Uskotteko...

näitä

Luin tuossa jostain joogasivulta kuinka esim. kuukautisten aikaan pitäisi pitää taukoa joogaamissa ettei "kehon puhdistuminen häiriinny". Olen myös lukenut joidenkin liikkeiden puhdistavan hermojärjestelmää. Lisäksi omassa joogakirjassani kehotetaan nielemään sideharsoa mahalaukun siivoamiseen. Kiinnoistais tietää miten suhtaudutten tuollaisiin?

Itse pidän tuollaista hölynpölynä, osaksi sen takia että opiskelen lääkäriksi eikä oman käsitykseni mukaan tuommonen ole mahdollista tai tarpeellista. Eipä sillä, on tässä tullut pari vuotta joogattua ja tuun varmasti jatkamaan loppuelämäni, mutta en sen takia että hermojärjestelmäni kaipaisi sen kummempaa puhdistamista. Ehkä se kuullostaa vaan hienommalta kun se, että joogassa tulee ihanan rentoutunut ja yksinkertaisesti mukava olo. :)

32

6598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yogibear

      kun en kuunnellut jooga opettajan ohjeita, kuukautisten aikana joogaamisesta.

      Ehdotus liittyy "inverted asanas" eli esim. sellaisiin kuin pää ja hartiaseisonta ja halasana. Jossa veri valuu takaisin sisäänpäin. Näin ollen veri ja sen mukaan irtoava energia valuu takaisin sisäänpäin ja tämä estää puhdistumista.

      Suomessa pari vuotta joogaa, ei ehkä ole vienyt sinua sille tasolle että herkästi tuntisit muutoksia itsessäsi.

      Mehän ollaan täällä muutenkin aika kova särmäisiä naisia, ja pystytään siihen mitä miehetkin fyysisesti jonkun aikaa, kunnes tulee stressi ja hermoromahdus ja burn out.

      Idässä naisten lepo kuukautisten aikana, on tervetullut muutama päivä aikaa syventyä itseensä. Se on muutenkin kaikista henkisesti herkin ja syventävin aika naiselle, ja suosittelen sen ajan käyttöä meditaatioon. Se antaa tasapainoa ja voimaa seuraavalle kuukaudelle.

      Idässä naiset ovatkin rauhallisempia ja tasapainoisempia, ja heillä ei ole pmt:tä siinä määrin kuin täällä, koska osaavat levätä, kuunnella itseään ja koota itsensä.

      Suomessa voi olla vaikea vetäytyä kuukaustisten aikana. Yksi haittapuoli tasa-arvosta. Itse kuitenkin vietän kuukautiset itselleni omistettuna ja nautin niistä.

      Mitään strasselin nielemisiä en kuitenkaan suosittele joogaa voimisteluna harrastavalle. Tällaiset harjoitukset ovat hyvin pitkälle edistyneille.

      Intiassa joogi yleensä kiinnostuu joogasta jo lapsena. Jos hän kolmekymppisenä alkaa nielemään strasselia, niin siihen liittyy varmasti, sellaisia ominaisuuksia joita ei suomalaisessa joogassa opi parissa vuodessa.

      Kirjeestäsi päätellen jooga tasosi on voimistelun ja rentoutumisen tasolla työpäivän jälkeen. Sinuna en huolehtisi turhaan oudoilta kuulostavista harjoituksista. Kuukautisten aikana venyttely jooga ja rentoutuminenkin on ok. mutta ei niitä ylösalaisin asanoita.

      • Van Dali

        "Jossa veri valuu takaisin sisäänpäin. Näin ollen veri ja sen mukaan irtoava energia valuu takaisin sisäänpäin ja tämä estää puhdistumista"

        Älä viitsi naurattaa. Mikään fysikaalinen/henkinen ilmiö ei saa tuota aikaan. Ja jos saa niin todista se ihmeessä niin saat miljoonan köyhien auttamiseen.

        Suolitukoksen saa kovempikin joogi kun stasselia tarpeeksi nielee :)

        Suosittelisin sinulle aloittelijan kirjaa biologiasta tai jotain kurssia aiheesta.

        "Idässä naiset ovatkin rauhallisempia ja tasapainoisempia, ja heillä ei ole pmt:tä siinä määrin kuin täällä, koska osaavat levätä, kuunnella itseään ja koota itsensä."

        Melko suppea näkemys idän naisista...heheheh.


      • :) : D :D

        Sentakia "idän naisilla" ei ole mitään oireita, kun kukaan ei ole heitä diagnosoimassa. Vähän jäitä hattuun. Keski-ikä on kuitenkin huomattavan alhainen, ja täytyypi muistaa, että tuskinpa työlaisnaiset lepäilevät laakereillaan kuukautisten aikana.


    • jos..

      esim. ummetus estää kuona-aineiden poistumista elimistöstä, määrätään erilaisia puhdistusmenetelmiä. Kriyayoga käyttää hyvin usein puhdistavana välineenä vettä tai ilmaa.(Dhautikin on olemassa, tuo kangassuikaleen nieleminen).
      Suoliston puhtaus on hyvin tärkeätä jokaisen ihmisen terveyden säilymisen kannalta:kasautuneiden ulosteiden mädäntyessä suolistossa keho myrkyttyy, ja elimistössä alkaa kehittyä erilaisia bakteereita. Erilaisten ulostusaineiden käytöstä suoliston tyhjentymiseksi ei ajan mittaan ole hyötyä. Päinvastoin niiden käyttö heikentää vatsaa,sen ympäristön hermoja ja lihaksia. Peräruiskeiden otto ei myöskään ole täysin vaaratonta, sillä nekin heikentävät peräaukon lihaksia ja hermoja. Käytettyään peräruiskeita jonkin aikaa ihminen tottuu niihin eikä pian tule toimeen ilman. Peräruiske auttaa tyhjentämään ainoastaan peräsuolen.Yoga on menetelmä, jonka avulla sekä suolisto että vatsa puhdistuvat.

      • ymmärsin

        että se kangassuikale on jotain puoli metriä tms pitkä, ja mietin miten se voi puhdistaa n. 10 m pitkän suoliston? Lisäksi eikö ole vaarallista alkaa vetämään ulosteista suikaletta mahan ja ruokatorven kautta takaisin ylös...

        Kiitoksia kuitenkin vastauksistanne. :) Vaikka itse pitäydyn tuossa pelkässä "jumppajoogassa" ja suhtaudun edelleen skeptisesti tuohon puhdistumiseen, olen sitä mieltä että ihmiset tehkööt mikä itsestä tuntuu parhaalta. :)


      • Sive Lee
        ymmärsin kirjoitti:

        että se kangassuikale on jotain puoli metriä tms pitkä, ja mietin miten se voi puhdistaa n. 10 m pitkän suoliston? Lisäksi eikö ole vaarallista alkaa vetämään ulosteista suikaletta mahan ja ruokatorven kautta takaisin ylös...

        Kiitoksia kuitenkin vastauksistanne. :) Vaikka itse pitäydyn tuossa pelkässä "jumppajoogassa" ja suhtaudun edelleen skeptisesti tuohon puhdistumiseen, olen sitä mieltä että ihmiset tehkööt mikä itsestä tuntuu parhaalta. :)

        Pitää vain varoa ettei pökäle jumiudu kurkkutorveen tai ettei vedä pipanoin keuhkoihin.
        Gangesissa kun ensin suirun kangasta huuhtelee niin jo on steriili.

        Pysyn myös erossa kangas joogasta :)

        ps. ei näin hauskaa juttua edes voi olla


      • Zoolie
        ymmärsin kirjoitti:

        että se kangassuikale on jotain puoli metriä tms pitkä, ja mietin miten se voi puhdistaa n. 10 m pitkän suoliston? Lisäksi eikö ole vaarallista alkaa vetämään ulosteista suikaletta mahan ja ruokatorven kautta takaisin ylös...

        Kiitoksia kuitenkin vastauksistanne. :) Vaikka itse pitäydyn tuossa pelkässä "jumppajoogassa" ja suhtaudun edelleen skeptisesti tuohon puhdistumiseen, olen sitä mieltä että ihmiset tehkööt mikä itsestä tuntuu parhaalta. :)

        Säälin teidän rajoittuneisuuttanne. Kehittyneen joogin elimistössä ei ole mitään tukkivia pökäleitä. Tosi joogi ei syö,juo eikä nuku ja hengittääkin vain silloin tällöin.

        Voin tarkentaa tässä hieman tuota antardhautia.Nieltävä kangansuikale on vain 4m pitkä
        joten se yltää vain vatsan pernan ja sappirakon parantamisen tasolle ,jatkuvasti harjoitettuna tietenkin. On myös muita dhauteja kuten hampaiden,kielen ja korvien puhdistus.Olen kyllä usenkin huomannut länsimaisten ihmisten laiminlyövän puhdistautumisen.


      • Sive Lee
        Zoolie kirjoitti:

        Säälin teidän rajoittuneisuuttanne. Kehittyneen joogin elimistössä ei ole mitään tukkivia pökäleitä. Tosi joogi ei syö,juo eikä nuku ja hengittääkin vain silloin tällöin.

        Voin tarkentaa tässä hieman tuota antardhautia.Nieltävä kangansuikale on vain 4m pitkä
        joten se yltää vain vatsan pernan ja sappirakon parantamisen tasolle ,jatkuvasti harjoitettuna tietenkin. On myös muita dhauteja kuten hampaiden,kielen ja korvien puhdistus.Olen kyllä usenkin huomannut länsimaisten ihmisten laiminlyövän puhdistautumisen.

        "Tosi joogi ei syö,juo eikä nuku ja hengittääkin vain silloin tällöin."

        Tosi joogit tuskin elävät hirveän pitkään tuolla elämäntyylillä. Kuukautiskietokaan siis tuskin haittaa joogaamista?

        Vierasta materiaalia sullomalla omaan elimistöönsä reijän kuin reijän kautta tuskin on hyviä terveysvaikutuksia.

        ps. niin mene intiaan ja näe oikeasti että ei suurin osa niistä ole kovinkaan saunanpuhtaita. Jos vaikka peseydyt gangesissa niin takuull tulee muutamaan pökäleeseen törmättyä ja virtsaa purskuteltua.


    • Sive Lee

      Keskiajalla kidutettiin ihmisiä pakottamalla heidät nielemään köyttä ja tämä sitten solmuineen päivineen nyppäistiin pois. Melko tuskallista olettaisin, vai onko? Oliko tämä jokin joogan muoto ja nämä ihmiset väärinymmärrettyjä?

      • Zoolie

        Köyttä käytämme vasta viime kädessä äärimmäisen vaikeissa tapauksissa ja silloinkin vain ulkoisesti rasvattuna ja kaulan ympärille pujotettuna.Alkeellisemmissa kulttuureissa tämä on ollut paljon suositumpaa kuin jooga-filosofiassa yleensä.


    • kuulemma saattaa

      imaista takaisin kuukautisverta ja kohdun limakalvoa. Tämä puolestaan saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa endometrioosiin, kun bandhojen puristaminen pakottaa veren väärään paikkaan ja vastoin luonnollista virtaussuuntaa. Näin kertoi meille kokenut joogi. Hän sanoi myös, että bandhojen pitäminen on hankalampaa kuukautisten aikana, mistä voi aiheutua omat ongelmansa. Tosin lisäsi myös, että jokainen tehköön kuten viisaammaksi näkee, itsehän kukin tuntee oman kehonsa parhaiten. Mutta hän ei siis suositellut joogaamista kuukautisten ekoina päivinä, ja varsinkin hartiaseisonta tulisi jättää kokonaan väliin.

      • Jooga way of life

        että myös kobra ja naulit olisivat tällaisia vältettäviä liikkeitä, ainakin kuukautisten alkupäivinä sekä myös silloin, jos vatsasi on kipeä. Itse olin juuri hatha-joogassa ja tein kobraa. Harjoitus ei tuntunut ikävältä ja kuukautiseni ovat loppusuoralla tältä kuulta. En usko että harjoituksesta oli haittaa. En joogaa kuukautisten aikana.


      • EDELLLINEN
        Jooga way of life kirjoitti:

        että myös kobra ja naulit olisivat tällaisia vältettäviä liikkeitä, ainakin kuukautisten alkupäivinä sekä myös silloin, jos vatsasi on kipeä. Itse olin juuri hatha-joogassa ja tein kobraa. Harjoitus ei tuntunut ikävältä ja kuukautiseni ovat loppusuoralla tältä kuulta. En usko että harjoituksesta oli haittaa. En joogaa kuukautisten aikana.

        en joogaa kuukautisten aikana tai vältän vatsaan kohdistuvia liikkeitä.


      • Niin ja taas

        Niin ja endometrioosi on länsimaisen ihmisen tauti, jota on vasta viime vuosikausia ruvettu diagnosoimaan miljoonittain länsimaissa. Tuskin nämä kaikki tyypit joogaavat.


    • Astmaa vuodests -83

      vuotta ja kyselet tuollaisia? Vaikea uskoa. Meditoitko säännöllisesti? Itse luin juuri kirjaa Joogan tie. Joku todella vanhan kirja. Siinä neuvottiin mahanesteiden ja ruoansulatusjärjestelmän hoitoa hengityksen avulla. Kun kokeilin tätä kerran, kaikkeahan tulisi tehdä säännöllisesti, olin aivan vakuuttunut sen tehosta, vatsassahan se tuntui.

      Mieti tätä sideharson nielemistä sitten, kyllähän se jonkinlaisen yökkäysrefleksin väkisinkin käynnistää ja siten puhdistaa. Tarpeellisuudesta en tiedä ja olen kuullut varoituksia että voisi olla jopa vaarallistakin. Käydessäni joogassa en ole kyllä näihin törmännyt. Uskon kyllä, että hengityksellä eli Pranayamalla on todella suuri merkitys elämälle; tervehtymiselle ja hoidolle.

      Itse kokeilen juuri sarvikuonoa ja on todella tehokas: miellyttävä ja piristävä toimenpide. Aluksi kyllä vähän vihloi parin päivän kuluttua poskionteloita ja veri juoksi, mutta meni ohi, kun piti taukoa.

      • alkup.

        Kuten tuossa jo kirjoittelinkin, pitäydyn itse pelkästään tuossa jumppajoogassa enkä siis meditoi, kunhan mielenkiinnosta kyselin tuosta puhdistumisjutusta. Vaikka jokainen ihminen tietää varmasti itse mikä on omaksi parhaaksi, epäilen silti joogan tehokkuutta fysiologisten sairauksien hoidossa... Tosin esim jännityksestä johtuvan mahakivun jooga poistaa ihan varmasti, kuten myös stressiummetuksen jne. Mutta mielestäni kyse ei siltikään ole hengistyksestä itsestään, vain siitä elimistön lepotilasta jonka se saa aikaan.

        Tuota sideharsoajatusta en kyllä edelleenkään sulata... Mutta jos joku siitä kokee saavansa avun, mikäpä minä häntä arvostelemaan. :) Samoin nuo hermoston puhdistamiset/vahvistamiset jätän muille "osaavammille".

        Kiitoksia vain mielipiteistänne. :)


      • sbhdhk
        alkup. kirjoitti:

        Kuten tuossa jo kirjoittelinkin, pitäydyn itse pelkästään tuossa jumppajoogassa enkä siis meditoi, kunhan mielenkiinnosta kyselin tuosta puhdistumisjutusta. Vaikka jokainen ihminen tietää varmasti itse mikä on omaksi parhaaksi, epäilen silti joogan tehokkuutta fysiologisten sairauksien hoidossa... Tosin esim jännityksestä johtuvan mahakivun jooga poistaa ihan varmasti, kuten myös stressiummetuksen jne. Mutta mielestäni kyse ei siltikään ole hengistyksestä itsestään, vain siitä elimistön lepotilasta jonka se saa aikaan.

        Tuota sideharsoajatusta en kyllä edelleenkään sulata... Mutta jos joku siitä kokee saavansa avun, mikäpä minä häntä arvostelemaan. :) Samoin nuo hermoston puhdistamiset/vahvistamiset jätän muille "osaavammille".

        Kiitoksia vain mielipiteistänne. :)

        Olen joogannut myos kuukautisten aikana, enka ole huomannut mitenkaan tuntuvan erilaiselta, mita nyt jannittyneisyys vahenee, jos sellaista on ollut alunperin. En usko noita veren takaisinpain valumis- tai imeytymisjuttuja alkuunkaan... Itse asiassa luulen, etta naisten kuukautisten ruumista heikentavan vaikutuksen liioittelu on yksi osa tuota naisten muutoinkin huonompaa yhteiskunnallista asemaa noissa maissa. Sillahan voidaan halutessa sitten perustella sita, miksi nainen ei ole esim. pateva vaativiin toihin. Tama ei toki tarkoita sita, etteiko joillakin olisi oikeaa PMSaa tms, mutta useimmilla naisilla kuukautisten vaikutus arkielamaan ja yleiseen kyvykkyyteen on jokseenkin vahainen.


      • äyks
        sbhdhk kirjoitti:

        Olen joogannut myos kuukautisten aikana, enka ole huomannut mitenkaan tuntuvan erilaiselta, mita nyt jannittyneisyys vahenee, jos sellaista on ollut alunperin. En usko noita veren takaisinpain valumis- tai imeytymisjuttuja alkuunkaan... Itse asiassa luulen, etta naisten kuukautisten ruumista heikentavan vaikutuksen liioittelu on yksi osa tuota naisten muutoinkin huonompaa yhteiskunnallista asemaa noissa maissa. Sillahan voidaan halutessa sitten perustella sita, miksi nainen ei ole esim. pateva vaativiin toihin. Tama ei toki tarkoita sita, etteiko joillakin olisi oikeaa PMSaa tms, mutta useimmilla naisilla kuukautisten vaikutus arkielamaan ja yleiseen kyvykkyyteen on jokseenkin vahainen.

        johan sen tosiaan järkikin sanoo,että kaikki valuu alaspäin. En tosiaan usko, että on mitään haittaa jos vain käväisee ylösalaisessa asennossa, mutta kun se sarja on melko pitkä ja asennoissa tulisi viipyä melko pitkiä aikoja niin ei olisi tosiaan mikään ihme jos poistuminen jotenkin häiriintyisi.


      • höpön..
        äyks kirjoitti:

        johan sen tosiaan järkikin sanoo,että kaikki valuu alaspäin. En tosiaan usko, että on mitään haittaa jos vain käväisee ylösalaisessa asennossa, mutta kun se sarja on melko pitkä ja asennoissa tulisi viipyä melko pitkiä aikoja niin ei olisi tosiaan mikään ihme jos poistuminen jotenkin häiriintyisi.

        Varmasti aivan täyttä puppua, että joku kuukautisvuodon poistuminen häiriytyisi jostain jooga- tai jumppaliikkeestä kestipä se kuinka kauan tahansa. Miten hemmetissä sinä voit nukkua yösi? Seisaaltasi vai? Vai onko sulla ylävartalo pystyasennossa? Siinä ei mikään häiriinnyt, jos se veri nyt ei joka sekuntti pääse suoraan alaspäin valumaan. Ottakaa nyt normaali järki käteenne. Kuukautiset on normaali osa elämää, eivät mikään sairaus, eikä niistä ole mitään vaivaa, kun ei itse niistä vaivaa tee. Eläkää hyvät ihmiset, älkääkä olemattomia niuhottako.


      • yks juttu
        höpön.. kirjoitti:

        Varmasti aivan täyttä puppua, että joku kuukautisvuodon poistuminen häiriytyisi jostain jooga- tai jumppaliikkeestä kestipä se kuinka kauan tahansa. Miten hemmetissä sinä voit nukkua yösi? Seisaaltasi vai? Vai onko sulla ylävartalo pystyasennossa? Siinä ei mikään häiriinnyt, jos se veri nyt ei joka sekuntti pääse suoraan alaspäin valumaan. Ottakaa nyt normaali järki käteenne. Kuukautiset on normaali osa elämää, eivät mikään sairaus, eikä niistä ole mitään vaivaa, kun ei itse niistä vaivaa tee. Eläkää hyvät ihmiset, älkääkä olemattomia niuhottako.

        Kyllä ihmisen sydän pitää niin vahva olla että jaksaa pumpata veren jalkoihin asti vaikka olisi pää alaspäin... Jos valtimoveri jostain syystä pysähtyy tai jopa valuu taaksepäin, on siinä vähän vakvammasta asiasta kyse kuin puhdistumisen heikentymisestä!!!!


      • vieläkään
        höpön.. kirjoitti:

        Varmasti aivan täyttä puppua, että joku kuukautisvuodon poistuminen häiriytyisi jostain jooga- tai jumppaliikkeestä kestipä se kuinka kauan tahansa. Miten hemmetissä sinä voit nukkua yösi? Seisaaltasi vai? Vai onko sulla ylävartalo pystyasennossa? Siinä ei mikään häiriinnyt, jos se veri nyt ei joka sekuntti pääse suoraan alaspäin valumaan. Ottakaa nyt normaali järki käteenne. Kuukautiset on normaali osa elämää, eivät mikään sairaus, eikä niistä ole mitään vaivaa, kun ei itse niistä vaivaa tee. Eläkää hyvät ihmiset, älkääkä olemattomia niuhottako.

        Tämä ei nyt mitenkään liity joogaan mutta endometrioosi syntyy todennäköisesti sen vuoksi, että kohdun limakalvoa on kuukautisten aikana päässyt kohtuontelon ulkopuolelle.
        Kohdun limakalvosoluja voi kulkeutua vastavirtaan eli sisäänpäin suuntautuvan kuukautisvuodon mukana munajohtimien kautta pikkulantion alueelle. Kuukautisvuodon mukana tulevat limakalvosolut eivät kuitenkaan kiinnity vatsakalvoon. Itse asiassa kuukautisvuodon kulku vatsaonteloon on varsin yleinen ilmiö. Eri tutkimusten mukaan 76-90% naisista tapahtuu niin.


      • tarkentaisitko...
        vieläkään kirjoitti:

        Tämä ei nyt mitenkään liity joogaan mutta endometrioosi syntyy todennäköisesti sen vuoksi, että kohdun limakalvoa on kuukautisten aikana päässyt kohtuontelon ulkopuolelle.
        Kohdun limakalvosoluja voi kulkeutua vastavirtaan eli sisäänpäin suuntautuvan kuukautisvuodon mukana munajohtimien kautta pikkulantion alueelle. Kuukautisvuodon mukana tulevat limakalvosolut eivät kuitenkaan kiinnity vatsakalvoon. Itse asiassa kuukautisvuodon kulku vatsaonteloon on varsin yleinen ilmiö. Eri tutkimusten mukaan 76-90% naisista tapahtuu niin.

        Liittyykö tämä nyt ollenkaan siihen väärin päin olemiseen? Kuukautisvuotohan tulee verisuonista, ei munanjohtimia pitkin.. Lisäksi munanjohtimethan ovat suunnilleen horistontaalitasossa ihmisen seistessä jaloilla tai päällään, joten vaikuttaako tuo asento tuohon hommaan ollenkaan? Puhumattakaan siitä, että ne limakalvosolut sieltä tuskin pelkän painovoiman avulla mihinkään kulkeutuu...


      • ei liity
        tarkentaisitko... kirjoitti:

        Liittyykö tämä nyt ollenkaan siihen väärin päin olemiseen? Kuukautisvuotohan tulee verisuonista, ei munanjohtimia pitkin.. Lisäksi munanjohtimethan ovat suunnilleen horistontaalitasossa ihmisen seistessä jaloilla tai päällään, joten vaikuttaako tuo asento tuohon hommaan ollenkaan? Puhumattakaan siitä, että ne limakalvosolut sieltä tuskin pelkän painovoiman avulla mihinkään kulkeutuu...

        mitenkään jooga-asentoihin. Googlesta hakusanalla menstruaatio.


      • Sive Lee
        ei liity kirjoitti:

        mitenkään jooga-asentoihin. Googlesta hakusanalla menstruaatio.

        Tuolla logiikalla kun seisoisin päälläni puklaisin aina päälleni.

        Käytännön koe:

        ota pätkä letkua ja täytä se vedellä. Tuki sormellasi toinen pää ja roikota avonaista päätä kohti maata. Tuleeko vesi letkusta ulos? Ei tule.


      • shdjab
        ei liity kirjoitti:

        mitenkään jooga-asentoihin. Googlesta hakusanalla menstruaatio.

        Luin tuon jutun ja siinähän sanottiin aika selkeästi, että endometrioosiin johtaa viimekädessä se toistaiseksi tuntemattomasta syystä (liittyen hormonituotantoon ja tulehdusreaktioon) tapahtuva solujen kiinnittyminen ja kasvaminen pesäkkeiksi vatsaontelossa, munasarjojen ympärillä jne. Siis solujen joutuminen vatsaonteloon ei itsessään aiheuta endometrioosia, koska yleensä ne eivät kuitenkaan ala kasvaa pesäkkeiksi. Ei liene syytä olettaa, että joogalla on mitään vaikutusta endometrioosin varsinaiseen syyhyn.


      • pääni
        shdjab kirjoitti:

        Luin tuon jutun ja siinähän sanottiin aika selkeästi, että endometrioosiin johtaa viimekädessä se toistaiseksi tuntemattomasta syystä (liittyen hormonituotantoon ja tulehdusreaktioon) tapahtuva solujen kiinnittyminen ja kasvaminen pesäkkeiksi vatsaontelossa, munasarjojen ympärillä jne. Siis solujen joutuminen vatsaonteloon ei itsessään aiheuta endometrioosia, koska yleensä ne eivät kuitenkaan ala kasvaa pesäkkeiksi. Ei liene syytä olettaa, että joogalla on mitään vaikutusta endometrioosin varsinaiseen syyhyn.

        Joo tuon kaltaiset ohjeet on yleensä peräisin aika vanhoista oppaista, mutta on niissä varmasti jotain perää. Kuten se ettei ole mikään ihme jos endometrioosi ja lapsettomuus länsimaisilla naisilla lisääntyy, kun kuukautistenkin aikana pitää vaikka seistä päällään. En todellakaan tarkoita nyt joogaliikkeitä, jotka yleensäkin ovat hyvin rauhallisia ja rentouttavia vaan yleensä elämää.


    • joogaavalääräri

      jopas jotakin että täälläkin törmää noihin yli-innokkaisiin opiskelijoihin jotka luulevat tietävänsä kaikki :( no into lisää tehoa ja samalla hutien määrä kasvaa ;) nm. kokemusta on!

      joogassa on paljon sellaista josta sinun ei hyvä ystävä tarvitsekkaan tietää, tosin jos tietäsitkin niin en katso sitä sinun eduksesi :( koska se voi saada sinut kyseenalaistamaan monia monia asioita mitä tulee sinun koulutuksessasi vastaan ja en usko että sinusta kirjoituksiesi pohjalta olisi siihen hommaan?


      muistaka että ihmismieli ja sen oppitunnit ohjaa fyysistä kehoa! ei mikään muu!

      • epäselväksi

        "Itse pidän tuollaista hölynpölynä, osaksi sen takia että opiskelen lääkäriksi eikä oman käsitykseni mukaan tuommonen ole mahdollista tai tarpeellista"

        Pahimmat virheet mitä "lääkäri" voi tehdä!


      • Sive Lee
        epäselväksi kirjoitti:

        "Itse pidän tuollaista hölynpölynä, osaksi sen takia että opiskelen lääkäriksi eikä oman käsitykseni mukaan tuommonen ole mahdollista tai tarpeellista"

        Pahimmat virheet mitä "lääkäri" voi tehdä!

        ...ilmaista mielipidettään omien tietojensa pohjalta.

        Kerro sinä sitten miten pääsen lähemmäksi nirvanaa tai valaistumista nielemällä sideharsoa ja hilaamalla epäpuhtauksia sillä ylös kurkustani? Kiinnostaisi tietää sinun kantasi asiaan tarkemmin.


      • mutta jätä
        Sive Lee kirjoitti:

        ...ilmaista mielipidettään omien tietojensa pohjalta.

        Kerro sinä sitten miten pääsen lähemmäksi nirvanaa tai valaistumista nielemällä sideharsoa ja hilaamalla epäpuhtauksia sillä ylös kurkustani? Kiinnostaisi tietää sinun kantasi asiaan tarkemmin.

        ne "omat käsitykset" pois sillä ne eivät ole alunalkaen omiasi vaan jonkin toisen ;) puhu pikemminkin "oman oppimasi mukaan", jos puhut käsityksiesi mukaan niin annat ihmisille sen kuvan että olisit itse tutkinut ja oivaltanut asian, näin ei suinkaan ole lääketieteessä kuin aivan huippujen kohdalla, valitettavasti.

        Vastaukseksi sinulle annan että keho on mielen portti ;) se joka hallitsee mieltään hallitsee kehoaan pitemmälle kuin yksikään lääkäri voi koskaan kuvitella! mitä sideharson nielemiseen tulee niin pitempiaikaisia terveysvaikutuksia en FYSIOLOGISELTA kannalta löydä,kuten en suolihuuhtelunkaan osalta, se miten "uskomus" vaikuttaa mieleen on eri asia. Oikea "gurut" voivat antaa parempia vastauksia kuin minä, voivat antaa varmaan vastauksia myös tapauksiin joissa jotkin joogit ovat muumioittaneet itsenä ennen tarkoituksenmukaista kuolemaansa ja siihen miten moni joogi pystyy syömään kilon rotan myrkkyä ilman että tulee mitään fysiologisia reaktioita, no vastaus on tietysti TÄYDELLINEN mielenhallinta joka on tuiki tuntematon käsite länsimaalaisessa lääketieteessä valitettavasti!

        mietelauseena voin lausua...Oman mielensä tunteminen antaa lääkkeet ja suojakeinot lähes kaikkeen :)


      • Sive Lee
        mutta jätä kirjoitti:

        ne "omat käsitykset" pois sillä ne eivät ole alunalkaen omiasi vaan jonkin toisen ;) puhu pikemminkin "oman oppimasi mukaan", jos puhut käsityksiesi mukaan niin annat ihmisille sen kuvan että olisit itse tutkinut ja oivaltanut asian, näin ei suinkaan ole lääketieteessä kuin aivan huippujen kohdalla, valitettavasti.

        Vastaukseksi sinulle annan että keho on mielen portti ;) se joka hallitsee mieltään hallitsee kehoaan pitemmälle kuin yksikään lääkäri voi koskaan kuvitella! mitä sideharson nielemiseen tulee niin pitempiaikaisia terveysvaikutuksia en FYSIOLOGISELTA kannalta löydä,kuten en suolihuuhtelunkaan osalta, se miten "uskomus" vaikuttaa mieleen on eri asia. Oikea "gurut" voivat antaa parempia vastauksia kuin minä, voivat antaa varmaan vastauksia myös tapauksiin joissa jotkin joogit ovat muumioittaneet itsenä ennen tarkoituksenmukaista kuolemaansa ja siihen miten moni joogi pystyy syömään kilon rotan myrkkyä ilman että tulee mitään fysiologisia reaktioita, no vastaus on tietysti TÄYDELLINEN mielenhallinta joka on tuiki tuntematon käsite länsimaalaisessa lääketieteessä valitettavasti!

        mietelauseena voin lausua...Oman mielensä tunteminen antaa lääkkeet ja suojakeinot lähes kaikkeen :)

        ...kertoa minulle mitä jo en tiedä. Arvatenkin että kannattaisi minunkin elää pelkällä maidolla luolassa ja yrittää muutaman vuoden päästä niellä sideharsoa :)

        Mieluummin olen muka mielestäni sivistynyt länkkäri kuin itämainen kuikelo joka nielee sideharsoa.


      • se alkup.
        mutta jätä kirjoitti:

        ne "omat käsitykset" pois sillä ne eivät ole alunalkaen omiasi vaan jonkin toisen ;) puhu pikemminkin "oman oppimasi mukaan", jos puhut käsityksiesi mukaan niin annat ihmisille sen kuvan että olisit itse tutkinut ja oivaltanut asian, näin ei suinkaan ole lääketieteessä kuin aivan huippujen kohdalla, valitettavasti.

        Vastaukseksi sinulle annan että keho on mielen portti ;) se joka hallitsee mieltään hallitsee kehoaan pitemmälle kuin yksikään lääkäri voi koskaan kuvitella! mitä sideharson nielemiseen tulee niin pitempiaikaisia terveysvaikutuksia en FYSIOLOGISELTA kannalta löydä,kuten en suolihuuhtelunkaan osalta, se miten "uskomus" vaikuttaa mieleen on eri asia. Oikea "gurut" voivat antaa parempia vastauksia kuin minä, voivat antaa varmaan vastauksia myös tapauksiin joissa jotkin joogit ovat muumioittaneet itsenä ennen tarkoituksenmukaista kuolemaansa ja siihen miten moni joogi pystyy syömään kilon rotan myrkkyä ilman että tulee mitään fysiologisia reaktioita, no vastaus on tietysti TÄYDELLINEN mielenhallinta joka on tuiki tuntematon käsite länsimaalaisessa lääketieteessä valitettavasti!

        mietelauseena voin lausua...Oman mielensä tunteminen antaa lääkkeet ja suojakeinot lähes kaikkeen :)

        No enpä ajatellut että "oma käsitys" on noinkin suuri juttu... Itse pidin sitä "oman mielipiteen" synonyyminä. Noh, oppia ikä kaikki.

        Edelleenkään tarkoitukseni ei ollut arvostella näitä juttuja, vaan kysellä ihmisten mielipiteitä. Jätän nuo muumioittamiset ja sideharsot vastedeskin joogaan enemmän perehtyneille, ja tyydyn itse kärsimään mahdolliset ummetukset, mahahaavat ja syövät ja kuolemaan ilman sen kummempia suunnitelmia.

        En tosin ymmärrä miten se, etten välttämättä usko tuohon sideharsojuttuun, vaikuttaa tulevaan ammattiini. Tuskin niitä "tosijoogeja" kuitenkaan pilvin pimein lääkäriin tulee, etenkään kun jooga vähentää miltei kaikkia sairauksien riskiä. ;) Mutta sitten taas, jos tällaisia henkilöitä tapaa, en heitä ole milloinkaan suunnitellut kyseenalaistavani. :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe