mitä hyötyä uinnista on

minä....

olen ajatellut alkaa käymään säännöllisesti uimahallissa.. onko siitä mitään hyötyä esim lihaskasvuun tai kestävyyteen tai johonki?

19

3587

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfghjkllöä

      Tieteellisentutkimukeni mukaan, uinnista ei ole sitten mitään hyötyä. Ei kannata aloittaa!

      • sarkku on oikeessa

        olet ihan väärässä!


    • uinnilla isoksi ja vahvaksi

      Kannattaa ehdottomasti aloittaa uinti jos haluaa kasvattaa lihaksia! Omasta kokemuksestani voin sanoa, että pohkeet saa uinnilla todella hyvään "pumppiin" terminologisesti sanottuna. Kallonpohjalihakset ovat myös todella koetuksella..

    • omasta kokemuksesta

      Hapenottokyky kasvaa uinnissa paljon paremmin kuin muussa liikunnassa. Rupesin uimaan säännöllisesti kolme vuotta sitten. Olen aina urheillut säännöllisesti, mutta silti uinnin aloitettua huomasin, että jaksan paljon paremmin pyöräillä ja juosta. Nyt jaksaa spurtata hyvin, palautuu nopeasti, kun pudottaa vauhdin entiselleen.

      Kroppa kehittyy. Olen käynyt punttisalilla viimeiset 10 vuotta melko säännöllisesti, joten lihasmassaa oli jo ihan sopivasti ennen uimisen aloittamista. Olen jatkanut nytkin salilla käyntiä, mutta vain talvisin ja harvemmin. Yllätyin positiivisesti miten uiminen teki lihaksista sopusuhtaisemman näköiset. Nyt niissä on mukavasti poikamaista pyöreyttä. Pelkällä puntilla lihakset olivat selvemmin näkyvissä, mutta kroppa oli hieman luonnottoman "revityn kireän" näköinen. Varsinkin rintalihakset olivat liian suuret. Uinnin myötä ne ovat tasoittuneet ja hartioihin tullut lisää massaa. Nyt olen kroppaan oikein tyytyväinen.

      Lopuksi uinti on todella mukavaa. Paikat kestävät hyvin ja on mukava kellua painottomana. Tekniikkaa paranee tasaisesti ja huomaa liukuvansa yhä helpomman tuntuisesti. Uinnissa ei tarvi ajatella mitään, vedessä liukuessaan rentoutuu raskaan päivän jälkeen ja stressi poistuu.

      • jiirixs

        - ihon kuivuminen ja allergiat (uiminen vanhentaa?)
        - silmävaivat, -infektiot (ja lasit painavat ikävästi arkaa ihoa)
        - Veden nielemisestä aiheutuvat vatsavaivat
        - ilmaan haihtuneiden kaasujen aih. hengitysvaivat
        - jalkasieni ja muut infektiot (haavojen kanssa ei kannata uida)
        - säännöllisesti uivilla hiukset huonoon kuntoon


      • pul pul pul...
        jiirixs kirjoitti:

        - ihon kuivuminen ja allergiat (uiminen vanhentaa?)
        - silmävaivat, -infektiot (ja lasit painavat ikävästi arkaa ihoa)
        - Veden nielemisestä aiheutuvat vatsavaivat
        - ilmaan haihtuneiden kaasujen aih. hengitysvaivat
        - jalkasieni ja muut infektiot (haavojen kanssa ei kannata uida)
        - säännöllisesti uivilla hiukset huonoon kuntoon

        Jaapa jaa. Tykkään käydä uimassa ja ainut mihin voin jiirixs yhtyä tuossa negatiivisten asioiden listassasi on infektiot. Ne on realistinen kiusa ainakin mulla.

        Olen saanut toistuvan jalkasilsan ja kerran rajun ulkokorvan tulehduksen, jolloin uintihalut meni totaalisesti väliaikaisesti. Mutta tämä tapahtui vain Samppalinnan uimalassa kesäaikaan, Turussa siis. Ainakin naisten puolella vesi jää siellä suihkutiloissa/vessassa seisomaan lattian epätasaisuuden takia ja herkkänenäisenä minusta se kyllä haisee, vaikka siivoojarouva pyörii siellä koko ajan. Lisäksi uimalassa saa käyttää uimasortseja, jotka mitä ilmeisimmin on käytössä muulloinkin kuin uidessa ja ihmiset ei taida pahemmin pestä itseään sinne tullessaan, kun vesi on niin likaista, varsinkin syyspuolella.

        Korva- ja jalkaongelmiin löytyy kuitenkin apua: jalkojen ja korvien kuivaaminen föönillä. Korvat varovasti ja fööniä kauempana pidellen Lääkäri suositteli. En saanut varpaita ja varsinki varpaiden välejä kuivaksi ennen millään: kokeilin pyyhettä ja paperia, mutta jalkasilsa vaan tuli toistuvasti. Nyt on paikat pysyneet terveenä.

        Nyt kun meillä on uusi uimahalli ja esim. uimasortsien käyttö on kielletty niin vesi pysyy puhtaampanakin. Vastuu uimaveden puhtaudesta on jokaisella.

        Hiukset ei ole sen huonommassa kunnossa kuin ennenkään, laitan hoitoaineen aina lopuksi suihkussa pois lähtiessä, ihan kuin kotonakin käytän. Samoin iho tarvitsee kotonakin suihkun jälkeen kosteusvoidetta, ja sama homma uimahallissa.

        Kaasuja ei pahemmin taida enää uimahalleissa olla, kun vesi putsataan osaksi otsonilla. Ennen tosiaan klooria tarvittiin enemmän ja muistan että se lemusikin.

        Laseissa mulla on pehmusteet, eikä ne paina. Silmävaivoja ei kyllä ole koskaan ollut. Kun on lasit niin vesi ei mene silmiin. Jotkut ne vaan ui melkein ammatikseen. Ei näytä heitä haittaavan nämä negatiiviset jutut.

        Kyllä ne positiiviset puolet painaa ainakin mulla vaakakupissa paljon enemmän. Suurin negatiivinen asia ja este minulla on minä itse. Joskus on vaikea saada itseään lähtemään uimaan, mutta kun pääsee altaaseen niin on jo muikea olo. Ja koko päivän ihana ja virkeä vahva olo, kuten liikunnasta yleensä tulee. Tänä aamuna olin jo klo 7.00 hallilla, ja pakko myöntää, että vielä pihallakin teki mieli kääntyä takaisin ja mennä nukkumaan. :) Se laiskuus...


      • ryrry
        jiirixs kirjoitti:

        - ihon kuivuminen ja allergiat (uiminen vanhentaa?)
        - silmävaivat, -infektiot (ja lasit painavat ikävästi arkaa ihoa)
        - Veden nielemisestä aiheutuvat vatsavaivat
        - ilmaan haihtuneiden kaasujen aih. hengitysvaivat
        - jalkasieni ja muut infektiot (haavojen kanssa ei kannata uida)
        - säännöllisesti uivilla hiukset huonoon kuntoon

        No nää negatiiviset oli ihan höpinää...


      • et silleen

    • os..

      Luultavasti se auttaa terveenä pysymiseen. Sitä ei ehkä ole tutkittu, vaikka sekin olisi kai mahdollista. Liikunta yleensä auttaa terveyttä ja vedessä ei tule vammoja. Minä olen tuntenut aina parantuneeni kaikenlaisista vaivoista uimahallissa.

    • Haagi

      Vesiliikunta vaikuttaa hyvinvointiin mm. seuraavilla tavoilla

      - Vahvistaa luustoa ja lihaksistoa.
      - Parantaa ja ylläpitää nivelten toimintaa.
      - Pienentää aikuisiän diabeetekseen sairastumisen riskiä.
      - Pienentää ennenaikaisen sydän- ja aivohalvauksen riskiä.
      - Auttaa pitämään painon kurissa tai alentamaan sitä.
      - Parantaa vastustuskykyä.
      - Alentaa verenpainetta.
      - Vähentää riskiä sairastua paksusuolen syöpään.

      Vesiliikunnan psyykkiset vaikutukset

      - Kohottaa mielialaa ja vireystilaa.
      - Parantaa itsetuntoa ja –arvostusta.
      - Vähentää stressiä ja jännittyneisyyttä.
      - Lieventää masennusta ja ahdistuneisuutta.
      - Parantaa unen laatua ja edistää nukahtamista.

      Lainattu 13.10.06 http://uimarit.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=30

      • Lemonface

        Tuo on tosi hyvä vastaus Haagilta.Ja 6 vuotta uineena voin yhtyä tuohon.


      • 23134

        Itse en ihan allakirjoittaisi tuota luuston vahvistumista.
        Uinnissa erilaiset hypyistä ja juoksusta seuraavat tärähdykset jäävät hyvin vähäisiksi. Varsinkin nuorten olisi siis suositeltavaa harrastaa liikuntaa monipuolisesti (juoksu, kuntosali...), jotta luusto vahvistusi.


      • yyyyyyyy

        Haagi, missä perustelut? Siinäkö, että netissä lukee noin?


    • Tzyde

      Täytyy vielä lisätä edellisiin: Hallissa näkee upeita uimarityttöjä. Mielestäni kauneimpia kaikista ;-)

      • näitä

        kilpauimareita vai niitä jotka keikuttelee bikineissä?


      • Tzyde
        näitä kirjoitti:

        kilpauimareita vai niitä jotka keikuttelee bikineissä?

        Kilpauimareita ;-)


    • Sain korvapöhön

      Ja negatiiviset:
      lisättäköön korvavaivat

      • Asiantuntija!

        Lisättäköön negatiivisiin myös spitaali ja rutto, jotka sain käytyäni kerran uimahallissa.


      • Anonyymi
        Asiantuntija! kirjoitti:

        Lisättäköön negatiivisiin myös spitaali ja rutto, jotka sain käytyäni kerran uimahallissa.

        Ei pahaaaa


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe