Joulu tulossa pian... syödään mummolassa ja muilla sukulaisilla, eli en voi itse vaikuttaa ruoan rasvaisuuteen, ja kinkkuakin on moraalisesti pakko ottaa.
Miten voisin vähän "huijata" isäntäväkeä loukkaamatta heitä? Mitä otan enempi, mitä vähempi? Kuitenkin kakkupöydässä tulee otettua sen verran montaa lajia, että ruoassa täytyy vähän himmata.
Alkoholipitoiset juomat jää pois luonnollisesti, ei Cokiksesta niin paljoa haittaa ole, mutta mitkä ruokalajit on "pahimmat"?
Joulu ja dieetti
12
2126
Vastaukset
- JariJo
Kinkku on terveellistä eikä se itsessään lihota. Syö kunnolla sitä kinkkua, niin pysyt paremmin kylläisenä eikä tarvitse syödä niitä erittäin epäterveellisiä kakkuja.
- emmili
Sama ongelma minullakin... Viime joulu meni kuitenkin ihan järkevästi, joten samoilla konsteilla ajattelin yrittää tänäkin vuonna. Itse asiassa kinkku ei ole mitään kovin raskasta tai lihottavaa syötävää, jos jättää näkyvät rasvareunat syömättä, ja kinkkukastiketta kannattaa lirauttaa vain hillitysti. Kaikkea voi tietysti maistaa, eihän se laihdutus nyt pariin ateriaan kaadu, mutta määrät aion itse ainakin pitää pieninä: vain nokareet laatikoita/ vain yksi torttu/ kiisseli ei kaipaa kokonaista vuorta kermavaahtoa niskaansa.. ;) En usko isäntäväen loukkaantuvan siitä, mikäli otat pieniä määriä, jos kuitenkin maistat kaikkea mitä tarjotaan. Tai sitten ovat kyllä liian herkkänahkaisia!
Ja onhan siinä joulupöydässä usein ihan kevyitäkin juttuja, joita voi paremmalla omalla tunnolla syödä, kuten rosolli, erilaiset kala-alkupalat (mikäli niitä pöydästä löytyy) jne. Itse aion jättää perunan ja leivän mussuttamisen minimiin, kun on niin paljon muutakin syömistä. Mutta siitä punaviinilasillisesta en kyllä luovu, vaikka mikä olisi! :) Suklaallakin aion herkutella, mutta hillitysti. Itselläni ongelmana eivät olekaan makeat herkut, vaan nimenomaan tykkään kunnon ruoasta ja sitä tulee helposti otettua liikaa.- joulutar
Taitaa elämäntapa olla liian tiukka, jos ei edes parin päivän herkuttelua voi sallia itselleen hyvällä omatunnolla.
Itse ainakin aion syödä aattona ja joulupäivänä herkkuja melko reippaasti ja palata sitten arkeen. Eikä homma kaadu mihinkään! :) - emmili
joulutar kirjoitti:
Taitaa elämäntapa olla liian tiukka, jos ei edes parin päivän herkuttelua voi sallia itselleen hyvällä omatunnolla.
Itse ainakin aion syödä aattona ja joulupäivänä herkkuja melko reippaasti ja palata sitten arkeen. Eikä homma kaadu mihinkään! :)Olet kyllä tietysti ihan oikeassa, joulutar! Ei kaadu laihdutus pariin ateriaan, eikä edes pariin päivään, vaikka vetäisi herkkuja aamusta iltaan. ;) Minulla kyse ei ole kuitenkaan parista päivästä; asun ulkomailla ja aina Suomeen matkustaessani - oli sitten joululoma tai joku muu - mussutan tietysti kaikkia suomalaisia herkkuja, joita täältä ei saa... Joulun aikaan viivyn Suomessa pari viikkoa, jona aikana joudun istumaan (tai oikeastaan saan istua!) kaikkien mahdollisten sukulaisten ja ystävien pöydissä hemmoteltavana, kun niin harvoin tavataan... Slloin on vaarana muodostua oikein kunnollinen parin viikon herkkuputki. Itse asiassa kamppailen EDELLEEN paria kiloa vastaan, jotka sain takaisin kaksiviikkoisen Suomessa vietetyn syysloman aikana... :/ Siksi rajoitan siis vähän herkutteluhimoani myös jouluaattona ja -päivänä, niin siten saan noiden kallisarvoisen parin viikon aikana muuten ehkä maistella Suomen herkkuja vähän vapaammin... :) Mutta periaatteessa olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Dieetinkin saa - ja se pitääkin - välillä unohtaa tyystin. Muuten alkaa elämä maistua puulta.
- menhir
joulutar kirjoitti:
Itse ainakin aion syödä aattona ja joulupäivänä herkkuja melko reippaasti ja palata sitten arkeen. Eikä homma kaadu mihinkään! :)minä alkaisin VHH-dieetin aikana yhtäkkiä mussuttaan jouluna kaikkea sokeripitoista niin kyllä siinä mukavaan sokerihumalaan tulee. Sen jälkeen on kova taistelu, ettei makeanhimo iske uudelleen ja uudelleen.
- Tepi.
Ei se lihota mitä syö joulun ja uudenvuoden välissä läheskään niinpaljoa, kuin mitä syö uudenvuoden ja joulun välissä :)
- l(a)ihis
ovat yllättävän kevyitä, jos pitäytyy kinkku-laatikko-rosolli -linjalla. Kinkussa rasva on pinnassa ja sen voi jättää syömättä. Laatikot kannattaa tehdä kermattomilla resepteillä tai korvata osa kermasta maidolla. (Ai niin joo, sinä olit menossa kylään. Voitko toivoa maidottomia?)
Olin taannoin verensokeriseurannassa, ja yllätyin kun jouluateria ei loppujen lopuksi nostanut sokeria ollenkaan niin paljon kuin normaali kyläpaikan kahvitarjoilu. Makea puoli, juustot ja alkoholi on se, missä kannattaa pitää maistiaislinjaa. Joulunahan ruoka ja hedelmät (ja pähkinät, suluissa rasvan takia mutta ehdottomasti terveellisempiä kuin suklaa!) on kunniapaikalla. Ja niitä kärsii syödä mahan täyteen (ei ole pakko syödä ähkyyn). En joisi sitä Cokistakaan, tai enintään lightina.
Kahvileivistä pullataikinaiset ovat "kevyttä". Tortut ovat isoja ja rasvaisia. Piparit on onneksi pieniä. Kuivakakku riippuu palasen koosta. Täytekakku on sekä sokerista että rasvaista, mutta siinä on enemmän ilmaa ja nestettä kuin kuivakakussa. Lisäksi siitä voi itse valita annoskoon.
Itse aion ottaa lautasen täyteen ruokapöydässä (lihaa, hernettä, laatikoita) ja sanoa kahvipöydässä että kiitos mutta söin niin kovasti kinkkua... - Suklaapupu
Totuushan on se, ettei ole juurikaan väliä, mitä yhtenä päivänä vuodessa syöt. Ei ole niin tärkeää, mitä syö joulun ja uudenvuoden välissä, kuin se, mitä syö uudenvuoden ja joulun välissä :) Jos kovasti tekee mieli jouluherkkuja, niin syö ihan rauhassa, mitä mieli tekee. Toki suklaita ei kannata popsia laatikkotolkulla tms.
On toki kaikille (laihduttajille ja ei-laihduttajille) ihan fiksua pitää jokin kontrolli joulunakin. Ähkyyn syöminen ei saa olla itse tarkoitus. Syö hitaasti, niin maha ehtii reagoida täyttymiseen. Nautiskele.
Tietysti vähälle kannattaisi jättää ne makeimmat ja rasvaisimmat herkut, eli suklaakonvehdit, joulutortut sun muut. Niitä vähentämällä voi säästää reippaasti kaloreita. Mutta jos makeat miellyttävät enemmän, niin toki itse joulupöydässä kannattaa silloin syödä vähemmän. Syö kaikkea, mitä haluat, mutta kohtuudella.
Mitään yhtä "kiellettyä" jouluherkkua ei mieleen tule. On tietysti valtavasti kokista kiinni, kuinka terveellisiä laatikot sun muut ovat. Riisittömät ja vähäkermaiset joululaatikothan ovat ihan kevyttä syötävää, mutta esim. oikein riisinen ja kermainen porkkanalaatikko voi sisältää melko reilustikin kaloreita.
Nykypäivänä kinkku ei ole enää entisaikojen tapaan kovin läskistä, joten ei pari siivua kinkkuakaan ole paha juttu. Onhan lihassa paljon proteiinia. Ja jos kalkkunaa on tarjolla, voi sitä syödä myös hyvillä mielin.
Helpoin tapa keventää joulua, on jättää ne tortut ja suklaat vähemmälle. Itse joulupöytä ei ole läheskään yhtä suuri kaloripommi kuin se kahvipöytä.
Mutta kuten jo aluksi sanoin, kyllä sitä yhtenä päivänä voi syödä käytännöllisesti katsoen ihan mitä vaan. Jouluna ei kannata pitää itseään liian kovilla, ettei dieetti ala tuntua liian ahdistavalta, jolloin on vaara, että koko hyvä projekti jää kesken.- Kiril
possut on nykyään jatkuvalla laihdutuskuurilla ja siksi on vaikea saada kunnon rasvaista possua, joka maistuisi jollekin. Kyllä joulupöydässä lihottavinta on ne perunat, riisit, lanttulaatikkoon lisättävä siirappi, suklaat ja kaikki täyte- ym. kakut sekä piparit.
Onneksi sentään http://www.chef-wotkins.com/ hoitaa homman ja sieltä saa kunnon kinkun, jossa on reilu rasvakerros mukana ja maku myös. Nuo raskaat hiilihydraatti jouluruoat saavat sitten jäädä vähemmälle. - menhir
Kiril kirjoitti:
possut on nykyään jatkuvalla laihdutuskuurilla ja siksi on vaikea saada kunnon rasvaista possua, joka maistuisi jollekin. Kyllä joulupöydässä lihottavinta on ne perunat, riisit, lanttulaatikkoon lisättävä siirappi, suklaat ja kaikki täyte- ym. kakut sekä piparit.
Onneksi sentään http://www.chef-wotkins.com/ hoitaa homman ja sieltä saa kunnon kinkun, jossa on reilu rasvakerros mukana ja maku myös. Nuo raskaat hiilihydraatti jouluruoat saavat sitten jäädä vähemmälle.perunalaatikkoa ja tuota rasvaista kinkkua niin eikös se sitten lihota tuplasti? Eli eikös vähärasvainen kinkku ois parempi vaihtoehto? :D
Mää pyrin joulun ajan nipistämään rasvasta, koska kaikkia huonoja hiilareita en vain pysty välttämään, esim. pulla. - Kiril
menhir kirjoitti:
perunalaatikkoa ja tuota rasvaista kinkkua niin eikös se sitten lihota tuplasti? Eli eikös vähärasvainen kinkku ois parempi vaihtoehto? :D
Mää pyrin joulun ajan nipistämään rasvasta, koska kaikkia huonoja hiilareita en vain pysty välttämään, esim. pulla.pullasta. Siitä voi aina kieltäytyä. Omaan jouluuni ei kuulu peruna- eikä muutkaan hiilihydraattilaatikot, mutta kinkku pitää olla kunnollinen vanhan ajan kinkku, eikä mikään rasvaton ja kuiva. Toki äitini joululounaalla otan lautaselle myös lanttu- peruna- ja porkkanalaatikkoa mutta hyvin vähän ja kinkku on kuitenkin pääosassa. Onneksi äitini ymmärtää aina hankkia kinkun, jossa on rasvaa mukana niin liha on mehevää ja maukasta.
- minäkyllä
nautin jouluna kaikkea.yllin kyllin.ja sitten joulun jälkeen laihdutan taas.ja hei,mulla on anorektisia oireita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063240Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951482- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1591265Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.51838