kana, jauheliha, kala?

jpk..

Elikkäs mikä liha on terveellisintä?

8

5635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nokkso

monipuolisesti kaikkia lihoja. Erityisesti korostaisin kalaa.

• kaisu_

Kala on terveellistä hyvän rasvahappokoostumuksensa vuoksi (erityisesti siis rasvaiset kalat). Kana on puolestaan terveellistä, koska se sisältää runsaasti proteiinia, mutta vähän rasvaa (esim. rintafile). Jauhelihan terveellisyyteen vaikuttaa se, onko kyse sian vai naudan jauhelihasta. Sianliha on usein erittäin rasvaista (sian rasva on laadultaan erityisen huonoa). Vähärasvaisessa naudanlihassa on siinäkin melko paljon kovaa rasvaa, mutta on kuitenkin jauhelihoista terveellisin vaihtoehto. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa naudan ja sianlihassakin suosia fileetä, jossa rasvan määrä on pieni. Huonosta rasvakoostumuksestaan huolimatta punaisestakin lihasta saa paljon tärkeitä elementtejä ruokavalioon, joten sitäkin kannattaa syödä jonkin verran.

Eli aivan kuten edellinen vastaaja sanoi: kaikkea tasapuolisesti, niin hyvä tulee :)

• Kiril
        kaisu_ kirjoitti:

Kala on terveellistä hyvän rasvahappokoostumuksensa vuoksi (erityisesti siis rasvaiset kalat). Kana on puolestaan terveellistä, koska se sisältää runsaasti proteiinia, mutta vähän rasvaa (esim. rintafile). Jauhelihan terveellisyyteen vaikuttaa se, onko kyse sian vai naudan jauhelihasta. Sianliha on usein erittäin rasvaista (sian rasva on laadultaan erityisen huonoa). Vähärasvaisessa naudanlihassa on siinäkin melko paljon kovaa rasvaa, mutta on kuitenkin jauhelihoista terveellisin vaihtoehto. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa naudan ja sianlihassakin suosia fileetä, jossa rasvan määrä on pieni. Huonosta rasvakoostumuksestaan huolimatta punaisestakin lihasta saa paljon tärkeitä elementtejä ruokavalioon, joten sitäkin kannattaa syödä jonkin verran.

Eli aivan kuten edellinen vastaaja sanoi: kaikkea tasapuolisesti, niin hyvä tulee :)

yleisestä käsityksestä poiketen, on hyvin terveellistä. Se on luonnollinen rasva, eikä sen käyttöä ole syytä pelätä. Yleensäkin eläinrasva on terveellistä mutta keinotekoisia rasvoja, kuten margariinia, tulee välttää.

• JariJo
        kaisu_ kirjoitti:

Jauhelihoista kannattaa suosia nimenomaan sellaista, joissa on enemmän sikaa kuin nautaa. Sianrasvan rasvahappokoostumus on terveellisempi kuin naudan, itse asiassa aika lähelle ravitsemussuosituksien mukainen.

Rasvan määrän lisääminen pitää paremmin kylläisenä ja verensokerin tasaisempana.

Rasvakammoon ei ole syytä. Pitkäaikaistutkimuksissa vähärasvaisen ruokavalion ei ole todettu edistävän terveyttä tai laihtumista.

"New results from the large and long Women's Health Initiative Dietary Modification Trial showed that eating a low-fat diet for 8 years did not prevent heart disease, breast cancer, or colon cancer, and didn't do much for weight loss, either." http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/fats.html

• Tepi.
        Kiril kirjoitti:

yleisestä käsityksestä poiketen, on hyvin terveellistä. Se on luonnollinen rasva, eikä sen käyttöä ole syytä pelätä. Yleensäkin eläinrasva on terveellistä mutta keinotekoisia rasvoja, kuten margariinia, tulee välttää.

Mutta se sianlaardi on lihottavaa, täällä puhuttiin kevyestä. Eli silloin käypi 7% rasvaa sisältävä kinkkujauhis.

• skäribo
        JariJo kirjoitti:

Jauhelihoista kannattaa suosia nimenomaan sellaista, joissa on enemmän sikaa kuin nautaa. Sianrasvan rasvahappokoostumus on terveellisempi kuin naudan, itse asiassa aika lähelle ravitsemussuosituksien mukainen.

Rasvan määrän lisääminen pitää paremmin kylläisenä ja verensokerin tasaisempana.

Rasvakammoon ei ole syytä. Pitkäaikaistutkimuksissa vähärasvaisen ruokavalion ei ole todettu edistävän terveyttä tai laihtumista.

"New results from the large and long Women's Health Initiative Dietary Modification Trial showed that eating a low-fat diet for 8 years did not prevent heart disease, breast cancer, or colon cancer, and didn't do much for weight loss, either." http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/fats.html

Tuo ei todista, että laardi olisi terveellistä. Ainoastaan sen, että se dieetti mitä koehenkilöt noudattivat ei toiminut odotetusti. Rautalangasta: Jos minä olen todistetusti rosvo, se ei todista, että sinä olet enkeli.

• JariJo
        skäribo kirjoitti:

Tuo ei todista, että laardi olisi terveellistä. Ainoastaan sen, että se dieetti mitä koehenkilöt noudattivat ei toiminut odotetusti. Rautalangasta: Jos minä olen todistetusti rosvo, se ei todista, että sinä olet enkeli.

Oliko sinulla jotakin kommenttia sianrasvan rasvahappokoostumuksesta? Erillisessä kappaleessa mainittu tutkimus ei liittynyt sianrasvaan vaan rasvan osuuteen ruokavaliosta.

• skäribo

miltä kantilta asiaa katsot ja kuka ruuan syö. Tietenkin myös valmistustapa vaikuttaa.

Punainen liha (jauheliha) ei ole usein nautittuna kovin terveellistä. Monet sairaudet on helpompi välttää, jos välttää punaista lihaa. Mutta etenkään kasvavalle nuorelle ei tee yhtään pahaa syödä punaista lihaa vaikkapa pari kertaa viikossa. Aikuisille riittään vähempikin. Lihaa ei kannata paistaa (jolloin syntyy lukuisia karsinogeenejä), vaan mieluiten kypsentää uunissa tai hauduttaa.

Siipikarjan ongelmat taitavat olla lähinnä moraalisia. Kannattaa ottaa selvää millaisissa oloissa kana tai kalkkuna on kasvanut. Se vaikuttaa myös makuun. Siipikarjasta kannattaa ehdottomasti poistaa nahka ennen kypsennystä, ja varmistaa, että liha on kypsää.

Kalan syönnissä tärkeintä on syödä eri kalalajeja vaihtelevasti. Kalojen sisältämistä myrkyistä puhutaan paljon, mutta kalanlihan terveellisyys on moninkertainen verrattuna päästöihin, joita saa sitä paitsi kaikesta ruoasta. Kalan kanssa tärkeintä on oikea säilytys, sillä kala pahenee helposti, ja pilaantuneesta kalasta voi saada botulismimyrkytyksen, joka on todella vaarallinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe