Onko kellään keittoohjeita kuningasravulle.
Keittoohjeet
16
15071
Vastaukset
- voi grillata
kuten langustin - halkaise jalat. http://www.arvokokkonen.fi/fileet/resept_file/hummeri_keitt.htm
http://www.arvokokkonen.fi/fileet/tuotefile/6029.htm
http://www.arvokokkonen.fi/fileet/resept_file/kungrapu_cuacamol.htm
http://perso.wanadoo.es/reseptit/kuningasrapu_reseptit/kuningasrapu_reseptit.html- C.F.
Kiitos tiedosta mutta etsin nimenomaan keittoohjetta, eli keittäminen ala rapu tai hummeri.
- ohjeet
C.F. kirjoitti:
Kiitos tiedosta mutta etsin nimenomaan keittoohjetta, eli keittäminen ala rapu tai hummeri.
löytyy ainakin Suomen kultaisesta keittokirjasta.Varmaan muistakin keittokirjoista.Tarkoituksesi taitaa enemmänkin olla esittää meille muille että olet ollut sellaisen ravun kanssa tekemisissä kuin oikeasti saada se elukka keitetyksi.Olen minäkin sitä syönyt.Ostin valmiinksi keitettynä ja pakastettuna Norjan vuonossa sijaitsevasta kalanjalostamosta.Sitä kyllä saa valmiiksi keitettynä ja keittäminen on kyllä yleensä onnistunut senverran hyvin ettet tarvitse siitä huolehtia.Eikä ole kallistakaan.Ainakin Tampereen kauppahallissa sitä on valmiina syötäväksi.
- C.F.
ohjeet kirjoitti:
löytyy ainakin Suomen kultaisesta keittokirjasta.Varmaan muistakin keittokirjoista.Tarkoituksesi taitaa enemmänkin olla esittää meille muille että olet ollut sellaisen ravun kanssa tekemisissä kuin oikeasti saada se elukka keitetyksi.Olen minäkin sitä syönyt.Ostin valmiinksi keitettynä ja pakastettuna Norjan vuonossa sijaitsevasta kalanjalostamosta.Sitä kyllä saa valmiiksi keitettynä ja keittäminen on kyllä yleensä onnistunut senverran hyvin ettet tarvitse siitä huolehtia.Eikä ole kallistakaan.Ainakin Tampereen kauppahallissa sitä on valmiina syötäväksi.
Jos kerran pyydän että jos jossain löytyisi aitoa tietoa esim. miten niitä Norjassa keitetään, niin tarkoitan sitä. En nyt tässä lähtenyt leuhkimaan, mutta kun pakkasessa sattuu olemaan 13 kg raakoja kuningasravun jalkoja, niin ajattelin pyytää apua.
- tuo
C.F. kirjoitti:
Jos kerran pyydän että jos jossain löytyisi aitoa tietoa esim. miten niitä Norjassa keitetään, niin tarkoitan sitä. En nyt tässä lähtenyt leuhkimaan, mutta kun pakkasessa sattuu olemaan 13 kg raakoja kuningasravun jalkoja, niin ajattelin pyytää apua.
melkoinen määrä turhaan säilyttää pakasteessa.Ravunkeitto ohjeen luulisi ainakin jotenkin kelpaavan.Kokeile pinellä määrällä.Laita ravut kattilaan ja vettä senverran että hyvin peittyvät.Lisää sokeripala ja 3/4 dl karkeaa suolaa rapukiloa kohti,sekä tuoreita tillin latvoja.Kiehauta vesi ja pane ravut siihen.Sulje kansi heti.Anna rapujen kiehahtaa ja kiehua sitten 5-10 minuuttia.Jäähdytä ne keitinliemessä ilman kantta.Ravut saavat olla liemessään kunnes ne syödään.
Itse olen keittänyt parin kilon verran kerralla jo kymmenien vuosien ajan.Tavalliset ravut ainakin onnistuvat näin erinomaisesti.Vaihdella sitten vähän voi esim vaihtamalla nuo keitetyt tillit uusiksi.Koska ravut eivät ole eläviä voi ne tietenkin ehkä laittaa kylmään veteenkin.Tuo keittoaika on kumminkin tärkeä ettei keitä liian kauan.Parille kilolle on 5-6 minuutin aika minulle sopiva.Kymmenen minuuttia liian pitkä. - vähän
tuo kirjoitti:
melkoinen määrä turhaan säilyttää pakasteessa.Ravunkeitto ohjeen luulisi ainakin jotenkin kelpaavan.Kokeile pinellä määrällä.Laita ravut kattilaan ja vettä senverran että hyvin peittyvät.Lisää sokeripala ja 3/4 dl karkeaa suolaa rapukiloa kohti,sekä tuoreita tillin latvoja.Kiehauta vesi ja pane ravut siihen.Sulje kansi heti.Anna rapujen kiehahtaa ja kiehua sitten 5-10 minuuttia.Jäähdytä ne keitinliemessä ilman kantta.Ravut saavat olla liemessään kunnes ne syödään.
Itse olen keittänyt parin kilon verran kerralla jo kymmenien vuosien ajan.Tavalliset ravut ainakin onnistuvat näin erinomaisesti.Vaihdella sitten vähän voi esim vaihtamalla nuo keitetyt tillit uusiksi.Koska ravut eivät ole eläviä voi ne tietenkin ehkä laittaa kylmään veteenkin.Tuo keittoaika on kumminkin tärkeä ettei keitä liian kauan.Parille kilolle on 5-6 minuutin aika minulle sopiva.Kymmenen minuuttia liian pitkä.Varmaan ymmärsitkin että ravut laitetaan ensin kattilaan vain vesimäärän mittausta varten.Sama määrä vettä sitten keitetään ja ravut sitten vasta kiehuvaan veteen.
- C.F.
vähän kirjoitti:
Varmaan ymmärsitkin että ravut laitetaan ensin kattilaan vain vesimäärän mittausta varten.Sama määrä vettä sitten keitetään ja ravut sitten vasta kiehuvaan veteen.
Näitä keitetään samalla tavalla kuin hummeri.
3l kiehuvaa vettä, 1dl karkaeaa merisuolaa.
Lisäksi voi käyttää tilliä, mutta se laimentaa
lihan omaa makua. Noin 1 kg verran ravun koipia.
Keitetään hyvin miedollolla lämmöllä n.20 min.
Tavallisen ravun keittoaika on liian lyhyt.
Kiitos viesteistä. - Lapin ukko
C.F. kirjoitti:
Näitä keitetään samalla tavalla kuin hummeri.
3l kiehuvaa vettä, 1dl karkaeaa merisuolaa.
Lisäksi voi käyttää tilliä, mutta se laimentaa
lihan omaa makua. Noin 1 kg verran ravun koipia.
Keitetään hyvin miedollolla lämmöllä n.20 min.
Tavallisen ravun keittoaika on liian lyhyt.
Kiitos viesteistä.Norjalainen keittää ravun samalla tavalla kuin kalankin, eli 4 % merisuolaa ja ripaus sokeria keitinveteen. Sen jälkeen ravut lisätään kiehuvaan veteen ja keittoaika on erittäin lyhyt, käytännössä ainoastaan vain kiehautetaan. Eli kun rapujen lisäämisen jälkeen vesi alkaa uudelleen kiehua, korkeintaan 1-2 minuuttia ja pois. Muuten tulee sitkeää syötävää.
Minulla on täältä kotoa Jäämerelle matkaa ainoastaan 50-60 km ja siellä tuleekin käytyä melko usein ja nytkin on rapuja sulamassa tiskipöydällä ja vesi lämpenemässä. Heti kun vesi kiehuu, lisään ravut ja kohta herkuttelen... :-)
- haavinherkut.fi
1Desi merisuolaa! ja 4litraa vettä
Keittoaika 23 min- Keittohje
Kiitos, uskon että tämä yksinkertainen ohje on hyvin lähellä alkuperäistä Kamtjatkasta.
- buoremus
Keittohje kirjoitti:
Kiitos, uskon että tämä yksinkertainen ohje on hyvin lähellä alkuperäistä Kamtjatkasta.
Hei, itse pyydustän kuningasrapua ja keitän aivan tavallisesti: vettä, merisuolaa ja joskus tilliä. Hyvä tuote ei kaipaa ihmeellisyyksiä.
Pakastan keitettyjä lihoja ja joskus freesaan koipipaloja ja syön lämpimänä, tai salaatin joukossa. Keitän myös ravun koko kehon, sen sisäll on tosi paljon syötävää lihaa.
Eikun nautiskelemaan! - tommi
buoremus kirjoitti:
Hei, itse pyydustän kuningasrapua ja keitän aivan tavallisesti: vettä, merisuolaa ja joskus tilliä. Hyvä tuote ei kaipaa ihmeellisyyksiä.
Pakastan keitettyjä lihoja ja joskus freesaan koipipaloja ja syön lämpimänä, tai salaatin joukossa. Keitän myös ravun koko kehon, sen sisäll on tosi paljon syötävää lihaa.
Eikun nautiskelemaan!moikka
hoksasin keskustelunne kuningasravusta!
olen törmännyt ötökkään joskus norjassa kalastellessani.
ravun keitto kyllä tuttua puuhaa kotimaassa jossa nilviäiset varsin pieniä
osaisko joku neuvoa pitääkö kuningasrapu yrittää keittää elävänä vai mikököhän on käytäntö?
jos sattuisi sellaisen vielä saamaan iin vois kai koittaa keittää!
kiitos asiallisesta vastauksesta!
[email protected] - kuutamo-osku
buoremus kirjoitti:
Eikun nautiskelemaan!olen joskus norjassa vahingossa saanut "pienen" kuningasravun
olisin mielelläni yrittänyt yrittämällä pyytää sellaisen
voisiko joku koittaa opastaa jos menetelmä helpohko miten sellaisen saisin ylös?
kiitos!
[email protected] - näin >>>
kuutamo-osku kirjoitti:
olen joskus norjassa vahingossa saanut "pienen" kuningasravun
olisin mielelläni yrittänyt yrittämällä pyytää sellaisen
voisiko joku koittaa opastaa jos menetelmä helpohko miten sellaisen saisin ylös?
kiitos!
[email protected]Haavin pohjalle sidotaan kalanpala.
Haasi sidotaan lujaan siimaan ja nakataan laidanyli uppoamaan pohjaan.
Odotellaan ja välillä tarkistetaan, josko rapu olisi sotkeutunut kiinni.
Jostain sivuilta tällaista olen löytänyt.
Televisio ohjelmassa pyytivät pohjoisen vesillä kuningasrapua teräsverkosta valmistetuilla rysillä, joissa oli sisällä syöttipussi.
Saako noita rapuja tuolla Norjan vesillä pyytää kuka vain ja milloin vain. - kunigasrapuja
näin >>> kirjoitti:
Haavin pohjalle sidotaan kalanpala.
Haasi sidotaan lujaan siimaan ja nakataan laidanyli uppoamaan pohjaan.
Odotellaan ja välillä tarkistetaan, josko rapu olisi sotkeutunut kiinni.
Jostain sivuilta tällaista olen löytänyt.
Televisio ohjelmassa pyytivät pohjoisen vesillä kuningasrapua teräsverkosta valmistetuilla rysillä, joissa oli sisällä syöttipussi.
Saako noita rapuja tuolla Norjan vesillä pyytää kuka vain ja milloin vain.Laitetaan pullot selkään, otetaan puukko mukaan ja hypätään veteen. Sitten valitaan sopivan kokoinen yksilö. Tapetaan törkkäämällä puukko suuaukosta sisään ja pyörittämällä sitä niin kauan, että rimpuilu lakkaa. Sen jälkeen voi ottaa syötävät osat matkaan ja lähteä keittopuuhiin.
- Lapin ukko
Mistä ihmeestä täällä ovat jotkut saaneet päähänsä tuollaiset järkyttävän pitkät keittoajat ravulle?
Eihän rapua tarvi, kuin lähinnä kiehauttaa. Enintään pari minuuttia se saa kiehua, ettei sitkisty.
Jos oikein kunnolla haluaa herkutella _hyvin valmistetulla_ kuningasravulla, niin keitinveteen 4 % suolaa, ripaus sokeria ja kiehautus siten, että ravut laitetaan kiehuvaan veteen, jolloin vesi lakkaa kiehumasta. Kun vesi uudelleen kiehuu, niin enintään 2 minuuttia saavat ravut siinä olla ja ne ovat valmiita.
Jäiköhän sulla viiva pois tuosta kakkosen ja kolmosen välistä? Sitten se ois aikalailla oikein.. :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892618Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161590
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641212Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻75995- 56969
- 45857
- 63849
- 61835