gudbrandsdalsost?

herajuusto???

Hei ostin ihan mielenkiinnosta ko. juustoa, eli pieni punainen kuutio, Tine:n tekemä vissiin ruottalainen. eli semmoidta makeahkoa vaaleanruskeaa tahnaa.. Onko sille joku oma herkuttelutapansa, joku must-juttu miten sitä syödään..??? Jonkun hillon kaa, leivällä? Kertokaa ihmeessä en oikeen osaa päättää onko hyvää vai ei...??

7

3193

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mesost

Juusto on Norjalainen, ja sitä käytetään kala,hirvi, riista, liha ruokin.
      Siitä voi tehdä jälkiruokaa,leivonnaisiin.
      Pistäs hakuun niin yllätyt :)

• !!!

Ihmettelen minäkin, ettei ymmärrä kyseessä olevan norjalainen mesost, ei välttämättä kovin herkullinen meidän makuumme. mutta...

• sanu

Juusto vaatii vähän totuttelua, mutta on herkullista kun oppii!

Erityisen herkullista tuli hirvipadasta, johon ruskistettujen lihakuutioiden ja sipulin päälle kaadettiin lihalientä, punaviiniä, mausteita ja tuota oivallista juustoa pieninä paloina. Haudutettiin pitkään.
      Juusto sakeuttaa liemen ja siihen tulee pieni makeus.

Meidän perheen epävirallisen gallupin mielestä paras leipä tämän juuston kanssa on ruotsalaisen Polarbrödin pyöreä, litteä ja vaalea, hieman makea pieni leipä.

• minäkin.

Ruotsalaisilla on hapansilakkansa, norjalaisilla taitaa tuo juusto olla suunnilleen vastaava juttu.

Olen intohimoinen juustojen ystävä. Lähes kaikki muut putoavat, mutta gudbrandsdalsostinsa saavat norskit pistellä puolestani. Toistamiseen en aio mokomaan erehtyä.

• JUUSTOJÄTKÄ89

Nostan 12 vuotta vanhan ketjun mutta menkööt..

Maistoin tänään ensimmäistä kertaa ja kyllä pisti ihmetyttämään. Semmoisenaan söin suoraan kääreistä. Ei mitenkään pahaa varsinaisesti, mutta äärimmäisen makeaa ja täyttävää. Makeutta vähätellään arvioissa. Tämä on kuin söisit toffeekönttiä josta puolet on puhdasta rasvaa. Ensimmäiset suupalat menevät mukavasti, sitten jätät kesken. Syö tätä vain pienissä erissä. Minulta jäi pienikin kimpale kesken siinä missä perus edamia söisin vaikka kuinka paljon.

• Anonyymi

Minä löysin tämän juuston Norjasta, jossa sitä tarjoiltiin vohvelin kanssa. Googlaamalla löysin, että tätä erikoisuutta saa myös Suomesta ja muutkin ovat ihmetelleet tätä kummallisiuutta.

• Anonyymi

Aivan jär-jet-tö-män hyvää!! Joskus herran vuosia sitten löysin tämän Stockmannin juustotiskin erikoisuuksista. Norjalainen herkku, joka kylläkin jakaa mielipiteet, mutta itse tykkään kuin hullu puurosta 😁 Maistuu tosiaan toffeelle, rakenne kuin toffeeta. Esimerkiksi Viipurilaisen Kotileipomon tuore Konsta-sämpylä ja puolikkaille Gudbrandsdalenia, ae että 😋
      Tästähän on Norjassa olemassa pelkästään vuohenmaidosta tehty, tummempi ja tuhdimman makuinen juusto, mutta en ole kuullut, että sitä saisi Suomesta. Saa korjata, jos olen väärässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2668
    2. 169
      2098
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      123
      1351
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1316
    5. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1311
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      30
      1197
    7. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1161
    8. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1142
    9. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1129
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1078
    Aihe