Työmarkkinatuki vääristää markkinat

fghsfh

Ärsyttää kun palkkatöitä ei tahdo enää löytää, kun kaikki työnantajat etsii vain työmarkkinatukiharjoittelijoita. Tämän systeemin ideana olisi tietääkseni tarjota harjoittelumahdollisuus niille, jotka ei muuten pysty työllistymään, mutta nyt se tekee mahdottomaksi millään muulla tavalla työllistymisen. Mitä järkeä on maksaa palkkaa, jos ei ole pakko?

9

2425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma loma

      Hyvä että joku aina ottaa näitä epäkohtia esille, vaikka kyllä ne työnantajatkin tajuavat sen. Mutta ahneille kelpaa vain halpa työvoima, vaikka se vääristääkin kilpailun. Ja ulkomainen halpa työvoima vääristää yhä enemmän, jota firmat hamuavat innolla.

      • ei kannata

        kuulemma. työpaikassani on ollut tarjolla sijaisuuksia ja puolipäivätöitä. jalkaa olisi ollut mahdollista saada ovenväliin ja töitä enemmänkin tarjolla. mitä sanovat työttömät ja työmarkkinatuella olevat: ei kannata tulla töihin, koska sama raha maksetaan kuin mitä saa pätkistä tai puolipäiväisestä. sellaisiakin on ollut, jotka mieluummin ovat palkattomia työharjoittelijoita, koska työpäivä on vain kuusi tuntia - työläisenä pitäisi tehdä kahdeksan. että näin.


      • ihmeellistä
        ei kannata kirjoitti:

        kuulemma. työpaikassani on ollut tarjolla sijaisuuksia ja puolipäivätöitä. jalkaa olisi ollut mahdollista saada ovenväliin ja töitä enemmänkin tarjolla. mitä sanovat työttömät ja työmarkkinatuella olevat: ei kannata tulla töihin, koska sama raha maksetaan kuin mitä saa pätkistä tai puolipäiväisestä. sellaisiakin on ollut, jotka mieluummin ovat palkattomia työharjoittelijoita, koska työpäivä on vain kuusi tuntia - työläisenä pitäisi tehdä kahdeksan. että näin.

        Ettei kannata tehdä pikkupalkka-töitä jos saman rahan saa tekemättäkin? Eikö se ole ihan rationaalista toimintaa???

        Monesti pätkä-/osa-aikatyöllä saavutettava etu hupenee matka- ja lounaskuluihin. Ei siis mitään järkeä.


      • minä itse
        ihmeellistä kirjoitti:

        Ettei kannata tehdä pikkupalkka-töitä jos saman rahan saa tekemättäkin? Eikö se ole ihan rationaalista toimintaa???

        Monesti pätkä-/osa-aikatyöllä saavutettava etu hupenee matka- ja lounaskuluihin. Ei siis mitään järkeä.

        Ei niin, eikä ketään ihmistä pitäisi nöyryyttää työskentelemään puoli-ilmaiseksi/ ilmaiseksi.
        Onhan se nyt noloa, että toiset senkuin kilpailuttavat palkkansa taivaisiin ja toiset saavat taistella selvitäkseen peruselämisen pakollisista kuluista.


      • entinen duunari
        ihmeellistä kirjoitti:

        Ettei kannata tehdä pikkupalkka-töitä jos saman rahan saa tekemättäkin? Eikö se ole ihan rationaalista toimintaa???

        Monesti pätkä-/osa-aikatyöllä saavutettava etu hupenee matka- ja lounaskuluihin. Ei siis mitään järkeä.

        Ei kannata mennä töihin jos saman rahan saa käteen makaamalla kotona.
        Sama myös työnantajien kohdalla: Ei kannata palkata työntekijää jos työharjoittelija tekee saman homman ilman palkkaa.
        Itse olen kokenut myös tuon että jo luvatun pätkätyön nappasi viime hetkellä uusi taloon tullut ilmainen harjoittelija. Se oli viimeinen niitti minun pätkätyöorjan hommille. Päätin että päivääkään en tee rehellistä työtä jos on pienikään epäilys että tuleva työnantaja on tuollainen pedofiiliksi luokiteltava kullinlutkuttaja. Makaan kotona ja käärin ne vähäiset roposet vaikka sossun luukun kautta, eikä enää hävetä yhtään vaikka ennen tuotakin olisin hävennyt.


    • Molemmat vääristävät

      Molemmat sekä pätkä- että tukityöt ovat vääristäneet työmarkkinat. Kumma kyllä työvoimatoimiston työttömyystilastoja nämä työmuodot parantavat.

      Tässä on kaksi todellisuutta kurjat työmarkkinat ja työllisyys parantunut. Kumpi on oikein on makuasia.

      Itse en suostu tekemään muuta kuin työtä normaalipalkalla ja vakinaisena.

      • alimpaan kastiin

        Jollei ole sattunut kuulumaan yrittäjän kassaan 4 vuotta.Siinä tapauksessa saa ensin 500 päivää ansiosidonnaista ja vasta työvoimapoliittisten lausuntojen jälkeen.Kunhan ensin on kyykytetty ilman mitään rahaa ½ vuodesta 2 vuoteen.
        Niin että älkää viitsikö valittaa.


      • omasta tahdosta
        alimpaan kastiin kirjoitti:

        Jollei ole sattunut kuulumaan yrittäjän kassaan 4 vuotta.Siinä tapauksessa saa ensin 500 päivää ansiosidonnaista ja vasta työvoimapoliittisten lausuntojen jälkeen.Kunhan ensin on kyykytetty ilman mitään rahaa ½ vuodesta 2 vuoteen.
        Niin että älkää viitsikö valittaa.

        Jos liiketoiminta ei kannata ja riskinottaminen pelottaa, lienee parasta alkaa duunariksi duunareiden joukkoon. Ei tarvitse enää valittaa. Yritykset saavat Suomessa epäsuorasti eri tukimuotojen kautta, mm. juuri niiden tukitöiden kautta, huomattavia summia yhteiskunnalta rahaa, mutta valitus senkun kiihtyy, mutta eikös se ole niin, että ruokahalu kasvaa vain syödessä? Milloin täällä tajutaan, että valtio voi järjestää/koordinoida hommat itsekin, ilman, että siihen tarvitaan loisevia yrittäjiä välittäjiksi? Palvelut saadaan halvemmalla ja työntekijät saavat parempaa palkkaa, ilman mitään välistävetoa.


    • pirsin

      Olen nyt parhaillaan kaupassa työharjoittelussa ja saan työmarkkinatukea. Kyllä kaupalle kelpaa ilmainen työntekijä ja töitä riittää mutta ei riitä työharjoittelun jälkeen. Päivittäin kuulen kuinka vaikeaa olisi selvitä ilman työpanostani. Systeemi ei ole minun vikani mutta sitä osataan käyttää niin hyvin hyödyksi,ettei tarvitse palkata ketään vaikka tarvetta olisi, seuraava harjoittelija on tulossa kun työharjoitteluni on ohi.... ja tämä jatkuu vuodesta toiseen.Minä saa kyllä kokemusta alalta mutta en palkkatyötä, isot kaupanalan korsernit eivä ota lisää työntekiöitä kun ilmaisia on tarjolla koko ajan. Kukaan ei valvo kuinka paljon yksi paikka käyttää näitä hyödyksi ja taas säästetään palkkakustannuksista ja sama jatkuu. Vituttaaaaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe