mist karalan lastun saa ??

tooootta

moi mist saa niin sanotun karalan lastun ???
olen kiinnostunut kuulemastani mutta vain nimi jää mieleeen mistää
ei löydä puh nro jne jne

65

44031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietystikin

      Karalalta:

      Keski-Suomen Autosäätö tmi Mika Karala PL 59 40351 JYVÄSKYLÄ, Puh. (014) 282 171 Gsm. 040 564 7607 Fax. (014) 282 172

      Kyseisellä firmalla on myös dynamometri.

    • tietystikin

      Karalalta:

      Keski-Suomen Autosäätö tmi Mika Karala PL 59 40351 JYVÄSKYLÄ, Puh. (014) 282 171 Gsm. 040 564 7607 Fax. (014) 282 172

      Kyseisellä firmalla on myös dynamometri.

      • dfgyhdfgh

        kiiiitod


    • teitä,.,.

      lastuttajia!ette todellakaan tiedä mitä olette tekemässä moottorille.
      kukaan epäonnistunut lastuttaja ei puhele täällä näköjään yhtään mitään.
      kyllä firmat tehoja lisää..se on heille bisnestä kun tietämätön räkänokka tulee hevosvoimia ja vääntöä hakemaan!
      jos moottoriin lisätään voimaa..siis viritetään..
      siinä on paljon muitakin elementtejä mitä pitää vaihtaa..jos halutaan toimiva ja kestävä kokonaisuus.esim.kaveri lastutti saksalaisen 1.9tdi koneen johon tuli aikamoinen tehonlisäys,kaasujalka muuttui erittäin raskaaksi,halu näyttää oli kova,kytkin poksahti alle kahdessa viikossa ja vetopyörästössäkin oli jo väljyyttä riittävästi!
      olen kohta puuhannut autojen kanssa 40 vuotta ja tämä nykyviritys on mennyt aivan väärille urille!

      • uuujyjyjyjyj

        kyl se totta on joo et koneet pamahtelee iteki seatilla poltin kytkimen yli 200 vauhdissa
        ja 100 t km kesti kone kun huudatin

        mutta kun matkaa ajan seat ei kiihdy
        siinä 100 vauhdissa muuttamatta 4 vaihteelle
        ja kytkin kuluu mutta kun on lastu ja ohitus tilanteessa ei tarvitsekkaan vaihdella
        4 vaihdetta siis huudattamalla saat hajoamaan ¨
        veto nivelet ja muut
        mutta minulla on juuri tämä mielessä
        ohitus tilanteet turvallisiksi
        kaveri ajoi 136 hp seatilla 547 tuhatta
        sit laukesi

        on käyttäjästä kii koko homma


      • ajattelua
        uuujyjyjyjyj kirjoitti:

        kyl se totta on joo et koneet pamahtelee iteki seatilla poltin kytkimen yli 200 vauhdissa
        ja 100 t km kesti kone kun huudatin

        mutta kun matkaa ajan seat ei kiihdy
        siinä 100 vauhdissa muuttamatta 4 vaihteelle
        ja kytkin kuluu mutta kun on lastu ja ohitus tilanteessa ei tarvitsekkaan vaihdella
        4 vaihdetta siis huudattamalla saat hajoamaan ¨
        veto nivelet ja muut
        mutta minulla on juuri tämä mielessä
        ohitus tilanteet turvallisiksi
        kaveri ajoi 136 hp seatilla 547 tuhatta
        sit laukesi

        on käyttäjästä kii koko homma

        taidat olla rintaruokinnassa vielä!


      • libo...
        ajattelua kirjoitti:

        taidat olla rintaruokinnassa vielä!

        www.turbotec.com

        kyyl se asia vaan niin on et on rintaruokintaikänen tahi eläkeläinen ni eipä ne autot itsekseen mene esittämälläsi tavalla rikki , kyl ne tehokäskyt tulee tulee sielt ratin ja penkin välistä edelleen , lastusta huolimatta

        sivistyneesti tehdyssä ns. lastuvirityksessä moottori vaan optimoidaan parhaaseen mahdolliseen vireystilaan , itse aikanaan lastutin 9000 turposaappini , ei sitä lisääntynyttä tehoreserviä muuten havainut omassa ajotyylissäni muuten ku sillo ky lyötiin taas telivaunu persiiseen ja lähettiin lappiin ni eipä tarvinnu perinteisissä ylämäissä kas kummaa enää tiputtaa neloselle ku ne meni helposti 5 silmässä , vaununvetokulutuskin tippui n. litran verran sadalle


      • mie vuan
        libo... kirjoitti:

        www.turbotec.com

        kyyl se asia vaan niin on et on rintaruokintaikänen tahi eläkeläinen ni eipä ne autot itsekseen mene esittämälläsi tavalla rikki , kyl ne tehokäskyt tulee tulee sielt ratin ja penkin välistä edelleen , lastusta huolimatta

        sivistyneesti tehdyssä ns. lastuvirityksessä moottori vaan optimoidaan parhaaseen mahdolliseen vireystilaan , itse aikanaan lastutin 9000 turposaappini , ei sitä lisääntynyttä tehoreserviä muuten havainut omassa ajotyylissäni muuten ku sillo ky lyötiin taas telivaunu persiiseen ja lähettiin lappiin ni eipä tarvinnu perinteisissä ylämäissä kas kummaa enää tiputtaa neloselle ku ne meni helposti 5 silmässä , vaununvetokulutuskin tippui n. litran verran sadalle

        liikaa ottaa voimaa, niin paikat laukeavat. Karala kyllä tietää mitä mistäkin voi turvallisesti ottaa ulos.
        Minä en viitsi ajaa lastuttamatonta peliä. Miksi pitäisi, kun on mahdollisuus parantaa ominaisuuksia helposti ja halvalla.
        Nuo jotka peloittelevat lastutuksella ovat asiasta täysin tietämättömiä.


      • niii
        ajattelua kirjoitti:

        taidat olla rintaruokinnassa vielä!

        niin oon rintaaaaaaaaaaaa rintoooooo


      • onkin
        libo... kirjoitti:

        www.turbotec.com

        kyyl se asia vaan niin on et on rintaruokintaikänen tahi eläkeläinen ni eipä ne autot itsekseen mene esittämälläsi tavalla rikki , kyl ne tehokäskyt tulee tulee sielt ratin ja penkin välistä edelleen , lastusta huolimatta

        sivistyneesti tehdyssä ns. lastuvirityksessä moottori vaan optimoidaan parhaaseen mahdolliseen vireystilaan , itse aikanaan lastutin 9000 turposaappini , ei sitä lisääntynyttä tehoreserviä muuten havainut omassa ajotyylissäni muuten ku sillo ky lyötiin taas telivaunu persiiseen ja lähettiin lappiin ni eipä tarvinnu perinteisissä ylämäissä kas kummaa enää tiputtaa neloselle ku ne meni helposti 5 silmässä , vaununvetokulutuskin tippui n. litran verran sadalle

        Ollut jo kaksi lastutettua ja kolmas menossa. Pa-kulutus on laskenut kaikissa ja vääntömomentti on alempana. Lastutusta ei huomaa oikeastaan muutoin kuin nelosella ja viitosella. Voimaa riittää turvallisiin ohituksiin ilan moottorin huudattamista. Myös vetohommissa se on ehdoton.


      • elää 2000 luvulla

        Toki 40v sitten asiat oli toisin... palaa nyky hetkeen !

        Ja ennen amerikassa tehtiin vain autoja nyt se on kääntynyt euroopan puoleen.

        Kannattaako repiä huimia vääntöja/tehoja pienistä TDi koneista yms. ? No EI ! jos haluaa kulutusta alas ja VÄHÄN tehoja lisää niihin löytyy ihan omat ohjelmat. Se Seat,volkkari,Audi ym. pienet koneet on tehty pieniksi ja niissä on hyvin äkkiä rajat vastassa normaali kuluttajalla.

        Isot uudet dieselit kestää repiä taas enemmän irti mut niissäkin tulee raja vastaan.

        Lastu/boxi antaa lisää tehoa mutta ei oikeassa suhteessa yleensä. Heti alakierroksilta lähtien laatikko käsittelee melkein max.vääntöä joten kenkimällä tietää miten käy.

        Nimen omaan ohjelmoimalla autoa saadaan paras hp/Nm suhde ja ammattilainen saa käyrät juuri niinkuin ne halutaan... max.vääntö yritetään saada pysymään parhailla kierros alueilla yli.2000rmp jolloin heti liikkeelle lähtiessä vetopuoli säästyy suurimmalta rasitukselta.

        Meni motivaatio jo kirjoittaa ja saattaa olla vähän jo epä selvää...

        Tarkoitin tekstissäni TDi koneita (suistuin raiteilta)

        Ärsyttää kun kaikki puhuu mut kukaan ei tiedä. Ja vanhan aika oli kulta aikaa mut VOI SIELTÄ HEL... 60 luvulta jo palata nykyiseen !


      • Ei näin..
        elää 2000 luvulla kirjoitti:

        Toki 40v sitten asiat oli toisin... palaa nyky hetkeen !

        Ja ennen amerikassa tehtiin vain autoja nyt se on kääntynyt euroopan puoleen.

        Kannattaako repiä huimia vääntöja/tehoja pienistä TDi koneista yms. ? No EI ! jos haluaa kulutusta alas ja VÄHÄN tehoja lisää niihin löytyy ihan omat ohjelmat. Se Seat,volkkari,Audi ym. pienet koneet on tehty pieniksi ja niissä on hyvin äkkiä rajat vastassa normaali kuluttajalla.

        Isot uudet dieselit kestää repiä taas enemmän irti mut niissäkin tulee raja vastaan.

        Lastu/boxi antaa lisää tehoa mutta ei oikeassa suhteessa yleensä. Heti alakierroksilta lähtien laatikko käsittelee melkein max.vääntöä joten kenkimällä tietää miten käy.

        Nimen omaan ohjelmoimalla autoa saadaan paras hp/Nm suhde ja ammattilainen saa käyrät juuri niinkuin ne halutaan... max.vääntö yritetään saada pysymään parhailla kierros alueilla yli.2000rmp jolloin heti liikkeelle lähtiessä vetopuoli säästyy suurimmalta rasitukselta.

        Meni motivaatio jo kirjoittaa ja saattaa olla vähän jo epä selvää...

        Tarkoitin tekstissäni TDi koneita (suistuin raiteilta)

        Ärsyttää kun kaikki puhuu mut kukaan ei tiedä. Ja vanhan aika oli kulta aikaa mut VOI SIELTÄ HEL... 60 luvulta jo palata nykyiseen !

        Eipä tuo lastutus mitään sinänsä riko, Ei kuitenkaan puhuta mistään ylensuurista voimanlisäyksistä. Itselläni todella hyviä kokemuksia lastutuksista, Ja aina on karalalla laitettu. Että itseltäni kiitos ja kumarrus hyvin tehdylle työlle! huomatkaa että karala lupaa myös joihinkin enemmän voimaa kun jotkut "isommat" firmat! Ainakin A4 Audi taisi olla tähän listaan kuuluva.. (1.8T)


      • paikat
        Ei näin.. kirjoitti:

        Eipä tuo lastutus mitään sinänsä riko, Ei kuitenkaan puhuta mistään ylensuurista voimanlisäyksistä. Itselläni todella hyviä kokemuksia lastutuksista, Ja aina on karalalla laitettu. Että itseltäni kiitos ja kumarrus hyvin tehdylle työlle! huomatkaa että karala lupaa myös joihinkin enemmän voimaa kun jotkut "isommat" firmat! Ainakin A4 Audi taisi olla tähän listaan kuuluva.. (1.8T)

        joku kertoi, että kone kestää, kun softa vaan optimoidaan. Saadaan lisää vääntöä ja kulutus ei nouse - väitetään jopa pienenevän.

        Miksei sitten esim. 90 hv ja 210 Nm koneeseen laiteta jo tehtaalla 130 hv ja 300 Nm tarjoavaa softaa valmiiksi? Eikös sillä saisi ison edun kilpailijoidin nähden?

        Ihan turhaan laittavat vahvempaa osaa tehokkaampaan versioon ja nostavat auton hintaa... vai?


      • -
        paikat kirjoitti:

        joku kertoi, että kone kestää, kun softa vaan optimoidaan. Saadaan lisää vääntöä ja kulutus ei nouse - väitetään jopa pienenevän.

        Miksei sitten esim. 90 hv ja 210 Nm koneeseen laiteta jo tehtaalla 130 hv ja 300 Nm tarjoavaa softaa valmiiksi? Eikös sillä saisi ison edun kilpailijoidin nähden?

        Ihan turhaan laittavat vahvempaa osaa tehokkaampaan versioon ja nostavat auton hintaa... vai?

        -


      • santtu.

        jo nauratti! sä oot vaan kateellinen kun sun nuhaleka jää kauas taa kattomaan lastutetun kaaran takavaloja. mul on -00 audi a4 tdi josta lastutettu 160 hv ja 400 nm vääntöö ja kulkee muutes kivasti! teetin karalan mikalla on tosi velho tekeen näitä.


      • Teiden kuningas

        Kaikki tietää mitä tekniikalle tapahtuu kun sitä viritetään.

        Nämä ISÄ kommentit voi jättää niille foorumeille jossa lapset valittaa kun vanhemmat ei ota huomioo...

        Jos sun kaverillas on kytkin mennyt niin sinne saa lujempaa kytkintä. Ajoneuvo on tehtaalta tullut kompromissien paskakasa jota jotkut vain haluavat viilata lähemmäs ns. timanttia.


      • Anonyymi

        Ehkä kannattaa jättää ne puuhastelut osaaville


    • kwg

      Kato-vittu-googlesta

      • vaimitensenytmeni

        on ne tyhmii siellä VAG:llä ja autilla, miksei ne palkkaa heti karalaa hommiin, saisivat ohjelmat kuntoon ja kulutus/teho edun kilpailijoidin nähden.

        Tai vois ne muutkin suuret autofirmat tulla ottamaan oppia suomailista autotallivirittäjiltä kuinka se softa väännetään sinne auton t-koneelle.

        Eikö joku voisi informoida näitä isoja autotehtaita, että täällä menee hukkaan nää autotallivirittäjät.


      • karala
        vaimitensenytmeni kirjoitti:

        on ne tyhmii siellä VAG:llä ja autilla, miksei ne palkkaa heti karalaa hommiin, saisivat ohjelmat kuntoon ja kulutus/teho edun kilpailijoidin nähden.

        Tai vois ne muutkin suuret autofirmat tulla ottamaan oppia suomailista autotallivirittäjiltä kuinka se softa väännetään sinne auton t-koneelle.

        Eikö joku voisi informoida näitä isoja autotehtaita, että täällä menee hukkaan nää autotallivirittäjät.

        Kyllä tuo karala on niin pihalla ohjelmineen et voi voi ...taitava äijä mutta kun ei vaan enää vissiin kiinnosta toiset sitten parsii jälkiä kun kaikki lippispäät luottaa sokesti kun on äijällä kova nimi ...onnex ei pata hajonnu oli meinaan nakautus nakutuskorjaukset huipussaan mikan jäljiltä mutta kyllä raha kelpas. Ja tehoakin tuli kun toiset korjas maestro karalan jäljet oikein yrittäjä saatana kupruja vähän väliä
        onneksi suomestakin alkaa saamaan jo laatu tavaraakin


    • 1231434

      maksaa paljon, mutta mitään takeita hyödystä ei ole. liian suurien voimien ottaminen koneesta voi hajottaa sen, koska osia ei ole vahvistettu virityskäyttöä ajatellen. valmistajan tekemä ohjelmisto on turvallinen valinta, eikä siinä tahallaan ole jätetty tehoja käyttämättä...

      • paikat

        Jaha, nyt tuli pari samaa mielipidettäkin. Siis sellaisia, jotka huomaa, että on jotain outoa kunnei autotehtaat osaa tehdä niin hyvää softaa kuin Karala (vai mikä se nyt oli).

        Jos ja kun jatkossa ostan käytetyn dieselin, vaadin myyjältä kirjallisen vakuutuksen, että moottorin softaa ei ole räpelletty. Kauppakirjaan tulee myös sanktio, jos räpellys tulee ilmi; esim. kaupan purku.


      • 12+14
        paikat kirjoitti:

        Jaha, nyt tuli pari samaa mielipidettäkin. Siis sellaisia, jotka huomaa, että on jotain outoa kunnei autotehtaat osaa tehdä niin hyvää softaa kuin Karala (vai mikä se nyt oli).

        Jos ja kun jatkossa ostan käytetyn dieselin, vaadin myyjältä kirjallisen vakuutuksen, että moottorin softaa ei ole räpelletty. Kauppakirjaan tulee myös sanktio, jos räpellys tulee ilmi; esim. kaupan purku.

        Suurin osa ellei peräti kaikki lastutetut autot ovat laittomia, koska niitä ei ole muutoskatsastettu. Virityspajat kyllä mielellään laittavat lastun, mutta muutoskatsastus jää omistajan kontolle. Muutoskatsastukseen vaaditaan todistus päästöistä esim.VTT:ltä, sekä todistus siitä että auto vastaa teknisesti nousseita tehoja.

        Silloin puhutaan ihan eri luokan kustannuksista, jos lastutetun auton myös muutoskatsastaa. Toiset eivät välitä ja jotkut eivät varmaan tiedä rikkovansa lakia. Ja eipä tuon lastuttamisen valvontakaan kauheasti tunnu ketään kiinnostavan.

        Tähänhän voisi heittää kysymyksen kaikille lastutetulla autolla ajavalle, paljonko muutoskatsastus maksoi? Eipä taida tulla kovin montaa vastausta.


      • mut voimaa pitää oll
        12+14 kirjoitti:

        Suurin osa ellei peräti kaikki lastutetut autot ovat laittomia, koska niitä ei ole muutoskatsastettu. Virityspajat kyllä mielellään laittavat lastun, mutta muutoskatsastus jää omistajan kontolle. Muutoskatsastukseen vaaditaan todistus päästöistä esim.VTT:ltä, sekä todistus siitä että auto vastaa teknisesti nousseita tehoja.

        Silloin puhutaan ihan eri luokan kustannuksista, jos lastutetun auton myös muutoskatsastaa. Toiset eivät välitä ja jotkut eivät varmaan tiedä rikkovansa lakia. Ja eipä tuon lastuttamisen valvontakaan kauheasti tunnu ketään kiinnostavan.

        Tähänhän voisi heittää kysymyksen kaikille lastutetulla autolla ajavalle, paljonko muutoskatsastus maksoi? Eipä taida tulla kovin montaa vastausta.

        mut se mikä voimassa voitetaa se matkassa hävitään,eli mitä enemmän otetaan tehoa ulos koneesta sen vähemmän se kestää.matalaviritteinen pitkäisku kone on lähes ikuinen,ja toiset nyky dieseleiden pumput sekoavat ja tulee käyntihäiriöitä ja ennenaikasia vuotoja.mut myönnän et onhan se kiva ajaa kun on voimaa niinku pienessä kylässä (mut pian on kesä ja prätkä kausi ovella)


      • kuuno...
        12+14 kirjoitti:

        Suurin osa ellei peräti kaikki lastutetut autot ovat laittomia, koska niitä ei ole muutoskatsastettu. Virityspajat kyllä mielellään laittavat lastun, mutta muutoskatsastus jää omistajan kontolle. Muutoskatsastukseen vaaditaan todistus päästöistä esim.VTT:ltä, sekä todistus siitä että auto vastaa teknisesti nousseita tehoja.

        Silloin puhutaan ihan eri luokan kustannuksista, jos lastutetun auton myös muutoskatsastaa. Toiset eivät välitä ja jotkut eivät varmaan tiedä rikkovansa lakia. Ja eipä tuon lastuttamisen valvontakaan kauheasti tunnu ketään kiinnostavan.

        Tähänhän voisi heittää kysymyksen kaikille lastutetulla autolla ajavalle, paljonko muutoskatsastus maksoi? Eipä taida tulla kovin montaa vastausta.

        lisää kyllä myös tehoja käytettäessä päästöjä ja tuo verotushan perustuu uusissa nykyään osaltaan päästöihin, et eikös tuo pahimmilla merkkaa myös mahdollista lisäveroa, jos uutukaiseen teettää muutoksen, kun on myös rinnakkaismalleja, joissa otettu vähemmän tehoja samanlaisesta koneesta ja päästölukemat myös pienemmät, jolloin auto on hieman edullisempikin


      • jhl.,
        kuuno... kirjoitti:

        lisää kyllä myös tehoja käytettäessä päästöjä ja tuo verotushan perustuu uusissa nykyään osaltaan päästöihin, et eikös tuo pahimmilla merkkaa myös mahdollista lisäveroa, jos uutukaiseen teettää muutoksen, kun on myös rinnakkaismalleja, joissa otettu vähemmän tehoja samanlaisesta koneesta ja päästölukemat myös pienemmät, jolloin auto on hieman edullisempikin

        päinvastaisessa tilanteessa, kun on olemassa säästöohjelmia, jotka pudottavat kulutusta ja päästöjä, vaikka tehot lisääntyy? Pitää sitten pyytää vissiin veronpalautuksia?


      • 7+16
        jhl., kirjoitti:

        päinvastaisessa tilanteessa, kun on olemassa säästöohjelmia, jotka pudottavat kulutusta ja päästöjä, vaikka tehot lisääntyy? Pitää sitten pyytää vissiin veronpalautuksia?

        Koittaisit nyt ensin vaikka muutoskatsastaa sen käryttimesi, että olisi edes lainmukainen. Veikkaisinpa että vaikka kulutus joissakin tilanteissa tippuisikin, niin muut päästöt ovat sitten ihan mitä sattuu.

        Autotehtaat ovat hyväksyttäneet autonsa ja silloin ne täyttävät tietyt päästömääräykset ja auto on teknisesti tehoja vastaava. Luuletko todella että viripajoissa on pätevämmät kaverit värkkäämässsä moottorisoftaa kuin autotehtaissa. Se "pätevyys" perustuu ainoastaan siihen ettei tarvitse välittää auton kokonaispäästöistä, eikä lisätehon kasvamisen aiheuttamista teknisistä muutoksista.

        TM:ssä oli huvittaja testi jossa verrattiin lastutuksen vaikutusta. Lehti joka mittauttaa milligramman tarkkuudella päästöjä vertailutesteissä, tyytyi nyt toteamaan ettei savutus näyttänyt silmämääräisesti lisääntyvän. Miksihän kunnon mittauksia ei haluttu tehdä?


      • ju
        7+16 kirjoitti:

        Koittaisit nyt ensin vaikka muutoskatsastaa sen käryttimesi, että olisi edes lainmukainen. Veikkaisinpa että vaikka kulutus joissakin tilanteissa tippuisikin, niin muut päästöt ovat sitten ihan mitä sattuu.

        Autotehtaat ovat hyväksyttäneet autonsa ja silloin ne täyttävät tietyt päästömääräykset ja auto on teknisesti tehoja vastaava. Luuletko todella että viripajoissa on pätevämmät kaverit värkkäämässsä moottorisoftaa kuin autotehtaissa. Se "pätevyys" perustuu ainoastaan siihen ettei tarvitse välittää auton kokonaispäästöistä, eikä lisätehon kasvamisen aiheuttamista teknisistä muutoksista.

        TM:ssä oli huvittaja testi jossa verrattiin lastutuksen vaikutusta. Lehti joka mittauttaa milligramman tarkkuudella päästöjä vertailutesteissä, tyytyi nyt toteamaan ettei savutus näyttänyt silmämääräisesti lisääntyvän. Miksihän kunnon mittauksia ei haluttu tehdä?

        vastaavaa autoa myydään tehokkaampana versiona samoilla komponenteilla kuin alempitehoiset. Huvittava testi TM:ssä? Mikä numero tai löydätkö linkin tälle?


      • ihan.vain.nyt
        ju kirjoitti:

        vastaavaa autoa myydään tehokkaampana versiona samoilla komponenteilla kuin alempitehoiset. Huvittava testi TM:ssä? Mikä numero tai löydätkö linkin tälle?

        että komponentit ovat samoja? moottorit samoilla numoroilla auton esitteessä? oletko kenties avannut koneet ja vertaillut kaikki osat keskenään yhtenäisiksi, sitten tietenkin olet tehnyt laskelmat ja varmistanut että osat varmasti kestävät lisääntyneen kuormituksen? kiva sitten jos vaikka kiertokangi nurjahtaa kun tökkäät liikaa voimaa tulemaan sylinteristä... vaikkei heti solmussa olisikaan, voi olla että väsyminen lisääntyy metallilla ja sitäkautta kone korkkaa aikaisemmin mitä sen on tarkoitettu kestävän.

        toisaalta kun virittelet, pienennät tavallaan rakenteelle laskettua varmuuskerrointa ja jos virität liikaa, voi olla että kerroin menee "pakkaselle" ja sitten rätisee. hyvällä tuurilla ne voivat olla samoja osia, mutta materiaali maksaa ja laittaako sitä sitten matalaviritteiseen malliin samallatavalla mitä vireään, siinäpä kysymys?


      • 7+16
        ju kirjoitti:

        vastaavaa autoa myydään tehokkaampana versiona samoilla komponenteilla kuin alempitehoiset. Huvittava testi TM:ssä? Mikä numero tai löydätkö linkin tälle?

        Älä puhu soopaa. Jos sinun auton moottorisoftaa muutetaan, on sinun autosi katsastettava. Sillä ei ole mitään tekemistä jos samaa autoa löytyy suurempitehoisena. No ehkä se ettei sinun tarvitse tehdä teknisiä muutoksia esim. jarruihin. Päästötodistuksen kuitenkin tarvitset.

        Aina kun moottorintoimintaan vaikuttavaa softaa sorkitaan pitää auto muutoskatsastaa, vaikka softalla pudotettaisiin tehoja. Ne päästöt, ne päästöt. Poikkeuksena tietysti softamuutokset jotka tulevat autonvalmistajan toimesta kyseiseen automalliin, nehän on aina tyyppihyväksytty.

        TM numero 9/08, linkissä tiivistelmä jossa ei puhuta päästöistä mitään, käy vaikka kirjastossa tsekkaamassa. Huvittavaa ettei tuohon tiivistelmään edes saatu kerrottua että lastutuksen jälkeen auto pitää muutoskatsastaa, lehdessä aiheesta kuitenkin kerrotaan. Mutta olihan kyseessä lehden lempilapsen VAGinan auto, joten kehu kehu kehu.

        http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/muut/tm-parivertailu-volkswagen-golf-19-tdi-abtn-ja-bsrn-virityksin


      • pn
        7+16 kirjoitti:

        Älä puhu soopaa. Jos sinun auton moottorisoftaa muutetaan, on sinun autosi katsastettava. Sillä ei ole mitään tekemistä jos samaa autoa löytyy suurempitehoisena. No ehkä se ettei sinun tarvitse tehdä teknisiä muutoksia esim. jarruihin. Päästötodistuksen kuitenkin tarvitset.

        Aina kun moottorintoimintaan vaikuttavaa softaa sorkitaan pitää auto muutoskatsastaa, vaikka softalla pudotettaisiin tehoja. Ne päästöt, ne päästöt. Poikkeuksena tietysti softamuutokset jotka tulevat autonvalmistajan toimesta kyseiseen automalliin, nehän on aina tyyppihyväksytty.

        TM numero 9/08, linkissä tiivistelmä jossa ei puhuta päästöistä mitään, käy vaikka kirjastossa tsekkaamassa. Huvittavaa ettei tuohon tiivistelmään edes saatu kerrottua että lastutuksen jälkeen auto pitää muutoskatsastaa, lehdessä aiheesta kuitenkin kerrotaan. Mutta olihan kyseessä lehden lempilapsen VAGinan auto, joten kehu kehu kehu.

        http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/muut/tm-parivertailu-volkswagen-golf-19-tdi-abtn-ja-bsrn-virityksin

        NO NIIN??? nuo softan laittajat ovat kyllä niin suuria RIKOLLISIA että kaikki pitää ilmiantaa että ne saadaan vietyä linnaan tai putkaan tai vankilaan


      • jurputtaja
        7+16 kirjoitti:

        Älä puhu soopaa. Jos sinun auton moottorisoftaa muutetaan, on sinun autosi katsastettava. Sillä ei ole mitään tekemistä jos samaa autoa löytyy suurempitehoisena. No ehkä se ettei sinun tarvitse tehdä teknisiä muutoksia esim. jarruihin. Päästötodistuksen kuitenkin tarvitset.

        Aina kun moottorintoimintaan vaikuttavaa softaa sorkitaan pitää auto muutoskatsastaa, vaikka softalla pudotettaisiin tehoja. Ne päästöt, ne päästöt. Poikkeuksena tietysti softamuutokset jotka tulevat autonvalmistajan toimesta kyseiseen automalliin, nehän on aina tyyppihyväksytty.

        TM numero 9/08, linkissä tiivistelmä jossa ei puhuta päästöistä mitään, käy vaikka kirjastossa tsekkaamassa. Huvittavaa ettei tuohon tiivistelmään edes saatu kerrottua että lastutuksen jälkeen auto pitää muutoskatsastaa, lehdessä aiheesta kuitenkin kerrotaan. Mutta olihan kyseessä lehden lempilapsen VAGinan auto, joten kehu kehu kehu.

        http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/muut/tm-parivertailu-volkswagen-golf-19-tdi-abtn-ja-bsrn-virityksin

        pösilö tajunnut että tiivistelmä on aina vajavainen! Tärkeitäkin osia saatetaan jättää pois, aivan tiivistäjän maun mukaan. Arvostele vasta kokonainen artikkeli, mutta epäilen että olet vielä tavauslinjalla. Miten ihmeessä selvisit vastauksen yhteenlaskusta?


    • titämäyön

      Juuri Karalalla käyneenä voin suosittaa, että unohda tuo pulju!
      Minullekin hehkutettiin kyseistä kaveria ja rahtasin sinne auton johon oli muutettu
      nokka-akseli, venttiilijouset ja kuivat nostajat sekä säädettävä nokkapyörä ym.
      Karalan piti tehdä lastu tähän autoon ja muutoksiin soveltuvaksi sekä nostaa kierrosrajoitinta
      ylöspäin.
      dynokäyrä näiden muutosten jälkeen oli 3 kw eikä kierrosrajoitinta nostettu mihinkään.
      Hinnaksi muodostui kaikkiaan 766€ per kw.
      Siis siellä rukattiin bensansyöttöä eikä muuta.
      Käynti oli epätasainen ja tehottoman tuntuinen.
      Käytin tämän jälkeen sen toisessa dynossa ja havainto oli että kone saa aivan mahdottomasti liikaa soppaa.
      En todellakaan suosittele kyseistä pajaa kellekään. Päinvastoin menkää mielummin johonkin muualle
      asiantuntevaan paikkaan.

      • karala

        Ihan pelle koko äijä mutta laskuttaa osaa... mutta ei se ole ihme kun turbotec jälleen myyjätkin käyttää OMISSA autoissaan toisten firmojen ohjelmia :) :) paa mika ovet kiinni ja vp mee oikeisiin töihin
        äläkä oo sielä paska sankona oot kuitenkin ihminen siihen karalan mörköön verrattuna.


      • Nelli Kuukeri
        karala kirjoitti:

        Ihan pelle koko äijä mutta laskuttaa osaa... mutta ei se ole ihme kun turbotec jälleen myyjätkin käyttää OMISSA autoissaan toisten firmojen ohjelmia :) :) paa mika ovet kiinni ja vp mee oikeisiin töihin
        äläkä oo sielä paska sankona oot kuitenkin ihminen siihen karalan mörköön verrattuna.

        Niinpä niin taas on jollain shellinbaarin virittäjältä menny helpolla mikkihiiri sinne syvälle haitariin :D Kummasti noi hankallimmat hommat kumminkin kiikutetaan karalalle kun muut tarjoaa ei oota. Jos lähdetään vaikka katsomaan moottoriurheilun puolelta niin eiköhän jokatoinen auto liity jotenkin kyseiseen kaveriin. olisi jännä kuulla sinun tarinasi mikä on menny pieleen. ihan vaan vinkkinä niin viritetäänhän sitten vasta niitä autoja kun perusasiat on kohdillaan. Ja kyseessähän on sellainen ala joka harvemmin ainakaan lisää sitä tekniikan kestävyys puolta.


      • Ooohhohhoo

        Sehän voi olla että toi paketti on pistetty toimimaan edes jotenkin noilla sun omilla sähläämillä viritys toimenpideillä :DD voi vittu kaikkellaista :DD


    • lipavittupro

      jyväskyläst

    • umpiluutyhmiä

      Kyllä täytyy olla ihmisen tosi tyhmä jos autoon jotain virityslastuja laittaa. Rintaruokinnassa olevien teinien kohdalla asian vielä ymmärtää mutta yli 20 vuotiailla kait jo pitäisi järjenkin vähän raksuttaa?

      Hei toopet pellet yrittäkääs ymmärtää vähän järkeä :

      a) miten on mahdollista että joku nyrkkipajan pitäjä autotallin nurkassa vääntää autoon paremmat softat kuin miljardien liikevaihtoja tekevät yritykset joissa on kokonainen leegio ammattilaisia testaamassa, tutkimassa ja ohjelmoimassa autoon parhaiten sopivat viritykset. Näillä virityksillä auto testataan kaikissa mahdollisissa olosuhteissa ennenkuin automalli laitetaan myyntiin.

      b)miten yksikään autonvalmistaja olisi niin tyhmä ettei myisi autojaan virityksillä jotka tarjoavat paljon paremman kulutus/teho suhteen? Autojahan myytäisiin tuhottomasti enemmän paremmilla arvoilla. Autonvalmistajat siis noin muuten vaan hukkaavat myyntiä? Raha ei kelpaa?

      c)jos viritysgurut ovat jotenkin älyttömän taitavia maagisia virittäjiä niin eikö nämä kannattaisi palkata 10 000 e:n kuukausipalkalla heti vaikka mersulle töihin?

      d)jos teho nousee niin on se vain äärettömän kummallista jos samasta koneesta samoilla osilla samanaikaisesti a)kulutus pienenee b)päästöt pysyy samana tai pienenee c)vääntö lisääntyy d)kestävyys ei huonone =)

      e)minun mielestä on petos myydä lastuiltu auto eteenpäin kertomatta että sitä on ajettu lastuvirityksillä. Lastuviritetty auto käytettynä on huonointa mitä voi ostaa. Parempi olisi kärrätä vehje ennemmin suoraan Kuusakoskelle kuin antaa sen mennä jälleenmyyntiin.

      f) täytyy olla pään tosi umpiluuta jos ei tätä rautalangasta väännettyä selvitystä ymmärrä

      • jessöör

        pakko puuttua....Tiedätkö idiotti että esim. uusi portteri on vain softaerolla tehty eri tehoversiot (verotussyistä) ja samoin
        2,4d 130hp. ja 163hp.volvo d5 ja autoissa on täysin samat tavarat turboa myöten eli ota asioista ensin selvää ennenkun alat lässyttämään mitään joten jos rahaa haluaa säästää niin ostaa mopomallin ja sit teettää sinne kunnon ohjelman (Ei Karalalla) SIIS KUNNON ohjelma.


      • kiitoss
        jessöör kirjoitti:

        pakko puuttua....Tiedätkö idiotti että esim. uusi portteri on vain softaerolla tehty eri tehoversiot (verotussyistä) ja samoin
        2,4d 130hp. ja 163hp.volvo d5 ja autoissa on täysin samat tavarat turboa myöten eli ota asioista ensin selvää ennenkun alat lässyttämään mitään joten jos rahaa haluaa säästää niin ostaa mopomallin ja sit teettää sinne kunnon ohjelman (Ei Karalalla) SIIS KUNNON ohjelma.

        joku sen sanoi vihdoin.


      • 2011-T5
        jessöör kirjoitti:

        pakko puuttua....Tiedätkö idiotti että esim. uusi portteri on vain softaerolla tehty eri tehoversiot (verotussyistä) ja samoin
        2,4d 130hp. ja 163hp.volvo d5 ja autoissa on täysin samat tavarat turboa myöten eli ota asioista ensin selvää ennenkun alat lässyttämään mitään joten jos rahaa haluaa säästää niin ostaa mopomallin ja sit teettää sinne kunnon ohjelman (Ei Karalalla) SIIS KUNNON ohjelma.

        Näin on joo.Uudessa trasporterissa on se 2L commonrail kone ja siitä on yhdellä ja samalla turbolla 3 eri tehoversiota. Kaikkein matalintehoisessa on pienemi kytkin mutta turbo ym suuttimet ja pumput on samoja kuin kahdessa siitä ylemmässä versiossa. Sitten on erikseen 180 hv malli jossa on 2 turboa ja muutenkin eri tekniikkaa ihan kokonaan.

        Hyvin toimii kun on ohjelmointi tehty vaikka ei olekkaan karalan ohjelma tai lastu.

        nämä uudet koneet on ketjulla ja huolettomia siinäkin mielessä.


      • ljöioj
        2011-T5 kirjoitti:

        Näin on joo.Uudessa trasporterissa on se 2L commonrail kone ja siitä on yhdellä ja samalla turbolla 3 eri tehoversiota. Kaikkein matalintehoisessa on pienemi kytkin mutta turbo ym suuttimet ja pumput on samoja kuin kahdessa siitä ylemmässä versiossa. Sitten on erikseen 180 hv malli jossa on 2 turboa ja muutenkin eri tekniikkaa ihan kokonaan.

        Hyvin toimii kun on ohjelmointi tehty vaikka ei olekkaan karalan ohjelma tai lastu.

        nämä uudet koneet on ketjulla ja huolettomia siinäkin mielessä.

        Jälleen ylistetään ketjua, onhan se huoltovapaa kunnes katkeaa :D

        -> remmissä puolestaan on takuu kunnes se pitää seuraavan kerran huolto-ohjelman mukaan vaihtaa


      • montako..
        ljöioj kirjoitti:

        Jälleen ylistetään ketjua, onhan se huoltovapaa kunnes katkeaa :D

        -> remmissä puolestaan on takuu kunnes se pitää seuraavan kerran huolto-ohjelman mukaan vaihtaa

        ketjua SINULLA on sitten katkennut? Vastaa siihen, niin kerron montako
        hihnaa omissa on korkannut.


      • originaalin ystävä

        Joo, ihmetyttää semmoinenkin epämääräinen viripaja kuin Doc Power Stadissa. Epämääräinen vanha matala rakennus, vieressä epämääräinen autojobbariliike. Luvataan kuu taivaalta, totuus on että saat paketillisen paskaa ja jatkossa lisämurheita.


      • iajrgpoij
        montako.. kirjoitti:

        ketjua SINULLA on sitten katkennut? Vastaa siihen, niin kerron montako
        hihnaa omissa on korkannut.

        Ei onneksi ensimmäistäkään, kahdessa aikaisemmassa autossa oli ketjumoottorit ja onneksi kestivät.. rallattivat kyllä siihen malliin että välillä oikein pisti miettimään onko vielä pitkälti matkaa jäljellä.

        Nykyisin on remmikone, eikä sekään ole ongelmia tuottanut.. mielenrauhaa tuo sensijaan se että tiedän milloin remmi vaihdetaan, ja taas alkaa uudet ja varmat kilometrit.. toisin kuin ketjulla jota ei tarkasteta missään määräaikaishuollossa, vaan sokeasti uskotaan että kyllä se kestää kun on ketju.

        (ps duunikaverin alfasta porsi ketju .. ja tsi moottoreissa on ollut samaa)


      • Opitpahaolemaa

        Onhan se vaan vitusti käyttömukavempi auto ajaa mikä on lastutettu. Ja jos asia kiinnostaa enempi niin löytyy kyllä speksit siihen minkä takia autovalmistajat ei käytä alunperin jo näitä "optinoituja" ohjelmia. Siitä hieno paikka tää suomi24 että täällä voi päteä just tuollaiset kenellä ei ole mitään kokemusta asiasta!!


    • 1.9 TDI 200hv++

      hohhoijakkaa.. Eiköhän se oo jokaisen oma asia lastukkaako autoa vai ei.. Tänä päivänä se vaan on yleisin "viritysmuoto" ja suhteellisen halvin lisähevosiin/ nm nähden.
      Toisaalta, jos esim. golf on alkujaan 110hv hevosvoimat kiinostaa niin halvin/helpoin tapa on lastutus.. Toki teho lisää kulutusta, mutta pitäähän sitä TEHOA OLLA, että pääsee edes rekasta ohi satasen aluella ilman 30km mittaista suoraa. Perkele
      . Ja jos joku sanoo että " osta valmiiksi 535 diisseli bemu että pääsee ohi" niin ei jokaisella oo varaa semmosiin tehodiiseleihin. Ja nykyajan katsastus & verotushommelit on ihan surkeaa .. Sais tuo autojen virittely olla yhtä vapaata kuin tuolla lätäkön toisella puolen eli Ruottissa.

      • Puhtaampaa ilmaa

        Samaa mieltä, mutta SUOMI haluaa pelastaa maailman liikenteen aiheuttamilta päästöiltä . . . 5,5 mijoonainen kansa kyllä siihen pystyy ;))


    • Kaikki tietävät

      Ei helvetti tääl on kyl niin viisasta porukkaa.. iha meinaa tippuu penkiltä ku näitä lukee..!! Luulisin et suurin osa kirjoittajista on jotain kaikkitietäviä 50v lasten isiä, jotka pätee täällä ku ei halua et oma poika virittelee autoaan.. :DD

    • Ärsyyntynyt

      kyllä toi on ihan turhaa touhua tapella jostai lastutuksesta...mitä sitten jos ei auto kestä, mitäs sitten jos vaikka kestääkin? ette te voi tietää... jokanen auto on erilainen, jos jollain on hajonnu ei tarkota että kaikkien autot pamahtaa ku ne ajaa tallista ulos.. senkin älykääpiöt.

    • o-keeei

      Jep...jokainen auto on yksilö...ja toiseksi ei se oo siitä kiinni et autotehtaat ei sais softalla autosta tehoja irti...ne vaan menee niin moneen paikkaan et ois mahdotonta ruveta optimoimaan kaikki autot eri paikkoihin (esim. yks vaikka suomeen ja toinen vaikkapa keniaan), lastutus on vaan pääasiassa softan ja auton optimointi paikallisiin olosuhteisiin.

    • o-keeei

      eli tehdään softa joka toimii kaikkialla ja optimoidaan sit omassa maassa olosuhteisiin sopivaksi. sitä en osaa selittää et miten samasta koneesta voidaan eri tehoversioilla ottaa täsmälleen samoilla komponenteilla irti eri teho/vääntö lukemia "luotettavasti"...kertokoot viisaammat.

      • red winw

        Oma kokemus on 1,9 tdi seat altea xl. Ostin uutena ennen minulle luovutas kävi karalalla. Autolla ajettu nyt 3v 95tkm ongelmitta.


      • Kysyvä ei eksy

        Nyt osuis asian ytimeen. KYSYKÄÄ ITSE KARALALTA, eiköhän sieltä tule se paras tieto kaikkeen mikä aiheessa askarruttaa. Täältä foorumilta ei löydy yhtään niin tietävää kaveria, se on varma (ellei Karala itse ole täällä :) )


    • nykydiesel

      Kannattas ostaa nykydiesel, ne on kuulemma varsinaisia ammuksia, nii ei tartte lastuttaa.

    • Kutosdiesel.

      En tiedä mitenkä tuo ylempänä olevan saab miehen laatikko/kytkin kesti kun "vitosella mentiin telivaunu peräs lapin jyrkkiä ylämäkiä.." Itse omistan vanhan turboahdetun rivipumppu vehkeen ei tarvita mitää "Digikorttia" tehojen lisäämiseen. =D

    • verkossa

      Mulla on Migi katolla ei tartte muuta

    • Jösses mitä puuroa

      No miettikääs nyt sitten kaikki tietävät lastun vastustajat sitä, että miksiköhän Karala on kysytty mies ihan autotehtaalla asti tuolla Saksassa? Mahtanee tietää kuitenkin enemmän niistä kuin aika moni muu tällä puolen palloa.

      Ja pakkohan ei ole, ihan itsestä kiinni. Ajelkaa niillä vakioilla jos pelottaa, mutta älkää alkako haukkumaan ammattitaitoista tekijää. Kaikki autot saa rikki älyttömästi repimällä, se on ihan varma asia.

      Niin ja miksikö valmistaja ei laita heti täysiä tehoja koneisiin? No siksi, kun sillä on hyvä rahastaa. Monilla valmistajilla on eri tehoisia versioita varustelutason mukaan, kone on täysin sama kaikissa vain moottorin ohjelma on eri. Think
      about that!

    • kiäh,kiäh...

      Honkapuusta saa lastun terävällä puukolla. Vai oliko se kiehinen? PErr....

    • niin se on

      niin ja jos ei neli pyttysessä teho riitä niin helpoin ja varmin on ostaa semmonen jossa on pari pyttyä enemmän :D

    • Miekka miestä myöten

      MIstähän se mahtaa johtua että parhaiten asioista tietävät eivät omaa minkäänlaista kokemusta lastuista omissa autoissaan. Eiköhän se ole tuo vanha tuttu ennakkoluulo syynä.

      Itsellä kyllä kävin niin audi a4:ssa, että vesipumppu sanoi itsensä irti välittömästi, kun löin tallan pohjaan moottoritien liittymässä. Pantiin nyt sitten vakiolle, mutta paljastui että alkuperäinen ohjelmisto oli jonkun virittäjän plokkaama jo ennen kun autoa ostin. Sehän ei enää mennyt muuten, kun väkisin satiaisen navoista takaisin.

      Henkilöt jotka ajevat pääasiassa alle 200 km/h nopeuksilla, tuskin hyötyvät lastusta paljoakaan. Nykyisin vakioillakin pääsee aika usein jo 250 km/h vauhdit. Mukavasti jo puhelintolpat vilisee.

      Perävaunuja vetävistä en puhu tällä kertaa, ei oo kokemusta.

      Itseäni usein askarruttaa tien pinnassa olevat kaksi mustaa, vihasti vitosen katkoa vipottavaa viivaa. Näitä näkee usein sivummalla olevilla asfalinpätkillä.

      Jos lastua tarvitaan näiden viivojen piirtämiseen,
      niin sitten ymmärrän miksi auto ei kestä tehon nostoa.

      Mutta jos tasaisen nopeasti alta vierivä tie tuntuu hauskalta, niin silloin lastu on paikallaan.

      Ongelma on siinä että virityslastuja ohjelmoidaan huoltikoiden takapihalla, eikä tekijät tiedä autoista käytännössä mitään, he tietävät vain tietokoneohelmista ja siitä kuinka ne syötetään OBD portin kautta.

      Kun auto ohjelmoidaan asiallisesti, pitää olla kaikki moottorin toimintoja tarkkailevat anturit kiinni ja auto dynamometrin rullien päällä.
      Ja tekijänä mies jolla on muutaman vuosikymmenen kokemus alalta.
      Tällaista ajattelin seuraavaksi kokeilla, vaikka vähän pelottaakin sen ensimmäisen kokeilun jäljiltä.

      • Miekka miestä myöten

        Sori, tämä palsta puhuikin Dieseleistä. MInulla on bensavehje.


    • SeatLeon110hp

      Mietityttää tälläinen ajatus: jos laittaisin tämän erillisen "virtakytkimen" lastulle ohjaamon puolelle, josta lastun saa napsautettua päälle ja pois, ja käyttäisin lastua silloin kun sitä todellisuudessa tarvitsen, niin saisinko sillä poistettua uhat turhasta tai liiallisesta rasittamisesta.

      Tarpeellisiksi tilanteiksi voisi ajatella esim matka-ajoa, kärryn vetämistä ja muuta vastaavaa..

    • Just kävin ite

      En kyllä ymmärrä miten virisofta saa vesipumpun rikki kiihdytyksessä no...
      Karalalle voi mennä kurkkaamaan millaisia koneita se on rakennellu, löytyy siitä tiskin vierestä seinältä kuvia ja tietoja:

      • Anonyymi

        Karalaa ja hänen tekijöitään on ihan turha mustamaalata. Kokemus MB c malli 200 cdi norsunnluun valkoinen
        Lastutettu vuonna 2009 ja mittarissa myyntihetkellä 270 th. Ei mitään ongelmia koko aikana, vaikka mese sai ihan kyllä "kusta ja kaviota" Asialla olikin Laukaan pätevin autosähköukko, myös paperimies.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe