Itse tehty mysli

Niukku

Itse tehty mysli on todella hyvää ja helppo tehdä.
Tässä ohje:
5 dl kaurahiutaleita
1 dl vehnä leseitä
1 dl rusinoita ja kuivattuja hedelmiä
1 dl pähkinoitä rouhittuna
(manteli,hasselpähkinä,pekaanipähkinä)
2 rkl öljyä
3 rkl juoksevaa hunajaa

Laita kuivat aineet pellille leivinpaperin päälle.
Valuta kuivien aineiden päälle öljy ja hunaja.
Paahda uunissa 180 asteessa n.10min.kääntele pari kertaa paahtumisen aikana.

Todella hyvää jugurtin kanssa! :)

24

10151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ailaeila

      Hyvältä vaikuttaa, mutta vielä kevyemmän saat, kun jätä hunajan ja öljyn pois. Ne hiutaleet paahtuu ilman niitäkin. :)

      • skäribo

        mitä tuo öljy tuolla tekee. Pähkinöissähän on jo rasvoja. Öljy vain kokkaroittaa seoksen.


    • Kiril

      mutta ei kovin kevyttä herkkua. Runsaasti hiilihydraatteja niin viljasta kuin rusinoistakin ja vielä sokeria hunajasta. Manteli ka pähkinät ovat tuon sekoituksen terveellisin ja kevyin osa.

      • Tepi.

        Nehän on rasvaisia ja siksi epäterveellisiä ja lihottavia. Tätä mieltä minä, sinulla voipi olla erinäkemys vhh-fanaatikkona.


      • Kiril
        Tepi. kirjoitti:

        Nehän on rasvaisia ja siksi epäterveellisiä ja lihottavia. Tätä mieltä minä, sinulla voipi olla erinäkemys vhh-fanaatikkona.

        sisältävät tervellisiä, luonnollisia rasvoja ja kuuluvat kevyisiin herkkuihin, toisin kuin hiilihydraatit.


      • Kiril
        Tepi. kirjoitti:

        Nehän on rasvaisia ja siksi epäterveellisiä ja lihottavia. Tätä mieltä minä, sinulla voipi olla erinäkemys vhh-fanaatikkona.

        Hiilihydraatteja 66 grammaa/100g joista sokereita 21,6 grammaa. Miten Tepukka tästä saa kevyttä herkkua?

        Ainekset: vehnä, kaura, rusinat (12,5%) sokeri, rasvaton maitojauhe, herajauhe, paahdetut pähkinät (3%), (hasselpähkinät, mantelit), mallasuute, suola (0,3 %)

        Ravintosisältö/100 g
        Energiaa 1542 kJ/365 kcal
        Proteiinia 10,0 g
        Hiilihydraattian 66,0 g
        (josta sokereita21,6 g)
        Rasvaa 6,8 g
        (josta tyydyttyneitä rasvahappoja 1,3 g)
        Kuitua 7,7 g
        (josta liukenevaa 2,7 g josta liukenematonta 5,0 g)
        Natriumia 0,2 g
        Vähäsuolainen, sopii vegetariaaneille, ei vegaaneille.


      • Tepi.
        Kiril kirjoitti:

        Hiilihydraatteja 66 grammaa/100g joista sokereita 21,6 grammaa. Miten Tepukka tästä saa kevyttä herkkua?

        Ainekset: vehnä, kaura, rusinat (12,5%) sokeri, rasvaton maitojauhe, herajauhe, paahdetut pähkinät (3%), (hasselpähkinät, mantelit), mallasuute, suola (0,3 %)

        Ravintosisältö/100 g
        Energiaa 1542 kJ/365 kcal
        Proteiinia 10,0 g
        Hiilihydraattian 66,0 g
        (josta sokereita21,6 g)
        Rasvaa 6,8 g
        (josta tyydyttyneitä rasvahappoja 1,3 g)
        Kuitua 7,7 g
        (josta liukenevaa 2,7 g josta liukenematonta 5,0 g)
        Natriumia 0,2 g
        Vähäsuolainen, sopii vegetariaaneille, ei vegaaneille.

        Joo, toi ei todellakaan ole terveellistä. Rasvaa 6.8 grammaa, hyi mitä lihotusmättöä :) No on se kevyempää pekoniin, kananmuniin yms. smetanoihin verrattuna, joita eräät aamupalalla nauttii.


      • aöldkjti
        Tepi. kirjoitti:

        Joo, toi ei todellakaan ole terveellistä. Rasvaa 6.8 grammaa, hyi mitä lihotusmättöä :) No on se kevyempää pekoniin, kananmuniin yms. smetanoihin verrattuna, joita eräät aamupalalla nauttii.

        Mysli on hyvää, mutta sen verran energiarikasta sapuskaa, että sitä kannattaa käyttää vain mausteena.

        Kaupan lisäaine- ja sokerimyslit kannattaa ehdottomasti korvata itsetehdyllä niin voi lisätyn rasvan ja sokerin jättää pois.


      • Kiril
        aöldkjti kirjoitti:

        Mysli on hyvää, mutta sen verran energiarikasta sapuskaa, että sitä kannattaa käyttää vain mausteena.

        Kaupan lisäaine- ja sokerimyslit kannattaa ehdottomasti korvata itsetehdyllä niin voi lisätyn rasvan ja sokerin jättää pois.

        jättää ne lihottavat, ei kevyet hiilihydraatit pois niin voi unohtaa koko myslin ja käyttää mausteet mausteina.


      • Kiril
        Tepi. kirjoitti:

        Joo, toi ei todellakaan ole terveellistä. Rasvaa 6.8 grammaa, hyi mitä lihotusmättöä :) No on se kevyempää pekoniin, kananmuniin yms. smetanoihin verrattuna, joita eräät aamupalalla nauttii.

        paljonko muuten pekonissa, kananmunissa ja smetanassa on lihottavaa hiilihydraattia. Smetanassa on vähän.


      • Tepi.
        Kiril kirjoitti:

        paljonko muuten pekonissa, kananmunissa ja smetanassa on lihottavaa hiilihydraattia. Smetanassa on vähän.

        Eipä niissä hiilareita olekkaan, vaan lihottavaa rasvaa on paljon, eli eivät ole kevyeen aamupalaan kuuluvaa.


      • Kiril
        Tepi. kirjoitti:

        Eipä niissä hiilareita olekkaan, vaan lihottavaa rasvaa on paljon, eli eivät ole kevyeen aamupalaan kuuluvaa.

        eihän pekonissa, munissa ja smetanassa ole mitään epäterveellistä keinorasvaa ja kevytlevitettä. Loistava aamupala.


      • aälskerjti
        Kiril kirjoitti:

        eihän pekonissa, munissa ja smetanassa ole mitään epäterveellistä keinorasvaa ja kevytlevitettä. Loistava aamupala.

        Minulle pitäisi maksaa aika paljon, että pistäisin moista moskaa poskeeni. Mutta makunsa kullakin eli eiköhän laiteta riita poikki ja vo... eikun siis tuorejuustoa (13%) väliin?


      • Kiril
        aälskerjti kirjoitti:

        Minulle pitäisi maksaa aika paljon, että pistäisin moista moskaa poskeeni. Mutta makunsa kullakin eli eiköhän laiteta riita poikki ja vo... eikun siis tuorejuustoa (13%) väliin?

        Ilmeisesti laitat leipien väliin. Makunsa kullakin. Kyllä minä juustoa syön ja varsinkin leipäjuusto on herkkua, kunhan se on tehty aidosta maidosta. Feta on myös hyvä esimerkki hyvästä tuorejuustosta. En kyllä ymmärrä mitä merkitystä prosenteilla ( 13% ) on tässä tapauksessa.


      • aäsdltiji
        Kiril kirjoitti:

        Ilmeisesti laitat leipien väliin. Makunsa kullakin. Kyllä minä juustoa syön ja varsinkin leipäjuusto on herkkua, kunhan se on tehty aidosta maidosta. Feta on myös hyvä esimerkki hyvästä tuorejuustosta. En kyllä ymmärrä mitä merkitystä prosenteilla ( 13% ) on tässä tapauksessa.

        13 on käyttämäni tuorejuuston rasvapitoisuus, tietenkin.

        Enkä tykkää käyttää sitä rumaa v-sanaa... :)


    • Kivenraahaaja

      Jos ostaa hyvälaatuisia kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä, on melko kyseenalaista myslin itse tekemisen rahallinen kannattavuus. Ja tuossa reseptin sekoitussuhteessa on niitä "sattumia" kuitenkin aika varovaisesti. Helpommalla ja halvemmalla pääsee, kun ostaa kaupasta kunnollista valmiiksi sekoitettua mysliä. Lidlistä saa Luxury-merkkistä mysliä kilon pussin noin kolmella eurolla. Siinä on puolet painosta hedelmiä ja pähkinöitä.

      • skäribo

        sokeria, suolaa, ja lisäaineita/E-koodeja?


      • Minna_74
        skäribo kirjoitti:

        sokeria, suolaa, ja lisäaineita/E-koodeja?

        Tämmöisiä aineksia näkyy Liiterin myslissä olevan:
        kuivatut hedelmät (37,4%): rusina, sulttaanirusina, sokeroitu kuivattu ananas (sokeri, ananas, sitruunahappo, säilöntäaine rikkidioksidi), sokeroitu kuivattu banaanilastu (banaani, kasviöljy, sokeri, aromi), taateli, sokeroitu kuivattu papaija (sokeri, papaija, säilöntäaine; rikkidioksidi), kaurahiutale, ohrahiutale, pähkinät (9,5%): kookospähkinä (kookospähkinä, säilöntäaine: rikkidioksidi), manteli, paahdettu hasselpähkinä, pekaanipähkinä, paahdettu ja mallastettu vehnähiutale (vehnä, ohramallas), kurpitsansiemen (3,3%).


      • skäribo
        Minna_74 kirjoitti:

        Tämmöisiä aineksia näkyy Liiterin myslissä olevan:
        kuivatut hedelmät (37,4%): rusina, sulttaanirusina, sokeroitu kuivattu ananas (sokeri, ananas, sitruunahappo, säilöntäaine rikkidioksidi), sokeroitu kuivattu banaanilastu (banaani, kasviöljy, sokeri, aromi), taateli, sokeroitu kuivattu papaija (sokeri, papaija, säilöntäaine; rikkidioksidi), kaurahiutale, ohrahiutale, pähkinät (9,5%): kookospähkinä (kookospähkinä, säilöntäaine: rikkidioksidi), manteli, paahdettu hasselpähkinä, pekaanipähkinä, paahdettu ja mallastettu vehnähiutale (vehnä, ohramallas), kurpitsansiemen (3,3%).

        En söisi.


      • hugabugaruf

        tuo on kyllä totta. Kerran innoissani tein mysliä atkien normaalista kaupasta ostamaani mysliä ja sitten huvikseni laskeskelin kaikkien raakaaineiden hinnat ja mitä käytin itse tekemääni mysliin. Tuloksena oli, että itse tekemälle myslillepussille tuli hintaa 6 euroa, kun kaupasta olisin saanut valmiina 3 eurolla :( ja tismalleen sama sisältö!


    • aälskdjti

      joskus söin mysliä ja tein sitä itse eikä ole tarvinnut kaupan tuotteisiin palata.

      Minä kyllä jätin öljyn ja hunajan pois ja paahdoin vain kaurahiutaleet. Ja hyvää tuli niinkin. Ai niin, laitoin seokseen myös johanneksenleipäpuuta.

    • paljon sattumia

      Minä olen ostanut kaupan huokeita "vähäsattumaisia" myslejä ja sitten itse lisännyt niihin rusinoita, kuivattuja hedelmiä, pähkinää, mantelia tai mitä nyt sitten sattuu olemaankaan.

    • johannabecool

      Ajattelin itsekin jakaa myslireseptin jota itse olen tehnyt. Tällä reseptillä saa aikaiseksi n. 1,2kg satsin:

      10dl vehnähiutaleita
      4dl maissihiutaleita (eli aamiaismuroja, mielellään sokeroimattomana)
      150g hasselpähkinöitä
      100g manteleita
      yhteensä ~190 g kuivattuja hedelmiä, sekoituksessa esim:
      -banaania
      -papaijaa
      -kookosta
      -ananasta
      100g auringonkukansiemeniä
      150g kurpitsansiemeniä
      125g rusinoita

      Hakkaa hasselpähkinät ja mantelit kaulimen ja paksun liinan sisällä siten, että osa on rikki ja että osa on kokonaisia (jos et tykkää lainkaan kokonaisista, niin hakkaa pidempään tai pistä hetkeksi silppuriin). Sekoita kaikki aineet suuressa kulhossa. Murusta maissihiutaleet kulhoon käsin. Halutessasi voit myös rikkoa banaanilastuja, jos ne tuntuvat liian suurilta. Säilö tiiviissä purkissa kuivassa paikassa.

    • ParaPähkinöitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe