Kevyet ruuat ja herkut - vinkkejä

laihis

Kertokaa omat parhaat vinkkinne kevyisiin ruokiin, kevyisiin pikaruokiin ja kevyisiin herkkuihin. Kevyellä tarkoitan siis vähäkalorista (ottamatta kantaa ruoan terveellisyyteen).

Itselläni on tarkoitus laihtua hieman, eli liikun säännöllisesti melkein joka päivä ja lasken kalorit. Koitan syödä terveellisesti, tehdä omat ruokani jne. Joskus kuitenkin kun on hirveä kiire, joutuu turvautumaan nopeisiin einesruokiin ja välillä vain yksinkertaisesti tekee jotakin hyvää mieli.

Tämän keskustelunavauksen tarkoitus on siis löytää edes vähän parempi ratkaisu näihin edellämainittuhin tilanteisiin. Ja sitten ihan yleisesti kerätä vinkkejä vähäkaloriseen syömiseen.

Omat vinkkini tulevat tässä:

- karkkinälkään joko dietorelleja tai pirkan erilaisia sokerittomia karkkeja, energiaa vai 100-150 kaloria/100 g (ei saa syödä liikaa, ovat laksatiivisia)

- suolaisenhimoon joko itse paahdettuja popcorneja (saa just sen määrän ku meinaa syödä) tai sitten estrellan valmiiksi paahdetut popparit, 75 g pussi, joku 250 kalorii/pussi.

- kauheaan kiireeseen lämminruokavaihtoehdoksi sopii HK:n mikrovalmisruuat (useimmissa vain noin 300 kalorii/annos, bolognan pata erityisen hyvä, vain 240 kalorii/annos)

- kiireeseen sopivat myös lämmin kuppi- keitot, vain noin 100 kalorii/annos, makuja vaikka kuinka monia, ei pääse heti kyllästymään

- ruis100-leipä. vähän kuin reissumiestä söis. tosi hyvää leipää, mutta ei vehnäjauhoo, vaan 100% ruista, olematta kuitenkaan kova leipä. kuituu 12 %. leipä painaa vain 60 g, eli siinä on joku max 150 kalorii

- aamupala 5%, vain 27 kalorii/viipale ja tosi hyvää

- HK:n kevyt meetwursti, vain 9 % rasvaa, ohuet viipaleet, eli ei kulu paljoo ku laittaa vaan 2 viipaletta/leipä

- danonen jugurttijuomapurkki sopii kiireeseen. 390 g/100 kalorii/ annos, täyttää vatsan, antaa kalsiumia, paljon kevyempää kuin rasvatonkaan maito. tosin aika kallista, joku 1.40 euroo/purkki

Tässä näin aluksi, laitan lisää sit ku tulee mieleen. Laittakaa omat vinkkinne, kiitos!

13

7635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

      että syöt melkein ainoastaan valmistuotteita? Jos ihan oikeasti haet hoikkuutta, niin asia numero yksi on alkaa kokata itse.

      Ai niin, mutta sinuahan ei terveellisyys kiinnostakaan... Kiire on muuten dieetin pahin vihollinen.

      • laihis

        juuri sanoin että koitan syödä terveellisesti ja tehdä itse ruokani, mutta aina ei kerkeä.. mitä kohtaa et ymmärtänyt?


    • lihis..

      voin sanoa että valmisruokien syöminen johtaa ravintoaineiden puutoksiin ja monenlaisiin herkuttelu ja mässy mielihaluihin. Lisäksi niissä olevat huonolaatuiset rasvat ja sokerit varastoituvat tehokkaasti vyötärölle ja aineenvaihdunta on hidasta ja laihtuminen tulee olemaan hyvin vaikeaa. Kuten tuossa jo edellinen kirjoittaja totesi laihdutuskuurilla täytyy kokata itse.

      • Nimim. -9.6 kg/10 viikossa

        Mä kokkaan laihiksella ollessani ainoastaan viikonloppuisin ja hyvin on kiloja lähtenyt. Viikolla on niin helppo ottaa valmisruokia, kun niistä näkee kalorit, proteiinit ja rasvat suoraan. Ja hyvin on ainakin mulla toiminut. Terveellisyydestä en sitten tiedä... Vihanneksia syön kyllä paljon ja hyvien rasvojen saannista pidän myös huolta.


      • laihis

        aloitusviestissäni sanoin, koitan tehdä itse ruokani ja syödä terveellisesti, mutta tämä ei kiireen takia aina välttämättä onnistu. miksi luetun ymmärtäminen on niin vaikeaa?


      • RäyhRäyh
        laihis kirjoitti:

        aloitusviestissäni sanoin, koitan tehdä itse ruokani ja syödä terveellisesti, mutta tämä ei kiireen takia aina välttämättä onnistu. miksi luetun ymmärtäminen on niin vaikeaa?

        Olisit iloinen, kun kysymyksesi edes aiheutti minkäänlaista keskustelua. Mä en sulle edes vaivaudu kertomaan hyviä vinkkejäni! Olit niin epäkohtelias, hyi.


      • laihis
        RäyhRäyh kirjoitti:

        Olisit iloinen, kun kysymyksesi edes aiheutti minkäänlaista keskustelua. Mä en sulle edes vaivaudu kertomaan hyviä vinkkejäni! Olit niin epäkohtelias, hyi.

        se, että ihmiset lukevat viestit huonosti ja sitten vääristellään alkuperäisen viestin sanomaa.. jutun punainen lanka hukkuu matkan varrella.


      • jemina81

        Kirjoitin juuri tästä aiheesta tuonne "yleisesti laihdutuksesta" otsikolla "omat hyödylliset vinkkini"
        Muuten tosta sun listasta ehdottomasti meetwursti pois, 9g rasvaa on tod liikaa!!! Kinkku/kalkkunaleikkeissä parhaimmillaan 2g.. ja pussikeitoissa myös paljon rasvaa...


    • ja suklaakastike

      Kaakaopaketin kyljessä on joskus ollut ohje veteen tehdystä kaakaosta. Kaakaojauhe, siis tavallinen, on kevyttä. Jos vielä makeuttaa reilusti vaikka Canderelilla, niin se on hyvän makuinen herkku.

      On vanha perinneresepti "Kartanon suklaakastike", joka tehdään myös vedestä, kaakaosta ja sokerista vaikka mikrossa. En muista tarkkaan mutta se meni jotenkin näin: 3 rkl vettä, 2 rkl kaakaota ja 1 rkl sokeria. Kiehautetaan! Rasvattomana ja herkullisena se päihittää muut kastikkeet. Sitä voi laittaa vaikka hedelmien päälle. Itse pidän siitä jäätelön kanssa.

    • Tilli.

      Sen sijaan, että kävisi hakemassa kaupasta jotain valmisruokaa. Niin eikö kannattaisi esim. tehdä pari kertaa viikossa isompi annos jotain salaattia, jota voisi sitten ottaa esim. töihin evääksi tai syödä kotona kiireessä. Esim. Tomaatti-kurkku-jäävuori-mozzarella(niitä palloja liemessä) -salaatti on tosi hyvää ja siihen, kun laittaa esim. ½-1 ruokalusikallista kevyttä sinappista salaatin kastiketta niin on älyttömän hyvää(on se älyttömän hyvää ilmankin kastiketta) ja sisältää paljon vähemmän kaloreita, kuin jotkut valmisruoat.

      Ja jotakin keittoakin, kun tekee alkuviikosta vähä suuremman satsin niin sekin säilyy syömäkelpoisena melko pitkäänkin... (ja maku itseasiassa paranee, kun sen lämmittää uudestaan).

      Tai sitten tekee itse viikonloppuna pakkaseen jotain ruokaa, joka on nopea lämmittää. Ei kaupan eineksiä ole koskaan pakko ostaa. Aina löytyy joku ratkaisu, miten välttää niiden mussuttaminen.

    • Hilptsukka

      Arjen kiireessä on kieltämättä välillä vaikeaa laihduttaa ja syödä terveellisesti. Itse olen yliopisto-opiskelija ja välillä kiireet kasaantuu, siksi koetankin tehdä valmiiksi terveellistä ruokaa pakastimeen. Siis välillä viikonloppuisin teen isompia satseja vaikkapa kasvispihvejä, jotka pakastan. Vain itse kokkaamalla voit vaikuttaa siihen, että ruoka on myös laadultaan hyvää, eikä vain kalorimääriltään, eli että saat tarvittuja ravintoaineita.

      Itseäni ärsyttää välillä kokkaamiseen menetetty aika. Kun lasken kalorit samalla kun kokkaan, pilkon, kuorin, ja vieläpä tiskaan käsin, kuluu kokkaamiseen turhan paljon aikaa. Siksi suosittelenkin, että teet kerralla isompia annoksia ruokaa, sillä ajallisesti ei mene paljoa enempää kuin pienemmän määrän valmistamiseen, ja sitten pakastat ylimääräiset ruuat.

      Lisäksi:
      - Metwursti kannattaa vaihtaa kevyempiin leikkeleisiin. Voihan sitä välillä käyttää, mutta kannattaa enemmin suosia kalkkunaleikkeleitä tai ohuita ja vähärasvaisia palvikinkkuleikkeleitä.
      - Kannattaa myös tarkkailla löytyykö vihanneshyllyiltä tai kaupan omasta ruokatiskistä salaattia. Voihan sen lisäksi syödä vaikka leivän, niin on täyttävämpi ateria.
      - Mielestäni HK:n ruuissa on kyllä melko paljon kaloreita annoksen kokoon nähden. Niitähän voisi keventää puolittamalla annoksen ja syömällä valmissalaattia lisäksi.
      - Hedelmät ja vihannekset ovat myös erittäin hyviä pikaruokavaihtoehtoja, kun valitsee sellaisia vihanneksia joita ei tartte kuin pestä, eikä siis vaadi kuorimista.
      - Itse saatan toisinaan kiireessä syödä kulhollisen muroja. Muropakettien kyljessäkin (olen nyt englannissa, en tiedä miten suomessa) suositellaan laihduttajia syömään toisen kulhollisen muroja lounaaksi tai päivälliseksi.

      Pahoittelen, että nyt puutuin myös hieman tähän ruokien terveellisyys asiaan. Uskon, että painon hallinnan kannalta ruuan laatu on tärkeämpää kuin kalorien määrä... Toki eihän mikroruokiin sortuminen ole pahasta, kunhan se ei ole joka päiväistä. Jos on viikolla aina kiire, kannattaa mieluummin suosia sitä, että kokkaa viikonloppuisin "varastoon".

      • rauskisrouskis

        Kommentoin vain tuota murojuttua: Uskon, että murofirmat suosittelevat laihduttajille kunnon ruuan vaihtamista "terveellisiin" muroihin, mutta minusta se ei ole järkevää.


    • näin minä

      itse teen viikon ruuat aina valmiiksi. esim täksi viikoksi valmistin jauheliha-perunamuusi laatikkoa... siihen salaatti lisäksi niin kyllä sitä sen viikon syö :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe