punajuuriruokia?

torvijoonas

Punajuuria tuli aivan yli oman tarpeen, varsinkin, kun en oikein tiedä mitä siitä voisi tehdä paitsi etikkasäilykettä ja lindströmin pihvejä. Kuten huomaatte, olen sekasyöjä :)

Ideoita?

9

5434

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyrps

tee vaikka punajuurisalaattia itse? tai vaikka borssikeittoa! punajuuria,kaalia,porkkanaa, pari kasvisliemikuutiota, suolaa,pippuria,meiramia ja loraus etikkaa.keitetään muutama tunti.
      tai vaikka punajuuripastakastiketta? pari punajuurta, sipuli, porkkana, purkki tomaattipyreettä,valkosipulia,suolaa,pippuria ja tilkka (soija)kermaa.

• pottunenä

Liha-punajuurivuoka:raastettua punajuurta,riisiä,ruskistettua jauhelihaa,sipulia,raastettua porkkanaa,mustapippuria,lihaliemijauhetta,ruokakermaa tai juoksevaa juustoa,timjamia,valkosipulia ja vettä. Kaikkia sopivasti vuokaan ja uuniin 175 1,5 tuntia. Saman voi tehdä ilman lihaa ja sen tilalle voi laittaa aurajuustoa.

Punajuurisosekeitto: punajuuria,perunaa,keittojuureksia,kasvislientä,mustapippuria,meiramia,sipulia,valkosipulia. Keitä kaikki yhdessä kypsäksi ja soseuta. Smetanaa kyytipojaksi.

• NoJust

Esim. paahda punajuurilohkoja uunissa pellillä.
      Mausta suolalla (ja pippurilla), pirskota päälle hyvää tummaa balsamikoa ja murustele päälle aurajuustoa.

Melkein samanlainen ja yhtä helppo resepti: karkeaa punajuuriraastetta, suolaa, pippuria, balsamikoa ja vuohenjuustoa (öljyttyyn) folioon, folio nyytiksi ja uuniin.

Tai hauduttele karkeaksi silputtua punajuurta ja sipulia sekä timjamia kasarissa. Freesataan ensin öljyssä, sitten maustetaan ja haudutetaan kasvisliemessä ja/tai valkoviinissä. Herkkusuu voi lisätä tilkan kermaa.

Punajuuri-perunalaatikkoon tarvitset punajuurta, perunaa ja sipulia (halutessasi myös valkosipulia). Juures- ja sipulisuikaleet uunivuokaan, mausteet (timjami toimii tässäkin, mutta muutkin yrtit, kokeile vaikka basilikaa tai persiljaa), jos tykkäät juustosta niin sitä (edellämainitut erityisen hyviä) ja perään purkki ruokakermaa tai aitoa tavaraa. Uunissa hyvä tovi ja a'vot!

• torvijoonas

Ny on kymmenen purkkia säilötty ja koko talo haisee etikalle. :) Osa juureksista kuskattiin veljen perheeseen, loput viedään anoppilan kellariin josta haetaan sit tarpeen mukaan.

Mutta siis timjami on hyvä punajuurimauste, se näkyi ainakin ohjeissa? Mä en oikein osaa maustaakaan, kaikki eväät maistuu aina samalta kun lykkää vaan mustapippuria ja kasvisliemikuution ;) Onko muita ku timjami?

Entä käytättekö siis raakaa punajuurta ruoanlaitossa, ette etikkasäilykettä?

• NoJust
        torvijoonas kirjoitti:

Ny on kymmenen purkkia säilötty ja koko talo haisee etikalle. :) Osa juureksista kuskattiin veljen perheeseen, loput viedään anoppilan kellariin josta haetaan sit tarpeen mukaan.

Mutta siis timjami on hyvä punajuurimauste, se näkyi ainakin ohjeissa? Mä en oikein osaa maustaakaan, kaikki eväät maistuu aina samalta kun lykkää vaan mustapippuria ja kasvisliemikuution ;) Onko muita ku timjami?

Entä käytättekö siis raakaa punajuurta ruoanlaitossa, ette etikkasäilykettä?

Minusta ainakin timjami ja meiramikin sopivat punajuuren kaveriksi. Itse asiassa salviakaan ei ole hassumpi.

Mutta itse käytän mielelläni esim. sitä persiljaa (tuoreena), basilikaa ja ruohosipulia. Ja provencen mausteseosta. Itse tykkään myös kovasti valkosipulista ja minun mielestäni se sopii punajuuren kanssa (vaikka tästä voi moni olla eri mieltä).

Ja raakaa juu.
        Säilötyt syödään sellaisenaan.

...voi kun olisikin punajuuria! :)

• Homo sapiens

Varo, tämä vie kielen mennessään paremmin kuin kissa:
      Kuorituista raaoista punajuurista saa muikean mehevää, pehmeää ja hienostuneen maukasta raastetta kaikkein hienoimmalla terällä.
      Lautaselle ruoan reunaan, leivän päälle muun hyvän lisäksi, sellaisenaan suoraan suuhun...
      Jos sinulla on punapalleroita enemmän kuin laki sallii niin jonniinlainen koneversio raastimena olisi poikaa.
      Ja eikun syömään...

• Homo sapiens

Raaoista punajuurista puhuessani tarkoitin siis keittämättömiä, kovia punajuuria, joita voi raastaa.
      Tämä selvennykseksi sen vuoksi, että muutamassa viestissä puhuttiin myös raaoista punajuurista, mutta ymmärsin, että tällöin tarkoitettiin raakoja punajuuria, jotka ruonlaitossa kuitenkin kypsennetään, erotuksena punajuurista, jotka on ensin säilötty ja sitten käytetään lämpimissä ruoissa.
      Toivottavasti tästä joku tolkku sinut saavuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      261
      3195
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      74
      1254
    3. 66
      1183
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      988
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      47
      886
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      60
      856
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      47
      819
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      750
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      40
      731
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      698
    Aihe