Purkkiruuat

kaalimaani

Olen usein miettinyt valmiita purkkiruokia, joita lapsille syötetään. Tarkoitan esim. Pilttipurkkeja eri ikäisille lapsille, esim. "lihapataa", "lasangnea" tai pienemmille "perunaa soseena" ym. lasipurkeissa.

Oletteko vanhemmat ikinä maistaneet niitä? Olenko aivan väärässä, jos luulen, ettet varmasti itse suostuisi syömään nälkäänne sellaisia?

Purkkiruuat säilyvät huoneenlämmössä pitkään, jopa pari vuotta. On selvää, että niissä on käytetty paljon säilöntä- ja lisäaineita, jotta ne säilyisivät. Minua surettaa, että lapsille syötetään pienestä asti tällaista pikaruokaa, ja sitten kuitenkin ihmetellään mistä ruoka-aine allergiat johtuvat..

Miksi ette ajattele lapsenne parasta tarjoamalla heille puhdasta, itse tehtyä ruokaa? Tuntuu, kuin ajattelisitte omaa "parastanne", jos ette jaksa/ehdi alkaa kuorimaan, keittämään, pilkkomaan ja soseuttamaan lapsellenne hyvää ruokaa.

Olen itse ollut vuosia ison automarketin kassalla töissä ja joka kerta minusta tuntuu tosi pahalta myydä näitä purkkiruokia perheille (useat hamstraavat kerralla useampia, jopa kymmeniä purkkeja) kun tiedän, että ne päätyvät pikkulasten masuihin, vaikka ne masut voitaisiin täyttää oikeallakin ruualla.

Tarkoituksenani ei ole suututtaa ketään, joka antaa lapsilleen näitä ruokia. Toivon vain, että heräätte miettimään asiaa ja tarkistatte mikä on teille tärkeää valitessanne ruokaa lapsille :)

15

1871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummona

      Olen ajatellut ihan samaa. Saattaa olla pariskunta joka on hyvinkin tarkka ja valikoiva oman ruokansa suhteen, ei eineksiä, ei säilöntäaineita jne. mutta syöttää lapselle noita valmisruokia.
      Kun samaisessa perheessä kuitenkin pakastimet on täynnä marjoja ja mehuja ja muuta puhdasta luonnonruokaa, lapset saavat tyytyä valmismössöihin ja säilöntäaineisiin koska se on niin helppoa tarjottavaa.
      Eikä aina ole kysymys edes siitä, että aikaa ei olisi, äiti saattaa olla ihan kotiäitinä ja siitä huolimatta aikaa ei ole lapsen ruuan laittoon.
      Ihmettelen monesti ja olen pahoillani sellaista nähdessäni, mutta kuinka siitä kenellekkään uskaltaisi suoraan sanoa. Ei ainakaan anoppina ja mummona sellaiseen ole varaa. Muuten menettää kokonaan oikeutensa edes tavata lapsia.

    • äitixx

      Kasvis-kinkkukiusaus

      Vei, peruna, sianliha, riisitärkkelys, sipuli, vehnäjauho,rypsiöljy, sipulujauhe. kasviksia 25%


      Energiaa 300kJ/75kcal
      proteiinia 3,0g
      hiilihydraattia 8,5g
      joista sokereita

    • valmisruuista

      Nyt olet ystäväni väärässä.

      Teollisiin lasten ruokiin ei saa lisätä väri- eikä säilöntäaineita.

      EU:n asettamat rajat lasten ruuissa käytettyjen raaka-aineiden torjunta-ainejäämille ovat jopa tiukemmat kuin normaalielintarvikkeille. Suomeksi tarkoittaa sitä, että kun ostat kaupan hedelmä-vihannesosastolta perunat porkkanat ja teet niistä lapsellesi ruokaa, niin tämä kotiruokasi on epäterveellisempää kuin vastaava teollinen ruoka.

      Luomuvihanneksin ja lihoin valmistettu kotiruoka taas tulee hurjan paljon kalliimmaksi. Itse olen havainnut, että myös kotiruuan rakenne, varsinkin pakastuksen jälkeen, on todella ikävä. Meillä lapsi oikeasti mieluummin syö valmiita soseita.

      Jokainen suunnitelkoon ruokapolitiikkansa niin kuin se siihen perheeseen parhaiten passaa. Meillä mennään aika aika fifty-fifty koti- ja valmisruokien suhteen. Joka tapauksessa kenenkään ei kuulu potea huonoa omaatuntoa valmisruokien syöttämisestä eikä kenenkään tule sen perusteella alkaa toisia arvostelemaan!

    • Suomen Nestlé Oy, Tiedotus

      Hyvä Kaalimaani!
      PILTTI soseiden valmistuksessa ei käytetä säilöntä- eikä lisäaineita. Lisäksi ne ovat erittäin puhtaita tuotteita, sillä niiden torjunta-ainejäämät ovat jopa moninkertaisesti alemmat kuin monessa tuoretuotteessa esim. päärynässä tai luumussa.
      PILTTI tölkkien säilyvyys on saatu aikaan sulkemalla tölkit ilmatiiviisti ja kuumentamalla ne ylipaineessa. Kuumennettaessa tuhoutuvat mahdolliset ruoan pilaantumista aiheuttavat bakteerit, homeet ja hiivat.
      Torjunta-ainejäämistä on olemassa EU-direktiivi, jonka mukaan jäämämäärä ei saa teolliseti valmistetussa valmiissa lastenruuassa ylittää yli 10ppb:tä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi 1 cm 1000 km:ssä. Direktiivi ei sen sijaan koske esim. kaupasta tai torilta ostettuja tuotetuotteita kuten vihanneksia ja hedelmiä. Nestlén omat vaatimukset ovat vielä tiukemmat, sillä edellytämme jo raaka-aineelta näitä vaatimuksia. Näin ollen PILTTI soseet ovat puhtaampia kuin itsetehty - ja muutenkin erittäin terveellistä. Onhan ne lisäksi valmistettu yhteistyössä suomalaisten ravitsemusasiantuntijoiden kanssa.

      • Brrrrrrrrrrrr

        Taitaapa osa palstan kirjoittelusta olla Nestlen ammattipropagandaa. Milloin esiinnytään nimellä milloin ei. Että tällaista Nestleltä tällä kertaa!


      • Suomen Nestlé Oy, Tiedotus
        Brrrrrrrrrrrr kirjoitti:

        Taitaapa osa palstan kirjoittelusta olla Nestlen ammattipropagandaa. Milloin esiinnytään nimellä milloin ei. Että tällaista Nestleltä tällä kertaa!

        Hyvä Joopa joo,
        Kyseessä ei todellakaan ole yrityksemme propagandasta. Meille on tärkeää, että niin kuluttajat kuin asiakkaatkin saavat yrityksestämme ja sen tuotteista oikeaa tietoa. Meillä ei ole mitään syytä esiintyä nimettömänä tai nimimerkillä kuten esimerkiksi keskustelupalstoilla yleensä tehdään vaan politiikkamme mukaisesti esiinnymme avoimesti yrityksen nimissä. Hyvää viikonloppua!


    • huohhh

      lapseni saa purkkiruoista paremmat sapuskat vitamiineineen ym. kuin mun tekemää, esim. pelkkää perunaa tai porkkanaa tai parsakaalia mässäämällä. Kuinka moni äiti jaksaa tehdä vauvalle täyspainoisen aterian niin monista aineista kuin purkeissa on erikseen, jos muu perhe syö sellaista mitä vauvalle ei vielä voi antaa? Sitäpaitsi ne mössöt näyttää maistuvan paljon paremmin kuin joku omatekemä.

      • vitamiinit

        on jälkikäteen niihin lisätty.
        Ruuat kuumennetaan niin korkeissa lämpötiloissa, että alkuperäiset vitaaminit tuhoutuvat, niinpä niihin sitten joudutaan lisäämään ne vitamiinit purkista.
        Lisätyt vitamiinit eivät imeydy kuten alkuperäiset.

        Mitä ruokien monipuolisuuteen tulee, niin laskekaapa huvikseen kuinka monenlaista purkkiruokaa on saatavissa! Saatatte yllättyä, vaihtoehtoja ei nimittäin kovin montaa ole. Väitän, että kotiruokaa syövä lapsi syö paljon monipuolisemmin kuin purkkiruokia syövä.


    • äippä

      meillä poika nyt 8kk ja olen kokeillut antaa omatekemää ruokaa hyvin soseutettuna mutta poika ei sitä kertakaikkiaan suostu syömään... väkisin vaikea syöttää,joten ilman omantunnontuskia jatkan purkkiruokien antoa kunnes normaalit ruuat lapselle kelpaavat

    • koskaan itse

      maistanut kyseisiä ruokia? Mielestäni lämpiminä erittäin hyvän makuisia ja syönkin usein itse loput! (silloin kun valmisruokia lapselle tarjoan)

      Faktaa on, ettei lastenruoissa ole mitään säilöntäaineita, vaan ne ovat säilötty hapettomassa tilassa. siksi korkista kuuluu klik, kun sen avaa.

      Ravitsemusterapeutti, joka piti luentoa aiheesta imeväisikäisen ravitsemus, sanoi, että lasten valmisruoille pitäisi antaa synninpäästö. Niihin on todellakin lisätty erittäin tärkeitä vitamiineja, joita on vaikea saada tarpeeksi kotiruoasta.

      Tärkeää on tietenkin se, että lapsi tottuu myös kotiruokaan ja sen makuun.

      Itse en juurikaan ostele valmisruokia, mutta lähinnä sen takia, että haluan antaa pikkuiselle pienestä pitäin yhteenkuuluvuuden tunteen muun perheen kanssa, joten hän saa samaa ruokaa kuin muutkin perheenjäsenet. (tietenkin ilman suolaa ym.)

    • Soile

      kirjoittajiin yhdyn eli ei säilöntäaineita ja hyvänmakuisia ovat. Olen kolmekymppinen äiti, en mikään keittiöihme mutta osaan kyllä tehdä ruokaa jos ehdin tai viitsin. Eli meilläkin natiainen saa sekä purkkiruokaa että itsetehtyä riippuen äidin ja iskän viitseliäisyydestä ja ajan riittävyydestä. Hyvin maistuvat molemmat ruuat. Kertaakaan en ole hävennyt kaupassa ostaessani purkkiruokaa enkä häpeä vastaisuudessakaan. Tämähän on nykyaikaa. Oma äitini oli sitä mieltä, että olisipa silloinkin ollut purkkiruokia, kun me muksut oltiin pieniä. Olisi edes joskus saanut rauhan ruuanlaitolta...

      Ja siihen hamstraamiseen vastaisin, että teen minäkin niin. Ostan monta purkkia kerralla varastoon kaappiin, jos niitä tarvitaan ettei tarvitse joka kerta kaupassa muistella, että onko niitä nyt varalla.

    • terve poika

      Kyllä meillä pojalle kelpaa purkkiruoka ja mielestäni maku on ihan ok, koska kun mietit niin että siitä puuttuu suola, niin ruoka toki aikuisen suussa voi olla ns. ei maistu miltään. Ja toisaalta purkkiruoka ajaa puolestaa myös siinä, että niihin on ravintoarvoiltaan katsottu kaikki, sillä esimerkiksi moni uusi äiti kun lähtee tekemään lihasoseita, niin lihaa suhteessa muuhun saattaapi mennä liian paljon.
      Aluksi itse häpesin, olin muka huono äiti, kun lapsi saa purkkiruokaa, mutta nyt terveen pojan äitinä kehtaan ihan ostaa jopa useamman purkin kerrallaan, katsokoot kassa ihan vapaasti jos siltä tuntuu

    • mammaaaaa85

      Siis nämä purkkiruoathan ovat täyssäilykkeitä! Söisitkö itse kaksi vuotta putkeen täyssäilykkeitä? Ja lapsen kohdalla tämä on näköjään ihan ok? Steriiliksi mössöksi kuumennettu ruoka lisättynä "keinotekoisia vitamiineja", ei kiitos! Ei ihme kun on allergiat lapsilla kasvanut, kun ei immuunijärjestelmä kehity normaaliksi näillä steriilimömmöillä.

    • Kokki??

      Itse en myöskään ymmärrä sitä, että miten vaikeaa mukamas on tehdä kotiruuasta vauvanruokaversio?

      Samallahan se menee, kun keittää perunat ja tekee vaikka jauhelihasoosin, niin vähän näyttää soseuttajaa, niin muksulle on ruoka valmis. Mausteet lisätään aikuisten ruokaan tietenkin vasta jälkeenpäin.

    • Aprikoosisose

      Eikös se ole jokaisen oma asia,mitä kukakin syöttää tai syö?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      180
      1345
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1014
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      997
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      882
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      848
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      818
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      768
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      762
    Aihe