Puutuin tänään kiusaamiseen

harlequin

Pari päivää katselin, kun eräs iso ikäiseni 22v nuori nainen kyttää ja haukkuu erästä vanhempaa naistyöntekijää selän takana. Tämä vanhempi työntekijä on avoimesti kertonut kärsivänsä mielialahäiriösta. Hän on ajoittain erittäin pahantuulinen, mutta normaaliolossaan mukava ja hauskakin.

Tänään työskentelin päivän tämän haukkujan ja hyvän ystävänsä läheisyydessä. Ilmeisesti tämän vanhemman naisen työtapa ei miellyttänyt heitä, kun hän välillä kävi tekemässä isosta läjästä pari tuotetta valmiiksi ja painui takaisin toisiin hommiin (kova tekemään töitä muuten) Joka kerta kun nainen pyörähti luonamme, nämä kaksi alkoivat haukkumaan naista ottaen katsekontaktia minuun, ikäänkuin kutsuen minua mukaan.

Sanoin useampaan otteeseen "Älkää viitsikö", "Antakaa olla", "Yrittäkää ymmärtää" ja "Älkää keskittykö noin paljoa yhden ihmisen tekemisiin".
Toinen näistä oli aika kovaääninenkin, toinen hiljaisempi supattelija ja myöntelijä. Eivät uskoneet minua, joten menin ensin puhumaan luottamusmiehelle, sitten esimiehelle. Molemmat olivat sitä mieltä, että toimin oikein, luottamusmies kertoi itsekkin aistineensa jotain samansuuntaista. Saa nähdä miten käy, räjähtääkö koko homma kasvoilleni.

Olen tuolla työmaalla enää kuukauden verran, kestän sen vaikka pieleen menisikin. Olemme kaikki kolme määräaikaisia, vanhempi on vakkari.

9

1451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettei

susta tehdä kaiken pahan alkua ja juurta.... kielikello ...
      näin ne asiat yleensä vaan kääntyvät iteeään vastaan.

• harlequin

niin sitten käy. En pelkää! Kuukauden verran istun vaikka muurahaispesässä. Tämä kohteena oleva nainen kertoi nähneensä kamalia painajaisia työpaikalta. Aistii kai ilmapiirin taas muuttuneen. Jos ennen lähtöäni saan tämän asian korjaukseen, olen tyytyväinen. Minä en ole mikään kiusaamisen hyväksyvä hyssykkä, vaikka hiljainen ja rauhallinen ihminen olenkin.

• Minun mielestä teit oikein, kun puutuit.

Ja, jos ei lopu tuollainen kiusaaminen niin tee työsuojelupiiriin ilmoitus. Meillä kaikilla on oikeus olla sellaisia kuin olemme työsuojelulaissa tuollainen käytös on ankarasti kielletty ja rikos.

En nyt muista sanasta sanaan tarkkaan mitä siinä työsuojeluohjeessa sanotaan, mutta ilmoita ehdottomasti työsuojeluun, jos ei luottamusmies tai esimies puutu tai, jos puuttuvat asiaan ja niiden kahden kiusaaminen jatkuu siitäkin huolimatta sitä vanhenpaa naistyöntekijää kohtaan niin ilmoita työsuojeluun ennenkuin lopetat työn siellä.

Hyvä, kun puutuit asiaan!

• Ja näytät esimerkkiä monille muille ihmisyydestä, välittämisestä ja rohkeudesta.

Jatka samalla linjalla ja jos tarvitset joskus tukea, se löytyy täältä:
      http://www.tyopaikkakiusatut.net/

• Taistelija78

Kaikki kunnia sinulle
      En koskaan ole antanut kenenkään kiusata ketään, en edes teini-iässä osannut olla puuttumatta jos näin että jotakin kiusattiin, vaikka se mukamas "kuului asiaan".
      Siihen aikaan jopa opettajat olivat sitä mieltä, että "se nyt vaan kuuluu tuohon ikään."
      Minä en ollut! Ja annoin sen näkyä=)

Joku tuossa varoitti että siitä tulee itselle vain hankaluuksia. Ketun marjat!
      Ihmiset avrostavat sellaisia jotka uskaltavat olla erilaisia.
      Arvatkaa uskalsiko kukaan rettelöidä koulussa minulle kun pidin toistenkin puolia?
      En ole koskaan joutunut loppujen lopuksi kärsimään tästä luonteenpiirteestäni.

Ja kun tulee se päivä että makaan kuolinvuoteellani, saan olla tyytyväinen itseeni kun en koskaan kuulunut siihen isoon massaan joka vain katsoo toisten kärsimyksiä vierestä!

Se on kyllä sen väärti että vaikka menettäisinkin jonkun työpaikan sen takia, ennemmin kuolen itseeni ylpeänä kuin työpaikkani pitäneenä!

• Kaiken kokenut

Noin pitää olla ja toimia. Ei pidä katsella vierestä ja naureskella, jos työtoveria kiusataan ja työntekoa häiritään.
        Pitää uskaltaa olla napakka silloin kun näkee ja kokee vääryyttä.
        Sinusta tulee hyvä työsuojelu-tai luottamusmies.
        Harva kuitenkaan uskaltaa, koska siinä helposti käy niin että itse joutuu lähtemään.
        Kiusatusta tai kiusatun puolustajasta tulee kiusaaja pärstäkertoimen ja suuren joukon myötävaikutuksella.

• on luonnollista

mennä, kuten sinäkin teit...TYöelämässä, kuten muuallakin on paljonkin seläntakana pahan puhumista....ikävä kyllä. Mutta kiusaamiseksi se muuttuu, jos ihminen alkaa haitata toisten työtä, puuttua, käyttäytyä töykeästi, ikävästi...

Eli koet, että vanhempi nainen on uhri, mutta entä jos nämä nuoremmat "haukkujat" ovat sitä oikeasti...ehkä tämä mieliala häiriöinen on todella raastava työkaveri?? Jos toiset selviävät tilanteesta puhumalla seläntakana...

• harlequin

Avoin ihminen ansaitsee osakseen avoimmuutta. Selän takana haukkuminen ei auta ketään selviämään mistään, ainoastaan myrkyttää oman ja toisten mielen.

• Kaikkea nähnyt

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      7507
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      52
      5628
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      66
      3150
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2653
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1618
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      202
      1482
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1129
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      327
      1097
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      250
      1091
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      956
    Aihe