Olenko ymmärtänyt oikein, ettei saksan kielessä itse asiassa "teititellä" vaan "heititellään"? Eli teitittelymuotona käytetään monikon kolmatta persoonaa, joka on Sie. Pronomini te kai on ihr? Olen joskus törmännyt siihen, että saksalaisessa kaupassa meikäläinen turisti kysyy "haben Sie", mikä on teitittelyä tai siis heitittelyä, kun tarkoituksena on kysyä "onko teillä täällä kaupassa" eli "habt ihr". Olenko ymmärtänyt oikein?
Ja kun luulen, että myös tanskan kielessä "heititellään", eli käytetään kolmatta persoonaa "de". Onko kellään varmempaa tietoa?
"Heitittely"?
7
486
Vastaukset
- hyvinkin
>kun tarkoituksena on kysyä "onko teillä täällä
>kaupassa" eli "habt ihr". Olenko ymmärtänyt
>oikein?
Monikon toista persoonapronominia "ihr" = "te" sopii käyttää vain puhuteltaessa niin tuttua joukkoa, että on sinut sen yksittäisten jäsenten kanssa. Sen käyttö on tavallaan kollektiivista sinuttelua.
Sinuttelu on Saksassa yhä harvinaisempaa kuin Pohjoismaissa. Keski-ikäiset samanarvoiset työtoveritkin teitittelevät usein toisiaan, vaikka olisivat olleet tuttuja keskenään vuosien ajan!
Tuntemattomia aikuisia henkilöitä saksaksi puhuteltaessa on ehdottomasti viisainta teititellä! Teitittelyssä käytetään monikon kolmatta persoonapronominia "Sie" ja monikkomuotoa, olipa puhuteltavana yksi tai useampia henkilöitä.
Hahen Sie in Baden-Baden gebadet und in Essen wie besessen gegessen?- ==>>
Haben...
Verzeihen Sie mich, bitte! - Baden-Baden
==>> kirjoitti:
Haben...
Verzeihen Sie mich, bitte!Kiitos! Ja tuo "kollektiivinen sinuttelu" eli "ihr" oli minulle uutta! Olenkin ihmetellyt, miksi ikään kuin toisen monikkopersoonan joukolle sanottaisiin "he". Tiesin kyllä että Saksassa teitittely eli heitittely on yhä kunniassa, mutta että ei myöskään monikkojoukkoa saa puhutella muuten kuin jos sitä "heitittelisi". No tästä on vaikeata käydä keskusteluakin, kun sanat "teititellä" ja "heititellä" menevät koko ajan ristiin, riippuen tarkoitetaanko saksaa vai suomea...
Entä se tanskan vastaava asia, onko siitä kellään tietoa?
- Kolmas persoona
Taitaapa se kohtelia muoto taivuttaa verbinsä kolmannessa persoonassa myös italiassa, jos en väärin muista.
Espanjaa osaankin vähän, ja siinä on kohtelias muoto Usted ja monikossa Ustedes. Kerrotaan, että se tulee sanoista Vuestra merced 'teidän armonne'.
Joskus se tahtoo hämmentää, varsinkin kun kohtelias muoto esiintyy painottomana kolmannen persoonan pronominina 'le'. Ehkäpä syynä tällaisen suosimiseen on se, että se luo lisää etäisyyttä puhujan ja kunnioituksen kohteen välille. Ajatus ei silti sovi oikein hyvin minun pieneen päähäni.- ennen venäjässä ja
vaikkapa Savonlinnan kaakkoispuolisissa murteissa. Etäännyttää kai sopivasti. Ihmissuhteet ovat moninaiset, siksi myös monenlaisia puhutteluja tarvitaan. Olisikohan Itä-Aasian kieltenkin lukemattomat kohteliaisuuspuhuttelut palautettavissa jonkinlaiseen hänettelyyn ja heitittelyyn? Puolan kielessä ei muuten teititellä laisinkaan vaan pelkästään hänetellään ja heititellään, kuten aloittaja on oivaltanut saksassakin tehtävän.
- itäinen
ennen venäjässä ja kirjoitti:
vaikkapa Savonlinnan kaakkoispuolisissa murteissa. Etäännyttää kai sopivasti. Ihmissuhteet ovat moninaiset, siksi myös monenlaisia puhutteluja tarvitaan. Olisikohan Itä-Aasian kieltenkin lukemattomat kohteliaisuuspuhuttelut palautettavissa jonkinlaiseen hänettelyyn ja heitittelyyn? Puolan kielessä ei muuten teititellä laisinkaan vaan pelkästään hänetellään ja heititellään, kuten aloittaja on oivaltanut saksassakin tehtävän.
Tuo hänettely on ainakin ollut hyvin yleistä itämurteissa. Sitä on vielä kahta tapaa: suora ja epäsuora. Epäsuorasta esimerkki voisi kuulua "Kirkkoherra ottaa lisää kahvia!", suorasta "Kaupungistako hän on tulossa?". Entisajan tukkijätkän kohtelias puhuttelumuoto esimerkiksi ukkoherralle kuului "Antaisiko se vähän vörskottia?"
- Kom ihåg
Ruotsissa käytetään (käytettiin) yksikön kolmatta muotoa teitittelyn asemesta. Vad vill hon ha? ~ "Mitä haluatte" tai kyökkisuomeksi "Mitä hän haluaisi". Ei sinutella, ei teititellä, vaan puhutellaan kolmannella tavalla. Taitaa olla vanhanaikaista nykyisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt333194Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.441599Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö19991Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi32979- 59943
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.22938Tuli vain mieleen
että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -37850Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä36813Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173803- 48719