olen 21-vuotias nainen, 166cm ja 50kg, juoksemista harrastanut n. vuoden. viimeiset puoli vuotta viikoittian kilometrejä kertynyt n. 30-55. tänään otin ekaa kertaa sykemittarin mukaan 13,5km lenkille. syke oli tasaisessa maastossa 147-160, ylämäessä 165-175.
maksimisykettä en ole mitannut. palveleeko 160 syke vielä pk-lenkin tarkoitusta..?
kuinka korkeaksi syke saa nousta
22
5939
Vastaukset
- *.*.*
Terve, kyllähän sun syke on liian korkea peruskuntolenkiksi.
Sykealue tulisi olla suunnilleen 115-145 riippuen iästä.
Puhe kun kulkee hölkätessä niin silloin ollaan hyvällä sykealueella.- kulkee
kyllä ihan normaalisti. pari puhelua puhuin lenkin aikana, eikä syke noussut puheluiden aikana tasamaalla yli 162:en..
- Heka Itäpuu
Jees liian korkealle pulssi nousee pk-lenkiksi.
Tee pulssimittarilla kuntotesti joka kertoo max. harjoitus sykkesi, mittaa lepopulssisi aamulla n.5 min heräämisen jälkeen. Sijoita saamasi luvut seuraaviin pk-harjoituksen rajojen laskenta kaavoihin.
Alaraja =
0.60*(max. harjoitus syke-lepopulssi) lepopulssi
Yläraja =
0.70*(max.harjoitus syke-lepopulssi) lepopulssi- nyt hyvät
herrat tuomitko toista tietämättä henkilöstä mitään ! Jos ja kun maxsyke sattuisi vaikka olemaan 215 ko. henkilöllä, olisi 160-170 syke aivan hyvä pk-lenkin sykkeiksi. Ei voi antaa mitään ohjesykkeitä (115-140)jollekkin juoksijalle tietämättä hänen maxsykkeitään !!!!!!!!!!!
- orjallisesti?
nyt hyvät kirjoitti:
herrat tuomitko toista tietämättä henkilöstä mitään ! Jos ja kun maxsyke sattuisi vaikka olemaan 215 ko. henkilöllä, olisi 160-170 syke aivan hyvä pk-lenkin sykkeiksi. Ei voi antaa mitään ohjesykkeitä (115-140)jollekkin juoksijalle tietämättä hänen maxsykkeitään !!!!!!!!!!!
ihmettelen vaan että voiko toi tosiaan olla liian korkea syke mulle peruskestävyysvlenkillä...
täytyypä sit vaan mittailla max-sykkeet yms..
miksipä muuten polar-mittarini arvioi pk-sykkeeni 139-159, ja te sit sanotte että 150 on liian korkea????
olen juossut kymmenisen pitkää lenkkiä (n.20km) sykkeellä, jonka arvioisin olleen keskimäärin n.155. koko lenkkien ajan olen voinut keskustella lenkkikaverini kanssa ja lenkit ovat muutenkin tuntuneet kevyiltä.
täytyykö sykkeitä tosiaan seurailla niin orjallisesti?? - kaavasi mukaan
Tuo ylärajan kaava antaa tulokseksi kysyjälle 158 (jos max syke 220-ikä). Eli ei olla kaukana kysyjän ilmoittamasta ylärajasta. Ja jos max-syke sattuisi olemaan korkeampi, niin aina vain lähemmäs päästään..
- neuvoo
Hei Nainen 21v.
Peruskuntolenkeillä sykkeet noin 120-135 tasoa on hyvä mittari. Sitten noin kerran viikossa tai joka toinen viikko 165-ja ylöspäin sykkeellä. Myös yhden nopeus ja pikavoima harjoituksen voit tehdä, mikä mahdollistaa myöhemmin lisäliikkuvuuden askeleessa ja kehittymisen. Voit vaihdella esim. 8*100m kävelypalautuksella tai tee tälläinen harjoitus kerran viikkon. Muutenkin on hyvä joskus vaihdella juoksuvauhteja kehittymisen takia ettei askeleesta tule monotoninen.
terv. nimimerkki maraton alle 2.30- Tee itse
pk-lenkkisi 90-100 sykettä alle oman maxsykkeesi, niin näät missä mennään-> kävellään ! 215-220 maxsykkeen omistava henkilö ei pysty/ voi tehdä mainitsemallasi sykealueella juoksulenkkiä piste !!!
- vastaa
Tee itse kirjoitti:
pk-lenkkisi 90-100 sykettä alle oman maxsykkeesi, niin näät missä mennään-> kävellään ! 215-220 maxsykkeen omistava henkilö ei pysty/ voi tehdä mainitsemallasi sykealueella juoksulenkkiä piste !!!
Hyvä huomio sitten on otettava ohjelmaan kävelyä ja aivan hidasta hölkkää siis aivan hidasta. Sillä matka ei tapa vaan vauhti. Pitäisi pystyä tekemään n. kolme kertaa viikossa 60-90min lenkkiä ja suosittelen siis kävely hölkkä harjoittelua. Sitten pari lyhyempää lenkkiä vielä siihen.
Eräs tuttavani aloitti kävelyllä ja lisäten pikkuhiljaa juoksun osuutta pehmeällä alustalla minun ja urheiluseuramme kavereiden ohajuksessa. Painoa hän pudotti 26 kg. Kahden puolen vuoden ohjatun harjoittelelun jälkeen hän juoksi maratonin 40 vuotiaana alle 3.30 ajan. Arkisin hän hyödynti erityisesti työmatkoja jääden bussista aikaisemmin pois liikkuen osan matkasta. Tässä vain vinkkejä jos motivaatiota löytyy. - misu--
vastaa kirjoitti:
Hyvä huomio sitten on otettava ohjelmaan kävelyä ja aivan hidasta hölkkää siis aivan hidasta. Sillä matka ei tapa vaan vauhti. Pitäisi pystyä tekemään n. kolme kertaa viikossa 60-90min lenkkiä ja suosittelen siis kävely hölkkä harjoittelua. Sitten pari lyhyempää lenkkiä vielä siihen.
Eräs tuttavani aloitti kävelyllä ja lisäten pikkuhiljaa juoksun osuutta pehmeällä alustalla minun ja urheiluseuramme kavereiden ohajuksessa. Painoa hän pudotti 26 kg. Kahden puolen vuoden ohjatun harjoittelelun jälkeen hän juoksi maratonin 40 vuotiaana alle 3.30 ajan. Arkisin hän hyödynti erityisesti työmatkoja jääden bussista aikaisemmin pois liikkuen osan matkasta. Tässä vain vinkkejä jos motivaatiota löytyy.jos alkuperäinen on juossut tähän saakka noilla sykkeillä kaikki lenkkinsä, ainoastaan vk-alue on päässyt kehittymään. näin ollen peruskestävyys on huono. kävelyn ja hitaan hölkän vuorottelua suosittelen minäkin, kunnes sykkeet pysyvät alhaalla.
- on vain
misu-- kirjoitti:
jos alkuperäinen on juossut tähän saakka noilla sykkeillä kaikki lenkkinsä, ainoastaan vk-alue on päässyt kehittymään. näin ollen peruskestävyys on huono. kävelyn ja hitaan hölkän vuorottelua suosittelen minäkin, kunnes sykkeet pysyvät alhaalla.
vk-alue päässyt kehittymään? Mistä niin päättelet?
- misu--
on vain kirjoitti:
vk-alue päässyt kehittymään? Mistä niin päättelet?
hyvin yleinen virhe varsinkin aloittelijalla; juostaan liian kovilla sykkeillä. olen usein törmännyt tähän kuntotestauksia tehdessäni, asiakas luulee olevansa hyväkuntoinen, mutta testeissä ilmenee että peruskunto on huono, vaikka vauhtikestävyyttä löytyykin.
- Aerk
misu-- kirjoitti:
hyvin yleinen virhe varsinkin aloittelijalla; juostaan liian kovilla sykkeillä. olen usein törmännyt tähän kuntotestauksia tehdessäni, asiakas luulee olevansa hyväkuntoinen, mutta testeissä ilmenee että peruskunto on huono, vaikka vauhtikestävyyttä löytyykin.
Miten Misu olet noissa tekemissäsi kuntotesteissä määrittänyt perus- ja vauhtikestävyysalueen ja aerobisen kynnyksen?
- misu--
Aerk kirjoitti:
Miten Misu olet noissa tekemissäsi kuntotesteissä määrittänyt perus- ja vauhtikestävyysalueen ja aerobisen kynnyksen?
...määrittää. minä vaan istun ja seurailen mitä tapahtuu.
- Aerk
misu-- kirjoitti:
...määrittää. minä vaan istun ja seurailen mitä tapahtuu.
Pakko kysyä vielä, mitä muuttujia tuo tietokoneohjelmasi käyttää ja millä menetelmällä se näistä muuttujista määrittää nuo tasot?
- aerobisen
kynnyksen alapuolella palvelee pk-lenkin tarkoitusta. Kertomasi perusteella aerobinen kynnyksesi voi hyvinkin olla 160.
Suosittelen myös, että tekisit kerran viikossa lyhyemmän vk-lenkin. Muuten voi iskeä ns. nylkkyjumi.
Sanoisin, että sinulle nuo "kilpajuoksijan" suosittelemat sykerajat tarkoittaisivat kävelyä. - kannattaa selvittää
Kannattaa selvittää maksimisyke ja unohtaa täällä mistään tietämättömien mahtailijoiden höpötykset. On mahdollista että juokset liian kovaa, mutta on myös mahdollista, että sykkeesi ovat ihan ok. Kukaan tällä palstalla kirjoitteleva ei voi sinua tässä neuvoa, jos itsekään et maksimisykettäsi tiedä. Myös anaerobisen kynnyksen selvittäminen voisi auttaa, ja se on vähän helpompaa, jos tunnet kroppasi hyvin.
Joka tapauksessa useimmilla maksimisyke poikkeaa laskennallisesta - paljonkin.
Ihan toinen juttu on sitten se, kannattaako sun tuijottaa sykkeitä ollenkaan. Tavoitteistahan se on kiinni. Jos tavoittelet vain hyvää oloa ja hyvinvointia, unohda koko juttu. Jos taas sinulla on urheilullisia tavoitteita, kannattaa sykeasiat selvitellä. - totta tämäkin
Joo tosta ei voi päätellä juuri mitäään. Minäkin olen saanut eräästä ns. kuntotestista kuntoarvioksi heikon, vaikka samaan aikaan helposti juoksi 3000m cooperin testissä. kyseinen testi tehtiin kuntopyörällä. Siinä ei kysytty edes maksimisykettä saati sitten mitattu. Tiedän omat ´rajani melko tarkkaan. Aerobinen kynnys on ollut jo vuosi 173 ja anaerobinen 192. Maksimisyke on siellä 210
tietämillä.
Peruslenkillä suke heiluu siellä 150 - 170. 190 alle menevillä sykkeillä voin juosta vaikka kuinka pitkään. Kaikki on siis yksilöllistä ja ilman testausta sykealue neuvoja ei voi antaa.
Voisin kuitenkin kuvitella, jos mainitsemillasi sykealueilla ei hengästymistä tapahdy, niin alue on melkolailla kohdallaan. Muista kuitenkin vaihtelu juoksuvauhdin suhteen harjoiteltaessa. Ei aina samalla sykkeellä ja vauhdilla!- kirjoittaja
ok, mittautan max-sykkeeni niin katsotaan sit uudelleen.
juoksuni on tavoitteellista, ensi kesänä maratonille. maaliskuuhun asti aion hioa juuri tuota peruskestävyyttä, joten tässähän sitä sit olis aikaa opetella juoksemaan hitaampaa JOS on sykkeiden perusteella tarvetta.
- paljon mittarin kaa
Hienoa, että juokset. Sykkeet ovat hyvin yksilöllisiä. Jos saisit mahdollisuuden käydä testissä, niin sieltä saisi aika hyvät tiedot. Jos vaikka joululahjaksi antaisivat.
- rekisteröimätön kommentoija
Mä olen sua 8 vuotta vanhempi, mutta suuriin piirtein saman kokoinen nainen. Oon juossut kolmisen vuotta, viikkokilsamäärät 30-45 välillä.
Juoksin ekan puolimaratoni pari vuotta sitten reilusti yli kahden tunnin ajalla samanlaisilla pitkien lenkkien sykkeillä kuin sinä eli monta 1-1,5 h lenkkiä keskisykkeellä 150-170, aina suurin piirtein samaa vahtia. Vuoden verran olen nyt juossut pitkän lenkin (1,5-2h, 1 krt/vko) _reilusti_ alemmilla sykkeillä, syke 120-135 (usein rankat ylämäet kävellen) ja lisäsin intervalli-tyyppisiä lenkkejä 1 krt/vko ja kuntosalia 1-2 krt/vko. Ja 2-3 noin 40-60 min lenkkiä viikossa päälle tuolla mainitsemallasi sykkeellä. Tällä metodilla paransin puolimaratonin aikaa 18 min ja aika painui alle kahden tunnin.
Mutta tietty nää on yksilöllisiä juttuja. Itse en ole tämän homman kanssa NIIN tosissani että viitsisin lähteä jonnekin varta vasten mittaamaan maksimisykkeeni. Mutta kaipa sen voi itsekin mitata.- kirjoittaja
hyvä parannus 18min! minä juoksin loppukesästä puolikkaan, aikaa meni kaksi tuntia ja minuutit päälle.. ensi kesän maratonille en ota aikatavoitetta. syksyllä sitten taas aion lähteä parantamaan puolimaratonin tulosta, jos pääsis reippaasti alle kahden tunnin niin olis hyvä.
otan vastaan harjoitteluohjeita kokeneemmilta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006404
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283210Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701736- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46979Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11966Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869