mistäköhän saisi hommattua sääpallon????
täyttäisin sen vetykaasulla ja illalla sitten päästäisin sen ilmaan räjäyttäisin sen sytytyslangalla. aika näyttävän näköinen olis vaikka uutenavuotena.
ainiin, kuinkakohan monta litraa sääpallot on ja, paljonkohan saisi natriumhydroxidia ja alumiinia sekoitella että tuollainen pallo täyteen tulisi...?
sääpallo
14
3685
Vastaukset
- kalju hyypiö
Mitä helvettiä sä sääpallolla ku jätesäkistäki saa? Ja kyllä sä tiedät paljo niitä aineita tarvii mutta suodata siitä vetdystä natriumhydroksidit ni säkki nousiski johonki kikkelipää! No oisha sääpallo kätevämpi mutta melko kallista varmaan tollaseen.
- kikkelipää
joo totta munassa mää sen suodatan veden läpi, mutta kiitti vinkistä taidankin kokeilla jätesäkillä, kunhan vaan hommaan jostain yli 2l lasipullon
- kalju hyypiö
kikkelipää kirjoitti:
joo totta munassa mää sen suodatan veden läpi, mutta kiitti vinkistä taidankin kokeilla jätesäkillä, kunhan vaan hommaan jostain yli 2l lasipullon
sitte rommirusinoita poskeen
- deeraus
Pallo joka on pelkästään täynnä vetyä, ei räjähdä, mutta palaa kyllä näyttävästi.
- kalju hyypiö
näihä se meniki juu, jos jätesäkistä kyse. Pikkune ilmapallo kyllä posahtaa/ palaa niin nopeasti että se näyttää räjähdykseltä
Tähän on pakko reserviläissäämiehen sanoa painava sanansa.
Luotauspallo, siis sellainen iso sääpallo on aikas kallis. Yksi maksaa ainakin kymmenen - kaksikymmentä euroa. Intissä käytimme totex meteorologigal balloon - sääpalloja. Japanissa tehtyjä. Koita googlettaa. Myös suomalainen Vaisala saattaisi palloja myydä. Näytöksen omaisesti vedyllä täytetty sääpallo räjäytettiin laittamalla siihen juurikin sytytyslanka jne. Ilmassa on sen verran happea, että tämä lievästi ylipaineinen vety sekoittuu siihen ja pallo räjähtää. Ei tosin mielettömän kovaa. Luotauspallo täytetään niin täyteen, että jaksaa kannatella, olikohan 150 g :n painoa. Yhdestä isosta vetypullosta saa täytettyä vaan neljä isoa palloa. On olemassa myös pienempiä palloja, ns. pilot-palloja. Niihin vetyä kuluu vähemmän.
Intissäkin vetyä tehtiin joskus kem. reaktion avulla lipeästä ja ferropiistä (googleta, niin löytyy oikea nimi) Molempia taisi olla kilo tai pari. Voishan tuon laskeakkin reaktioyhtälöstä... Luulen, että ihna alumiinijauhekin käy. Tarvitaan vaan erityinen paineen kestävä astia, vedynkehitin. Intin versio painoi lähes sata kiloa, joten sitä kutsuttiinkin "vitutuksen kehittimeksi". Ihan mikä tahansa astia ei käy, sillä reaktio on eksoterminen. Pullovetyä saa agalta ja woikoskelta. Vetyä tosin saa ostaa vain varomääräyskokeen läpäissyt henkilö kuten esim. minä =)
Suomessa armeija on ainut, joka käyttää sääpalloihin vetyä eikä heliumia, koska vety on kymmenen kertaa halvempaa, mutta vaarallista.- pellejee vittu
no eikösjäte säkkikin posahtaisi jos liekki on tosi iso tai jos kyljessä on joku pieni pommi "nallina" ... hmm
pellejee vittu kirjoitti:
no eikösjäte säkkikin posahtaisi jos liekki on tosi iso tai jos kyljessä on joku pieni pommi "nallina" ... hmm
mutta voi olla vaarallinen, koska vetyä vuotaa ympäristöön. pitäis olla esim. sähkösytytys. Vedyn kehityskin on hidasta. Itse räjähdys voisi olla jätesäkillä jopa suurempi, koska sekaan menee ilmaa.
- joku1423
Älä nyt ihmeessä säkillistä vetyä räjäytä henki hän siinä lähtee.
- rty...
Se vähän riippuu.
Vety ei todennäköisesti edes räjähdä, vaan pelkästään leimahtaa kuten propaani, mikäli pallossa on pelkkää vetyä. Ja pelkkää vetyähän siellä on jos vety tehdään lipeällä ja alumiinilla. Lopputulos on jotakin tämmöistä:
http://www.youtube.com/watch?v=cQvpK9cl0No&feature=related'
Mutta jos pallo täytetään vety happi -seoksella saadaan aikaiseksi tämmöinen:
http://www.youtube.com/watch?v=MMB2VR0087w
En suosittele.
- Pallo parooni
Oletkos aatellu helium kaasua vedyn sijaan.
Heliumia saa ostaa vapaasti ns. ilmapallokaasuna.
Osta senverran iso pallo, että voit kiinnittää siihen tykinjyskyn tai muutaman ja siihen sit 30-50 metrii tulilankaa, niin ehtii pallo nousta tarpeeks korkeelle.
Kyllä kai pallo kerkee nousta tuonne 1 km korkeuteen ja sit jysähtää komeesti tuolla korkeella taivaalla. - laborenttu
Vety palaa aina räjähtämällä, värittömällä liekillä. Pimeällä ei näe liekkiä, eikä ylhäällä ilmassa olevan pallon räjähdyksen aiheuttama paineaalto kohtaa estettä eikä näin ollen kuulu mihinkään. Muovipussi toki poksahtaa haljetessaan. Helium ei pala, eikä räjähdä lainkaan.
- laborenttu
Lisää tietoa asiasta: Vety-mooli H2 on tilavuudeltaan 22,4 litraa ja se painaa 2 gr. Vaikka sen räjähtäminen aiheuttaa varsinkin sisätiloissa valtavan pamauksen, ei sinä ole energiaa tuota 2 grammaa enempää. Olen räjäyttänyt näpeissäni tuollaisen pussin, eikä se tehnyt muuta, kuin kämmenselästä kärventyneet ihokarvat.
- 6758457
Ammu haupitsilla tuolta taivaalta yksi, niitä on siellä vaikka millä mitalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082