Neuvoja kaivataan...
Minulla ja poikaystävälläni on samanmerkkiset kesällä 2005 ostetut digiboksit, jotka ovat merkkiä Digiality T-2001 CX. Boksit toimivat aluksi hyvin, kunnes tänä kesänä meillä molemmilla kuvanlaatu huononi merkittävästi (laitteet silloin noin vuoden ikäisiä). Kuva tekee häiritsevää varjokuvaa - ei siis varsinaista haamukuvaa, sillä toiset kanavat eivät näy haamuna digikanavan kuvan alla - vaan digikanavan kuva venyy oikealle.
Kysyin neuvoa Digitan infosta ja sieltä vastattiin, että syynä saattavat olla scart-johdot, sillä ne voivat aiheuttaa haamukuvaa (vaikka mielestäni kyseessä ei ole varsinaisesti haamukuva). Minua taas ihmetyttää, että kuinka kummassa meidän molempien digiboksit ryhtyivät samaan aikaan venyttämään kuvaa. Vuoden verran meillä molemmilla näkyi kuva oikein kirkkaasti ja selkeästi. Voiko vika siis tosiaan olla scart-johdoissa vai onko ko. boksi hajonnut jo vuoden käytön jälkeen? Meillä molemmilla Scart-johdot ovat olleet n. 8-10 euron hintaisia, eri aikaan ostetut tosin.
Olen lukenut haamukuva-aiheesta keskusteluja eri foorumeilta.. Jotkut ehdottavat haamukuvan poistamiseksi scart-johdon avaamista ja johdon muuttamista yksisuuntaiseksi katkaisemalla pinni nro 19.. Toiset ehdottavat kalliimman/laadukkaamman scart-johdon hankkimista, toiset taas sanovat että johdon kalleus ei ole tae laadusta..
Mutta auttaisivatko ko. keinot myös varjokuvaan? (Vai onko varjokuva ja haamukuva käytännössä kuitenkin sama asia?) Mistähän meidän boksien ongelma johtuu.. Löytyykö ratkaisua vai onkohan edessä vain uusien boksien osto? :(
Digikanavan kuva venyy oikealle
3
375
Vastaukset
- Nimetön
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=107&conference=4500000000000395&posting=22000000009021490 Löysitkös tuon keskustelun.. ehkäpä siinä boksissa on joku tyyppivika. Jos lähetyksen mukana olisi tullut päivitys, niin voi olla että olisi sekoittanut molemmat samaan aikaan, mutta tuskin ne boksit kertomatta sitä asentaa...
- Nimetön
Tuli semmoinenkin mieleen että voihan kuuma hellepäivä rikkoa boksit myös samaan aikaan.
Tarkoitatko, että kuva häntii oikealle vai tarkoitatko todella kuvan geometrian vääristymistä? Häntiminen on kuvaputken ominaisuus. Se voi korostua RGB-kuvalla. Kokeile muuttaa boksin ulostulo komposiitiksi. Häntiminen näkyy himmeissä kuvissa, ei tummissa, eikä kirkkaissa. Esim. kirjas kohde hämärää tatustaa kohden aiheuttaa tällaisen ja se pahenee, jos kohde liikkuu ylös-alas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.764026- 1613513
- 533129
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1911905- 271737
- 441736
- 231734
- 571684
- 191587
- 181571