Kaivoin komeron perältä 80-luvun alussa tuparilahjaksi saadun savipadan pitkästä aikaa esiin ja käyttöön.
Olen tehnyt sillä nyt pari kertaa ruokaa, joka valmistuu omia aikojaan töissä ollesani.Eli suurinpiirtein näin:
Pannaan aamutuimaan edellisenä iltana pilkottuja juureksia -kai valmiit pakastejuureksetkin käy- liotetun padan pohjalle pediksi ja niiden päälle kimpale nautaa tai possua. Pata uuniin ja uuni noin sataan asteeseen. Ja eiku reippaana poikana töihin. Töistä tultua perunat, riisi tai pasta kiehumaan ja padassa hautunut liharuoka esiin. Nopeaa ja kätevää tällaiselle "karvanaamaiselle perheenemännälle".
Noita aikoinaan saatuja, tai hankittuja patoja on varmaan komeroiden kätköissä muillakin, ja niillä saa aikaan vähällä vaivalla hyvää ruokaa. Kannattaa kokeilla. Savipadassa ruuan hautuminen ei ole niin minuutin päälle jos vaikka töissä sattuisi menemään tunnin-pari pidempään.
Broilerin koipi-reidet eivät tällä menetelmällä onnistuneet. Liha kypsyi liikaa ja luunpalojen metsästäminen juuresten seasta oli hankalaa. Kokeilen seuraavalla kerralla broilerin fileitä. Niin ja pataa ei kannata ahtaa liian täyteen, jolloin se valuu yli ja edessä on rattoisa uuninpuhdistus-sessio.
Lihaa savipadassa
10
11686
Vastaukset
- ruukku-iita
Hyvin tehty, kaivot esiin jotain mikä on monen perheen kaapinperällä. Niillä sarvi ruukuilla on monia eri nimiä. Itse teen jopa karjalanpaistini sillä... ja kanasta puhumattakaan.. Mutta pitää muistuttaa että se pitää kostuttaa koko ruukku ensin. Tai sitten tehdä kuten teet, mietoon lämpöön ja paljon nestettä sisään. Muista että sillä voi tehdä leipääkin, anut mitä ei voi on kala .. pilasin yhden saviruukun kun yritin.
Kiitos vinkistä, kokeilenpa tuota :))- Sittenkin
Voihan se olla vaikka 'rommertop' minun puolestani. Hakukoneet kuitenkin löytävät tuotteen paremmin nimellä Römertopf.
http://www.roemertopf.de/
Römer- tarkoittaa roomalaista ja -topf tarkoittaa pataa, ruukkua tms. Ilmeiseti vastaavia keittovälineitä on käytetty jo antiikin ajan Roomassa.
Kilpaileva tuote on vaikka Schlemmertopf (valmistaja: Scheurich)
http://www.scheurich.de/v2.0/2_haushalt_3.php
En edes muista, kumpi edellämainituista keittiöstäni löytyy. Kelpo ruuanlaittoväline joka tapauksessa! Sittenkin kirjoitti:
Voihan se olla vaikka 'rommertop' minun puolestani. Hakukoneet kuitenkin löytävät tuotteen paremmin nimellä Römertopf.
http://www.roemertopf.de/
Römer- tarkoittaa roomalaista ja -topf tarkoittaa pataa, ruukkua tms. Ilmeiseti vastaavia keittovälineitä on käytetty jo antiikin ajan Roomassa.
Kilpaileva tuote on vaikka Schlemmertopf (valmistaja: Scheurich)
http://www.scheurich.de/v2.0/2_haushalt_3.php
En edes muista, kumpi edellämainituista keittiöstäni löytyy. Kelpo ruuanlaittoväline joka tapauksessa!Kiitos noista linkeistä. Hetkittäin on tullut mieleeni ostaa kokoa isompi pata. Pikkupataan ei saa mahtumaan kasviksia ja lihaa riittävää määrää kerralla tulemaan, jos syöjiä on useampia tai nälkä on kova. Kun puolisoni kanssa aikanaan nykyisen padan saimme olimme nuoria, kauniita ja hoikkia.Nykyään olemme vain kauniita.
Onkohan sillä mitään käytännön eroa onko sisäpinta lasitettu vai ei? Nykyinen patamme on lasittamaton.
- kanssa?
Broileri ei kestä keittämistä eikä pitkää kypsennystä, mutta miten kävis kokonainen kana? Tämä ei ole vitsi! Kanat pitäs ed. iltana maustaa ja suolata valmiiksi: TV2:n Aussikokeilta lainattua: Tekivät mausteseoksen ja hieroivat nahan ja lihan väliin, eli ensin täytyy hieroa nahka irti lihoista ja sit sitä mausteseosta väliin. Ja tässä tapauksessa juuresten päälle voisi laittaa muutaman palasen voita. Ja menisihän siellä kans muutama peruna? Mausteita? Saattaa parta vipattaa, kun kannen aukaisee töistä palatessa?
- kanssa?
Aussikokit mausto broileria grillausta varten, mutta miks se ei onnistu kanan kans, se mausteseoksen levitys nahan ja lihan väliin? Olis ainaskii vähän niinku perillä ne mausteet!
Oikeaa kanaa en ole tullut ajatelleeksikaan.Niitä löytyy vielä sillöin tällöin markettien pakastealtaista. Kana on sen verran sitkeä tapaus, että se voisi kestää tuon 9-10 tuntia pitkän paisto- tai paremminkin haudutusajan. Perunoita ja riisiäkin olen kokeillut padan pohjalla, mutta pitäisi kai etsiä niistäkin hyvin haudutusta kestävät lajikkeet.
Liha ei tuossa sadan asteen lämmössä ruskistu, joten varsinkin vaaleat lihat läävät kalvakkaan värisiksi.Niitä olen maustanut ja värjännyt pinnasta sienisoijalla.
Vaikka tämä onkin liharuoka-palsta todettakoon, että pelkistä kasviksistakin tulee tällä menetelmällä hyviä pataruokia. Ruuan rakenne menee kyllä mössön puolelle, mutta maku on hyvä.
- Mössääjä
>Kokeilen seuraavalla kerralla broilerin fileitä.
Broiskun rintafileet ovat parhaimmillaan, kun ne ovat juuri ja juuri kypsyneet. Kypsäksi ne on toki saatava salmonellavaarankin takia, mutta överiksi ei kannata vetää! Lisäkypsytys pelkästää sitkistää broilerinrintaa.
Koivet vaativat selvästi pidemmän kypsytysajan. Niinpä broileri ei olekaan kaikkein kiitollisimpia savipadassa kypsennettäviä juttuja.
Meillä savipata ei joka tapauksessa ole päässyt unohtumaan kaapin kätköihin, vaan on ollut aktiivikäytössä ties kuinka monta vuotta. Kelpo kapistus! - PataSutinen
Sattuipa sopivasti, kellä ei komeroiden kätköistä löydy savipataa niin Lidlissä näyttää olevan to 5.10 olevan tärpillä.
http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20061005.p.Savipaistovuoka- kokokokkiko
padan voi (tietysti sisin kuumana)survoa sellaiseen styroxlootaan,just se jolla viedään mökille kamaa. Ympärille sanomalehtiä ja muuta lämmikettä. Siellä se pata muhii kaikessa rauhassa koko päivän.
Olen käyttänyt myös niitä kaupan foliokasseja, kattila sinne ja taas hesaria väliin ja päälle.
Koululaiselle puurot tai keitot valmiina kun tulee kotiin koulusta.
- askrtigt
En syö itse lihaa, mutta voin kertoa muistoja entisestä elämästäni. Eli kana ja nimenomaan koipireidet tulevat mainiosti padassa, vaikka varmaankaan työpäiväksi ei kannata jättää, paitsi jos uunissa on ajastin.
Ihan tavallista riisiä pataan ja sekaan kokonaisia kuorittuja valkosipulinkynsiä. Päällimmäiseksi koipireidet. Nesteeksi kana- tai kasvislientä hieman enemmän kuin riisin keitto-ohjeessa sanotaan. Ja sitten uuniin vähintään pariksi tunniksi. Todella yksinkertaista, mutta todella hyvää.
Itse olen tuollaista pataa himoinnut ja toivonutkin, mutta eipä ole kukaan ottanut vinkkiä tosissaan :) Uunipatoja löytyy, mutta ei sitä savista. Vielä. Siinä meinaan varmasti tulisi mainio kasviskaalilaatikkokin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1532984Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3702069- 411825
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii391796Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328975Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles112956Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53792