hölkkä vs. juoksu

mikä ero?

Tää on ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta mikä on hölkkäämisen ja juoksemisen ero? Tai siis onko olemassa jotain "virallisempaa" rajaa sille, että kumpi on kumpaa? Itsellä tapana tehdä sellasia 4-8 kilsan hölkkälenkkejä eli aikas hidasta jolkottelua... En siis missään nimeissä sanois sitä juoksemiseksi..

11

2246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • subjektiivinen kokemus

Minulle pikku pojat huutelevat perään, "hölkkä, hölkkä, .. " vaikka juoksen
      omasta mielestäni aika reipasta 3,40 - 4,30 min/km. Oma kokemukseni on,
      että tässähän mennään ihan kunnon 'ravia'?

Kai tuo juoksun ja hölkän ero on vain subjektiivinen kokemus: Jos itse tunnet
      juoksevasi on se juoksua .. jne .. Vaikka pakko kai tässä on hyväksyä myös tuo
      pikku poikien 'kritiikkikin': Juoksuni heidän silmissään on sitten ’hölkkää’!

• cump....

3 min 40 sek/km tekee 10km 37 min pintaan, kyllä tuo mulle ainakin on jo täyttä juoksua ja varmaan monelle muullekkin..... ja en kyllä mikään aloittelija enään ole. Tota vauhtii ku jaksaa maratonin niin 3 tuntiin menee, ei sekään hassumpi tulos. No toiset vaan on nopeempii ja jaksaa paremmin.

• Coq Hardi
        cump.... kirjoitti:

3 min 40 sek/km tekee 10km 37 min pintaan, kyllä tuo mulle ainakin on jo täyttä juoksua ja varmaan monelle muullekkin..... ja en kyllä mikään aloittelija enään ole. Tota vauhtii ku jaksaa maratonin niin 3 tuntiin menee, ei sekään hassumpi tulos. No toiset vaan on nopeempii ja jaksaa paremmin.

Aluksi minäkin hölkkäilin, mutta kun aloin pääsemään maratonin kolmeen tuntiin ja sen alle, aloin itsekin omasta mielestäni jo juoksemaan.

• hölkkääjä.

Itse kutsun itseäni hölkkääjäksi. On naurettavaa, että jokainen 5 tunnin maratoonari kertoo "juosseensa" maratoonin. Se koikkelehtiminen ei ole juoksua edes nähnytkään.

• kaikkienalojenerikoisasiant...

Hölkässä otetaan sopiva etunoja ja vartalon alkaessa kaatua otetaan vuorotellen oikealla ja vasemmalla jalalla vastaan.

Juoksussa ponnistetaan jaloilla vartaloa eteenpäin.

• juoksua

...mutta hidasta sellaista.

• chafer

Amerikkalainen hölkkääjien liitto määritteli asian muinoin: "Hölkätessä nopeus on 6-8 min/km ja juostessa 4-5 min/km." Kuntoilijalle tuo viidenkin minuutin vauhti jo varmasti tuntuu juoksulta...

• Hölkyttelijä

Paikallislehdessä eräs tuttuni mainittiin eräästä tapahtumasta kertovassa jutussa paikkakunnan kärkihölkkääjäksi. Häntä nopeammat jaloilla köpöttelijät ovat siis varmaankin juoksijoita, hitaammat tavallisia hölkkääjiä tai kävelijöitä ja juuri hänen tasoisensa ovat kärkihölkkääjiä. Tämä kärkihölkkääjä menee parhaimmillaan maratonin alle 2:50, vitosella alle 17:00.

Oma määritelmäni on hieman erilainen: itse olen hölkkääjä ja kaikki joille en vielä ole pärjännyt ovat juoksijoita. Tavoitteena on tehdä taas ensi vuonna monesta juoksijasta hölkkääjä.

• itselläni

hölkkääminen on muuttunut pikkuhiljaa juoksuksi...kunnon kohotessa lisäsin kai huomaamattani lisää vauhtia ja omasta mielestäni kyllä juoksin jo aika nopsaan

• 42195

sitten kun 10km menee alle 32min. se on juoksua hitaammat hölkkää.

• yli 10km/h

Hommahan menee näin että kaikki jotka juoksee minua hitaammin on vain hölkkääjiä...

Jossain UKK-insittuutin taulukossa hökkä taisi olla 8-10km/h ja sen yli menevät oli juoksua.

Itse menen kyllä mielestäni täsmälleen samanlaisella askelluksella 9.5km/h tai 10.5km/, en kyllä osaa sanoa misstä tuossa erottaa hölkän muuttuneen juoksuksi.

eiköhän tuo hölkkä ole vain hitaan juoksun nimitys ja se sitten taas on henkilökohtaisesti määriteltävä että mikä juoksuvauhti on kennellekkin hidasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6348
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      82
      4429
    3. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      48
      4015
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      21
      3306
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      197
      3010
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      40
      2742
    7. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2629
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      20
      2586
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      153
      1566
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      326
      1519
    Aihe