Mitä on mielestänne kauneus? Mitä on mielestänne taide?
MÄÄRITELKÄÄ!
Taide ja kauneus?
19
906
Vastaukset
- SOKRATES
KAUNEUS=SÄILYVÄÄ
TAIDE=VÄITE- 4ifm
Olet ehkä osittain oikeassa, mutta määritelmäsi oli aika suppea.Miten määrittelet että taide on vain väite?
Minun mielestä taide on niin suuri käsite että sitä ei voi määritellä.
Kun taas kauneus on järjen välittävä kokemus,se kuuluu maailmaan. Tarkoititko tätä kun määrittelit kauneuden?
- katsoessa tulee
tunteita, jotka ovat kunnioitusta, rakkautta, ihastusta, ihannointia jne. Toisaalta myöskin negatiivinen reaktio on mahdollinen, jos joku kokee kauneuden uhkaksi. Kuten esim. ruma ihminen tai sosialisti, joka katsoo, että kauneus sortaa rumia ja siten haluaa tuhota kauniin naaman nyrkillänäs, jotta kaikki olisivat tasa-arvoisia.
Taide kuvastaa ihmisen/kulttuurin arvoja. Meillä ihannoidaan ihmisen ulostetta, verta ja spermaa tehosekottimessa pyörivää installaatiota. Tämä kertoo jotain ihmisestä, joka arvostaa tätä ja kulttuurista, joka sallii tällaista. Sairasta.- 4iF a
Sosialistit tuskin ajattelevat näin, mutta esimerkkisi on oletettavasti kärjistetty. Toisaalta, vaikka näin olisi, silloinhan hän näkisi tasa-arvon kauniina ja toimisi suuremman kauneuden nimeen. Tai jotain.
Taiteellehan ei ole rajoja. On varmasti monia muitakin asioita, mitä pidät sairaana ja muut hienoina sekä asioita, mitä pidät hienona, mutta muut sairaana. Taiteellisuus on melkoisen subjektiivinen kokemus, joskin uskon että valtaosa ihmisistä, jotka arvostavat "ihmisen ulostetta, verta ja spermaa tehosekottimessa pyörivää installaatiota", teeskentelevät pitävänsä siitä, jottei heitä leimattaisi taidetta ymmärtämättömiksi barbaareiksi tai estetiikkanatseiksi.
- ytimissä
Ehkä rumuus kuitenkin on enemmän luissa ja ytimissä kuin kauneus tai taide...
Virallisia tai vähemmän virallisia taiteen määritelmiä on helppo löytää moneen lähtöön ja
yhden sellaisista löytää vaikka Suomi24:n puolelta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000005&conference=1000000000000013&posting=22000000019191681
Se mistä oikein on kysymys, taitaa viime kädessä jäädä meidän jokaisen itsemme ratkaistavaksi.
Oma ratkaisuni on kolmiportainen. Siitä ehkä erikoinen, että se kumoaa itse itsensä:
1. Taide on ihmisminään vetoava heräte, subjekti tai objekti, erikseen tai yhdessä.
2. Taiteella ei ole rajoja.
3. Taiteella ei ole määritelmiä.- 4ifr
Olen samaa mieltä että taiteen tehtävä on vedota ihmisminään. Mutta en oikein ymmärrä 3. väitettäsi siitä että taiteella ei ole määritelmiä. Juurihan itse määrittelit sen?!?!
- 4ifm
Sinun taide määritelmäsi on humoristinen.
Olet kyllä oikeassa taiteen määrittelyssä että sitä ei voi määritellä. Kauneuden määritelmän olet näköjään jättänyt syrjään.Miten määrittelisit sen?(Hyvä!) - 4iF a
4ifr kirjoitti:
Olen samaa mieltä että taiteen tehtävä on vedota ihmisminään. Mutta en oikein ymmärrä 3. väitettäsi siitä että taiteella ei ole määritelmiä. Juurihan itse määrittelit sen?!?!
mutta hänhän mainitsi itse, että hänen oma määritelmänsä kumoaa itse itsensä. turha siihen on enää takertua.
- 4iF a
Erinomainen määritelmä. Itse vain yhdistäisin 2. ja 3. portaan, eli "Taiteella ei ole määritelmärajoja", toisin sanoen, taide voidaan periaatteessa määritellä, mutta jatkuvasti laajentuvalla repertuaarilla taidemuotoja.
- ytimissä
4ifm kirjoitti:
Sinun taide määritelmäsi on humoristinen.
Olet kyllä oikeassa taiteen määrittelyssä että sitä ei voi määritellä. Kauneuden määritelmän olet näköjään jättänyt syrjään.Miten määrittelisit sen?(Hyvä!)Matematiikka on varmaan paras esimerkki siitä, että asioita ei periaatteessa tule (eikä voi) määritellä asian itsensä avulla.
Tässä mielessä on yhtä tyhjän kanssa lähteä määrittelemään kauneutta vaikkapa estetiikan kautta. Sehän kuitenkin on vain yksi synonyymi/kiertoilmaisu kauneudelle varsinaisen ongelman jäädessä ratkaisematta.
Kauneuden käsitteeseen on ehkä mahdollista liittää joitain ihmisyyssidonnaisia iäisyysarvoja, mutta noin muuten kauneus ei kai ole mikään vakio. Sitäkin enemmän kauneus on mielialasidonnainen muuttuja. Mitä mielialoihin tulee, kauneusmääritelmää ei voine rajoittaa mielihyvän kokemusta käsittäväksi. Voihan esimerkiksi kokemus "jylhästä korpimaisemasta" samanaikaisesti herättää mielihyvän tuntemuksia siinä kuin voimakasta ahdistustakin.
Kauneuden (kuin myös taiteen) määritelmä näyttää pakenevan sitä nopeammin, mitä voimallisemmin sitä lähestytään. Tavallaan ollaan analogisessa tilanteessa kuin fysiikan puolella, jossa vastaavaa ilmiötä kutsutaan epätarkkuusperiaatteeksi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Heisenbergin_epätarkkuusperiaate
Viittasin tuossa omassa määritelmässäni ohimennen rumuuden käsitteeseen. Rumuus onkin mielestäni se faktori, josta kauneuden määritelmä syntyy. Jos nyt ylipäätään on syntyäkseen.
- Tapi0
Aloitus on mielenkiintoinen ja olen seuraillut millaisia vastauksia saadaan. Olen tuomassa mukaan kysymyksen siitä, määräytyykö kauneus aina ihmisten muuttuvien kauneusihanteiden mukaan, vai onko jotain absoluuttista määritelmää, esim. vaatimus tietystä symmetriasta tai asettelusta?
Taide ei mielestäni ole vain turhaa tai vain nautinnoksi/järkytykseksi. Runoilijat ovat kautta aikojen onnistuneet kuvailemaan maailmaa ihmisen kannalta katsottuna, ehkä jopa filosofeja paremmin?- 4ifr
Mielestäni kauneudella ei ole absoluuttista määritelmää vaan kuten sanotaan, "kauneus on katsojan silmissä" sillä mielestäni ei ole olemassa yhtä tiettyä oikeaa symmetriaa tai asettelua.
Olen samaa mieltä siitä että taidetta voidaan käyttää nautinnon/järkytyksen lisäksi myös kuvailemaan maailmaa, esim. taideteokset ja runot. Niissä on yleensä oma sanomansa.
- AROSUSI-09
Taide on ihmisen tekemää työtä tasapainon saavuttamiseksi.
- 4ifm
Outo määritelmä kauneudelle, Kauneus=tasapaino?
en näe kahdella sanalla mitään yhteistä. Sama olisi kuin sanoisit a=b(hyvä yritys).
Kun taas
Taiteen määrittelyssä on jotakin järkeä,
mutta mitä jos taiteen tekeekin eläin/ympäristö?
Eli sinun taide määritelmäsikin on täynnä aukkoja, jota voisit vähän parantaa.
Ja entä jos ihminen ei yritä saavuttaa tasapainoa ja silti se on taidetta?
Määritelmäsi on hyvä yhdeksi määritelmäksi, mutta ei RIITÄ!
- selityksiä
Kauneus on Luojan luomaa ja taide Luojan luoman luomaa.
- 4iF a
Summas summarum, taide on kauneuden luomaa?
Kauneuden alkuperästä ("Luojasta") voi toki olla montaa mieltä mutta en pitäisi kauneutta ainoana lähteenä taiteelle, varsinkin kun taiteella voi olla jokin muukin päämäärä kuin kauneuden ilmaiseminen, esimerkiksi mielipiteellinen vaikuttaminen (esimerkiksi punkbändi Bad Religion, joka tuskin on "Luojasi" innoittamaa) tai angstiterapia. - 4ifr
Mikä on Luoja? Jumala? Jumalan olemassaoloa ei tietääkseni ole todistettu.
Kauneutta ei ole mielestäni luotu, vaan se muodostuu ihmisen mielessä. Taiteessa voidaan tuottaa kauneutta mutta taideteoksen ei välttämättä tarvitse olla kaunis.
- Elyce
Mielestäni kauneus on jotakin näköaistilla koettua joka herättää myönteisiä tunteita. Tällöin siis se, mikä on kaunista, jäisi jokaisen omaksi päätökseksi, sillä "kauneus on katsojan silmässä" kuten sanonta kuuluu.
Minun käsitykseni taiteesta on, että taide on itsensä, kokemustensa, näkemystensä, tunteidensa ja mielipiteidensä pukemista muotoon jossa toistenkin on mahdollista havannoida niitä, jopa ymmärtää.- Elyce
jota joku toinen oli jo käyttänyt :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1453669Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1063473Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi202452Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs42265100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es282103Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa311104Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut171019- 134823
Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah28820Oikea syy siihen
miksi toivon ettei enää törmätä on se, että olen ihan tavattoman ihastunut sinuun. Paljon helpompi itselle kun ei saa pä34734