmassa". - Capo
Henkka Jii kirjoitti:
Siinä kun yleensä 80-luvun vaihteen Bemukat käyttävät ZF:n laatikkoa ZF4HP22 niin 750i käytti erikoisvahvistettua mallia ZF4HP24 jota on kuulemma jaguareissa ja audin jossakin V8-mallin nelivedossa erikoisen "Etupyöräin voimanottoheebelin" kanssa lisättynä.
Oikein mukava sähköhydraulinen laatikko sinänsä, paitsi ettei kestä 450Nm:n vääntöä (prkl että remppa maksoi) vaan eipä sitä autoa mitenkään käyntiin hinata voi ja moottorijarrutusta ei kyllä ole nimeksikään. Mun mielestä ryömi vähemmän kuin MB.
Siinä oli nuo "S-E-M" valinnat katkaisijalla vähän samaan tyyliin kuin Mersujen joissakin bensamalleissa. Manuaalia ei tarvittu koskaan, Sportti oli kiva ohituksissa ja Economy se tavallisin (ja default) asetus.
Ei ole ikinä ennen ollut mulla autoa joka kulkee 220km/h kolmosella... Eikä varmaan koskaan enää tulekaan...
Henkka
"Hetkinen eikös tää ollut Mersupalsta :-) "Ei pidä paikkaansa, ettei kestä 450Nm:n vääntöä!
Itse kerroit, että sulla oli kaltoin kohdeltu laatikko. Minulla on tuossa pihalla yli 800tkm ajettu 750, eikä laatikossa ole mitään vikaa vieläkään, eikä sitä ole rempattu koskaan ja takuulla on ollut rääkissä. - Kolja
Kallonkutistaja kirjoitti:
Merkittävästi/riittävästi ahtopaneita tuntuu olevan jo alle 2000rpm:n. Mutta selvempi "potku" tulee vähän päälle 2000rpm:n. Eihän sitä kesäkelillä oikeastaan huomaa, mutta oikein liukkaalla voi mennä vähän "ylikierroksille".
Lähinnähän tässä oli kyse vähän kokemattoman ajosta automaatilla ja jos autossa on vielä vaikka vanhanaikainen turbo. Yhdistelmässä ei ole edes vähän kokeneelle mitään erikoista.
Pääsääntöisestihän turbo toimii vähintään yhtä sivistyneesti kuin ahtamatonkin. Mutta oikein liukkaalla pinnalla turha syvä(=silti reilusti alle puolivälin) kaasun painallus hyydyttää menon melkein kokonaan pienissä nopeuksissa. Kun kierrokset nousevat sinne vähän alle 2000rpm, niin turbo tulee mukaan tosissaan. Sitten kierrokset nousevat vielä hiukan n. 2400rpm:ään, ja vaihteisto kelaa vaihteet neloseen asti. Nopeutta voi olla n. 30-40km/h, mutta mittarissa on jopa yli 80km/h.
Liikkeellelähdössä liukkaalta täytyy muistaa, että kierrokset eivät saa nousta yli 1000rpm:n ennen kuin auto on kunnolla liikkeellä. Eikä talvella muutenkaan juuri tarvitse ylittää 2000rpm:ää muualla kuin moottoritiellä. Tokhan tähän vaikuttaa myös rengastus ja teiden kunnossapito, mutta ei ole vielä tullut eteen niin liukasta, etteikö olisi aina helpostikin päässyt liikkeelle.Kyllä se noin on, liikkeellelähdössä tosiaan helposti jää paikaleen sutimaan jos päästää kierrokset turhan ylös, voimaa tulee aika ronskisti siinä 2000 kierroksen hujakoilla.
Näin tosi liukkailla ja kitkarenkailla se vielä korostuu, kyllä ASD auttaa liikkeellelähdössä kun vetää kummallakin pyörällä, muttei se nelivetoa korvaa.. - Henkka Jii
Capo kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, ettei kestä 450Nm:n vääntöä!
Itse kerroit, että sulla oli kaltoin kohdeltu laatikko. Minulla on tuossa pihalla yli 800tkm ajettu 750, eikä laatikossa ole mitään vikaa vieläkään, eikä sitä ole rempattu koskaan ja takuulla on ollut rääkissä.Kyllähän tuolla on Bimmer.orgin täydeltä voimansiirto-ongelmaisia V-12 -käyttäjiä.
Mulla paukahti jo vähän yli 200,000 ajettuna juuri kaltoin kohtelun vuoksi, yleensä ne sentään kestävät koko lailla pidempään.
Se on sitten eri kiva se "S" asento etenkin ohituksissa vai mitä?
Henkka - Toisaalta
Capo kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, ettei kestä 450Nm:n vääntöä!
Itse kerroit, että sulla oli kaltoin kohdeltu laatikko. Minulla on tuossa pihalla yli 800tkm ajettu 750, eikä laatikossa ole mitään vikaa vieläkään, eikä sitä ole rempattu koskaan ja takuulla on ollut rääkissä.Kyseinen laatiko paukahti vasta vähän toistsataa tuhatta ajettuna juurikin edellisen omistajan touhujen ansiosta.
Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että voimansiirto tahtoo olla se heikoin lenkki noissa V-12 -masiinoissa.
Olet varmaan käynyt bimmer.orgin forumeilla? Konetta ei tahdo kukaan saada ajamalla sököksi mutta vaihdelaatikoita paukkuu melkein samaa tahtia kuin kardaaneita.
Mukava laatikko se oli kyllä ja etenkin se "S" asento ohituksissa... :-D
Henkka - Capo
Henkka Jii kirjoitti:
Kyllähän tuolla on Bimmer.orgin täydeltä voimansiirto-ongelmaisia V-12 -käyttäjiä.
Mulla paukahti jo vähän yli 200,000 ajettuna juuri kaltoin kohtelun vuoksi, yleensä ne sentään kestävät koko lailla pidempään.
Se on sitten eri kiva se "S" asento etenkin ohituksissa vai mitä?
HenkkaVoi olla, että sitä tulee käytettyä vähän väärin, esim. jos peruuttaa vaikkapa parkkiruudusta, niin helposti tulee kiskaistua keppi D-asentoon, kun auto hieman vielä liikkuu taaksepäin ja tuo aiheuttaa ylimääräistä luistoa lamelleissa. Autonhan pitäis olla paikoillaan ja tyhjäkäynnillä silloin kun kytketään eteen-, tai taaksepäin.
Olen itse korjaillut noita pienempien mallien automaattilootia.
S-asento on kiva, mutta se E:kin riittää, kerran sadekelillä otin ASR:n pois päältä ja lähdin ohittamaan 80:n vauhdista, niin takapyörät sutivat ja ohitus sujui sievässä sivuluisussa. - Capo
Capo kirjoitti:
Voi olla, että sitä tulee käytettyä vähän väärin, esim. jos peruuttaa vaikkapa parkkiruudusta, niin helposti tulee kiskaistua keppi D-asentoon, kun auto hieman vielä liikkuu taaksepäin ja tuo aiheuttaa ylimääräistä luistoa lamelleissa. Autonhan pitäis olla paikoillaan ja tyhjäkäynnillä silloin kun kytketään eteen-, tai taaksepäin.
Olen itse korjaillut noita pienempien mallien automaattilootia.
S-asento on kiva, mutta se E:kin riittää, kerran sadekelillä otin ASR:n pois päältä ja lähdin ohittamaan 80:n vauhdista, niin takapyörät sutivat ja ohitus sujui sievässä sivuluisussa.Jäi tuo virhe vaivaamaan, niin piti palata korjaamaan.
- Kallonkutistaja
dieselflosse kirjoitti:
Terve!
Kun miettii, mitä manuaali antaa talvella, niin mielestäni paremman kontrollin ajotilanteeseen. Automaattin kanssa saattaa tulla hauskoja ylläreitä, kun huolimattomasti polkee kaasua. Saattaa kick-down tehdä temput ja perä kääntyy menosuuntaan. Tai juuri kesken mukavan kahva edellä menon laatikko vaihtaa isommalle ja kulku on vähintään huvittavan näköistä.
Automaatti taasen on omiaan W126:n kuvaamassa tilanteessa. Senkun vain lepuuttaa jalkaa jarrulla tai todennäköisesti ko. kurvassa olisi voinut unohtaa jarrun ja työntää vaikka varpaan suuhunsa ;-) Liukaslähdöt ovat 99% tapauksista helpompia automaatilla.
Siis automaatti on minullakin etusijalla, myös talvella.Myös ABS olisi auttanut asiaa, ei olisi mennyt takapyörät lukkoon.
Tästä ABS:stä oli pieni "paremmuuskiista" bemarin ja mersun välillä silloin kun ABS oli harvinaisempi. Mersussa oli vain kolmipiirinen systeemi, eli takapyöriä ei jarrutettu yksittäin vaan heikommin pitävän mukaan. Bemarissa taas takapyörien jarrut toimivat toisistaan riippumatta, eli jokaista pyörää jarrutettiin sen pitokyvyn mukaan.
Perusteluna mersussa oli, että
-lukkitumaton jarru ei todellisuudessa ole lukkiutumaton vaan lukitusta pätkitään
-saattaisi käydä tilanne jolloin eritahtia jarrutettavat takapyörät saattavat mennäkin hetkeksi yhtä aikaa lukkoon
-auto pyrkii silloin heti poikittain.
Mutta liekö ABS jo kehittynyt sille nopeustasolle, että jokaista pyörää voidaan jarruttaa sen oman pitokyvyn mukaan? - whee
Kallonkutistaja kirjoitti:
Myös ABS olisi auttanut asiaa, ei olisi mennyt takapyörät lukkoon.
Tästä ABS:stä oli pieni "paremmuuskiista" bemarin ja mersun välillä silloin kun ABS oli harvinaisempi. Mersussa oli vain kolmipiirinen systeemi, eli takapyöriä ei jarrutettu yksittäin vaan heikommin pitävän mukaan. Bemarissa taas takapyörien jarrut toimivat toisistaan riippumatta, eli jokaista pyörää jarrutettiin sen pitokyvyn mukaan.
Perusteluna mersussa oli, että
-lukkitumaton jarru ei todellisuudessa ole lukkiutumaton vaan lukitusta pätkitään
-saattaisi käydä tilanne jolloin eritahtia jarrutettavat takapyörät saattavat mennäkin hetkeksi yhtä aikaa lukkoon
-auto pyrkii silloin heti poikittain.
Mutta liekö ABS jo kehittynyt sille nopeustasolle, että jokaista pyörää voidaan jarruttaa sen oman pitokyvyn mukaan?Itse kävin aikoinani liukkaan kelin radalla pyörähtelemässä. Autona oli 260E-87 ja ABS. Näissähän on abs:n anturi perämurikassa. Kun jarrutti toiset pyörät pitävällä ja toiset liukkaalla, ei auto pyörähtänyt ympäri, vaan jatkoi suoraan eteenpäin linjassaan. Olisi voinut melkein ottaa kädet irti ratista. Autossa oli lukoton perä. Pyörähtääkö ASD-peräinen mersu ympäri vastaavassa tilanteessa, vai pitävätkö etupyörät ja taka-akselin lukkiumattomuus auton suorassa??
- Kallonkutistaja
whee kirjoitti:
Itse kävin aikoinani liukkaan kelin radalla pyörähtelemässä. Autona oli 260E-87 ja ABS. Näissähän on abs:n anturi perämurikassa. Kun jarrutti toiset pyörät pitävällä ja toiset liukkaalla, ei auto pyörähtänyt ympäri, vaan jatkoi suoraan eteenpäin linjassaan. Olisi voinut melkein ottaa kädet irti ratista. Autossa oli lukoton perä. Pyörähtääkö ASD-peräinen mersu ympäri vastaavassa tilanteessa, vai pitävätkö etupyörät ja taka-akselin lukkiumattomuus auton suorassa??
ASD:n lukitustoiminto ei toimi silloin, kun painaa käyttöjarrua. Eli ASD-auto toimii kuten ASD:tönkin auto kuvaamassasi tilanteessa.
Ja jos ajatellaan teoriassa, että lukitus olisi päällä jarrutuksessakin, niin molemmat takapyörät jarruttaisivat vain sen liukkaamman puolen mukaan. Joten tuskin pyrkisi kovin vakavasti pyörähtämään senkään takia. - whee
Kallonkutistaja kirjoitti:
ASD:n lukitustoiminto ei toimi silloin, kun painaa käyttöjarrua. Eli ASD-auto toimii kuten ASD:tönkin auto kuvaamassasi tilanteessa.
Ja jos ajatellaan teoriassa, että lukitus olisi päällä jarrutuksessakin, niin molemmat takapyörät jarruttaisivat vain sen liukkaamman puolen mukaan. Joten tuskin pyrkisi kovin vakavasti pyörähtämään senkään takia.Näinhän sitä yritin vajavaisesti järkeilläkin. Kiitos varmistuksesta. :)
- W126
"Auto jää käyntiin ja konehuoneesta nousee kova höyry ja kuuluu hirveä kolina..."Voi ei, hajosko nyt konekkin...VOI EI..!!!"
...Siis auto ei jäänyt käyntiin, vaan käynnistin sen uudelleen. Autohan oli sammuksissa, kun laskettelin mäkeä alas.
Eilen ei meinannut tulla uni silmään, sen verran tapahtumat pani miettimään. - W126
Eilen ihmettelin, että miksen ajanut oikeaan penkkaan kuten yleensä teen, jos ei auto meinaa pysähtyä...Muistin sitten aamulla, että yritinhän minä sinnekkin, mutta ei auto vaan kääntynyt, koska oli niin älyyttömän liukata.
Tänään töihin tullessa katselin sitten jälkiäni. Olinhan minä sinne oikeaan penkkaankin osunut, kuitenkin aika myöhään. Siitä 10 metriä ja olin jo ajanut sinne vasemmalle puolelle pururadalle....
Outo tuo ihmisen muisti, kun adrenaliini ja kuolemanpelko iskee... Muisti meinaan näyttää häviävän :)- Kolja
Toisaalta noissa kauhutilanteissa sitä usein yllättää itsensä kylmäpäisyydellä, monesti kun on henki ollut vaakalaudalla (usein omaa vikaa) on kylmä harkinta ollut päälimmäisenä pääkopassa, ei paniikkia ollenkaan. Ja jälkeenpäin ihmettelee miten paljon ehtii huomioida / suunnitella muutamassa sekunnissa :)
- W126
Kolja kirjoitti:
Toisaalta noissa kauhutilanteissa sitä usein yllättää itsensä kylmäpäisyydellä, monesti kun on henki ollut vaakalaudalla (usein omaa vikaa) on kylmä harkinta ollut päälimmäisenä pääkopassa, ei paniikkia ollenkaan. Ja jälkeenpäin ihmettelee miten paljon ehtii huomioida / suunnitella muutamassa sekunnissa :)
Huomioituja asioita:
En ajanut liikennemerkkeihin.
En ajanut ojaan ja haarautuneelle pururadalle.
Jotain sitä ehti miettiäkkin, vaikka kaikkea ei muistakkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445842
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise953327- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854