Peuran paistille marinadia

Peuran paistia...

Jääkaapissa on kaksi isoa peuran paistia odottamassa , että loihtisin niistä herkullista ruokaa. Niissä on ilmeisesti aika voimakas riistan maku (aikaisemmat kokemukset vain hirvenlihasta) ja ne kannattaisi ilmeisesti laittaa johonkin marinaadiin. Kenenkä reseptikätköistä löytyy paras?

9

10072

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nii-daa

Varmistitko, että peurasta tuli mureaa? Oliko lasissa vähintään 80km/h kun törmäsit? Sillä jos ei ollut, saattoi liha jäädä sitkaaksi joistain kohdin.

Itse pariloin yhden peuran suoraan heti valtatien varressa muutama vuosi sitten. Siihen jäi peura kärventyyn kone pellille kun auto syttyi tuleen tieltä suistumisen seuraksesta. Lihasta tuli mureaa ja marinadina toimi ehtä syylärineste ja kärtsäävä jäteöljy. Lihat sain pitää itsellä...

Mutta oikeasti, suoisttelen peuran paistin upotusta etikkaan vähintään kahdeksi tunniksi ennen kuin teet sille yhtään mitään. Muista huuhdella hyvin sen jälkeen. Etikka näet pehmitää lihasta ylimääräiset jänteet. Keitä vaikka lihaa hetki etikoinnin jälkeen, niin etikan maku häviää...muuta en tiedä marinaadeista.

• riistaa

pitäisi hommata jos ei pidä riistan mausta.

• Peuran paistia...

En mä siihen törmännyt, onneksi! Reipas noutajakoiramme sai keikan kaverin hukkaaman peuran (ihan laillisesti ja luvalla metsästetty)etsimisessä. Tottahan koulutettu koira saaliin löysi ja sai palkaksi paistin. Joten en sen ensikäsittelystä tiedä mitään. Se näyttää hyvältä (jos ei ajattele sitä pientä bambia...) enkä haluaisi pilata sitä.En kai mä missään vaiheessa sanonut, etten pidä riistan mausta? Mutta toki liika on liikaa... Kysyin ihan asiallisesti hyviä vinkkejä ja reseptejä. Mutta aina täällä on joku kusipää, joka on olevinaan tosi nokkela ja vastaa mitä sattuu, asian vierestä enimmäkseen! Harmittaa että ihmisillä ei ole muuta paikkaa johon purkaa pahaa oloaan.Vai onko täällä tosiaan niin tyhmiä ihmisiä? Enkä tällä tarkoita vinkkiä etikasta! Se juttu oli kiva ja siinä oli myös asiaa, kiitos :))

• olla
        Peuran paistia... kirjoitti:

En mä siihen törmännyt, onneksi! Reipas noutajakoiramme sai keikan kaverin hukkaaman peuran (ihan laillisesti ja luvalla metsästetty)etsimisessä. Tottahan koulutettu koira saaliin löysi ja sai palkaksi paistin. Joten en sen ensikäsittelystä tiedä mitään. Se näyttää hyvältä (jos ei ajattele sitä pientä bambia...) enkä haluaisi pilata sitä.En kai mä missään vaiheessa sanonut, etten pidä riistan mausta? Mutta toki liika on liikaa... Kysyin ihan asiallisesti hyviä vinkkejä ja reseptejä. Mutta aina täällä on joku kusipää, joka on olevinaan tosi nokkela ja vastaa mitä sattuu, asian vierestä enimmäkseen! Harmittaa että ihmisillä ei ole muuta paikkaa johon purkaa pahaa oloaan.Vai onko täällä tosiaan niin tyhmiä ihmisiä? Enkä tällä tarkoita vinkkiä etikasta! Se juttu oli kiva ja siinä oli myös asiaa, kiitos :))

suurempi kusipää joka joutavia kyselee.Se joka yleensäkin kyselee maun poistokeinoja riistasta,ei pidä riistan mausta.Jos nyt kumminkin yrittää toisille väittää muuta,niin on aika käydä tohtorilla.

• vaatimus
        Peuran paistia... kirjoitti:

kun on uudesta riistalajista kysymys on heittää pikku koepala pannulle tai kattilaan ja valmistaa tavallisin menetelmin.Jos maistaa riistalta,voi sitten ruveta kyselemään miten sen saisi maistumaan sialle,tai antaa jollekin lähimmäiselle joka sen päälle enemmän ymmärtää.

Saivartelijoilta voi hyvällä syyllä odottaa että monelle arvokas tuote kannetaan ketun haaskalle jos etikkaliemi on tullut liian laihaa tai liian vahvaa.

• Coitus

1 kilolle lihaa

1dl soijaa
      mustapippuria
      2 valkosipulin kynttä
      suolaa
      1/2 dl fariinisokeria
      1 rkl sinappijauhetta
      1 dl öljyä
      kunnon loraus balsamicoa
      Vähintään kolme tuntia, mieluiten yön yli.

• aika reippaasti

Tuolla suolamäärällä (soijaa 1 dl/1 kg lihaa) vuorokauden ajan marinoituna lähtee kyllä riistan maku.

• vähän
        aika reippaasti kirjoitti:

Tuolla suolamäärällä (soijaa 1 dl/1 kg lihaa) vuorokauden ajan marinoituna lähtee kyllä riistan maku.

mitä soijaa käytät ja voihan tuota määrää vähentää. Eikö ruon laitossa voi inspiroida. Minä ainakin muuntelen ohjeita lähes aina

• esim

Marinadi:
      Punaviiniä (n. 2 dl)
      Balsamiviinietikkaa (3 rkl)
      Suolaa (1 tl)
      Rosmariiniä (tärkein riistan mauste!) (2 tl)
      Mustapippuria (2 tl)
      Ruokaöljyä (0,5 dl)
      puristettua valkosipulia 3 kynttä.

Mitat on annettu suurinpiirtein. Laitan itse paistin ensin pussiin ja kaadan sitten sopivasti punaviiniä (että liha juuri ja juuri peittyy viiniin, ei tartte paljoa, koska liha on pussissa). Sitten kaadan lorauksen öljyä ja laitan loput mausteet suolaa valkosipulia. Sen jälkeen solmin pussin ja puristelen ainekset sekaisin ja laitan pussin kulhoon ja kulho jääkaappiin yöksi. Ja kun otat lihan pois pussista, niin voit suurustaa marinadista kastikkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      75
      5864
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      27
      5057
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      21
      3058
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      180
      2478
    5. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      206
      2206
    6. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      2106
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      103
      1531
    8. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      325
      1351
    9. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      75
      1273
    10. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1186
    Aihe