Sitä on tullut siihen ikään, että haikailee lapsuuden maku-muistojen perään...
REX-kakkua äiti silloin 80-luvun alussa teki ja itse löysin pari vuotta sitten jostakin jonkinmoisen ohjeet muuta enpä saanut kakkua edes pysymään kasassa eikä se ollut mitä hain!
Jotkut kai puhuivat tästä radio-kakku nimielläkin, REX nimi tuli kuulemma silloin myynnissä olevista pipareista joita kakkuun käytettiin. Pipareiden lisäksi tarve-aineina oli mm. suklaa sekä kookosrasva.
Onko jollakin REX-kakun ohje? Ja muita hyviä neuvoja miten sen saa onnistumaan? Mistä pipareista sen nykyään teette?
Kiitän ja kumarran kaikista vastauksista!
REX -kakku (radio-kakku)
11
5734
Vastaukset
- sanu
Tällainen löytyi Pirkasta.
Enpä tiedä onko noita Murea voileipäkeksejäkään enää saatavilla...
Pistän ohjeen vaikka en ole vuosiin tätä itse tehnyt
Vanhan ajan REX- kakku
16-18 viipaletta
1 pkt (250g) Murea Voileipäkeksejä (Vehnä)
Kostutukseen:
3/4 dl maitoa
Täyte:
250 g kookosrasvaa
125 g taloussuklaata
3 munaa
1,5 dl tomusokeria
1 tl vaniljasokeria
Koristeeksi:
(45 g) rouhittua suklaata
säilykemandariinilohkoja
cocktailkirsikoita
Kuumenna täytettä varten vesi kiehuvaksi isossa kattilassa.
1.Paloittele kookosrasva ja suklaa kulhoon ja nosta se kiehuvan veden päälle kattilaan. Sekoita silloin tällöin kunnes seos on kokonaan sulanut. Nosta seos jäähtymään ja vatkaa sillä aikaa munat ja tomusokeri erittäin kuohkeaksi vaahdoksi.
2. Kaada suklaa- rasvaseos ohuena nauhana muna- sokerivaahtoon ja mausta seos vaniljasokerilla. Anna täytteen jähmettyä kelmulla peitettynä jääkaapissa noin 45 min. Kostuta keksit maidolla. Aseta kaksi keksiä pituussuunnassa alustalle. Levitä täytettä puolen cm:n kerros keksien päälle.
3. Asettele toinen kerros keksejä siten että katkaiset toisen niistä veitsellä keskeltä kahtia ja asettelet puolikkaat päätyihin ja kokonaisen keskelle. Jatka näin kunnes kerroksia on seitsemän.Kuorruta lopulla täytteellä kakun reunat ja päällinen.
Koristele. - teki...
tuota lapsuudessani. Hiljattain juuri mietittiin, että mistähän saisi yhtä sopivia kekesejä nykyään. Muistaakseni ne maistui vaniljaltakin. Puuha-Pete kekseistä muuten tuo keskustelu sai alkunsa, kun jotenkin toi mieleen ne alkuperäiset keksit.
On jäänyt mieleen, että äitini olisi kasannut kakun vuokaan. Varmaan vuorannut ensin muovilla tai voipaperilla??? Saara Törmän "Saa vaivata" kirjasta löytyy kyseisen herkun ohje. Suosittelen vaikkapa lainaamaan kirjastosta.
- "rex-kakku"
Täytyy taas kerran ihmetellä, miksi eräät ihmiset täällä eivät vaivaudu itse googlettamaan nämä maailman helpoimmat asiat? Kun kirjoittaa Googlen hakukenttään "rex-kakku" ja iskee Enteriä, tulee sekunnin murto-osassa 193 osumaa.
Miksi meidän muiden täytyy aina ja jatkuvasti tehdä teidän laiskojen työt?- matkalainen1
Eikö tämä palsta siksi ole, että saa kysyä jos haluaa ja vasta jos haluaa.
Kiitokset vastanneille ja edelleen olen iloinen jos tulee neuvoja tai variaatioita lisää!! - osa noista....
oli kyllä hyvin pitkälti keskenään samoja ohjeita.
Ja oli joukossa ihan sekundaohjekin. Suklaata sulatettuna keksejä pinottiin. Eihän se edes ole mikään aito REX-kakku!
Ja tämähän ON keskustelupalsta, jossa on lupa kysellä ja vastailla ja keskustella. Olisihan alkup. voinut tietty ilmoittaa, että "Tiedän oikean reseptin, mutta kertokaa nyt kuitenkin, miten te muut sovellatte noita googlen ohjeita" :) - tämä on
ruoka&juoma keskustelupalsta, eikä mikään googlettajien savanni. Kysyt kai kaikki muutkin asiat mieluummin kuuklelta kuin muilta ihmisiltä?
- sanu
osa noista.... kirjoitti:
oli kyllä hyvin pitkälti keskenään samoja ohjeita.
Ja oli joukossa ihan sekundaohjekin. Suklaata sulatettuna keksejä pinottiin. Eihän se edes ole mikään aito REX-kakku!
Ja tämähän ON keskustelupalsta, jossa on lupa kysellä ja vastailla ja keskustella. Olisihan alkup. voinut tietty ilmoittaa, että "Tiedän oikean reseptin, mutta kertokaa nyt kuitenkin, miten te muut sovellatte noita googlen ohjeita" :)Tylsä lukea että se ohje, josta on itse tehnyt ihan kelpo kakun ja sitte suurella vaivalla näpyttelee sen tänne palstalle, onkin ihan sekundaohje.
Mä olen aina liian innokas auttamaan muita normaalissa elämässäkin ja kieltämättä sielläkin saa aina näitä 'väärin autettu' kommentteja.
Keski- ikäisillä on varmasti taju mikä on aito, oikea rex- kakku. Mulla ei ole siitä harmainta aavistustakaan, koska äiti ei ole koskaan moista vääntänyt.
Ihan hyvää oli tuo sekundakakkukin. - ja...
sanu kirjoitti:
Tylsä lukea että se ohje, josta on itse tehnyt ihan kelpo kakun ja sitte suurella vaivalla näpyttelee sen tänne palstalle, onkin ihan sekundaohje.
Mä olen aina liian innokas auttamaan muita normaalissa elämässäkin ja kieltämättä sielläkin saa aina näitä 'väärin autettu' kommentteja.
Keski- ikäisillä on varmasti taju mikä on aito, oikea rex- kakku. Mulla ei ole siitä harmainta aavistustakaan, koska äiti ei ole koskaan moista vääntänyt.
Ihan hyvää oli tuo sekundakakkukin.mulla on välillä paha tapa kirjoittaa, ennen kuin olen pakosta lukenut kaikkia muita kirjoituksia. En siis huomannut, jos olit "sekundakakun" ohjeen kirjoittanut.
Lähinnä kuitenkin otti päähän tuo kommentti googlen käyttämisestä ja siksi laitoin noista "sekundakakuista", koska moni ei varmaan edes ole tosiaan maistanut sitä perinteistä REX -kakkua, mitä silloin niistä REX -kekseistä tehtiin ja luulee googlen perusteella noita sulasuklaa keksi -kakkuja "oikeiksi" ohjeiksi. Toki nekin varmasti on hyviä :)
Suosittelen silti kokeilemaan ihan semmoista toistakin ohjetta :) On muuten HYVÄÄ! :) - Nyt..
sanu kirjoitti:
Tylsä lukea että se ohje, josta on itse tehnyt ihan kelpo kakun ja sitte suurella vaivalla näpyttelee sen tänne palstalle, onkin ihan sekundaohje.
Ihan hyvää oli tuo sekundakakkukin.sitten luin sen sinun ohjeesi vihdoin :) Olihan siinä muutakin, kuin suklaata :)
Googlella nimittäin löytyi ohjeita, missä sulatettiin ihan vain pelkkää suklaata ja sitä ja keksejä ladottiin sitten päällekkäin.
Joissain ohjeissa oli kaakaojauhetta ja joissain suklaata. En edes muista, kumpaa äitini aikoinaan käytti, mutta molemmilla varmasti tulee hyvää :)
- ullamaria
Meillä on tehty siitä asti, kun olen ollut lapsi,KARE-kakku. Keksin nimi oli Kare-keksi, joka myöhemmin muuttui nimeltään REX-keksiksi. Tämä on kuulunut meidän jouluumme 50-luvulta. Tässä sinulle ohje joka oli silloisen Kare-keksipaketin kyljessä.
2 munaa
250g kookkosrasvaa
4rkl kaakaojauhetta
2dl pölysokeria
1pak kare-keksiä
Kookkosrasva sulatetaan ja siihen lisätään kaakao. Munat ja sokeri vaahdotetaan, ja munavaahto lisätään jäähtyneeseen rasvaan voimakkaasti vatkaten (mitä enemmän vatkaat, sitä kuohkeampi massa). Keksit kastetaan kunnolla maidossa ja ladotaan vuorotellen seoksen kanssa voipaperille, sekä viedään kylmään jähmettymään. Kakun koko riippuu siitä, montako ladot rinnan ja päällekkäin.
Nyt kun oikean mallisia keksejä ei saa, teen kakun Marie-kekseistä, jotka rikon massan sekaan. Rikottuna yksi keksipaketti ei riitä,mutta niitä voi laittaa aivan oman maun mukaan, riippuen siitä, paljonko haluaa suklaan ja keksien suhteen olevan. Ne ovat maultaan lähimpänä entisiä. Myös rikotut keksit täytyy kostuttaa maidolla. Vuokana käytän suorakaiteen mallista, jonka vuoraan kelmulla tai voipaperilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain607502Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232936- 1421776
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651649Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151458Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671404- 1311153
- 75842
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 52745