kippirekka

hyötykuorma

onko kokemuksia maanajosta rekalla? tuntuu euroopassa olevan yleinen yhdistelmä 2 aks. veturi ja 3 aks. ppv. miksi suomessa on yleisempi 3aks. veturissa ja 2 kärryssä. mietin vaan että jos ei 2aks veturissa pito riitä viemään kippaus paikalle niin voiko siellä sitten kipatakkaan jos on kovin pehmeät paikat, varsinkin kun 2 aks. kärryn akseleille tulee melkoinen kuormitus just ennen kuin kuorma lähtee liikkeelle. 3 akselisellahan kuorma/pyörä on vaan 2/3 verrattuna 2 aks kärryyn? onko tietoa että kukaan suomessa ajelis em. yhdistelmällä?

22

9257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syy

      Suomessa pitää saada vetäjään painoa ja kärryyn keveyttä nimenomaan liukkaiden kelien vuoksi. Ja onhan siitä vetopidosta ja ohjauskyvystä hyötyä pehmeässä maastossakin.
      Hitaassa ajossa ja varsinkin kipattaessa ei kärryn renkaitten kestokyky ole minkäänlainen kynnyskysymys.

    • Rukkikuski

      Euroopassa veturi on yleensä 2-akselinen, mutta myös 3-akselisia telivetoisia käytetään. 3-akselista takatelistä sieltä saakin sitten etsiä. Lyhyemmät, vahvempilavaiset kärryt ovat yleensä 2-akselisia ja tilavuudeltaan suuremmat 3-akselisia. Mutta kaikenlaisia yhdistelmiä löytyy, eli poikkeuksia on ainakin yhtä paljon kuin sääntöjä...

      http://www.lkw-infos.eu/images/lkw-hst/scania/144/teil-2/Scania-144-L-530-Etschberger-Bach-311205-02.jpg
      http://www.lkw-infos.eu/images/lkw-hst/mercedes/actros-mp2-26/MB-Actros-2541-LSVLA-D-vdBerg-Hobo-130804-2.jpg
      http://www.lkw-infos.eu/images/lkw-hst/mercedes/actros-mp2-26/MB-Actros-2541-MP2-KISZ-Bautrans-(RMueller).jpg

      Jo 5-akselisella yhdistelmällä saadaan kokonaispainoksi 40 t, joka onkin useissa maissa maksimi. Sillä, onko se viides autossa vai kärryssä ei ole väliä kokonaispainon kannalta. Suomessa 5-akselisista suurimpiin painoihin päästään 3 2 akselilla, jolloin tonneja tulee 43-46. Akselimäärän lisäksi pitää kuitenkin ottaa huomioon myös ääriakseliväli, joka aiheuttaakin helposti ongelmia. On siis liian pieni.

      En sanoisi että kippauspaikan hankala maasto välttämättä estäisi kippaamista. Itsekin ajelin paljon paikkaan, jossa kipattiin suoralla paikalla, osittain jopa betonilaatan päällä. Sinne pääseminen olisi kuitenkin talvella ollut mahdotonta 2-akselisella veturilla liukkauden ja suht kettumaisen mäkiesteen vuoksi. Toisaalta sekään ei tunnu kovin järkevältä, että runnottaisiin telivetoisella autolla kärryn teli väkisin pehmeälle penkalle ja koitettaisiin montako putkea ehtii nousta... Tapauskohtaista.

      Kuormituksesta vielä sen verran, että renkaita ei kipatessa hajonnut yhtään. Yksi jousipalje kylläkin. Mutta niitä nyt menee muutenkin. 3-akselisessa kuormaa tulee pyörälle 4 tonnia, 2-akselissa 4,5-5 tonnia. Siis teoriassa, ja tuokin lavan ollessa alhaalla. Kipatessa painopiste siirtyy, mutta se tuskin tekee suurta eroa. Renkaiden kestäminen ei tosiaan ole ongelma.

      • nähtynä

        Jyväskylän seudulla ajelee Rahikkalan fm12 6x4 kolmiakselisen puoliperävaunun kanssa. Siis 6 aks yhdistelmä


      • Rukkikuski
        nähtynä kirjoitti:

        Jyväskylän seudulla ajelee Rahikkalan fm12 6x4 kolmiakselisen puoliperävaunun kanssa. Siis 6 aks yhdistelmä

        Mahtaiskohan kyseessä olla sama yhdistelmä, joka on HB:llä ajossa? Siinä ainakin taisi tuollainen veturi olla. Eipä täällä toisaalta muita sorarekkoja ole tullutkaan vastaan.

        Siihen saa ilmeisesti täydet tonnit, kun on siirrettävä teli kärryssä. Siis jos se on Suomen ajoon tehty, niin ei kai akseliväliä kannata jättää paria senttiä vajaaksi vaadittavasta.


      • aab
        Rukkikuski kirjoitti:

        Mahtaiskohan kyseessä olla sama yhdistelmä, joka on HB:llä ajossa? Siinä ainakin taisi tuollainen veturi olla. Eipä täällä toisaalta muita sorarekkoja ole tullutkaan vastaan.

        Siihen saa ilmeisesti täydet tonnit, kun on siirrettävä teli kärryssä. Siis jos se on Suomen ajoon tehty, niin ei kai akseliväliä kannata jättää paria senttiä vajaaksi vaadittavasta.

        On se hb:llä ajossa, kuten muutkin Rahikkalan sora-autot


    • nuppikuorma
      • lainsäätäjä

        siellä lainsäätäjä on ajatellut kuljettamista tuotanto toimintana eikä vain haittana.


      • hyötykuorma
        lainsäätäjä kirjoitti:

        siellä lainsäätäjä on ajatellut kuljettamista tuotanto toimintana eikä vain haittana.

        5 akselia autossa ei suomessa tunnu rekkaan verrattuna ainakaan hyötykuorman suhteen kovin fiksulle 5 aks nuppi kok.38 hyötykuorma 22-23 2 3 rekalla kok.42 hyötykuorma 28 ja se ostohinta! puolikkaita saa 2 yhden 5 akselisen hinnalla eli tuntuis että pahimmilla keleillä vois rekka seistä ihan suosiolla


      • kuvassa
        hyötykuorma kirjoitti:

        5 akselia autossa ei suomessa tunnu rekkaan verrattuna ainakaan hyötykuorman suhteen kovin fiksulle 5 aks nuppi kok.38 hyötykuorma 22-23 2 3 rekalla kok.42 hyötykuorma 28 ja se ostohinta! puolikkaita saa 2 yhden 5 akselisen hinnalla eli tuntuis että pahimmilla keleillä vois rekka seistä ihan suosiolla

        Tuossa kuvassa oli ikkunassa kantavuus 36 tonnia, siinä se alankomaiden fiksuus.
        Siellä 5-akselisen nupin maks kokonaispaino
        50 tonnia. usein vetävät 4-5 akselilla ja ohjaavat 3-4 akselilla, lyömätön vehje ahtaissa ja liukkaiisa tai upottavissa paikoissa.


      • akseleilla
        kuvassa kirjoitti:

        Tuossa kuvassa oli ikkunassa kantavuus 36 tonnia, siinä se alankomaiden fiksuus.
        Siellä 5-akselisen nupin maks kokonaispaino
        50 tonnia. usein vetävät 4-5 akselilla ja ohjaavat 3-4 akselilla, lyömätön vehje ahtaissa ja liukkaiisa tai upottavissa paikoissa.

        Kolme vetävää taka-akselia joista viimeinen kääntyvä... no Hämeenlinnasta tietenkin!


      • way_of_life
        hyötykuorma kirjoitti:

        5 akselia autossa ei suomessa tunnu rekkaan verrattuna ainakaan hyötykuorman suhteen kovin fiksulle 5 aks nuppi kok.38 hyötykuorma 22-23 2 3 rekalla kok.42 hyötykuorma 28 ja se ostohinta! puolikkaita saa 2 yhden 5 akselisen hinnalla eli tuntuis että pahimmilla keleillä vois rekka seistä ihan suosiolla

        otappa se kalkulaattori käteen ja laske uudestaan, haloooooo


      • sekoilet
        way_of_life kirjoitti:

        otappa se kalkulaattori käteen ja laske uudestaan, haloooooo

        Vai etkö ymmärrä, että sama akseli voi sekä vetää että ohjata?


    • rt7itkr8k

      suurempi 2-akselisella sorapuolikkaalla.
      3-akselisessa saadaan telipainoksi 24t, mutta yhdistelmäpaino enintään 42t, JOS veturin viimeisen ja kärryn etummaisen akselin väli on alle 3 metriä. Tämä mitta ei täyty, jos molemmat yksiköt 3-akselisia.
      2-akselisessa kärryssä telipainoksi saadaan ylesimmin 18t ja yhdistelmäpainksi 44t. Tässä yhdistelmässä 3 metrin sääntö täyttyy lähes poikkeuksetta.

      Edellisen perusteella useimmista Suomeen tuoduista 3-akselisista sorapuolikkaista on poistettu etummainen akseli. Näin laillista hyötykuormaa saadaan n.2,5t lisää 3-akseliseen kärryyn verrattuna.

      • kiinnostaa?

        Eikös ne autot ole tehty ajamista varten, eikä siksi, että saataisiin leuhkia akseleilla? Kuormaa päälle sen verran kun rekisteriote antaa myöten ja sitten vaan baanalle, turha kenenkään noita on mietiskellä.


      • hyötykuorma
        kiinnostaa? kirjoitti:

        Eikös ne autot ole tehty ajamista varten, eikä siksi, että saataisiin leuhkia akseleilla? Kuormaa päälle sen verran kun rekisteriote antaa myöten ja sitten vaan baanalle, turha kenenkään noita on mietiskellä.

        kun asiakkaan maksama hinta/tonni tai kuutio on lähes vakio saadaan kannattavuutta touhuun vain pudottamalla kustannuksia! ja se 3 2 yhdistelmän isompi (44t.) paino taitaa valua telivetoisen vetäjän omaan painoon eikä sitä rahan lähdettä=hyötykuormaa tule lainkaan lisää. eli rautalangasta vääntäen jos 2 3 yhdistelmällä vie saman kuorman kuin 3 2 koneella arvatkaa kumpi tienaa ja kumpi saa vaan ajaa järeällä autolla...


      • rt7itkr8k
        hyötykuorma kirjoitti:

        kun asiakkaan maksama hinta/tonni tai kuutio on lähes vakio saadaan kannattavuutta touhuun vain pudottamalla kustannuksia! ja se 3 2 yhdistelmän isompi (44t.) paino taitaa valua telivetoisen vetäjän omaan painoon eikä sitä rahan lähdettä=hyötykuormaa tule lainkaan lisää. eli rautalangasta vääntäen jos 2 3 yhdistelmällä vie saman kuorman kuin 3 2 koneella arvatkaa kumpi tienaa ja kumpi saa vaan ajaa järeällä autolla...

        Luin aloitustekstisi huolimattomasti. Ajattelin, että puhut pelkästään kärryn akselien määrästä.
        Onhan 2-akselinen vetäjä kaikilta osin edullisempi käyttää; verot, vakuutukset, kulutus, rengaskulut jne.
        Joku tietysti purnaa, että 2-akselisella ei pääse niin pahoista paikoista, mikä on tottakin, mutta ei niillä puoliperävaunuyhdistelmillä ole tarkoituskaan ajaa niitä pahimpia paikkoja.


      • pikku juttu
        hyötykuorma kirjoitti:

        kun asiakkaan maksama hinta/tonni tai kuutio on lähes vakio saadaan kannattavuutta touhuun vain pudottamalla kustannuksia! ja se 3 2 yhdistelmän isompi (44t.) paino taitaa valua telivetoisen vetäjän omaan painoon eikä sitä rahan lähdettä=hyötykuormaa tule lainkaan lisää. eli rautalangasta vääntäen jos 2 3 yhdistelmällä vie saman kuorman kuin 3 2 koneella arvatkaa kumpi tienaa ja kumpi saa vaan ajaa järeällä autolla...

        Toisella pääsee kippipaikalle ja toisella ehkä ei.Siinä ompi se juju.


      • hyötykuorma
        pikku juttu kirjoitti:

        Toisella pääsee kippipaikalle ja toisella ehkä ei.Siinä ompi se juju.

        mites on sen perillepääsyn laita, eli onko kokemusta asiasta vai vahva usko "näin on aina ennenkin tehty..." kiinnostais ihan nokikkain jutella jos joku on 2 3 yhdistelmällä ajanut.


      • ghkljl
        hyötykuorma kirjoitti:

        mites on sen perillepääsyn laita, eli onko kokemusta asiasta vai vahva usko "näin on aina ennenkin tehty..." kiinnostais ihan nokikkain jutella jos joku on 2 3 yhdistelmällä ajanut.

        Esim. kasettiautoissa joissa 3 aks nuppi ja 4 aks kärry niin ajetaan kasettilava nuppiin ja mennää kippaamaan usein pitkällekkin tai vedetään mattoo tielle niin kyllä siinä on painoa nupin pyörillä reilusti... ja jouset pohjassa


      • hyötykuorma
        ghkljl kirjoitti:

        Esim. kasettiautoissa joissa 3 aks nuppi ja 4 aks kärry niin ajetaan kasettilava nuppiin ja mennää kippaamaan usein pitkällekkin tai vedetään mattoo tielle niin kyllä siinä on painoa nupin pyörillä reilusti... ja jouset pohjassa

        en toki renkaiden kestoa epäillytkään vaan maapohjan kantokykyä. itse aikoinaan ajelin 3 2 rekalla ja useammankin kerran rupes kärry painumaan H-hetkellä eli kun lava jo melko ylhäällä mutta koko kuorma vielä kyydissä!


      • 879
        hyötykuorma kirjoitti:

        en toki renkaiden kestoa epäillytkään vaan maapohjan kantokykyä. itse aikoinaan ajelin 3 2 rekalla ja useammankin kerran rupes kärry painumaan H-hetkellä eli kun lava jo melko ylhäällä mutta koko kuorma vielä kyydissä!

        kyllä Suomisen Reiska hesasta pistää sorarekan kärryn peruttamlla vaikka neulansilmään,on rattimiehiä


      • sallinen1
        hyötykuorma kirjoitti:

        kun asiakkaan maksama hinta/tonni tai kuutio on lähes vakio saadaan kannattavuutta touhuun vain pudottamalla kustannuksia! ja se 3 2 yhdistelmän isompi (44t.) paino taitaa valua telivetoisen vetäjän omaan painoon eikä sitä rahan lähdettä=hyötykuormaa tule lainkaan lisää. eli rautalangasta vääntäen jos 2 3 yhdistelmällä vie saman kuorman kuin 3 2 koneella arvatkaa kumpi tienaa ja kumpi saa vaan ajaa järeällä autolla...

        no ei sun ainakaa tarvii pahois paikois sillon ajella maksimissaan asfaltilla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe