Ylitunteellisuus

alkaa hävettää kohta

Minusta tuntuu että olen ylitunteellinen enkä tavallaan pysty hallitsemaan tunteitani.

Esimerkiksi itken todella helposti... Pari päivää sitten koulustani kuoli nuorityttö, minua vuoden nuorempi en edes tuntenut koko henkilöä. Näin kuitenkin hänet kuolleena (jäi siis auton alle ja ajoin ohi siitä) ja sitten koulussa ystävien kesken ihmeteltiin ketä se oli ja pelättiin että se oli joku tuttu. Ja tietenkin puhuttiin kovaan ääneen, jolloin kuolleen tytön ystävät kuulivat (tosin en silloin tiennyt heidän olleen ystäviä).

Koulussa pidettiin eräänlainen istunto niiden kesken keitä tämä asia painoi, mukana oli psykologi ja jotain muita ammatti-ihmisiä. Siinä sitten aloin itkemään hirveästi sitä kun se tyttö oli maannut siinä yksin ja että olin puhunut tytöstä niin tyhmiä asioista. Häpesin sitä ja pelkäsin että olin loukannut tytön ystäviä. Se oli siis todellinen itkupurkaus oikein.

Ja nyt hävettää edelleen, tosin sitä itkeämistä häpeän. Kyllä se helpotti että itkin asian heille ja pyysin anteeksi. Mutta olisi sen voinut itkemättäkin pyytää.

Kysyn vaan että missä menee ylitunteellisuuden raja? Tuo oli vain yksi esimerkki saatan itkeä hyvinkin helposti (etenkin jos joku läheinen ihminen sanoo jotain loukkaavaa) Ja joka paikassa ei kuitenkaan vaan voi itkeä, joten miten voisin estää näitä itkukohtauksia? Onko kellään samanlaisia ongelmia?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen :)

9

2182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • freya

      ei tarvitse hävetä.enkä itsekään taida mahtaa mitään.minulla on 14-v.tytär,itse olen 4-kymppinen nainen.esim.koulun kevätjuhlassa,ei tarvita kuin suvivirsi kajahtaa kuulumaan,itkettää hullun lailla.suren yleensäkin toisten ihmisten asioita,vaikka omia menetyksiäkin on ollut tarpeeksi paljon.olen tosiaan ylitunteellinen,mutta eikö kovuutta löydy jo tässä maailmassa tarpeeksi.suotakoon meille tämä.

    • toisen asemaan

      kykenevä ihminen. Suret toistenkin puolesta.
      Tunnet helposti huonoa omaatuntoa.
      Nämä saattaa tuntua välillä rasittavilta piirteiltä, iän mukana ne jnkv tasaantuvatkin.

      Toiset ovat herkkiä koko elämänsä. Nämä ovat yleensä pidettyjä ihmisiä. Heille kerrotaan omia murheita. Täytyy vaan oppia sen verran ottamaan muihin etäisyyttä, ettei liikaa mene toisten murheisiin mukaan.

      Herkkyyttä ei pidä hävetä. Se on taiteellisten ihmisten luonteenpiirre.

      Ota joskus kirjastosta Sylvisanni Mannisen kirja: Outolintu, erilainen. Siinä kerrotaan hyvin, miksi jotkut meistä ovat herkkiä ja miten sen kanssa pystyy paremmin elämään.

    • Draw

      ole aina helppoa, mutta uskoisin että tuo on loppujen lopuksi vain hyvä asia. Kylmiä ja tunteettomia ja kyynisiä ihmisiä täällä riittää. Sinun kaltaisiasi ihmisiä tarvitaan lisää. Voit olla itsestäsi ylpeä. Ja itkemällä puretaan tunteita, joista muuten voisi seurata patoutumia ja ongelmia. Itke pois vain.

    • kysyn vain

      hiljaista siellä sun kotonas tai kaveripiirissäsi tai jotain? Tai ehkä olet sosiaalisesti rajoitteisessa tilassa. Sulla ei ole harrastuksia tms?

      • alkuper.

        On mulla laaja kaveripiiri, ja miesystävä jolle voin puhua kaikesta. Harrastan piirtämistä ja bailatinoa ja lukemista (tosin nyt en ole hirveästi ehtinyt). Kavereille en niin hirveästi puhun sielun syövereistäni mutta miesystäväni tietää minusta kaiken ja hänelle on helppo puhua. Tutustun myös aika helposti ihmisiin, joten en tunne olevani mitenkään rajoitetussa tilassa.


      • Mursu-x
        alkuper. kirjoitti:

        On mulla laaja kaveripiiri, ja miesystävä jolle voin puhua kaikesta. Harrastan piirtämistä ja bailatinoa ja lukemista (tosin nyt en ole hirveästi ehtinyt). Kavereille en niin hirveästi puhun sielun syövereistäni mutta miesystäväni tietää minusta kaiken ja hänelle on helppo puhua. Tutustun myös aika helposti ihmisiin, joten en tunne olevani mitenkään rajoitetussa tilassa.

        Älä ihmeessä yritä hävittää tunteellisuuttasi, ei ketään häiritse. Päinvastoin, kuten monet sinua täälläkin kannustavat, se on hyvä ominaisuus. Toiset ovat pidempiä, toiset lyhyempiä; toiset lihavia, toiset laihoja; toiset tunteellisempia, toiset kylmempiä.

        Tunteellisuus on sinua itseäsi, identiteettiäsi - älä vain kadota sitä.


    • heipsanssaa

      Oon vasta seiskalla mutta mulla tulee tosi helposti itku vaikka se oliskin joku ihan pikkujuttu. Se on sinänsä tosi rasittavaa koska sitte en pysty lopettamaan sitä... En vanhemmillekkaan pysty sanoa mitään kovin surullista koska sitte tulee vaan itku. En tosin sitte tiiä johtuuko se iästä..

    • lkoiuytghjkmnh

      älä huoli olet täysin terve.ihmisen kuuluukin itkeä..ihmisen kuuluukin tuntea ja olla herkkä..nykyajassa ihmisten tunteet ovat paatuneet eivätkä suurin osa juuri enää tunne..olet aivan täysin normaali ja älä missään niessä tukahduta tunteitasi ja itkujasi.kaikkien tulisi itkeä ja jos niin olisi täällä olisi huomattavasti vähemmän ongelmia ja kipua.kun ihminen ei osaa itkeä hän kasaa sisälleen patoutumia jotka kasvaessaan tuovat hänelle itselleen sekä monille muille ongelmia

    • lljuhyggkkffdr

      mahtava kuulla että löytyy vielä ihmisiä jotka reagoivat normaalitavalla asioihin.itku on täysin oikea tapa reagoida vastaaviin tilanteisiin.onneksi ei jokaiselta tämä nykyaika ole tunne maailmaa onnistunut kuollettamaan vaikka kaikkensa tekee että ihmisen saisi sisältä kuolleeksi.se ihmiskuva jota markkinoidaan ihmisille mediassa ja elokuvissa ei ole terve..ihmisen ei tule olla kylmä ja tunteeton tai välinpitämätön vaan päinvastoin juuri sellainen kuin sinä tyttö olet..monella aikuisellakin olisi opittavaa sinulta sillä terve ihmisyys on päässyt niin usealta hukkumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe