Tartarpihvi

Pekkala

Tartarpihvejä saa vain hienoimmista ravintoloista, koska raa'an lihan täytyy olla ehdottoman puhdasta ja laadukasta.
Raakaa lihaa ja raaka kanananmunan keltuainen, tarjoavat ihan mielenkiintoisen makuelämyksen. Jauhettu parhaista raaka-aineista tehty raaka pihvi on sinänsä kokeilemisen arvoinen, sillä laadukasta pihviä syödään yleensä kypsennettynä, onkin mielenkiintoista kokeilla, miltä se maistuu raakana. Laittaisinkin tämän ruuan lähinnä osastoon kannattaa kokeilla, mutta ei ottaa tavaksi.

13

4567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos tarkkoja ollaan

      Ei käytetä taaskaan jauhelihaa, oikeaoppisesti liha kuuluisi raaputtaa veitsellä poikkisyin jauhelihamaiseksi. Toiset tekevät saman mutta leikkaavat lihan terävällä veitsellä hakkelukseksi, sekin käy. Jos käytät jauhelihaa, tee jauheliha itse ja käytä siihen raakakypsynyttä filettä. Lisäksi kananmunan keltuainen, suolaa, sipulia, kaprista, maustekurkkua ja punajuurta. Älä sekoita aineita keskenään, vaan jokainen tekee se itse omalla tavallaan. Itse lisään mustaapippuria myllystä lihan päälle ennen syöntiä. Lisukkeena on yleensä keitetyt perunat. Tämä on todellista herkkua joka vaatii myös hieman vaivaa ja aikaa. Muutaman kerran vuodessa on sopiva määrä.

      • Goya

        Aika lähellä mieleistäni ohjetta! Mutta minä suosin ehdottomasti aitoja suolakurkkuja, miel. venäläisiä, herkkukurkkujen sijasta. Enkä minäkään sekoita, vaan rakennan ainekset kerroksittain. Perunan jätän pois, enkä mitään ota sen tilalle (ehkä tuoretta rapeata lämmintä patonkia?). Sen sijaan ruokajuomaksi muutama kylmä snapsi ja hyvää olutta.
        Ai ai! Ja kerran kahdessa kuussa, kuten muitakin erikoisherkkuja.


      • Pekkala
        Goya kirjoitti:

        Aika lähellä mieleistäni ohjetta! Mutta minä suosin ehdottomasti aitoja suolakurkkuja, miel. venäläisiä, herkkukurkkujen sijasta. Enkä minäkään sekoita, vaan rakennan ainekset kerroksittain. Perunan jätän pois, enkä mitään ota sen tilalle (ehkä tuoretta rapeata lämmintä patonkia?). Sen sijaan ruokajuomaksi muutama kylmä snapsi ja hyvää olutta.
        Ai ai! Ja kerran kahdessa kuussa, kuten muitakin erikoisherkkuja.

        Mistä lihasta ja miten "valmistat" tuon lihan? Kannatan ehdottomasti tuota ehdottmaasi snapsi ja olut lisäystä.


      • Goya
        Pekkala kirjoitti:

        Mistä lihasta ja miten "valmistat" tuon lihan? Kannatan ehdottomasti tuota ehdottmaasi snapsi ja olut lisäystä.

        Anteeksi, että kesti kauan ennen kuin vastasin. En ole ehtinyt käydä täällä vähään aikaan.
        Viime vuosina olen "tyytynyt" "vaatimattomasti" ihan hyvään paistijauhelihaan, jopa kaupassa jauhettuun - mutta minun nähteni. Ihan OK.
        Joskus nuorena ostin sisäfileetä ja "raaputin" itse, mutta ei se NIIN paljon parempaa ollut, että enää viitsisin ja raaskisin.
        Muotoilen ensin tarpeeksi ison, ohuen ja litteän pihvin lautaselle (jotta päällä pysyisi mahd. paljon lisuketta). Sitten suolaan ja pippuroin pihvin pinnan huolellisesti vastajauhetulla merisuolalla ja mustiksella. Seuraavaksi ohut mutta tasainen kerros hienoksi silputtua raakaa sipulia. Sen päällä samanlainen kerros hienoksi silputtua venäläistä suolakurkkua. Taas sen päälle samanmoinen kerros hienoksi silputtua etikkapunajuurta. Sitten valutan ehjän raa'an munakeltuaisen pieneen kuoppaan päälle, että se pysyy. Koristelen vielä muutamalla isolla ja mahdollisimman ohuella punasipulirenkaalla ja ripotelen vajaan ruokalusikallisen pienehköjä kapriksia kaiken päälle (erityisesti munankeltuaisen kohdalle), ehkä vielä muutama persiljatupsu pelkäksi silmäniloksi, ja sitten jo veitsi ja haarukka käsiin...


      • merenkulkia
        Goya kirjoitti:

        Anteeksi, että kesti kauan ennen kuin vastasin. En ole ehtinyt käydä täällä vähään aikaan.
        Viime vuosina olen "tyytynyt" "vaatimattomasti" ihan hyvään paistijauhelihaan, jopa kaupassa jauhettuun - mutta minun nähteni. Ihan OK.
        Joskus nuorena ostin sisäfileetä ja "raaputin" itse, mutta ei se NIIN paljon parempaa ollut, että enää viitsisin ja raaskisin.
        Muotoilen ensin tarpeeksi ison, ohuen ja litteän pihvin lautaselle (jotta päällä pysyisi mahd. paljon lisuketta). Sitten suolaan ja pippuroin pihvin pinnan huolellisesti vastajauhetulla merisuolalla ja mustiksella. Seuraavaksi ohut mutta tasainen kerros hienoksi silputtua raakaa sipulia. Sen päällä samanlainen kerros hienoksi silputtua venäläistä suolakurkkua. Taas sen päälle samanmoinen kerros hienoksi silputtua etikkapunajuurta. Sitten valutan ehjän raa'an munakeltuaisen pieneen kuoppaan päälle, että se pysyy. Koristelen vielä muutamalla isolla ja mahdollisimman ohuella punasipulirenkaalla ja ripotelen vajaan ruokalusikallisen pienehköjä kapriksia kaiken päälle (erityisesti munankeltuaisen kohdalle), ehkä vielä muutama persiljatupsu pelkäksi silmäniloksi, ja sitten jo veitsi ja haarukka käsiin...

        Ihanaa,,, tar tar pitkästä aikaa. Helppo ja nopea valmistaa. 400g naudan paistijauhelihaa suolaa ja rouhittua mustapippuria. Kädellä sekoitellen ja puristellen liha pursuten sormien välistä ainekset sekaisin ja sitten muotoillaa lautaselle pihvin muotoon. Lisukkeita ei tarvita.


    • raaka pihvi

      Tartar pihvi on varmaan nuoremman sukupolven ruokalaji, koska ei varmaan iäkkäämmät ihmiset sitä söisi, koska liha on raakaa ja tokaisisivat tartarpihvin saadessaan, että nyt on unohtunut kokilta paistaa pihvi, tämähän on ihan raaka.
      En ole minäkään koskaan tartar pihviä syönyt, vaikka 70 luvulla olenkin syntynyt.

      • Al dente

        Ulkomailla yleisempää ja ainakin Budapestissä sitä on tarjolla rähjäisissäkin paikoissa..., jotka ei ole hienoa nähnytkään, sellainen jossa kokki näytti teurastajalle. No tilattiin ihan täyskypsää siellä.


      • Ei uutta
        Al dente kirjoitti:

        Ulkomailla yleisempää ja ainakin Budapestissä sitä on tarjolla rähjäisissäkin paikoissa..., jotka ei ole hienoa nähnytkään, sellainen jossa kokki näytti teurastajalle. No tilattiin ihan täyskypsää siellä.

        Ja vanha juttu, sen tuntee eläkeläisetkin taatusti.


      • prkl

        tartar ei ole jauhelihaa. se on parhaasta palasta kaavittu haarukalla.
        tartar al idiota on tarjolla varmasti joka ikiselle. mene markettiin ja osta jauheliha kenno munia.


      • prkl
        prkl kirjoitti:

        tartar ei ole jauhelihaa. se on parhaasta palasta kaavittu haarukalla.
        tartar al idiota on tarjolla varmasti joka ikiselle. mene markettiin ja osta jauheliha kenno munia.

        äläkä ihmettele jos paskanat verta.


    • nytvittuoikeesti7

      eli siis ssyöt raan pihvin koska olet niin autisti ettet osaa laittaa hellaa päälle???

    • prkl

      en suosittele porsaan tartaria. suomessa voi vielä onnistua jonkun aikaa mutta veikkaan että ei kauaa.
      tartar ei ole jauhelihaa. se on haarukalla kaavittua parhainta palaa.

      suomessa sian tai naudan lihaa voi syödä raakana pienellä riskillä.. jos se on suomalaista.
      koska tällä leveys asteella ei moiset loiset vielä kuki pahasti.

      sanoisin silti että jättäkää sian liha. ja jos tartaria niin mielummin nauta.
      bakteerit jyllää täälläkin.

    • outoyä

      niinpä olet ilmeisesti kokoomus vanhus (ne syntyy vanhuksina) tai ruotsinsuomalainen paskaläjä EI SUOMESSA tai muuallakaan maailmassa ole hienoja ravintoloita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe