Levite leivän päälle

maskotti

Hei!
Kysyisin missä suhteessa sekoitetaan voi/oliiviöljy/vesi kun halutaan tehdä levite ilman lisäaineita. Olen joskus tehnyt mutta en muista enää suhteita. Kiitos etukäteen vastauksesta.

9

10108

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laitan...

summissa voita ja öljyä.

Mutta ehkä suunnilleen 100g/0,5 dl voita öljyä. Vettä en ole koskaan lisännyt, mutta ex-anoppi joskus kertoi laittaneensa.

• Kotikokki..

Minulla on tälläinen ohje jonka olen saanut yhdestä suurtalouskeittiöstä:

- 100g margariinia (käytettiin ihan floraa)
      -1dl öljyä
      -2dl vettä

levite myös maustettiin millä milloinkin.. mm. valkosipulijauhetta, pippuri sekoitusta tai kuivattua ruohosipulia käytettiin.

• VVVvvvvvvoooooooooooooooooo...

saman verran jokaista: 500g voita, 5dl öljyä, 5dl vettä.

• egyptian lover

Itse käytän myös kaikkea saman verran ja toimii oikein mainiosti. Kannattaa käyttää kylmäpuristettua luomuöljyä ja luomuvoita, ei mitään margariinia.

• VVVvvvvvvoooooooooooooooooo...
        egyptian lover kirjoitti:

Itse käytän myös kaikkea saman verran ja toimii oikein mainiosti. Kannattaa käyttää kylmäpuristettua luomuöljyä ja luomuvoita, ei mitään margariinia.

luomuvoita sais?

• maskotti

Kiitos vastauksista.
      Tästä alkaa terveellisempi elämä. Ja itsetehdyn levitteen kanssa aito ruisleipä (100 %:a ruisjauhoa) taikinajuureella kohotettuna, ei hiivalla. Mukavaa syksyä kaikille.

• Levitettä

Jätä vesi pois kokonaan koska öljy on vettä kevyempää, ei sekoitu kunnolla.
      Laita ensin voita vaikka 500 g kulhoon, sulata että on sopivasti löysää, ei kuitenkaan ihan litkuna. Vatkaimella sekoita kunnolla ja lisää öljyä noin 3-5 dl, aluksi kannattaa laittaa öljyä vähemmän ja seuraaviin sitten lisätä koska varsinkin laadukkaan öljyn maku saattaa tuntua aluksi oudolta (tuntuu kurkun päässä siltä että tekisi mieli yskähtää, ilmeisesti lehtivihreän vaikutus). Vatkaa sekaisin, kaada seos tyhjään margariinipakettiin ja laita jääkaappiin kohmettumaan.
      Jos oliiviöljyn vihreä väri näyttää levitteessä "epäilyttävältä" osta kaupasta valossa ollutta, jo kellastunutta öljyä. Laatu on sama mutta väri vaihtuu valossa. Ja muistathan ostaa vain ekstra neitsyt oliiviöljyä (mielellään kreikkalaista), koska muut ovat raffinoituja sekoitusöljyjä, joiden laatu on selkeästi huonompi.
      Ja on hyvää...

• Ihoongelmainen

Kokemuksen myötä olen löytänyt terveellisen ja hyvin levittyvän voi - öljyseoksen. Esim. laitan pieneen sopivaan kannelliseen laadukkaaseen muoviastiaan 200g laksoositonta tai tavallista voita huoneenlämpöistä, siihen olen laittanut 100g luomu pellavaöljyä ja 100g luomu oliviöljyä huoneenlämpöitä. Sitten olen sähkövatkaimella aluksi varovasti kaikein pienimällä nopeudella sekoitaen ja sitten lisäten tehoa, kunnes se on sekoitunut niin hyvin, että kaikki pienimmätkin voi kokkareet on hävinyt. Sekoitus kunnolla on terkeää, muuten sekoitus jää öljymäiseksi. Sitten rasia jääkaappiin. Voiöljy sekoitus leviää hyvin leivälle, ei ole lisä ja säilöntäaineita ja on terveellinen.

• Mitänäitäsotkemaan

Itse en ole voita ja öljyä sekoitellut. Voi maistuu leivällä parhaimmalta ja öljyn voi lorauttaa esim. salaattiin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      252
      4548
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      128
      2978
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1730
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1563
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1461
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1314
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1235
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1085
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1083
    Aihe