Mieheni on ihan hulluna siihen perinteiseen voileipäpikkelsiin. Ei saanut sitä lapsena tarpeeksi, silloin tällöin vain kun oli äidillä tilipäivä. Itse himoitsen suklaalevitettä, lapsena sain sitä kerran maistaa naapurissa. Onko teillä muilla samanlaisia lapsuuden kokemuksista johtuvia intohimoja ruoan suhteen? Tai inhokkeja?
voileipäpikkelsi
7
1370
Vastaukset
- 1-2-3
Inhosin lapsena ja vieläkin yli kolmekymppisenä melonia ja raakaa paprikaa.
- ei maistu
Mä en voi enää sietää keitettyjä perunoita, lihakastikkeita/lihapataa (lähes mikä vaan liha) ja puuroa. Kun olin pieni vanhemmat teki aina keitettyjä perunoita ja jotain lihakastiketta ei tullut edes kysymykseenkään että olis ollut salaattia, leipää tai jotain vihanneksia! Aamusin oli pakko syödä puuroo jos ei syöny niin sitten ei saanu muutakaan (sama lihan ja perunan kaa). En edes pienenä oikeen tykännyt lihasta.
Intohimoni on karkki. Pienenä en saanut karkkia kuin muutaman kerran kuukaudessa ja nykyään sitä on pakko saada joka päivä! Varsinkin kun on syönyt jotain suolaista.- 70-luvulta
Minä pidän puuroista, mutta eipä se ollutkaan meillä joka-aamuista pakkopuuroa, vaan sitä syötiin joskus silloin tällöin. Äiti olikin oikea puuromestari, haudutti kunnolla ja hartaasti. Eräs hyvä muisto jäi kun iskä laittoi meille iltapalaksi teetä ja ranskanleipää, jossa lenkkimakkaraa päällä. Voi että oli hyvää :). Olin ihan pieni silloin ja ranskanleipä oli harvinaista herkkua. Toinen hyvä muisto on junamatkalta. Meillä oli eväänä jaffaa ja makkaravoileipiä. Tykkään siis edelleen voileivistä...ja makkarasta.
- Fisunpurija
Tykkäsin ihan kamalasti koulun pitkään muhitetusta kaalikeitosta, jossa oli jauhelihaa. Onneksi se ei kuulunut yleisiin suosikkiruokiin, niin sain syödä sitä aina 2-3 lautasellista. Pidän kaalikeitosta ja kaalipadasta vieläkin.
- kamalasti
Tillilihakastike
Janssoninkiusaus
Silakkalaatikko
Se kamala koulun ruskea kastike jossa oli vihreitä papuja.....EEEEEK! YÖK! - mieliteko
tykkäsin jo muksuna ja tietty edelleenkin, pussiperunamuussista ja sillistä, ja silloin 70-luvulla ne pussimuussit ei edes olleet kovin häävejä, mutta kuitenkin, hyvää oli ja on. Toinen oli saunailta juttu, meidän kerrostalossa kun oli sellainen pikku uima-allas ja siihen aikaan aika reilusti kloorattua vettä siellä, niin siitä tuli jostain syystä aina hirmu nälkä, kun oli saunonut ja uinut, jotenka äiti laittoi melkein joka kerta ihania paahtoleipiä, missä oli reilusti sipuli-t makkaraa ja niiden kanssa kaakaota, sellaista oikeaa, elikkäs kupissa ensin kaakaota ja sokeria sekaisin, siihen hitusen kermaa ja sitten kuumaa maitoa loput, aaaahhhhhhh. Pitäisi varmaan joskus saunailtana tehdä, saa nähdä maistuisiko enää.
- Kuuskytlukulainen
Vaikka koko aikuisikäni olen pitänyt itseäni kulinaristina, en voi mitään sille, että tykkään vielä silloin tällöin syödä purkkilihapullia kastikkeessa keitettyjen pikamakaronien kanssa, ja ketsuppia vielä makrujen päälle. Nuo purkkilihapullathan lienevät objektiivisesti melko kamalia, jos niitä nyt pitäisi opetella syömään, mutta lapsuudestani 60-luvulla ne tuovat mieleeni tenhoavaa nostalgiaa, ja minun suussani tuo ateria maistuu edelleen jumalaiselta.
Isäni opetti minua myös syömään kaurapuuroa siten, että se oli ensinnäkin kunnolla suolattua (ei mitään sokeria!). Sitten vain reilu voisilmä keskelle puuroa, kylmä maito juotiin lasista (ei siis kaadettu puuron päälle), ja kylkiäisenä nakerrettiin kylmää lenkkimakkaraa tai jotakin muuta kylmää makkaraa, esim. leikkele-sellaista.
Tänäkin päivänä joskus mässäilen tällä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538253- 614541
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404313Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423430Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353423Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383338- 483113
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422851- 492614