Olen n. 10 vuotta käynyt suunistamassa iltarasteilla. Ikäni 23 mies. Vasta viimeaikoina on alkanut todella kiinostamaan muukin kuin suunistuksen sosiaalinen puoli. Eli minulle ei käytännössä koskaan kukaan ole opettanut suunistusta vaan olen ns. itseoppinut. Oikeastaan vasta tänä vuonna olen kokenut varsinaisen ensimmäsen harppaukseni tuossa kartan luvussa, kun aloin lukemaan karttaa niin, että yritän muistella reitin rastille ja juosta mahd. pienellä kartan luvulla. Tällä hetkellä nopeuteni on n.8-10min/km. Käytän levykompassia ja vieläkin pyörittelen niitä asteikoita. Kunto harjoitteeni ovat nyt mielestäni suht kunnossa. Painoa pitäis saada hieman kevenemään.
Asiaan. Eli miten tästä eteenpäin? Millä siis opin juoksemaan mahdollisimman nopeasti rastilta toiselle? Miten voin parantaa kartanlukemistani? Miten kartan lukua voi harjoittaa talvella/kesällä. Olen valmis tekemään kuitenkin töitä asian eteen. Tällä hetkellä sijoitukseni omalla osuudessa Jukolassa oli n.650 ja tavoitteni aluksi olisi sijat 300-400. Tuli kesällä aivan älytön elämys kun tajusin tosta kartanluvusta ton mitä edellä kerroin. Oli tosi hienoo nähdä itsensä kehittyvän noin pienellä jutulla n.1-3min/km. Auttakaa pihkaniskat miten eteenpäin??
Kertokaapa
3
1119
Vastaukset
- ------------
Metodisi lukea karttaa mahdollisimman vähän on aika mielenkiintoinen, älä ainakaan ala pitämään tuollaisia saavutuksia itseisarvona. Ennemmin lähtisin kehittämään kartanlukutaitoasi juoksun yhteydessä. Ota kartta mukaan juoksulenkille. Ei sen tarvii olla juoksumaastostasi. Mentaaliharjotus: tutki mahdollisimman erilaisia karttoja ja ratoja läpi talven.
Voisit tutustua esimerkiksi Pekka Nikulaisen suunnistusajattelukirjoihin.
Taitoharjoitusohjeita löytyy myös netistä (esim. http://www.suunnistus.net/taitokansio/ tai Googlella). - vanlavaunu
Tässä muutamia ajatuksiani kartanluvun kehittämiseen:
-Katso rastiväliltä jokin selkeä kohta (pellon kulma, tien risteys, iso jyrkänne, avosuo...), jonne yrität mennä, ja yritä siinä matkalla huomioida mahd. paljon eri maastonkohtia: eli mene sen verran hitaasti, että ehdit paikantamaan itsesi koko ajan kartalle. Jos rastiväli on lyhyt, niin ota suunnaksi suoraan rasti, mutta samalla periaatteella.
-Harjoituksen jälkeen voit piirtää kulkemasi reitin kartalle, jolloin joudut pohtimaan mistä olet mennyt, mitä kohteita olet maastossa nähnyt jne.
Ylipäänsä on järkevämpää harjoitella ensin suunnistuksen osa-alueita erikseen (kartanluku, juoksu metsässä), koska kun ne oppii hyvin, voi ne helpommin yhdistää kokonaisuudeksi. Ei ole mitään järkeä juosta tukka putkella harjoituksissa, jos aina joutuu etsimään rasteja pirun kauan. Kartanlukua riittävän hitaalla vauhdilla vaan. Ja kartanlukua kotona pöydän ääressä kannattaa harjoittaa myös: yritä luoda kuva kyseisestä maastosta todellisuudessa kartan pohjalta. - oiwehgf<
Siinä kompassin pyörittelyssä ei ole mitään vikaa. ei sun tarvi vaihtaa peukaloon. se vaatii nimittäin sitten sitä kartanluku- ja suunnassa kulkutaitoa. Olen itse törmannyt muutamaan harrastajatason tuttuuni, joilla on ihan sama onggelma kuin sinulla. Maantiellä mennään kivasti 4,5 min/km, mutta maastossa vauhti on 10min/km. Olet oikeilla jäljillä kaverinikin lukivat karttaa 10 m välein ja eihän siitä mitään tule. kiintopisteeltä(valintsi mukaan) toiselle samalla maastoa havainnoiden antaa lisävauhtia. tarvitaan tietysti suunnassakulun taitoa ja maastonlukutaitoa. Eli kuvittele miltä maasto näyttää ja missä on paras juoksualusta. muissa kommenteissa lisäasiaa ja vauhti ylös ja pelko pois, virheistäkin voi oppia. vedä vaikka välillä suunnalla täysillä väli ja arvioi matka ja katso miten menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1562921
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541739Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1461714Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1541521- 751479
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3301346The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut201228Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m751149- 1581052
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251005