Biopolttoaineet

Onko kukaan tutkinut biopolttoaineiden käyt-
täytymistä 60 leveysasteen pohjoispuolella?
Väitän, että autojen öljynkulutus kasvaa
roimasti biopolttoaineisiin riirryttäessä.

Perustelut ovat seuraavat: Öljyn tehtävä
moottorissa on voitelun lisäksi myös puhdistaa
kone. Biopolttoaineen jäämät moottorissa kasvavat
kylmäkäynnistyksissä ja öljy näin ollen
likaantuu. Siitä seuraa, että 15000-25000 km
öljynvaihtovälit ovat historiaa. Ruvetaan
taas vaihtamaan öljyt 5000 km välein, 4 litraa
kerta.

Olisiko viisaampaa vaan ponnistella ja painos-
taa auton valmistajia kehittämään vetyautoja.
Valitettavasti poliitikot nämä asiat päättävät,
millä polttoaineella kansa ajaa. Mutta miten
saadaan se viisaus Arkadianmäelle?

9

1107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      Ruotsissa toimii.

      • tutkii

        Sisudiesel on tutkinut biodieselin käyttöä jo kauan ja suosittelee öljynvaihtovälin puolittamista johtuen polttoaineen pisaroitumisesta ja öljyn sekaan joutumisesta kylmässä. Pakkasenkesto on kyllä pelkällä metyyliesterillä niin huono että talvella joutuu ajamaan fossiilisen ja biodieselin seoksella.


    • väärin

      niin, biopolttoaineista biokaasusta saatava metaani on puhdasta. Eli se ei öljyä likaa. Tosin kyllä öljyt pitää silti vaihtaa mutta vaihtoväli on sama kuin vaikka bensalla.
      Esim. katalysaattori pysyy metaanilla ajettaessa vähintään yhtä puhtaana kuin se uutenakin oli.

      • Biokaasut ovat poikkeuksetta puhtaasti palavia.
        Kun pututaan polttoaineista, niin yleensä tar-
        koitetaan nestemmäisessä muodossa olevia. Lienee
        aika opetella mieltämään myös kaasut polttomoot-
        torin polttoaineiksi.

        Kiitos vaan tarkennuksesta.

        Tosin en ensimmäisten joukossa kaada tuota bion
        ja bensan sekoitusta tankkiini. Katselen jonkin
        aikaa, kuinka moottorit paukkuvat sen käyttäjiltä.


      • ........
        Täpinä kirjoitti:

        Biokaasut ovat poikkeuksetta puhtaasti palavia.
        Kun pututaan polttoaineista, niin yleensä tar-
        koitetaan nestemmäisessä muodossa olevia. Lienee
        aika opetella mieltämään myös kaasut polttomoot-
        torin polttoaineiksi.

        Kiitos vaan tarkennuksesta.

        Tosin en ensimmäisten joukossa kaada tuota bion
        ja bensan sekoitusta tankkiini. Katselen jonkin
        aikaa, kuinka moottorit paukkuvat sen käyttäjiltä.

        Viisi prosenttia etanolia bensassa on standardinmukainen seos. Jos moottori hajoaa standardinmukaista polttoainetta käytettäessä, on vika moottorissa eikä polttoaineessa.


      • Etanolman
        ........ kirjoitti:

        Viisi prosenttia etanolia bensassa on standardinmukainen seos. Jos moottori hajoaa standardinmukaista polttoainetta käytettäessä, on vika moottorissa eikä polttoaineessa.

        Joo itse olen ajanu tuolla 85e polttoaineella jo puolivuotta ilman mitään ongelmaa!! Ja hinta ollu 87senttiä litra eli paljon halvenpaa kuin 95


      • viisass
        Etanolman kirjoitti:

        Joo itse olen ajanu tuolla 85e polttoaineella jo puolivuotta ilman mitään ongelmaa!! Ja hinta ollu 87senttiä litra eli paljon halvenpaa kuin 95

        vaikka se onkin halvempaa, oletko ottanut huomioon että etanolin lämpöarvo on noin puolet bensiinin vastaavasta että hähhähää sinulle! eli käytännössä se on kalliimpaa kuin 95:sen käyttö koska etanolia palaa ainakin puolentoista-kertaisesti bensaan verrattuna ;) mistä muuten olet ostanut sitä?


    • realistiko

      Niin kauan kun bio/yms vihreät lisäaineet nostavat bensa tai/ja lämmitysöljyn hintaa niin kuluttujalla katoaa vihreät ajatukset viimeistään kassalla. Fakta.

      Eli jos "vihreävaihtoehto" maksaa enemmän,
      ketään se ei kiinnosta. Muutakuin pakolla.

      "Bio/ympäristöystävällisempiä" lämmitysöljyjä
      on kokeiltu mutta eipä ole lentänyt. Jos maksaa
      enemmän, ihmisten mielenkiintoa kaikkoaa.

      Valitettavaa mutta totta.

    • ulkomaalainen

      Kyllä se viimeinen kysymysmerkki oli asian ydin. Kun kirjoitin vuosi siten toisen sukupolven polttoaineista erässä keskusteluryhmässä, antoi nimimerkki "eduskunnasta" täyden löylytyksen ja kertoi "heidän" olevan aivan kippuralla naurusta moisesta. JOS todella kansanedustajt ovat niin huonosti aikansa seuraavaia ja tyhmiä, ei saa ihmettellä niitä eriskummallisia päätöksiä siinä laitoksessa.

      Tosiasia nimittäin on, että Suomi on taas akerran jälkijunassa sen vuoksi, että ulkoa tulevat viestit on mitätöity tai väärin tulkittu.

      Teknikan taso oli siihen aikaan nimittäin (2005 lopussa), että 17 miljoona litra synteetistä polttoainetta biomassta valmistava laitos oli tarkoitus käynnistää näillä hetkillä ja että Daimler-Chrysler ja VW ryhtyisivät käyttämään näitä uusien autojen ensitäyteeksi. Niin pian, kuin tämä laitos pyrii moitettomasti on tarkoitus rakentaa seuraava 250 mil. litraa varten ja seuravien neljän laitosten sijoituspaikat on jo neuvoteltu ja biomassan toimitusketju sovittu.

      Tässsä valossa on viljoista ja sokerijuurikasta valmistettu alkohooli jo pelkä jäännös vanhoista ajoista, mutta Suomessa vouhotetaan näiden parissa tätä häkä. Sääli näitä virheinvestointeja...

      Sivumenen sanoen, voidaan EU:n kokonaispolttoaine- tarpeista tyydyttää 40% pelkästään pakettipeltoja käyttämällä tarvittavan biomassan tuotannossa. Kilpailuetu on toisen sukupolven aineella sen verran, että hektaarista sadaa n. 3000 litra tosikorkealuokkaista polttoainetta kun ensimäisen sukupolven aineet saadaan hektarista juuri 1300 litraa.

      Toisen sukupolven polttoaineiten tuotantoon voidaan kaiken lisäksi vieläpä käytää laaja skaala erilaisia biomassoja kun ensimäisen polven aineisiin käytetään koko kasvista vain jyvät.

      Koetakaa nyt hyvät ihmiset vaikutaa siiheen, ettei aina taaplataan muiden maiden perässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      280
      10326
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      245
      6006
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5434
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      98
      5066
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      19
      3325
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      9
      2714
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2622
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      17
      2444
    9. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2304
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      382
      2227
    Aihe