Kertokaa nyt ytimekkäästi ja vaikka erilaisia esimerkkejä apuna käyttäen, milloin eikä-sanan eteen laitetaan pilkku tai ollaan laittamatta. Kiitos!
Otetaan vaikka hieman pöljät esimerkkilauseet:
Sirkuskarhu on kesytetty pitkän työn tuloksena, eikä se ole enää villi ja vaarallinen.
Tuleeko tuossa lauseessa eikä-sanan eteen pilkku vai ei?
Tässä lauseessahan siihen ei tule pilkkua:
Pekka söi eilen velliä eikä puuroa.
Eikä ja pilkku
2
3005
Vastaukset
- jotenkin näin
Meneeköhän se pilkutus tuon ja-sanan kanssa (eikä = ja ei) niin, että kun se yhdistää kahta lausetta niin pilkku tulee väliin silloin, kun lauseilla on eri subjektit?
Pekka ei syönyt puuroaan tänä aamuna eikä tehnyt sitä eilenkään aamulla.
Pekka ei syönyt puuroaan tämä aamuna, eikä Satukaan halunnut syödä.
Jotenkin näin. Tuossa sinun viimeisessä esimerkissäsi eikä sanan jäljessä ei ole lausetta, siksi sinne ei tule pilkkua. - pettr
Juu, "eikä" = "ja ei". Ja ja-sanan kanssahan ei tule pilkkua, jos yhdistettävillä lauseilla on yhteisiä lauseenjäseniä, noin sen olen oppinut.
Eli karhu-esimerkissäsi tulee pilkku, koska "se"-subjektilla on korvattu "sirkuskarhu", eikä näin ollen yhteisiä lauseenjäseniä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214