Olkapään kohdilta

pistää?

Joskus kun juoksen lujempaa alkaa pistämään (tai miten sitä kuvaisi...) olkapään kohdalta.
Edestä vähän olkapään alapuolelta, suurinpiirtein solisluun kohdalta. Se on todella häiritsevää ja täytyy alkaa kävellä. Mistähän moinen voisi johtua?

12

5640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Lyhyesti sanottuna heikosta hapenottokyvystä. Sama pistos voi tuntua vatsan tienoilla tai sitten ylempänä kuvailemassasi paikassa. Kunnon parantuessa pistoksetkin jäävät yleensä historiaan. Tämä on minun paras arvaukseni.

      • ....

        Itse olen harrastanut juoksua kaksi vuotta ja välillä silti pistää olkapäähän. Enpä usko että johtuu huonosta hapenottokyvystä. Esimerkiksi Coopperissa menee päälle 3100 ja 10 km noin 40 minuuttiin.


    • sama juttu

      joskus pistää samalla tavalla. Olen myös juossut jo pari vuotta, eli huonosta kunnosta ei ole kyse.

      Olen itse huomannut, että kipua esiintyy juuri niinä aikoina, kun töitä on ollut paljon. Teen töitä päätteellä, ja jos työpäivät venähtävät 12-tuntiseksi, paikat ovat täysin jumissa. Ja nimenomaan tuo vasen puoli on minulla sellainen, että siitä huomaa, koska on tullut istuttua liikaa koneella. Ja vasemmalla puolella kipuakin tuntuu juostessa, siis silloin tällöin.

      Minulla auttaa venyttely, vaikka kesken lenkinkin. Ja muista pitää hartiat alhaalla juostessa.

    • pistää?

      Kiitos vastauksista ja en näköjään ole siis ainoa. Olen harrastanut juoksua jo pitkään ja mielestäni kuntokin on kohdallaan. Pistos muuten taitaa minullakin olla aina vasemmalla puolella? Tätä ei siis tapahdu onneksi kovin usein. Olisko sitten hartiat jumissa... päätteellä teen töitä minäkin.

      • sama juttu

        koneella siten, että nojaat vasempaan käteesi (kyynärpää on pöydällä näppäimistön vieressä)? Minä teen usein näin, ja olen pyrkinyt nyt välttämään sitä, niin olkapääkin on ollut paremmassa kunnossa.


    • onko ikää??

      kannattaa käydä ammattilaisen pakeilla. Vuosittainhan noita kuolleita juoksijoita pääsee lehtiin - toimi nopeesti!

      • Pistää?

        Ikää alle 35. Ja vaiva ei ole ilmaantunut ensimmäisen kerran ihan lähivuosina. Ja usein tätä ei siis onneksi tapahdu, joten juoksuharrastukseni ei tästä kovin paljon kärsi. Enemmän "uteliaisuuttani" kysyin.

        Ja kyllä nojaan vasempaan käteeni (kyynärpää pöydällä)!

        Mulla on myös joskus (ihan levossakin) voimakasta viiltävää pistosta (lihaspistos?) rintalastan keskivaiheilla (paikka vähän vaihtelee, joskus on vähän keskemmällä tai enemmän vasemmalla tai alempana/ylempänä). En ajatellut sen liityvän tähän toiseen vaivaan joten sitä en maininnut. Se ei lenkkeillessä ole toistaiseksi ilmaantunut. Ja pistos on erilainen. Ja pienikin liike (esim. syvään hengitys) saa aikaan voimakasta kipua. Tämä olkapää-pistoksen aikana voin kävellä ja jopa juostakin, mutta ei tunnu mukavalta...

        Voisihan sitä käydä hierojalla ja ensimmäiseksi kiinnitän huomiota istumisasentooni...


      • heti lääkäriin
        Pistää? kirjoitti:

        Ikää alle 35. Ja vaiva ei ole ilmaantunut ensimmäisen kerran ihan lähivuosina. Ja usein tätä ei siis onneksi tapahdu, joten juoksuharrastukseni ei tästä kovin paljon kärsi. Enemmän "uteliaisuuttani" kysyin.

        Ja kyllä nojaan vasempaan käteeni (kyynärpää pöydällä)!

        Mulla on myös joskus (ihan levossakin) voimakasta viiltävää pistosta (lihaspistos?) rintalastan keskivaiheilla (paikka vähän vaihtelee, joskus on vähän keskemmällä tai enemmän vasemmalla tai alempana/ylempänä). En ajatellut sen liityvän tähän toiseen vaivaan joten sitä en maininnut. Se ei lenkkeillessä ole toistaiseksi ilmaantunut. Ja pistos on erilainen. Ja pienikin liike (esim. syvään hengitys) saa aikaan voimakasta kipua. Tämä olkapää-pistoksen aikana voin kävellä ja jopa juostakin, mutta ei tunnu mukavalta...

        Voisihan sitä käydä hierojalla ja ensimmäiseksi kiinnitän huomiota istumisasentooni...

        vaikuttaa tutuilta oireilusi, kannattaa käydä tutkituttamassa - hoitokin on suht helppo, kunhan sen vaan aloittaa ennen kuin on liian myöhäistä!!


    • ..joskus

      Itselläni pistää juostessa silloin tällöin vasempaan olkapäähän. Yleensä kipu häviää kun kävelee vähän aikaa. Mielenkiintoisinta tässä on se, kun pistosta ei milloinkaan ole esiintynyt minkään muun urheilulajin kohdalla kuten esim. hiihto, rullaluistelu, jääkiekko ja tennis joita yleensä harrastan ja joissa harjoitukset ovat yleensä pitempiä ajallisesti kuin juostessa.

      Itse olen epäillyt sitä, että en osaa jousta ylävartalo tarpeeksi rentona...

    • Kyllä se lähtee

      Olkapään pistäminen lähtee kun pidät juostessa molempia kyynärpäitä kohti taivasta parin askeleen verran. Näin lihas rentoutuu, ja happi pääsee paremmin kuklemaan olkapäässäkin :)

    • olls_vm86_

      Itselläni sama vika että olkapää kipeytyy ja se on juurikin oikea olkapää. Tosin vanha työvamma tuo on ja ehkä enemmänkin sukuvika että oikea olkapää on heikko ja jos ei nyt näin nuorelle iällä petä alta niin pistävää kipua tietyssä asennossa kun käsi on ylhäällä. Joten ei liene sattumaa että samainen olkapää vihoittelee juoksusta. Mielenkiintoisinta on se että olen juossut noin vuoden ja nyt vasta on alkanut kipuilemaan että voi kyllä ihan hyvin liittyä liikarasitukseenkin. Kunto on noussut ja olen alkanut juoksemaan lujempaa ja pidempiä matkoja.

    • Anonyymi

      Hei, onko kenelläkään selvinnyt tähän kipuun syytä? Tai löytynyt apua ongelmaan? Itselläni nyt sama vaiva ja on todella häiritsevää..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe