Näytteenottoliuskat

Mistä saa

Mistä saa vai saako ollenkaan yksityiseen kotitalouteen näytteenottoliuskoja, joilla voisi katsoa esim. pöytätasojen ja esim. sisäportaiden bakteerimäärän???

14

696

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vee-e

mutta googleta.
      tulee vaan mieleen, että miks ?

bakteerit on ihan normaali osa luontoa, pöytiä, rappuja ja ihmistä.

• Mistä saa

No, asun väliaikaisesti äitini katon alla. Hän on liiankin suurpiirteinen ihminen puhtauden suhteen. Yläkertaan vievät rappuset ovat uloste tahroissa, ilm. koiran, eikä ole niitä vieläkään siivonnu pois, vaikka olen asiasta huomauttanu. Täällä jos terveystarkastaja kävisi niin se varmaan saisi slaakin. Itse en periaatteessa niitä paskatahroja siivoa.
        Olen tällä hetkellä keuhkokuumeessa ja en senkään takia ala rehkimään, kaikki rasitus kiellettyä toistaiseksi.

Olen kuullut etteä sellaisia väriliuskoja olisi, joista näkisi värien perusteella bakteeritason. Niin kuin vede voi myös tarkistaa sellaisella liuskalla kotioloissa, eikä niitä tarvitse minnekkään kiikuttaa.

• narinaa
        Mistä saa kirjoitti:

No, asun väliaikaisesti äitini katon alla. Hän on liiankin suurpiirteinen ihminen puhtauden suhteen. Yläkertaan vievät rappuset ovat uloste tahroissa, ilm. koiran, eikä ole niitä vieläkään siivonnu pois, vaikka olen asiasta huomauttanu. Täällä jos terveystarkastaja kävisi niin se varmaan saisi slaakin. Itse en periaatteessa niitä paskatahroja siivoa.
        Olen tällä hetkellä keuhkokuumeessa ja en senkään takia ala rehkimään, kaikki rasitus kiellettyä toistaiseksi.

Olen kuullut etteä sellaisia väriliuskoja olisi, joista näkisi värien perusteella bakteeritason. Niin kuin vede voi myös tarkistaa sellaisella liuskalla kotioloissa, eikä niitä tarvitse minnekkään kiikuttaa.

No tollasista liuskoista en ole kuunaaans kuullu, mutta jos olet äitis hoivissa, eikä se jaksa sua passata niin mitähän jos hakeutuisit muualle rutiseen.

Kun et kerran itte viitti siivoo niin voithan sä palkata jonkun siivoojan sinne huusholliin.

Kuinkas kipee se sun äitis on? Onkos tullu yhtään mieleen että äitis tarttiskin apua?

• Mistä saa
        narinaa kirjoitti:

No tollasista liuskoista en ole kuunaaans kuullu, mutta jos olet äitis hoivissa, eikä se jaksa sua passata niin mitähän jos hakeutuisit muualle rutiseen.

Kun et kerran itte viitti siivoo niin voithan sä palkata jonkun siivoojan sinne huusholliin.

Kuinkas kipee se sun äitis on? Onkos tullu yhtään mieleen että äitis tarttiskin apua?

Kyllä täällä en muuta teekkään kun autan ja autan, mutta jossain menee raja. Palkkasin muuten ihmisen siivoamaan ne paskat pois rappusilta.
        Äitini on täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja on vielä työelämässä mukana.

No, jotkut tykkää elää paskassa jotkut taas ei, että näin.

Täällä minä aion rutista niin paljon kuin rutisemista riittää, hyvää ja puhdasta päivän jatkoa!

• ittelläs vaan
        Mistä saa kirjoitti:

Kyllä täällä en muuta teekkään kun autan ja autan, mutta jossain menee raja. Palkkasin muuten ihmisen siivoamaan ne paskat pois rappusilta.
        Äitini on täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja on vielä työelämässä mukana.

No, jotkut tykkää elää paskassa jotkut taas ei, että näin.

Täällä minä aion rutista niin paljon kuin rutisemista riittää, hyvää ja puhdasta päivän jatkoa!

Voi olla äitis oli täysissä sielun ja ruumiin voimissa mut ei enään nin kauhee kakara sä ooot.

• Nanna*
        Mistä saa kirjoitti:

En ole minäkään mistään bakteereille tarkoitetuista väriliuskoista kuullut, mutta mahdatkohan tarkoittaa ihan pH paperia? Näytteeseen kastettuna se muuttaa väriä pH:n mukaan... mutta eivät kylläkään sovellu bakteerien määrän mittaamiseen millään tavoin.

• ohjeen antaja

Jospa kysyisit asiaa sieltä, minne näytteet aiot toimittaa.

• bioanalyytikko

Enpä ole kuullut "liuskoista", joiden avulla tunnistetaan pöpöjä. Bakteerien kasvatusmaljoja sen sijaan on runsaasti erilaisia laboratorioissa. Voin kertoa suoralta kädeltä, että asunnossa, jossa asut varmasti on bakteereita ei siihen liuskoja tarvita. Kyllä kai järkikin sanoo, että uloste sisältää runsaasti mikrobeja suolesta.... Jos tarkoitat television siivoussarjassa esillä ollutta bakteerinkasvatusalustaa niin sillekään sinulla ei ole käyttöä. Kuinka meinaat ilman kokemusta tunnistaa agarilta patogeenit ei-patogeenisista bakteereista? Missä lämpökaappi kasvatukseen? Järkevintä ja varmasti yksinkertaisinta sekä halvinta olisi palkata siivooja.

• Mistä saa

Telkkarissahan tuli ohjelma sarja, jossa käytiin siivoamassa ihmisten asuntoja, siinä ohjelmassa ne tarkistivat tasojen pinnat jollain "liuskan" tyyppisellä onko pöydät pidetty puhtaana eli millähän mahtoivat tasot tarkistaa????

• ..........
        Mistä saa kirjoitti:

Telkkarissahan tuli ohjelma sarja, jossa käytiin siivoamassa ihmisten asuntoja, siinä ohjelmassa ne tarkistivat tasojen pinnat jollain "liuskan" tyyppisellä onko pöydät pidetty puhtaana eli millähän mahtoivat tasot tarkistaa????

Sillä siisti ohjelmassa ainakin niillä oli bakteerin elatusainemalja ns hygicult, ei liuskoja.

• saa, sillä

ravintolaoppilaitoksissa ja monissa ruuanvalmistuksen kanssa tekemisissä olevien laitosten tilojen bakteeritasoja valvotaan viranomaisten toimesta. Ko tarkastajat käyttävät juuri sellaisia väriä muuttavia lappuja, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Siksipä suurtalouskeittiöissä ei liiemmin säästellä desinfektioaineita...

Luulisi, että niitä saa myös kotitalouskäyttöön, mutta en osaa neuvoa että mistä.

Onhan tietysti vaihtoehtona tehdä kotitekoinen bakteeriviljelmä agar-maljalle ja laskea pesäkkeet/ml suspensoitua bakteerinäytettä... :)

• Mistä saa

Kiitos sulle, sitähän minäkin, että niitä väriliuskoja on olémassa. Kun vain tietäs mistä niitä saa, pitää yrittää kysellä jostain. :)

• Mielisairaanhoitaja

se sinulle selviää, voit perustaa ihan oman laporatorion. Sellaista se pisnes on.

• täältä...

Hygieniapassia suorittaessani testasimme ko kurssilla eri pintojen (wc:n käsienpesualtaan hana, ovenkahva, tiskipöytä..) bakteerien määrän juuri tuollaisilla "liuskoilla". Näytteen oton jälkeen kestin jonkin aikaa (joitain päiviä ehkä?) että määrän pystyi näkemään. Kysy siis esim. hygieniapassikouluttajilta tai terveystarkastajalta mistä niitä voisi saada!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe