Biopolttoaineet

Onko kukaan tutkinut biopolttoaineiden käyt-
täytymistä 60 leveysasteen pohjoispuolella?
Väitän, että autojen öljynkulutus kasvaa
roimasti biopolttoaineisiin riirryttäessä.

Perustelut ovat seuraavat: Öljyn tehtävä
moottorissa on voitelun lisäksi myös puhdistaa
kone. Biopolttoaineen jäämät moottorissa kasvavat
kylmäkäynnistyksissä ja öljy näin ollen
likaantuu. Siitä seuraa, että 15000-25000 km
öljynvaihtovälit ovat historiaa. Ruvetaan
taas vaihtamaan öljyt 5000 km välein, 4 litraa
kerta.

Olisiko viisaampaa vaan ponnistella ja painos-
taa auton valmistajia kehittämään vetyautoja.
Valitettavasti poliitikot nämä asiat päättävät,
millä polttoaineella kansa ajaa. Mutta miten
saadaan se viisaus Arkadianmäelle?

9

1109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      Ruotsissa toimii.

      • tutkii

        Sisudiesel on tutkinut biodieselin käyttöä jo kauan ja suosittelee öljynvaihtovälin puolittamista johtuen polttoaineen pisaroitumisesta ja öljyn sekaan joutumisesta kylmässä. Pakkasenkesto on kyllä pelkällä metyyliesterillä niin huono että talvella joutuu ajamaan fossiilisen ja biodieselin seoksella.


    • väärin

      niin, biopolttoaineista biokaasusta saatava metaani on puhdasta. Eli se ei öljyä likaa. Tosin kyllä öljyt pitää silti vaihtaa mutta vaihtoväli on sama kuin vaikka bensalla.
      Esim. katalysaattori pysyy metaanilla ajettaessa vähintään yhtä puhtaana kuin se uutenakin oli.

      • Biokaasut ovat poikkeuksetta puhtaasti palavia.
        Kun pututaan polttoaineista, niin yleensä tar-
        koitetaan nestemmäisessä muodossa olevia. Lienee
        aika opetella mieltämään myös kaasut polttomoot-
        torin polttoaineiksi.

        Kiitos vaan tarkennuksesta.

        Tosin en ensimmäisten joukossa kaada tuota bion
        ja bensan sekoitusta tankkiini. Katselen jonkin
        aikaa, kuinka moottorit paukkuvat sen käyttäjiltä.


      • ........
        Täpinä kirjoitti:

        Biokaasut ovat poikkeuksetta puhtaasti palavia.
        Kun pututaan polttoaineista, niin yleensä tar-
        koitetaan nestemmäisessä muodossa olevia. Lienee
        aika opetella mieltämään myös kaasut polttomoot-
        torin polttoaineiksi.

        Kiitos vaan tarkennuksesta.

        Tosin en ensimmäisten joukossa kaada tuota bion
        ja bensan sekoitusta tankkiini. Katselen jonkin
        aikaa, kuinka moottorit paukkuvat sen käyttäjiltä.

        Viisi prosenttia etanolia bensassa on standardinmukainen seos. Jos moottori hajoaa standardinmukaista polttoainetta käytettäessä, on vika moottorissa eikä polttoaineessa.


      • Etanolman
        ........ kirjoitti:

        Viisi prosenttia etanolia bensassa on standardinmukainen seos. Jos moottori hajoaa standardinmukaista polttoainetta käytettäessä, on vika moottorissa eikä polttoaineessa.

        Joo itse olen ajanu tuolla 85e polttoaineella jo puolivuotta ilman mitään ongelmaa!! Ja hinta ollu 87senttiä litra eli paljon halvenpaa kuin 95


      • viisass
        Etanolman kirjoitti:

        Joo itse olen ajanu tuolla 85e polttoaineella jo puolivuotta ilman mitään ongelmaa!! Ja hinta ollu 87senttiä litra eli paljon halvenpaa kuin 95

        vaikka se onkin halvempaa, oletko ottanut huomioon että etanolin lämpöarvo on noin puolet bensiinin vastaavasta että hähhähää sinulle! eli käytännössä se on kalliimpaa kuin 95:sen käyttö koska etanolia palaa ainakin puolentoista-kertaisesti bensaan verrattuna ;) mistä muuten olet ostanut sitä?


    • realistiko

      Niin kauan kun bio/yms vihreät lisäaineet nostavat bensa tai/ja lämmitysöljyn hintaa niin kuluttujalla katoaa vihreät ajatukset viimeistään kassalla. Fakta.

      Eli jos "vihreävaihtoehto" maksaa enemmän,
      ketään se ei kiinnosta. Muutakuin pakolla.

      "Bio/ympäristöystävällisempiä" lämmitysöljyjä
      on kokeiltu mutta eipä ole lentänyt. Jos maksaa
      enemmän, ihmisten mielenkiintoa kaikkoaa.

      Valitettavaa mutta totta.

    • ulkomaalainen

      Kyllä se viimeinen kysymysmerkki oli asian ydin. Kun kirjoitin vuosi siten toisen sukupolven polttoaineista erässä keskusteluryhmässä, antoi nimimerkki "eduskunnasta" täyden löylytyksen ja kertoi "heidän" olevan aivan kippuralla naurusta moisesta. JOS todella kansanedustajt ovat niin huonosti aikansa seuraavaia ja tyhmiä, ei saa ihmettellä niitä eriskummallisia päätöksiä siinä laitoksessa.

      Tosiasia nimittäin on, että Suomi on taas akerran jälkijunassa sen vuoksi, että ulkoa tulevat viestit on mitätöity tai väärin tulkittu.

      Teknikan taso oli siihen aikaan nimittäin (2005 lopussa), että 17 miljoona litra synteetistä polttoainetta biomassta valmistava laitos oli tarkoitus käynnistää näillä hetkillä ja että Daimler-Chrysler ja VW ryhtyisivät käyttämään näitä uusien autojen ensitäyteeksi. Niin pian, kuin tämä laitos pyrii moitettomasti on tarkoitus rakentaa seuraava 250 mil. litraa varten ja seuravien neljän laitosten sijoituspaikat on jo neuvoteltu ja biomassan toimitusketju sovittu.

      Tässsä valossa on viljoista ja sokerijuurikasta valmistettu alkohooli jo pelkä jäännös vanhoista ajoista, mutta Suomessa vouhotetaan näiden parissa tätä häkä. Sääli näitä virheinvestointeja...

      Sivumenen sanoen, voidaan EU:n kokonaispolttoaine- tarpeista tyydyttää 40% pelkästään pakettipeltoja käyttämällä tarvittavan biomassan tuotannossa. Kilpailuetu on toisen sukupolven aineella sen verran, että hektaarista sadaa n. 3000 litra tosikorkealuokkaista polttoainetta kun ensimäisen sukupolven aineet saadaan hektarista juuri 1300 litraa.

      Toisen sukupolven polttoaineiten tuotantoon voidaan kaiken lisäksi vieläpä käytää laaja skaala erilaisia biomassoja kun ensimäisen polven aineisiin käytetään koko kasvista vain jyvät.

      Koetakaa nyt hyvät ihmiset vaikutaa siiheen, ettei aina taaplataan muiden maiden perässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      57
      4997
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      177
      4358
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      133
      4033
    4. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      68
      3990
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      53
      3755
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      80
      3562
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      114
      3229
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      57
      2978
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2756
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      17
      2574
    Aihe