murteesta

Roosa

Olen pitkään ihmetellyt tämän Pohjoisen murteen kirjoitusasua. Miksi kirjoitetaan esim. vaphasti, menkhöt ja kattomahan? Sanottaessa minä ainakin kuulen vaphaasti, menkhööt, kattomhaan. Miksi siis ei niin kirjoitetakin?

57

4409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entinen Enontekiölainen

      Hyvä kysymys Roosa. Olen ihmetellyt samaa asiaa. Miksi ei voida kirjoittaa niinkuin äännetään.

      • yks yhenlainen murthen puhuja

        Ko son semmonen homma, että täälä Enontekiölläkhän kaikki eivät puhu saati sitten kirjota samanlaista murretta. Itäkylilä ja länsikylilä on ihan erinlainen murre. Tai ainaki vähä erilainen. Toiset laittaa pitkän vokaalin siihen missä toiset sannoo sen lyhyellä. On se muuten aika kumma juttu. Met olema joskus ihan kinastelhekki siitä, miten ne sanat pitäisi sanoa, mutta ei murthesta kannata tapella tyhjää. Jokhainen puhhuu niinko parhaaks taitaa. Semmosta se on tuo murrejuttu!

        Meilä ei ole semmosta puoltatoistavokaalia, joten sanat pittää kirjottaa joko kahela tai yhelä vokaalilla. Mie taijan käyttää yleensä sitä yhtä vokaalia. Ei ole kukhan koskhan sanonukhan, etteikö täälä Enotnekiölläki joka paikhan sitä h:ta panna.


      • Roosa
        yks yhenlainen murthen puhuja kirjoitti:

        Ko son semmonen homma, että täälä Enontekiölläkhän kaikki eivät puhu saati sitten kirjota samanlaista murretta. Itäkylilä ja länsikylilä on ihan erinlainen murre. Tai ainaki vähä erilainen. Toiset laittaa pitkän vokaalin siihen missä toiset sannoo sen lyhyellä. On se muuten aika kumma juttu. Met olema joskus ihan kinastelhekki siitä, miten ne sanat pitäisi sanoa, mutta ei murthesta kannata tapella tyhjää. Jokhainen puhhuu niinko parhaaks taitaa. Semmosta se on tuo murrejuttu!

        Meilä ei ole semmosta puoltatoistavokaalia, joten sanat pittää kirjottaa joko kahela tai yhelä vokaalilla. Mie taijan käyttää yleensä sitä yhtä vokaalia. Ei ole kukhan koskhan sanonukhan, etteikö täälä Enotnekiölläki joka paikhan sitä h:ta panna.

        Olisiko sitten hieman tuon h:n vaikutusta, että se hämää käyttämään vain yhtä vokaalia.Onhan suomi foneettinen kieli ja siinä kuuluisi olla kaksi vokaalia, koska siinä ne puhuttaessa kuuluvat.
        Ruotsin puolella olen ajatellut kirjoitusasun johtuvan ruotsin kielen vaikutuksesta, joka olisi loogista.
        Pohojalaisena tietyt sanat kuulostavat niin hassuilta, että joskus niistä kumppania vieläkin kiusaan. Pulhoon, helhään, tulheen . . .=)


      • Syntymäkuntani

        Mitä ihmettä? Taitaa taas näitä sivuja lueskella ja kommentoida joku junantuoma.

        Mitä väliä sillä on miten paikalliset kirjoittaa oman kuntansa sivuille???

        Eikö näille sivuille saa kirjoittaa silleensä kun haluaa? Ainaki minun mielestä on mukava lueskella syntymäkuntani suurista ja pienistä tapahtumista ja kivaa, kun joku viitsii vielä kirjoittaa niinkuin puhuukin. "Entiselle enontekiöläiselle" eipä sullakaan oo paljoa kunnasta sanottavaa tai kommentoitavaa, jos pitää ihmetellä miten toiset kirjoittelee. Taidat todellakin olla joku vuoden kahden äidikielen opettajan sijainen, niin sanottu junantuoma.

        Lykkyä tykö enontekiöläisille ja olkaa luonnollisia ja pysykää myös sellaisina!


      • yks yhenlainen murthen puhuja
        Roosa kirjoitti:

        Olisiko sitten hieman tuon h:n vaikutusta, että se hämää käyttämään vain yhtä vokaalia.Onhan suomi foneettinen kieli ja siinä kuuluisi olla kaksi vokaalia, koska siinä ne puhuttaessa kuuluvat.
        Ruotsin puolella olen ajatellut kirjoitusasun johtuvan ruotsin kielen vaikutuksesta, joka olisi loogista.
        Pohojalaisena tietyt sanat kuulostavat niin hassuilta, että joskus niistä kumppania vieläkin kiusaan. Pulhoon, helhään, tulheen . . .=)

        Mie se kyllä ihan puhunki yhelä vokalilla, eli sanon pulhon ja heinhän. Mutta eipä tuolla taija niin väliä olla. Enkä kyllä usko,että Suomen kielioppisäännöt pättee sellaisenaan tuohon murthen käythön. Ruottin vaikutustaki täälä on paljon, varsinkin länsiperän kylissä.

        Mukavaa kuitenki, että jotkut vielä murretta puhhuu ja kirjottaa. Se on semmonen rikkaus, jota ei saa hävittää turhalla oikeakielisyyvellä - ko ei sitä taija kukhan osata murretta ihan oikeaoppisesti puhua.

        Hyvvää pyhäinpäivän jatkoa sinne etelhän. Täällä se meinaa tuiskuttamhan tuota lunta. Eipä se vain haittaa. Onhan nuita pakkasiaki piisannu viime aikoina.


      • Roosa
        yks yhenlainen murthen puhuja kirjoitti:

        Mie se kyllä ihan puhunki yhelä vokalilla, eli sanon pulhon ja heinhän. Mutta eipä tuolla taija niin väliä olla. Enkä kyllä usko,että Suomen kielioppisäännöt pättee sellaisenaan tuohon murthen käythön. Ruottin vaikutustaki täälä on paljon, varsinkin länsiperän kylissä.

        Mukavaa kuitenki, että jotkut vielä murretta puhhuu ja kirjottaa. Se on semmonen rikkaus, jota ei saa hävittää turhalla oikeakielisyyvellä - ko ei sitä taija kukhan osata murretta ihan oikeaoppisesti puhua.

        Hyvvää pyhäinpäivän jatkoa sinne etelhän. Täällä se meinaa tuiskuttamhan tuota lunta. Eipä se vain haittaa. Onhan nuita pakkasiaki piisannu viime aikoina.

        Kiitos vain vastauskesta ja hyvää pyhää sinnekin. Vaikka en kyllä etelästä kirjoittelekaan.
        Niin, ehkä se sitten minä kuulen kaksi vokaalia, ja siinä ei olekaan kuin yksi. Kiinnostaa vain nämä murreasiat. Onhan tässä Pohjosen murteessakin eroja eri paikkakunnilla ja kylissäkin on omia sanontoja ja sanoja. Murre on suuri rikkaus, ennen kuuluikin mistä päin Suomea oli henkilö kotoisin. Nykynuorista sen enää harvoista kuulee.
        Murretta on hitaampi lukea, vaikka se olisi omaakin, aika jännä juttu. Tottumus varmaankin.
        Joillekin murre tarttuu helposti, toisille ei.
        Minullekin on vuosien varrella tarttunut tiettyjä sanoja, huomaan sen itsekin. Yksi sana on kuitenkin joka ei "tartu" ja se on mie ja sie.
        Olisi matkimisen tuntu ja tietoinen valinta, jos ne sanon.Varsin-sanaa huomaan käyttäväni, omassa murtessa se olisi het.

        Kahavives tuolla jo kiehuu, on päiväkahavi aika.
        Pohojosen mies tulloo tuolta ulokova justii, pittää lopetta tällä kertaa tämä kirijottelu.
        Palathan asiaa. ;)


      • nuorempi lappalainen
        Syntymäkuntani kirjoitti:

        Mitä ihmettä? Taitaa taas näitä sivuja lueskella ja kommentoida joku junantuoma.

        Mitä väliä sillä on miten paikalliset kirjoittaa oman kuntansa sivuille???

        Eikö näille sivuille saa kirjoittaa silleensä kun haluaa? Ainaki minun mielestä on mukava lueskella syntymäkuntani suurista ja pienistä tapahtumista ja kivaa, kun joku viitsii vielä kirjoittaa niinkuin puhuukin. "Entiselle enontekiöläiselle" eipä sullakaan oo paljoa kunnasta sanottavaa tai kommentoitavaa, jos pitää ihmetellä miten toiset kirjoittelee. Taidat todellakin olla joku vuoden kahden äidikielen opettajan sijainen, niin sanottu junantuoma.

        Lykkyä tykö enontekiöläisille ja olkaa luonnollisia ja pysykää myös sellaisina!

        on se vain niin mukavaa lukea tätä meän ommaa murretta :) Ikinä en siihen kyllästy vaikka koko elämäni sitä olen kuunnellu ja puhunukki. Minusta on hienoa, että myös nuoret puhhuu sitä enontekiöllä (ja muuallaki lapissa).. ja vanhoja ihmisiä on ihana kuunnella ko se tullee niin luonnollisesti ja tunthela, aina!


      • Onko
        yks yhenlainen murthen puhuja kirjoitti:

        Ko son semmonen homma, että täälä Enontekiölläkhän kaikki eivät puhu saati sitten kirjota samanlaista murretta. Itäkylilä ja länsikylilä on ihan erinlainen murre. Tai ainaki vähä erilainen. Toiset laittaa pitkän vokaalin siihen missä toiset sannoo sen lyhyellä. On se muuten aika kumma juttu. Met olema joskus ihan kinastelhekki siitä, miten ne sanat pitäisi sanoa, mutta ei murthesta kannata tapella tyhjää. Jokhainen puhhuu niinko parhaaks taitaa. Semmosta se on tuo murrejuttu!

        Meilä ei ole semmosta puoltatoistavokaalia, joten sanat pittää kirjottaa joko kahela tai yhelä vokaalilla. Mie taijan käyttää yleensä sitä yhtä vokaalia. Ei ole kukhan koskhan sanonukhan, etteikö täälä Enotnekiölläki joka paikhan sitä h:ta panna.

        Onko sitten? Menhään, tulhaan.


      • Anonyymi
        Roosa kirjoitti:

        Olisiko sitten hieman tuon h:n vaikutusta, että se hämää käyttämään vain yhtä vokaalia.Onhan suomi foneettinen kieli ja siinä kuuluisi olla kaksi vokaalia, koska siinä ne puhuttaessa kuuluvat.
        Ruotsin puolella olen ajatellut kirjoitusasun johtuvan ruotsin kielen vaikutuksesta, joka olisi loogista.
        Pohojalaisena tietyt sanat kuulostavat niin hassuilta, että joskus niistä kumppania vieläkin kiusaan. Pulhoon, helhään, tulheen . . .=)

        ---


      • Anonyymi

        Täällähän kirjoitetaan just niinkuin äännetään paitsi ne jotka ei ole täkäläisiä yrittävät vain matkia paikkakuntalaisia ja tulos näkyy sitten kirjoituksissa.


    • NET EI OSSA KIRJOTTA OIKHEI...

      .......sanoja nii ko net pittää kirjottaa mutta son niijen häpejä ko ei kerran ossaa

    • Hoo

      Jee, nyt löyty 12 vuotta vanha kirjotus! Hyvä,hyvä eihän mithään uutta kannata kirjotta ko löytyy vanhoja hyviä historiasta.

      • Merensinisyydestä

        Enontekiöllr minut valittiin valtion virkaan 1960 luvun alussa. Satkunnasta olleenna olin suorastaann kauhuissani Teidän murrekieleen. Jatkuvasti olin työssäni eri kuntalaisten kanssa keskusteluissa. Kieli oli seuraava: Keskustelut oli kuntalaisten kesken aivan saman suuntaista. Puheessä käytettiin sekäsin sujuvasti seuraavia kieliä: Paikallinen murre, Saami, Ruotsi, Norja, jopa Englantia. Kaikki tulivat keskenääb keskusteluissa hyvin toimeen ihmeellisellä sekakielellä. Vaikka pääkielii oli Suomen kieli. Autostani ensin kolmeen en viikkoon ottanut mitää pois ja meinasin kieli sekaisuuden johdosta lähteä pois. Ruotsin kirunassa olin 1965 pitemmän aikaa stipendiaattina, että opin Ruotsin murrekielen. Selvää saamenkielen keskustelua kuulin vain, tunturissa poromiesten välisissä keskusteluissa. Minullakin oli se, sekä kieli lähes 20 vuotta siellä. kahdessa kunnassani.


      • Merensinisyydestä

        Anteeksi: Virheellisyydestä kirjoituksessani. ATK;ssa on vika, eikä oikein kirjoitus onnistunut ja kielen atk;n oikaisukirjoitus, myös on rikki.


      • rohkeamies
        Merensinisyydestä kirjoitti:

        Anteeksi: Virheellisyydestä kirjoituksessani. ATK;ssa on vika, eikä oikein kirjoitus onnistunut ja kielen atk;n oikaisukirjoitus, myös on rikki.

        No saat anteeksi mutta koita opetella jatkossa ja osta uusi atk-ohjelma, kyllä miekin kauhistelin tätä kota asukkien murretta vieläkin tekee pahaa kuunnella
        otan silloin wiski-ryypyn helepottaa heti


      • Merensinisyydestä

        Minä otin konjakki paukun, ja arvaa keljutti, niin se sitten auttoi.


      • rohkeamies
        rohkeamies kirjoitti:

        No saat anteeksi mutta koita opetella jatkossa ja osta uusi atk-ohjelma, kyllä miekin kauhistelin tätä kota asukkien murretta vieläkin tekee pahaa kuunnella
        otan silloin wiski-ryypyn helepottaa heti

        Minun käyttämää nimimerkkiä käytti ihan joku muu kun minä.Turhaan yrität sekoittaa.Tieto tuli minun koneelle.


      • nimimerkeistä

        Mitä sinä tuot esiniin, minkä nimistä Sinun nimerkkiäsi käytettiin. Pakistele esiin vai yrität käyttää toisen nimimerkkiä, nyt kertoen voisi olla kirjoituksesi vireheellinen.


    • rohkeamies

      Ylläoleva kirjoitus on asianomistajarikos,autan asian hoidossa.Laitetaan kirjoittelija ahtaalle.Olen senverran lakia oppimut että tiedän kyllä mikä on oikeus kirjoitella julkisesti.

    • rohkeamies

      Nimimerkillä moses_lari sanoisin että minua et valitettavasti hauku täällä,minulla on yksi nimimerkki ja vastaan kyllä itse kirjoituksista..Olen vaan lukenut ihminen ja tunnen lakipykälät ja voin kyllä auttaa ihmisiä koska haluan.Et minua tule kieltämään missään asiassa koska olen sinun yläpuolella.kiitos.

    • rohkeamies

      Kirjoittelija joka käyttää nimimerkkejä pillumooses_boss,sekä ylläolevien kirjoitusten nimimerkkejä on yksi ja sama henkilö,selvitin asian.Helppo seurata nyt kirjoituksia.Minua on ihan turha kieltää kommentoimasta,tiedän kyllä itse mitä teen.Olen perehtynyt muualla ollessani netti kirjoitteluun,voin auttaa ihmisiä ongelma tilanteissa.

      • SatunnaisAsukki

        Kyllähän se OhkeaMies on sillä lailla että sinä et pysty selvittämään yhtään kenenkään kirjoittajan taustoja. Ainoa tapa jolla kirjoittelijat saa selville on tutkintapyynnön tekeminen poliisille. Tutkintapyyntö on tehtävä poliisiasemalla, netti lomakkeessa ei ole optiota tämän tyyppiseen rikosepäilyyn.

        Osaava kirjoittelija voi siltikin salata identiteettinsä käyttämällä esimerkiksi Tor verkkoa tai sitten kirjoittelemalla joltain kirjaston tai muun vastaavan paikan julkiselta päätteellä. Jos kirjoittaja käyttää omaa puhelin tai muuta omaa nettiliittymää tai omaa tietokonettaan tai tai puhelinta kirjoitteluun niin kiinnijäämistodennäköisyys lähempänä 100%.

        Ei tämä ole ainoa kunnan nettipalsta täällä suoli24 palvelussa jossa harrastetaan julkista herjaamista. Näitä riittää koko suomenlaajuisesti.

        Silläkään ei ole väliä johtaako tutkinta oikeudellisiin toimiin, niin siltikin tutkintapyynnöntekijälle on annettava omaa asiaansa koskeva esitutkintamateriaali, josta käy ilmi tutkittujen nimet. Poliisi voi jättää myös tutkinnan suorittamatta, jolloin luonnollisestikaan ei ole mahdollista saada mitään selville. Jos tutkintaa ei suoriteta niin asiasta voi valittaa ja toivoa että seuraava tutkintaporras ottaa asian tutkittavaksi ja kiusaaminen sisäkautta loppuu.


      • Sesama
        SatunnaisAsukki kirjoitti:

        Kyllähän se OhkeaMies on sillä lailla että sinä et pysty selvittämään yhtään kenenkään kirjoittajan taustoja. Ainoa tapa jolla kirjoittelijat saa selville on tutkintapyynnön tekeminen poliisille. Tutkintapyyntö on tehtävä poliisiasemalla, netti lomakkeessa ei ole optiota tämän tyyppiseen rikosepäilyyn.

        Osaava kirjoittelija voi siltikin salata identiteettinsä käyttämällä esimerkiksi Tor verkkoa tai sitten kirjoittelemalla joltain kirjaston tai muun vastaavan paikan julkiselta päätteellä. Jos kirjoittaja käyttää omaa puhelin tai muuta omaa nettiliittymää tai omaa tietokonettaan tai tai puhelinta kirjoitteluun niin kiinnijäämistodennäköisyys lähempänä 100%.

        Ei tämä ole ainoa kunnan nettipalsta täällä suoli24 palvelussa jossa harrastetaan julkista herjaamista. Näitä riittää koko suomenlaajuisesti.

        Silläkään ei ole väliä johtaako tutkinta oikeudellisiin toimiin, niin siltikin tutkintapyynnöntekijälle on annettava omaa asiaansa koskeva esitutkintamateriaali, josta käy ilmi tutkittujen nimet. Poliisi voi jättää myös tutkinnan suorittamatta, jolloin luonnollisestikaan ei ole mahdollista saada mitään selville. Jos tutkintaa ei suoriteta niin asiasta voi valittaa ja toivoa että seuraava tutkintaporras ottaa asian tutkittavaksi ja kiusaaminen sisäkautta loppuu.

        Lisättäköön vielä että suuremmalla osalla herjaajista ei älyllinen kapasiteetti riitä identiteettinsä piilottamiseen joten kyllä nämä pikkukylien kusipäiset seläntakana päänaukojat jäävät aina kiinni näistä herjauksistaan!


    • Muoniosta_lukija

      Ompa tämä rohkeamies anna ihmisten käyttää mitä nimimerkkiä haluavat olet sä tyhmä paskat sinä et pysty mitään selvittää mikä homppeli

    • rohkeamies

      Nimimerkki Muoniosta_lukija,käytä ihan mitä merkkiä haluat.Minua et hauku tällä palstalla millään tavalla.Selvitän mitä haluan lupaa en tarvitse.Kiitos vaan taas kommentistasi.En hauku ketään julkisesti,mutta asioita saa tutkia.

    • heheheheheheeh

      heheheheeheheheheeh

    • rohkeamies

      Nimimerkille rohkiamies haluat oppia näköjään asiat kantapään kautta,kyllä sekin käy.

    • rohkeamies

      Sinulle SatunnaisAsukas nimimerkkiä käyttävä sanoisin että olenko kirjoittanut että olen selvittänyt taustoja.Tutkintapyyntö tehdään poliisille ja sen jälkeen ylläpito antaa poliisille materiaalin käyttöön,sen jälkeen tutkitaan kuka poistot on pyytänyt ja IP osoitteet selvitetään.Jos yksityishenkilö tekee rikosilmoituksen ,poliisin on se tutkittava.Ylläpito on luvannut auttaa ja luovuttaa tarvittavat paperit poliisille.Minulla on ylläpidolta saamat vastaukset toimittamaani kysymyksiin koneella.Nimimerkkini on rohkeamies eikä ohkeamies.

      • SatunnaisAsukki

        No se nimesi tuli tällä tabletissa kirjoittaessa väärin kun oikein kirjoitus korjailee asioita. Turhaa viilailua.

        Poliisi voi tehdä kyllä tutkimatta jättäminenkin jos arvioi lähtötiedoissa että kynnys ei ylity. Pelkkä IP ei kerro vielä mitään tarpeeksi identifioivaa mutta datapaketissa kulkee muutakin tietoa jolla pystyy tarkemmin tutkimaan kenestä on kyse. Osaava tosin pystyy kiertämään nuo kaikki käyttämällä anonyymipalveluita ja ohjelmia jolloin poliisikin nostaa heti kättelyssä kädet pystyyn, näin se ikävä kyllä vaan menee.

        Mun kanssa on aika turha alkaa väittelemään näistä nyansseista, tiedän liikaa asioista. Inhoan itse puskista huutelua joten kannustan jokaista loukatuksi tullutta tekemään matalalla kynnyksellä ilmoitukset poliisille, sillä muuta keinoa ei ole pysäyttää tätä suoli24 paskanjauhantaa. Matalalla kynnyksellä siksi että jos asiaan ei puutu heti kun sontaa alkaa lentämään niin voi olla aika varma että sitä sontaa lentää tulevina vuosina lisääkin.

        Sanoit lisäksi että tutkitaan kuka poistot on pyytänyt. Ei tutkita! Siinä kun ei rikota mitään olemassa olevaa lakia, poistot ovat palveluntarjoajan eli Suoli24 palvelun omien toimintatapojen mukaisia ja täysin kiinni siitä mitä he itse katsovat poistamisen arvoisiksi. Eivät he poista kaikkia pyydettyjä, vain ne jotka itsearviointi poistettavaksi. Ainoa pakko poistaa jotain tulee oikeuden päätöksestä, kaikki muu on palveluntarjoajan omaa käytäntöä.

        ps. Jos kirjoitusälyttömyyksiä mun viestissäni esiintyy niin siitä saat syyttää Applea ja sen perään kyllästymistäni jatkuvaan ”oikeinkirjoituksen” korjailuun.


      • rohkeamies

        Tietääkseni en ole sinun kanssa väitellyt,mutta minulle on ylläpidon antamat ohjeet.Toimisin niiden ohjeiden mukaan.Jos vaatisin poistoa joka loukkaa yksityishenkilöä törkeällä tavalla niin ylläpito poistaa tämän todellakin.Keskustelua olen käynyt ylläpidon kanssa.


    • lapsellistaporukkaa

      Kyllä oletta lapsellisia aikuiset ihmiset eikä teillä ole muuta jauhamista ei uskois millään
      koittakaa aikuistua

    • peltovuomasta

      Just näin lapsentasolla olevia kakaroita on nuo jutut sillä tasolla ja miten joutavat olemaan täällä jauhamassa samaa taitavat olla päivärahalla eihän kukaan aikuinen jouda olemaan täällä tai alaikästen touhua

    • vaionko

      Peltovuomastakaan monta roffaa ole tullut

    • peltovuomalainen

      Olet vihakirjoittaja haukut peltovuomalaisia sinusta tehdään tutkinta välitömästi meillä on koulutustausta hyvä

    • Esitutkintavielakiin

      Kuka,nyt tietää? Ketä on loukattu? Missä Loukattu, Millä tavalla loukattu? Kysyisin, että kirjoittaja epäilee häntä loukatun.? Mutta todella täydellisesti, ihmettelen henkilöä, joka esittää pyytävänsä poliisia suorittamaan esitutkintaa.
      Kyseisin kirjoituksestasi ilmeistäsi, mikä olisi sellainen laadultaa selitettynä teonkuvauksaena ja voisi johtaa esitutkintaan. Syyttelet hyvin paljon, mutta kirjoituksestlasi täysin puutuu Sinun epäilemäsi aiheet, josta et todella osaa selittää tapahtunutta, että mitä ja missä on tapahtunut. Esittämäsi,herjauksent, kunnianloukkauksen, ikävän panettelun, tai perättömän loukkaavan asian levittelyn. tai oikeudettomasti loukkaamisen. Yhtään ei kirjoituksistasi löydy perusteita, että jokin kohta täyttysi ja voisi vaikka johtaa esitutkintaan ja pyydettäisiin rangaistusta."Mutta mistä". Kirjoitteluissa olisi järkevää kirjoitella laatuaiheesta, eikä henkilökohtaiset epäily riitelyt kuulu tänne 24 kirjoituksiin. Seurasin ja oli mielenkiintoista,juuri merensinisyyden murre puhe kirjoitukset ja muiden kohtien osalta asiallista murre selitykset oikein..

      • Vierailijamuualta

        Herjaamiset sun muut on asianomaisrikoksia joista ei voi muut pyytää esitutkintaa kuin henkilö itse itseensä kohdistuneista loukkauksista.

        Se mikä todellisiudessa ylittää tutkintakynnyksen on sitten aika pitkälle kiinni ilmoituksen vastaanottavasta poliisista. Suoraan oikealla nimellä herjailut ovat helpostikin tutkittavia, mutta keksityillä lempinimillä, jotka eivät ole yleisesti tiedossa onkin sitten aika vaikea saada näyttöä että kohdistuu nimen omaan tiettyyn henkilöön. Tietenkin jos jotain tunnettua tekoa tai tapahtumaa käyttää herjaavassa mielessä, oli se sitten totta tai ei, niin että keksittykin lempinimi voidaan selvästi kohdentaa tiettyyn henkilöön voidaan helpostikin käyttää tutkinnassa.

        Luulisin asiaa sen paremmin tuntematta että näinkin pienessä pitäjässä on aika helppo yhdistää keksitytkin lempinimet tiettyyn henkilöön, jolloin tutkinta on mahdollista. Jos asianomainen itse siitä tutkintapyynnön esittää.

        Mitään muuta keinoa ei ole noiden herjaajien pysäyttämiseksi kuin käräjöinti, vaikka prosessi onkin pitkä ja tulos voi olla heikompi mitä odottaa niin siltikin kaikissa tietämissäni tapauksissa herjaaja on lopettanut herjaamisensa. Toistuvasti herjaamiseen syyllistyneelle luetaan herkästi ensin ehdollista ja tiedän tapauksia jotka ovat kovapäisyyttään istuneetkin sanomisistaan.

        Jokainen itseänne herjaava kirjoitus vain talteen ja aina, vaikka joka päivä, poliisille esittämään tutkintaa. Jossain vaiheessa poliisikin kyllästyy ja alkaa ratkaiseviin toimenpiteisiin asian lopettamiseksi. Siinä on herjaajalla herkästi hakupäällä jokapäivä ja voipi olla että kassajonosta tai kesken reissun tullaan noukkimaan valtion kyytiin. Ei se herjaajalaan loputtomasti viitsi päiviään kuluttaa ja pelossa elää että normaali arki katkeaa kuin kananlento poliisin kyytiin. Poliidit yleensä sumputtavat näitä tapauksia eli kuskaavat asemalle, heittävät sumppuun ja illalla ehkä koppiin ja vasta seuraavana päivänä hoitavat kuulustelun. Aika paksunahkainen herjaaja saa olla että sitä viitsii kestää päivästä toiseen.


    • aslakinvaimo

      Minua on loukattu ikinä en tule tänne paska chattiin hävetkää siinä teille tuomio aina kun lueskelin sama juttu vatsa ruikulla

    • vanhakuppe

      Miekin eroan tästä populaatiosta ihan kauheeta kamalasti loukattu meiänkin jopa koiria ihan kauheeta tappauksia ihan hirvithää tälläinen touhu kohta kait satiaisiakin alethan loukhaamaan
      ei tätä loukkaamista kestä vanha aslakkikaan samoin luphaan en enään kanssa tule kauheesti kun loukhataan täytyy muorille sanoa ei kerro satiaisista kellekhän ettei vaan alethan loukhaamaan
      ihan kauheeta, mie eroan loukhaamisporukasta

    • poro_uula

      Minuakin on loukattu kauhee tunne kelle näin julmasta loukkauksesta voi valittaa

    • Merensinisyydestä

      Esitutkinnasta ja lakiin. Viittaan kirjoituksen kohtaani. Minulla on varmasti kova kokemus, entisistä ammateista poliisi, lakialalta, sekä juuri myös läheisen loukkaamisesta perättömästi. Herjauksista solvauksista ja perättömien tietojen tahallaan levittämisestä. Kirjoitus on avattu murteella kirjoittamisesta Enontekiöltä. Mitä hemmettiä täällä kirjoittelette sinne kuulumatonta. Joten pakosta olen vastailut ja lopettakaan riitely linjaukset pois 24 linjalta.
      Vielä palaan 60 luvulle. Keskustelut murteella oli kaunista kuunneltavaa ja sointuva keskusteluista, jopa laulu linjalle vaikuttavalta. Olisi erittäin mielnkiintoista kuunneltavaa, jos kaksi keskustelisi sillä murteella. Ensin siellä minultä kysyttiin? Mistä kaukaa nuorimies poissa. Minä, että tarkoittaako syntymäpaikkakuntaa, vai sitä mistä paikkakunnalta muutin Enontekiölle? Merensinisyydestä kirjoitan juuri minä, eikä kuulu muille nimimerkki.

    • Merensinisyydestä

      Tavarantarkastajalle: Olen kunniallisessa virassa tai toimessa unholassa, tai niin edelleen."Vanhuuseläkeläinen" Eiköhän ole oikea keinutuolin ammattilainen. Viikottain tulee vain pistettyä tanssien monoa vinoon. Eli eri kunnissa eläkeläisten päivätansseissa ja on tullut tanssattua useiden eri eläkeläis tyttöjen kanssa,vapaa herrana. Siis toistuen on sitä vanhuus voimistelua, ei muuta, kun jenkkaa ja polkkaa. Sinne Hettaan olen tulossa, kunhan on tanssit hotelleissa. Olen siinä iässä, että voinen kuunnella siellä oikeata vanhanajan murretta ikäisiltäni.

    • rovaniemeltä_tutkija

      Käväsin yhtennä päivänä Norjan rajan tuntumassa ihan jäkälän vuoksi katsomassa onko sitä jäkälää vai täytyypä sanoa olipa kaluttu täysin suomenpuolella putipuhtaaksi tiesin tästä tulevasta Pohjoissaamelaisen kirjoittamasta kirjasta joka teksti oli oikeeta kumma että annethan poromiesten tuhota alkuperäsikasvien ja susien ja monien muiden hävittää näitä joko luvan tai salaa jota tapahtuu todella paljon ahma on alkuperäinen eläin Lapissa mutta Saamelaiset eivät ole ahmat ja sudet ja jäkälät olleet jääkauden jälkeen ensimmäisiä eläimiä silloin ei ollut yhtään aslaakia vielä Lapissa vaan aslakit roikkuivat palleissa vielä eri maan osassa ulostuloaan odottamassa, olis kai hyvä jos olisivat pysyneet palleissa eivätkä olisi tulleet häiritsemään ihmisiä. Nyt tilanne näiden kisurat pitää hävittää täysin Lapista ja antaa alkuperäis eläinten palata takaisin tänne nyt nämä sudet ja karhut on etelän kiusana jotka ihan väärässä paikassa.

    • hetasta_ukko

      Katos täysin totta kaluttu on tunturit, muistan vielä sen ajan kun vanhat poromiehet asuivat tunturissa omistivat sen verran poroja kuin elämiseen tarvitsivat eivätkä saaneet yhteiskunnan tukia ei petotuho rahaa ei käytännössä elivät omillaan, nyt poromiehet elää yhteiskunnan tukieuroilla ja haetaan kaiken mailman avustukset ja jokaisella poromiehllä satoja poroja entisaikaan näillä oli vain joku kymmenen poroa muuta ei tarvittu elämiseen, tähän tulee muutos kyllä loppuu se koko homma

    • Uloskuiteki

      On se vain tuo murre niin mukavan kuulosta esimerkkinä voi ottaa semmoset lauseet ko "sie menet ulos" sen voi ymmärtää kahella eri tavalla.

    • Merensinisyydestä

      Satakuntalainen meni polilisiksi Enontekiölle 1960 luvun alussa. Tunturiin epäiltiin mennee etsintäkuulutetun rikollisen eräälle vapaa- ajan majalle 20 kilometrin päähän tieltä. Nuorella poliisilla oli tehtävänä lähteä pidättämään etsintäkuulutettu. Hetan kylästä lähti mukaan paikallinen opas, joka tuntee tunturi alueet ja ohjaa eräämaa majalle. Opas käveli hyvin reippaasti ja poliisi, eikö huilata? Opas kiihdytti vauhtiaan. Taas poliisi uudelleen, eikös huilata? Opas senkun kiihdytti nopeuttaan, mutta poliisi, minä kyllä istun tuohon kivelle. Niin pysähtyi opaskin.
      Lapin murteella sana huilata tarkoitti, että tulee lisätä nopeutta. Sitten selvisikin murre. Etelässä huilata Satakunnassa tarkoittaakin, että tulee levätä. Tässä oli vain, eräs murre. Todellisuudessa, eteläläinen lausuu hyvin ystävällisen lauseen ja onkin Saamen alueella loukkaava. Usein olen näissä tapauksissa nopeasti oikaissut, että Satakunnassa lause tarkoittaakin aivan toista.

    • Merensinisyydestä

      Kieli sekoilusta. Kerroin, että "Kivelä" on kieli Suomeksi kivinen alue. Saamelainen väitti minuille, että Kivelä on metsä ja minulla kielitieto horjui meko reippaastai, kerro oikea vastas Siuomeksi ja saameksi? Mikä on nimeltään kivelä alue, saamenkielellä. Toiseksi mikä erimielisyyteneen on saameksi alue, jossa on oikeasti Suomenkielisesti kivilalue. Toivoisin nyt käännettynä vertailuna Saamena ja Suomen kielenä.

    • hallitsemme_suomi24

      Meille ei kukaan voi mitään mehän kysellään

    • Ihankysyn

      Pieni kysymys :mitä tarkoittaa ravi? Onko se suomenkieltä vai murretta? Itse en ole kuullut paikallisten käyttävän.

    • Monimurteinen

      Satakunnassa nimen, kyllä tunnen. Ravi hevoskilpailut. Voisiko olla Saamenalueella toimen, kysymykseesi sopiva.

    • Anonyymi

      Opiskellessani kirjoitan aina kirjakielellä.Puhun murtheela ko olen maalta.Jos ei olis murretta ei olis kirjakieltä.On hyä asia ko murtheet säilyy.

      • Anonyymi

        Lappalaiset eivät osaa kirjakieltä, siitä se johtuu


    Ketjusta on poistettu 89 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe