100% 4-veto

4x4

mikähän olis kunnon 4-veto maasturi tai lava-auto
jossa vetäis kaikki pyörät kun mennään tarpeeksi huonoihin olosuhteisiin,ettei käy niin että yksi pyörä jauhaa tyhjää ja auto ei liiku mihkään..

56

15513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • G-maasturi

      Ei kai niitä nykyisin vakiona muita ole...

      • hmhmhmhm

        On toki.

        Jeep Wrangler JK.
        Toyota LC 70 sarjalainen
        Sitten Jeepin Quadra Drive 2 nelivedolla olevat mallit sisältää 100% automaattilukot.

        Takalukko löytyy nykyään aika monesta uudesta ns. oikeasta maasturista.

        Etulukon saa melkein kaikkiin jälkiasennuksena.

        Eli ei sen pelkän etulukon takia välttämättä kannata kovin paljon kalliimpaa autoa ostaa, jossa se on tehtaalta. Kun jälkiasennuksena sen kuitenkin saa melkein autoon kuin autoon, jolloin on se 100% neliveto.


    • etp.r.u

      merkki ja malli, lisääkin löytyy mutta tässä tunnetuimmat ja suht. uudet mallit:


      Dodge Durango (jossa Selec trac nelivetojärjestelmä)
      Hummer
      Land Rover Discovery
      Land Rover Defender
      Lada Niva
      Mitsubishi Montero/Pajero
      Mitsubishi Pajero iO
      Jeep Cherokee (jossa Selec Trac nelivetojärjestelmä)
      Jeep Grand Cherokee (ZJ) (Selec Trac nelivetojärjestelmällä)
      Jeep Grand Cherokee (WJ) (Selec Trac nelivetojärjestelmällä)
      Jeep Grand Cherokee/WK (Huom! Jakovaihteistolla NV245)
      Mercedes G-class (vuodesta 1989)
      Mercedes ML-320 (kori kuitenkin huono vaikeaa maastoa ajatellen)
      Range Rover
      Suzuki Grand Vitara II (vuodesta 2005)
      Toyota / Lexus Land Cruiser
      Toyota Prado
      Toyota 4-Runner (vuodesta 1999 lisävarusteena)
      Volkswagen Touareg

      Tässä onkin ratkaiseva ero citymaasturin ja maasturin välillä.

      • 4x4

        Olisko vielä Opel Monterey 3.1 DT 4x4


      • Arnie

        Jos tarkoitat, että mainitsemissasi autoissa kaikki pyörät vetäisivät joka tilanteessa, niin taidatpa olla väärässä. Tai ainakin laskit sähköisen luistoneston ja vastaavat niin päteväksi varusteeksi, että se toimittaisi akselilukon virkaa. Luistonestoja ja viskoja löytyy kyllä cittaripuoleltakin, samoin 100% keskilukkoja.

        Jos siis alkuperäisen kysyjän muotoilun ottaa kirjaimellisesti, taisi tuo G-mersu olla niitä hyvin harvoja oikeita vastauksia, eli siinä on kolme aitoa, kiinteää lukkoa.


      • etp.r.u
        Arnie kirjoitti:

        Jos tarkoitat, että mainitsemissasi autoissa kaikki pyörät vetäisivät joka tilanteessa, niin taidatpa olla väärässä. Tai ainakin laskit sähköisen luistoneston ja vastaavat niin päteväksi varusteeksi, että se toimittaisi akselilukon virkaa. Luistonestoja ja viskoja löytyy kyllä cittaripuoleltakin, samoin 100% keskilukkoja.

        Jos siis alkuperäisen kysyjän muotoilun ottaa kirjaimellisesti, taisi tuo G-mersu olla niitä hyvin harvoja oikeita vastauksia, eli siinä on kolme aitoa, kiinteää lukkoa.

        siinäkin on kolme lukkoa.

        Noissa luettelemissani autoissa on jatkuva neliveto joka sopii niin maantie kuin maastoajoon. Toki jos halutaan valita auto jolla oikeasti pääsee maastossa niin nelivedon lisäksi on vielä liuta muita vaatimuksia, myös auton muu rakenne, paino, yms, yms vaikuttaa.


      • 4x4
        Arnie kirjoitti:

        Jos tarkoitat, että mainitsemissasi autoissa kaikki pyörät vetäisivät joka tilanteessa, niin taidatpa olla väärässä. Tai ainakin laskit sähköisen luistoneston ja vastaavat niin päteväksi varusteeksi, että se toimittaisi akselilukon virkaa. Luistonestoja ja viskoja löytyy kyllä cittaripuoleltakin, samoin 100% keskilukkoja.

        Jos siis alkuperäisen kysyjän muotoilun ottaa kirjaimellisesti, taisi tuo G-mersu olla niitä hyvin harvoja oikeita vastauksia, eli siinä on kolme aitoa, kiinteää lukkoa.

        kyllä..elikä ei mitään kolmivetosia..


      • Arnie
        etp.r.u kirjoitti:

        siinäkin on kolme lukkoa.

        Noissa luettelemissani autoissa on jatkuva neliveto joka sopii niin maantie kuin maastoajoon. Toki jos halutaan valita auto jolla oikeasti pääsee maastossa niin nelivedon lisäksi on vielä liuta muita vaatimuksia, myös auton muu rakenne, paino, yms, yms vaikuttaa.

        Rohkenisin väittää, ettei mainitsemistasi Jeepeistä löydy kolmea kiinteää lukkoa. Esim. Grand Cherokeen markkinointimateriaaleissa puhutaan muistaakseni "sähköisestä tasauspyörästön lukosta", minkä ainakin itse olen tulkinnut luistonestojärjestelmäksi. Ja Cherokeesta ei ainakaan kolmea mekaanista lukkoa löydy.

        "Toki jos halutaan valita auto jolla oikeasti pääsee maastossa niin nelivedon lisäksi on vielä liuta muita vaatimuksia, myös auton muu rakenne, paino, yms, yms vaikuttaa."

        Tästä olen täysin samaa mieltä. Voisi sanoa, että aloittajan kysymys on väärin muotoiltu. Nelivetojärjestelmä on vain yksi osa kokonaisuutta, ja esim. maavaran riittävyys tulee paljon helpommin vastaan ainakin lumettomaan aikaan. Renkaat ovat tärkeät. Sitten on muitakin käytännön tekijöitä kuten se, että harva raaskii viedä uutuuttaan kiiltelevää maasturia kovin pahoihin paikkoihin. Vanha rähjä voi sikäli olla paljonkin "maastokelpoisempi". Jne.

        Eli jos aloittajalle jotain neuvoja pitäisi antaa (mihin en varmaankaan itse ole paras henkilö), kannattaisi hänen ensin kertoa tarkemmin käyttötarpeestaan. Vai oliko kyseessä peräti varsinainen off-road -harrastus?


      • sähkölukko
        Arnie kirjoitti:

        Rohkenisin väittää, ettei mainitsemistasi Jeepeistä löydy kolmea kiinteää lukkoa. Esim. Grand Cherokeen markkinointimateriaaleissa puhutaan muistaakseni "sähköisestä tasauspyörästön lukosta", minkä ainakin itse olen tulkinnut luistonestojärjestelmäksi. Ja Cherokeesta ei ainakaan kolmea mekaanista lukkoa löydy.

        "Toki jos halutaan valita auto jolla oikeasti pääsee maastossa niin nelivedon lisäksi on vielä liuta muita vaatimuksia, myös auton muu rakenne, paino, yms, yms vaikuttaa."

        Tästä olen täysin samaa mieltä. Voisi sanoa, että aloittajan kysymys on väärin muotoiltu. Nelivetojärjestelmä on vain yksi osa kokonaisuutta, ja esim. maavaran riittävyys tulee paljon helpommin vastaan ainakin lumettomaan aikaan. Renkaat ovat tärkeät. Sitten on muitakin käytännön tekijöitä kuten se, että harva raaskii viedä uutuuttaan kiiltelevää maasturia kovin pahoihin paikkoihin. Vanha rähjä voi sikäli olla paljonkin "maastokelpoisempi". Jne.

        Eli jos aloittajalle jotain neuvoja pitäisi antaa (mihin en varmaankaan itse ole paras henkilö), kannattaisi hänen ensin kertoa tarkemmin käyttötarpeestaan. Vai oliko kyseessä peräti varsinainen off-road -harrastus?

        sähköinen tasauspyörästön lukko on aivan oikea 100% lukko. se kytketään vain päälle sähköisesti...


      • maastomies

        kaikkiin näihin autoihin, joita luettelit, saa 100%-lukot eteen ja taakse jossei valmistajalta lisävarusteena niin sitten jälkiasennettuina... Ja suurimassa osassa näistä keskitasauspyörästön voi lukita.


      • maastomies
        4x4 kirjoitti:

        Olisko vielä Opel Monterey 3.1 DT 4x4

        sama auto kuin izuzu trooper


      • pukarap
        Arnie kirjoitti:

        Rohkenisin väittää, ettei mainitsemistasi Jeepeistä löydy kolmea kiinteää lukkoa. Esim. Grand Cherokeen markkinointimateriaaleissa puhutaan muistaakseni "sähköisestä tasauspyörästön lukosta", minkä ainakin itse olen tulkinnut luistonestojärjestelmäksi. Ja Cherokeesta ei ainakaan kolmea mekaanista lukkoa löydy.

        "Toki jos halutaan valita auto jolla oikeasti pääsee maastossa niin nelivedon lisäksi on vielä liuta muita vaatimuksia, myös auton muu rakenne, paino, yms, yms vaikuttaa."

        Tästä olen täysin samaa mieltä. Voisi sanoa, että aloittajan kysymys on väärin muotoiltu. Nelivetojärjestelmä on vain yksi osa kokonaisuutta, ja esim. maavaran riittävyys tulee paljon helpommin vastaan ainakin lumettomaan aikaan. Renkaat ovat tärkeät. Sitten on muitakin käytännön tekijöitä kuten se, että harva raaskii viedä uutuuttaan kiiltelevää maasturia kovin pahoihin paikkoihin. Vanha rähjä voi sikäli olla paljonkin "maastokelpoisempi". Jne.

        Eli jos aloittajalle jotain neuvoja pitäisi antaa (mihin en varmaankaan itse ole paras henkilö), kannattaisi hänen ensin kertoa tarkemmin käyttötarpeestaan. Vai oliko kyseessä peräti varsinainen off-road -harrastus?

        kyllä vaan cherogeetä löytyy 100%nelivedolla tosin kaikissa ei varmaan ole mutta ainakin jeep cherogee pioneer mallissa oli


      • Arnie
        sähkölukko kirjoitti:

        sähköinen tasauspyörästön lukko on aivan oikea 100% lukko. se kytketään vain päälle sähköisesti...

        ...Grand Cherokeen 4x4 -tekniikasta:

        "Quadra-Drive II takaa luokkansa parhaat neliveto-ominaisuudet, kiitos jatkuvatoimisen NV245-jakovaihteiston sekä kolmen elektronisen tasauspyörästön (edessä, keskellä ja takana) lukon. Järjestelmä havaitsee renkaiden luiston ja siirtää välittömästi voiman pitäville pyörille. Tietyissä tapauksissa se jopa ennustaa huonon pidon ja reagoi ennakoivasti rajoittamalla luistoa tai eliminoimalla sen. Tässä nelivetojärjestelmää auttaa 4BTCS- luistonesto."

        Tuon perusteella kyse ei todellakaan ole 100% lukosta, vaan luistonestojärjestelmästä. Mikä hämmästyttävintä, tuosta syntyy kuva ettei GC:ssä olisi 100% lukkoa edes keskellä.


      • Arnie
        pukarap kirjoitti:

        kyllä vaan cherogeetä löytyy 100%nelivedolla tosin kaikissa ei varmaan ole mutta ainakin jeep cherogee pioneer mallissa oli

        Linkissä kuvaus nyky-Cherokeen järjestelmästä. Akslilukkoja tai edes luistonrajoittimia ei taideta mainita lainkaan.

        http://www.jeep.fi/cherokee/index.php?p=4x4


      • Wecker
        Arnie kirjoitti:

        ...Grand Cherokeen 4x4 -tekniikasta:

        "Quadra-Drive II takaa luokkansa parhaat neliveto-ominaisuudet, kiitos jatkuvatoimisen NV245-jakovaihteiston sekä kolmen elektronisen tasauspyörästön (edessä, keskellä ja takana) lukon. Järjestelmä havaitsee renkaiden luiston ja siirtää välittömästi voiman pitäville pyörille. Tietyissä tapauksissa se jopa ennustaa huonon pidon ja reagoi ennakoivasti rajoittamalla luistoa tai eliminoimalla sen. Tässä nelivetojärjestelmää auttaa 4BTCS- luistonesto."

        Tuon perusteella kyse ei todellakaan ole 100% lukosta, vaan luistonestojärjestelmästä. Mikä hämmästyttävintä, tuosta syntyy kuva ettei GC:ssä olisi 100% lukkoa edes keskellä.

        siis GC:n lukot, joita on edessä, keskellä, että takana,aktivoi luistonestojärjestelmä. Ne ovat siis sähköiset. Mikäli sähkö tuntuu epäluotettavalta, kannattaa tietokoneet vaihtaa helmitauluihin. Maasturin eteneminen maastossa on ennenkaikkea kiinni renkaista. Olen nähnyt G-Mersun jäävän sutimaan märälle nurmikolle kaikkine lukkoineen. Kesärenkaat alla.


      • Arnie
        Wecker kirjoitti:

        siis GC:n lukot, joita on edessä, keskellä, että takana,aktivoi luistonestojärjestelmä. Ne ovat siis sähköiset. Mikäli sähkö tuntuu epäluotettavalta, kannattaa tietokoneet vaihtaa helmitauluihin. Maasturin eteneminen maastossa on ennenkaikkea kiinni renkaista. Olen nähnyt G-Mersun jäävän sutimaan märälle nurmikolle kaikkine lukkoineen. Kesärenkaat alla.

        Minähän en tässä ollut kolmea kiinteää lukkoa vaatimassa, ja sellaista vaatimusta olen ylipäätään alkanut pitää ylimitoitettuna - vailla vakavasti otettavaa off-road -kokemusta tosin. Mutta se kyllä hämmästyttää, jos GC:n keskilukko ei ole mekaaninen, 100% lukko. Poikkeuksellinen ratkaisu maasturissa. Akselilukoissahan tuo on kyllä ihan arkipäivää.


      • hmhmhm
        Wecker kirjoitti:

        siis GC:n lukot, joita on edessä, keskellä, että takana,aktivoi luistonestojärjestelmä. Ne ovat siis sähköiset. Mikäli sähkö tuntuu epäluotettavalta, kannattaa tietokoneet vaihtaa helmitauluihin. Maasturin eteneminen maastossa on ennenkaikkea kiinni renkaista. Olen nähnyt G-Mersun jäävän sutimaan märälle nurmikolle kaikkine lukkoineen. Kesärenkaat alla.

        Lukko on lukko vaikka sen aktivoisi itse Jeesus.

        Eli kyllä Grand Cherokeessa, jossa on Quadra Drive 2 systeemi, on 100% asti lukkiutuvat lukot, edessä, takana ja keskellä.

        Ne ovat tosiaan tietokoneen ohjaamat, eli lukkiutuvat ja vapautuvat automaattisesti.

        Luistonestolla tarkoitetaan maastureissa yleensä jarrujen käyttöä akselilla jossa on avoin tasauspyörästö tai voi siinä joku kitkalukko olla tai torsen. Eli jarrutetaan liian nopeaa pyörivää pyörää nopeuseron tasaamiseksi, jotta kaikki pyörät alkavat vetämään. Mutta jarrujen käytössä on se ongelma, että vedosta ei saa jatkuvaa, vaan jarrua täytyy aina välillä vapauttaa. Toinen ongelma on se, että jarrut kuumenevat, minkä takia luistonesto ei useimmiten voi toimia kovin pitkää aikaa yhtä soittoa, vaan se ohjausyksikkö kytkee sen ajoittain pois päältä jarrujen säästämiseksi.

        Mutta tuo edellisen polven Jeepin QD2 ei perustu jarruihin.


    • Metsä vastaa

      Mulla on Nissanin 4x4 pic-uppi kyllä renkaista riippuen huonoistaki paikoista selvinny.

      Lukot päällä menee vaikka puuhun, ja voi hoitaa vaihtamiset kepistä.
      Voi niitä olla parempiaki, ei ole ollu tarvetta kokeilla.

      • AWD-Antti

        Joskus menneinä aikoina ajelin Nissanilla, mutta ei siinä mitään lukkoja ollut. Kiinteä jakovaihteisto ja napa"lukot". Automaattisena nekin antavat löysää ja kovemmassa ajossa särkyivät, varaosana sai onneksi kytkettäviä napoja. Perässä oli japanilaismallinen kitkajarru, joka jarrutti luistavaa pyrää, kun pitoa oli, mutta ei silloin, kun pito katosi!!Eläköön, japanilaisinsinööri!


      • hmhmhmhmhm

        Napalukot vain kytkevät nelivedon päälle, eli etupyörät vetämään. Mutta etutasauspyörästö itsessään on avoin.

        Napalukkoja ei siis pidä sekoittaa tasauspyörästön lukkoihin. :)


    • minullakin

      On minullakin Lantikan Discossa lukitus, mutta se on vain jakolaatikossa. Siis akselit on lukittu, mutta ei pyöriä.

      Toisen akselin molemmilla pyörillä pitää siis olla pitoa.

    • jun.nu

      jos haluut ihan 100% lukot ni joissain land cruiser hj61:ssä on semmoset.
      Tosin voithan asentaa joihinkin malleihin itsekkin moiset lukot, mutta ne maksaa. Esim arb tekee etu/takapyörästön lukkoja, jotka autossa pitää olla keskitasauspyörästön lukon lisäksi, että neliveto olisi 100%

      http://www.cros4wd.com/paineilmalukot.shtml

      • viltsu

        toyota land cruiser hj61:ssä on kyseiset lukot vuodesta 86-90 (90 tehtiin viiminen hj61), tekis mieli ite vaihtaa toi nykyinen isuzu trooper tollaseen cruisseriin..


    • aito neliveto

      toyota land cruiser hdj 80. vm 90 loytyy 100% etu/keski/ja takalukko.

    • nk.offroaderi

      Opel montereyssä tuntus olevan kans täys neliveto... En tiä miten te niitä napalukkoja ootte nipponeilla rikkonu ku eihä niissä oo ees tehoa :D Mulla vetää monterey joka pyörällä sutia ihan ongelmitta ja ei oo manuaali napalukot paukkunu vaikka on siinä tehoa kuitenki rapia 200hv ja pyörinä 35"..

      • hmhmmhm

        Ei siinä kytkettäviä lukkoja akseleilla ole.

        Takana saattaa olla kitkalukko?


      • Aikansakutakin

        Eihän noita Opel Montereytä ole myyty enää vuosiin. Ei ole myöskään mitenkään tunnettu offroad piireissä.
        G-Mersussa on ainoana vakiona 3 kpl. 100% lukkoa.


      • hmhmhmhm
        Aikansakutakin kirjoitti:

        Eihän noita Opel Montereytä ole myyty enää vuosiin. Ei ole myöskään mitenkään tunnettu offroad piireissä.
        G-Mersussa on ainoana vakiona 3 kpl. 100% lukkoa.

        Kyllä G mersukin on nykyään aivan marginaalituote. Se on hyvä auto, mutta ylihinnoiteltu. Se joka tarvitsee 3 lukkoa, ostaa Land Roverin, Toyotan, Nissanin, Mitsubishin, ja siihen sen etulukon mitä ei tehtaalta saanut jälkiasennuksena. Maksaa 1000 €.

        Jos katsoo noita maita, missä uusia maastureita ostetaan paljon maastokäyttöön, Australia, Etelä Afrikka, jne. Niin ei siellä G mersua myydä paljon ollenkaan, vaan pääasiassa japanilaisia ja land roveria sekä jeeppiä.

        Monterrey on kyllä hyvinkin tunnettu off road piireissä, tai Isuzu paremminkin.


      • hmhmhmhm
        Aikansakutakin kirjoitti:

        Eihän noita Opel Montereytä ole myyty enää vuosiin. Ei ole myöskään mitenkään tunnettu offroad piireissä.
        G-Mersussa on ainoana vakiona 3 kpl. 100% lukkoa.

        Ja tosiaan, ei se ole ainoa vakiona, Jeep Wrangler JK Rubiconissa on kytketävä, etu, taka ja keskilukko.

        Myös Toyotalta löytyy 70 sarjalaisesta, tosin niitä eu juuri nyt tuoda suomeen.

        Jeepiltä löytyy myös 100% automaattilukot edessä, takana ja keskellä Quadra Drive 2 systeemistä.

        Tässäpä näet tuon systeemin:
        https://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY


      • hmhmhmhm
        hmhmhmhm kirjoitti:

        Ja tosiaan, ei se ole ainoa vakiona, Jeep Wrangler JK Rubiconissa on kytketävä, etu, taka ja keskilukko.

        Myös Toyotalta löytyy 70 sarjalaisesta, tosin niitä eu juuri nyt tuoda suomeen.

        Jeepiltä löytyy myös 100% automaattilukot edessä, takana ja keskellä Quadra Drive 2 systeemistä.

        Tässäpä näet tuon systeemin:
        https://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY

        Sitten lava-autoista, niin esim dodge ram power wagonista löytyy kytkettävä etu, taka, ja keskilukko, sekä vapautettava etukallistuksen vakaaja.

        Myös Ivecon daily 4x4 mallissa on kytkettävät lukot kaikilla akseleilla.

        Eli onhan näitä vaikka kuinka.


    • varusteet

      täys lukoilla menee pitkälle mutta kiinni jäädessä kaivaa helposti auton turpeisiin niin pitäisi vinssikin löytyä auton nokalta sitten.

    • KuolleistaNoussutko

      Myöhäisherännäisiäkin näköjään löytyy vielä Suomenmaasta, kun pitää kaivaa yhdeksän vuotta vanhoja aloituksia esiin......

    • busterkiitton

      Kemppi myy päteviä lukkoja lähes joka malliin

    • Vanhentunuttatarinaa

      Nuo yllämainitut autot ovat siis yhdeksän vuotta vanhassa keskustelussa. Autot ovat muuttuneet yhdeksässä vuodessa.
      Joku näitä tykkää nostella.

      • hmhmhmhm

        Maasturimallit uusiutuu todella hitaasti vrt. henkilöautoihin.

        Suurin osa tässä topikissa olevasta tiedosta on edelleen aivan validia.


    • Eipidäpaikkaansa

      No höpöhöpö. Siinä ne uudistuu ihan samanlailla kuin muutkin autot. Eli ihan yhtäusein uudistuvat kuin henkilöautot ja pakettiautot.
      Täällä ei ole yhtään uutta maasturia, joka olisi samanlainen kuin saman merkin 2006 tai -07 malli.

      • hmhmhmhm

        No höpöhöpö itsellesi vaan.

        Onhan noilla tavallisilla maastureilla selvästi pidempi elinkaari kuin henkilöautomalleilla.

        Toki pientä päivitystä (sanotaan faceliftiksi) autoihin tulee, mutta tämän topikin kannalta oleelliset asiat eivät ole muuttunet juuri miksikään.

        Voisin vaikka luetella muutaman;

        Land Rover Defender (sama alusta ja neliveto niin kauan kuin myyty mallinimellä Defender), elektroninen luistonesto on tullut joskus 2000 luvun puolivälissä korvaamaan tasauspyörästöjen lukkojen puutetta, mutta muuten ei ole topikissa kysytty asia muuttunut.

        Mersun G, edelleen sama perusrakenne kuin aina, nykyään jopa myydään ns. G Professional mallia työautoksi, mikä on sisätiloiltaankin palautettu 70 luvulle.

        Land Cruiser 150 ja 200 sarja (150 sarja perustuu lähes täysin 120 sarjaan, ja 150 sarjakin julkaistu jo 6 vuotta sitten). 200 sarja julkaistu 2007 ja sitä ei olla korvaamassa 5 vuoteen. Pajerosta täysin uusi malli tullut viimeksi joskus vuonna 1999.

        Land Rover Discovery 4, on vain facelift D3:sta, joka myös yli 10 vuotta vanha malli.

        Jeep Wrangler, yli 8 vuotta vanha automalli.

        Sitten olishan noita eksoottisempia maastureita, mitä tänne ei enää tuoda, kuten Land Cruiser 70 sarja, jne. Tuleehan niihin aina teknistä päivitystä vähän väliä moottoreihin, ja päivitystä asihoihin joita vaaditaan jotta päästö- ja turvallisuusmääräykset täyttyy. Mutta peruskonfiguraatio pysynyt täysin samana, nelivedon jne. osalta.

        Tämä suzuki jimnykin on jo reippaasti yli 15 vuotta vanha malli:
        http://www.suzuki.fi/mallisto/jimny/


    • Eipidäpaikkaansa

      Se facelift kun tarkoittaa uudistumista. Monesti se paljon enemmänkin kuin pieni päivitys. Vaikkei koko automalli uudistu koknaan, voi siinä muuttua hyvinkin paljon tekniikkaa. Moottorit, alusta, vaihteisto jne. ulkonäöstä puhumattkaan. Vaikka se ulkonäkö muistuttaa sitä vanhaa, niin tekniikka voi olla muuttunut lähes kokonaan. Eli se ei ole todellakaan sama auto kuin se 9 v. vanhempi edeltäjänsä. On paljon muitakin maastureita kuin nuo yllämainitut, joten ei kannata hirveästi yleistää, että maasturit ei ole muuttuneet yhtään vajaassa 10 vuodessa.
      Noi yllämainitut on kaikkien tuntemia maastureita, joissa lähes kaikki on ehditty uusia vuosien varrella ulkonäköä lukuunottamatta. Ja vaikka se nelivetokin on osassa pysynyt pääpiirteissään entisellään, on kuitenkin väärin väittää, että autot eivät olisi kehittyneet ja muuttuneet vajaassa 10 vuodessa. Onhan noi yllämainitutkin muuttuneet paljon.

      • hmhmhmhm

        Paljon vai vähän on suhteellista, ja määrittelykysymys ja riippuu siis katsojasta. Paljon tai vähän ei siis oikeastaan tarkoita mitään.

        Siksi kannattaa ilmaista määrä aina jollakin mitattavalla arvolla tai asialla.

        Topikin kannalta oleelliset asiat ovat muuttunet hyvin vähän.

        Ja yleisesti maastureihin tulee isot uudistukset noin puolta hitaammin kuin henkilöautoihin.

        Henkilöautomalleille on tyypillistä, että ne uusitaan esimerkiksi 4-5 vuoden väelin perusteellsesti, maastureille sama sykli näyttää olevan 10 - 15 vuotta.

        Ulkonäöstä en puhukkaan, vaan nimenomaan tekniikasta. Ulkonäköä pyritään muuttamaan hyvinkin paljon vaikka perustekniikka säilyisi samana.


      • Eipidäpaikkaansa

        No ei tuolla aiemmin puhuttukkaan vain ulkonäöstä, vaan tekniikasta. Luetun ymmärtäminen on oma lajinsa ja tästä ei näköjään enää kannata keskustella. Menee jankkaamiseksi.


      • hmhmhmhm
        Eipidäpaikkaansa kirjoitti:

        No ei tuolla aiemmin puhuttukkaan vain ulkonäöstä, vaan tekniikasta. Luetun ymmärtäminen on oma lajinsa ja tästä ei näköjään enää kannata keskustella. Menee jankkaamiseksi.

        Joo, jankkaaminen on aivan turhaa.

        Mutta esitit väitteen, jolle et pystynyt esittämään konkreettisia esimerkkejä.

        Tässäpä Toyotan Japanin esittelijä sanoo aika hyvin, että Land Cruiserin 70 sarjalaisen perusrakennetta ei ole muutettu 30 vuoteen

        https://www.youtube.com/watch?v=NkCPsKqIcq4

        Joka pitää paikkaansa. Toki pieniä muutoksia on tehty, kuten moottorit modernisoitu, jne. Mutta maastossa ajamisen kannalta, auto on täysin sama ja se tekniikka mitä sen edistämiseksi käytetään on täysin samaa.

        Isompien tojotien rakenne on muuttunut vähän tiheämmin, viimeisin merkittävä muutos noin 10 vuotta sitten.

        Ja jankkaamiseksihan se menee, mutta jos esität jotain, niin esitä perustelut, nyt on vain sinun sana. Itse olen koittanut perustella kaikki väitteet todellisilla esimerkeillä.


      • Tosikiinnostava

        Perhana. Tuollaisen ottaisin heti. Tyylikkään funktionaalinen korikin! Tuo mieleen -84 Patrolin joka mulla aikoinaan oli.


    • rautaakin

      vanhaa toyotaa uutena näkee afrikan savanneilla bsarjan maastudeita.

    • mannne

      Kaikki sähköiset "lukitukset" ovat turhanpäiväisiä. Tai toimii ne silloin kun patsastellaa metri tieltä ristiriipunnassa tai muussa valokuvausasennossa, mutta kun ajetaan kolme kilometriä lumessa niin savu vain nousee ja "maasto"auto seisoo.

    • Lukot

      Minkä merkkisissä nykyisissä uusissa maastureissa on vakiona 3 mekaanista 100% lukkoa (etu-keski- perälukko) heti kaupasta ulos ajettaessa? G-Mersussa on. Missä muissa?
      Nyt ei siis puhuta mistään jälkeenpäin asennettavista lukoista.

    • kolol

      Land rover Defender on kanssa aika varteen otettava vaihtoehto G-mersun ja Dodge Ramin lisäksi.

      • Eilukkoja

        Mutta siitä puuttuu lukot


      • hmhmhmhm
        Eilukkoja kirjoitti:

        Mutta siitä puuttuu lukot

        Ei mitään käytännön merkitystä, koska ne saa jälkiasennuksenna. Valmiit satsit ja vieläpä monta vaihtoehtoa löytyy Defeenkin.

        Lasketaanpas, auton hinta 40-50 k €.

        Siihen lukot eteen ja taakse 1000-2000 €.

        Hinta 52 000 €.

        G-mesu, lähtöhinta ~ 80 000 € ?

        Sitten kun täällä kokoajan käytetään sanamuotoa "nykyään", ikäänkuin asiat olisivat ennen olleet paremmin. Fakta on, että vanhoissa perus maastureissa ei ollut lukkoja sitäkään vertaa kuin nykyisissä. Mutta maasturit ylipäätänsä olivat ennen järkevän hintaisia, kun vei ollut täyttä autoveroa.

        Toyota on ainut poikkeus, joka on akselilukkoja tänne tuotavista autoistaan vähentänyt.


      • hmhmhmhm
        Eilukkoja kirjoitti:

        Mutta siitä puuttuu lukot

        Nykymaasturin ongelma ei siis ole lukottomuus sen enempää kuin koskaan ennenkään.

        Pääasiallinen ongelma on verotus.


    • raktorimies

      Etu- ja takaylitykset ovat vakioautossa paljon ratkaisevampi tekijä kuin 3 lukkoa.

    • Ohvia

      Maavara, ulosjoustot ja renkaat on tärkeitä jos oikeesti ajellaan maastossa.

      • 10101010101

        Sisäänjoustot myös. Ylipäätänsä riittävä joustovara, riittävä tulo-, jättö- ja ylituskulma, maavara. Riittävän suuret renkaat ja alustalle sopivasti kuvioituna.

        Sitten muita hyviä asioita on, arkojen paikkojen suojaus, riittävän korkea moottorin ilmanotto, sähkölaitteiden suojaus.

        Ajovarusteiksi tarvitsee sitten vielä ilmakompressorin, maastotunkin, rampit, vinssin, hyviä hinausköysiä, lapion, sahan.

        Erittäin hyvissä maastoautoissa, ilmanpaineet renkaisiin voi säätää suoraan kabiinista ja pohjassa on venttiilit joista voi päästää vettä sisälle.


    • Normihetero

      Nuo oikeasti maastossa hyvät offivehkeet ovat ihan karmeita ajettavia normaaleilla maanteillä. Ne on harrastevehkeitä. Pestään letkulla sisältä jne.
      Täällä jotkut huutaa kovasti, että vasta sitten on kova jätkä jos alla on oikea maasturi, 3 mekaanisella lukolla, alennusvaihteilla, hirmumaavaralla, karkeilla maastorenkailla jne. Muut (katumaasturit) on sitten pilipalimaastureita ja niillä ajavat on vähintään hinttejä?
      Mitä hemmettiä? Kaikki kun ei edes halua mitään offroadvehjettä tai täysveristä kallista maasturiakaan. Ei ole mitään tarvetta sellaiselle.
      Maastossa tien ulkopuolella hyviä, mutta lähtisitkö sillä vaikka 4 muun ihmisen kanssa ajamaan Helsingistä Lappiin? Tuskin, koska se on niin karmea ajettava juuri siellä missä autoilla normaalisti ajetaan.
      Jos taas laitat siihen normiasfalttirenkaat ja muutat alustan asfalttiteille sopivaksi, niin se ei enää etenekkään maastossa kuten ennen.
      Itse ajan sopivalla kompromissilla. Hyvä ja mukava asfaltilla, asiallinen neliveto. Se on hyvä veturi ja huonontienauto. Hyvä maavara ja sillä pääsee perille sinne minne vie edes jonkinlainen tie. Maastoon se ei ole sopiva. Sillä vetää venetrailerin ylös vaikka vähän liukkaamastakin luiskasta. Offroadvehje tai täysverinen maasturi se ei ole, enkä sellaista haluakkaan. Siinä ei ole edes 3 lukkoa. Sitä kutsutaan katumaasturiksi.

      • 1010101010

        Tässä on oikea pointti sikäli, että maastoauto on aina auto ensisijaisesti.

        Parhaat maastoautot ovat niitä autoja, jotka tarjoavat parhaan kompromissin; ovat samaan aikaan hyviä maastossa, mutta myös maantiellä.

        Sitä autoa voi venyttää aika paljon paremmaksi molemmissa ympäristöissä erilaislla tavoilla, kuten vaikkapa ilmajousitus. Sillä saadaan riittävä joustovara ja maavara, sekä tasaisesti jokaiselle pyörälle jakautunut paino maastossa, mutta samaan aikaan matala maavara, ja jämäkkä ajettavuus maantielle.

        Jos tarvitaan ajoneuvo 100% maastossa liikkumiseen, niin varsinkin suomalaisessa ympäristössä, siihen on paljon parempiakin laitteita kuin maastoauto.


    • Tietämättömät

      Kuka vammane väitti G mesee ainoaksi 3lla lukolla olevaksi? HDJ80 tuli samaan aikaan jakolaatikon lukko

      • KysynpäKuitenkin

        Mistäs kaupasta niitä HDJ80 malleja saa ostaa uutena täällä Suomessa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3216
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      114
      2693
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2674
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      161
      2112
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1927
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      173
      1335
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1317
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      74
      1154
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1010
    Aihe