1000m mihin aikaan?

Vetoa lyönyt

Juu, elikkäs pitäisi tietää mihin aikaan tälläinen amatööri uimari pystyy uimaan yhden kilometrin.

Tuli lyötyä vetoa, että pääsen alle 25 minuutin. Kunto itsellä on ihan hyvä, uimataito kohtuullinen ja ikää reilu parikymmentä vuotta. Sen tiedän, että pystyn tuon matkan kyllä uimaan, kun olen joskus muutamia vuosia sitten kokeillut. Sekuntikellolla aikaa en ole tosin koskaan mitannut.

13

9463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varma voitto

      1000 metriä menee 25 minuttiin jopa mummorinulilla (pää pinnalla). Varma voitto sulle.

    • Ripa

      Itse olen 47v kuntouimari ja uin muutaman kerran viikossa ja olen jo vuosia uinut 1000m helposti alle 15 minuuttia, eli tuo edellinen kirjoittaja on täysin oikeassa.

      • oivasti juustoa

        Nostan sinulle Ripa hattua ja todella korkealle. Vaikka itse tuota alle 15 minuutin aikaasi tunnut vähättelevänkin, niin itse olisin valmis väittämään sen olevan todella kova suoritus. Parin kympin ikäisillä uinticooperissa täysiin pisteisiin pääsee muistaakseni noin 720 metrin tuloksella. Kun tuohon coopperin 12 minuuttiin lisätään se kolme minuuttia niin rankasti pyöristellen voitaneen sanoa, että 15 minuutissa uitaisiin 1000 metriä. Ja tällä vauhdilla siis parikymmpisille cooperissa täydet pisteet. Näin ollen väitän, ettei 47 vuotiaalta 1000 metriä alle 15 minuutin ole mikään keskiverto kuntouimarin rutiinisuoritus.

        Itse olen vaille nelikymppinen ja uinut yli 10 vuoden ajan säännöllisesti 2-3 kilometrin kertasiivuja (parhaimmillaan 4-5 kertaa viikossa). Lisäksi ex-kilpauimari kaverini ovat hioneet tekniikkaani. Vaikkei vahvuuteni varmaankaan ole voima vaan tekniikka väitän silti itse olevani keskivertotallaajaa kovempi uimari ja itse uin parhaimmillanikin 1000 metriä jonnekin 18 ja puolen minuutin paikkeille. Yli kolme minuutti tuosta ajasta pois on siis mielestäni äärettömän kova tulos.

        No, olipa nyt niin tai näin, väittäisin tämän keskustelun aloittajalle, että tonni alle 25 minuutin pitäisi onnistua olettaen, että tekniikka on suht koht kunnossa. Heikolla tekniikalla ei pitkälle pötkitä. Tiedän kovakuntoisia tyyppejä jotka ovat 100 metrin jälkeen aivan hapoilla, koska vääntävät kelvottomalla tekniikalla.

        Tsemppiä yritykseen ja laitahan infoa kuinka kävi :)


      • huhhuhhuh

        1000m helposti alle 15 minuutissa..., se on kova tulos varsinkin 47-vuotiaalta kuntouimarilta.

        Vuosi sitten masters-SM:ssä (http://www.uimaliitto.fi/fi/uinti/kilpailut/2005s/masterspitka/tulos.htm#13. M 800m vu) miesten 45-50-sarjassa 800 metrillä 12:00 olisi riittänyt pronssille. Voittaja veti 10:57 ja kakkonen 11:25.

        Puolen tonnin uinti (http://koti.mbnet.fi/esalusa/ptu/) on vuosittain järjestettävä kuntouintitapahtuma, jossa uidaan 500m. Tämän vuoden tuloksia ei vielä ole, mutta viime vuonna 150 osallistuneesta miehestä 22 ui alle 7,5 minuutin.


      • Ripa
        huhhuhhuh kirjoitti:

        1000m helposti alle 15 minuutissa..., se on kova tulos varsinkin 47-vuotiaalta kuntouimarilta.

        Vuosi sitten masters-SM:ssä (http://www.uimaliitto.fi/fi/uinti/kilpailut/2005s/masterspitka/tulos.htm#13. M 800m vu) miesten 45-50-sarjassa 800 metrillä 12:00 olisi riittänyt pronssille. Voittaja veti 10:57 ja kakkonen 11:25.

        Puolen tonnin uinti (http://koti.mbnet.fi/esalusa/ptu/) on vuosittain järjestettävä kuntouintitapahtuma, jossa uidaan 500m. Tämän vuoden tuloksia ei vielä ole, mutta viime vuonna 150 osallistuneesta miehestä 22 ui alle 7,5 minuutin.

        Tuo yllä oleva esimerkki masters SM kisoista oli pitkän radan tulos ja itse pidän enemmän lyhyestä radasta ( on helpompi ). Käännöksissä saa huilia, kun olen opetellut volttikäännöksen. Pitkälläkin radalla kyllä pääsen alle 15 minuutin, mutta en enään yhtä helposti. Tekniikka on uinnissa todella oleellinen asia, siitä olen edellisten kirjoittajien kanssa aivan samaa mieltä. Tekniikka kun on kunnossa ja osaa volttikäännöksen, niin 15 minuutin alittaminen tonnin uinnissa ei ole ikäiselleni tai vanhemmallekkaan kovinkaan kummoinen asia, eikä se vaadi kuin noin 10km uintia viikossa, siis 3-4 uimahallikäyntiä, niin sellainen kunto säilyy helposti.


      • Vetoa lyönyt
        oivasti juustoa kirjoitti:

        Nostan sinulle Ripa hattua ja todella korkealle. Vaikka itse tuota alle 15 minuutin aikaasi tunnut vähättelevänkin, niin itse olisin valmis väittämään sen olevan todella kova suoritus. Parin kympin ikäisillä uinticooperissa täysiin pisteisiin pääsee muistaakseni noin 720 metrin tuloksella. Kun tuohon coopperin 12 minuuttiin lisätään se kolme minuuttia niin rankasti pyöristellen voitaneen sanoa, että 15 minuutissa uitaisiin 1000 metriä. Ja tällä vauhdilla siis parikymmpisille cooperissa täydet pisteet. Näin ollen väitän, ettei 47 vuotiaalta 1000 metriä alle 15 minuutin ole mikään keskiverto kuntouimarin rutiinisuoritus.

        Itse olen vaille nelikymppinen ja uinut yli 10 vuoden ajan säännöllisesti 2-3 kilometrin kertasiivuja (parhaimmillaan 4-5 kertaa viikossa). Lisäksi ex-kilpauimari kaverini ovat hioneet tekniikkaani. Vaikkei vahvuuteni varmaankaan ole voima vaan tekniikka väitän silti itse olevani keskivertotallaajaa kovempi uimari ja itse uin parhaimmillanikin 1000 metriä jonnekin 18 ja puolen minuutin paikkeille. Yli kolme minuutti tuosta ajasta pois on siis mielestäni äärettömän kova tulos.

        No, olipa nyt niin tai näin, väittäisin tämän keskustelun aloittajalle, että tonni alle 25 minuutin pitäisi onnistua olettaen, että tekniikka on suht koht kunnossa. Heikolla tekniikalla ei pitkälle pötkitä. Tiedän kovakuntoisia tyyppejä jotka ovat 100 metrin jälkeen aivan hapoilla, koska vääntävät kelvottomalla tekniikalla.

        Tsemppiä yritykseen ja laitahan infoa kuinka kävi :)

        No tänään piti lunastaa lupaukset ja käydä uimassa tuo kilometri. Aikaa kului 22 minuuttia ja 16 sekuntia. Täytyy sanoa, että tekniikaaa pitäisi kehittää ja paljon, jotta saisi ajan painumaan jonnekin 18 minuutin tietämille.


      • itseoppinut matkauimari

        ...oppiminen nopeuttaa?

        Olen itseoppinut matkauimari, muuten on asiat kohdallaan, mutta käännöksiä en ole omatoimisesti opetellut. Parhaimmillaan on näinkin mennyt 3000m 64 minuuttiin, osin kyllä selkäuintina.


      • herra
        itseoppinut matkauimari kirjoitti:

        ...oppiminen nopeuttaa?

        Olen itseoppinut matkauimari, muuten on asiat kohdallaan, mutta käännöksiä en ole omatoimisesti opetellut. Parhaimmillaan on näinkin mennyt 3000m 64 minuuttiin, osin kyllä selkäuintina.

        Harva kuntouimari osaa pyörähdyskäännöksen niin hyvin, että siitä on nopeushyötyä. Itse osaan pyörähtää sujuvasti, mutta aikahyötyä en siitä saa. Mäkelänrinteen hallissa käy hyväkuntoisia kuntokroolaajia, joista osa tekee volttikäännöksiä. Oman kuntotasoni uimarit häviävät aina volttikäänöksissä minun mummokäännöksille. Nykykunto on 3km vähän alle 60 min ilman huilia.


      • penkkiuimari
        itseoppinut matkauimari kirjoitti:

        ...oppiminen nopeuttaa?

        Olen itseoppinut matkauimari, muuten on asiat kohdallaan, mutta käännöksiä en ole omatoimisesti opetellut. Parhaimmillaan on näinkin mennyt 3000m 64 minuuttiin, osin kyllä selkäuintina.

        Mulla ei ole uimaritaustaa. Olen käynyt muutaman uintikoulun ja volttikäänöksenkin olen opiskellut itsekseni MTV3:n Elixirin ohjeiden mukaan. Uiminen on ollut mulle teknisesti aina helppoa. Olisin varmaan alkanut harrastaa uintia seuratasolla, mutta asuin kouluajan pienellä paikkakunnalla ja lähimpään halliin oli 50 km. Joten se siitä.

        1000 m menee alle 15 min. 3000 m vie 50 min. Kilpauimarit menevät menojaan, mutta pitkillä matkoilla harva kuntouimari menee kovempaa. Lyhyillä matkoilla olen hidas. 100 metriä vie 1 min 15 sek. Ikää on 41 v.

        Muutaman kerran olen uinut jonkun kanssa samaa vauhtia viereisellä radalla. Itse teen volttikäännöksen, toinen ei tee sitä. Jos ollaan oltu tasoissa päädyssä, olen lippujen kohdalla 2-3 metriä edellä.

        Välillä olen uinut kilpauimareiden kanssa viereisellä radalla. Ne uivat kovempaa, mutta käännöksissä en ole hävinnyt yhtään. Omasta mielestä käännös menee tosi hyvin. Muutaman kerran jopa jotkut kanssauimarit ovat pyytäneet opettamaan sen heille.

        Kannattaa ehdottomasti opiskella käännös ja hioa se sulavaksi. Sillä voittaa tuo 2-3 metriä ja saa ennenkaikkia sujuvuutta uintiin. Pysyy hyvä rytmi yllä. Liukuu pidempään aina päädystä. Käännös käännökseltä se alkaa mennä paremmin ja alkaa oikein odottaa seinää, jotta pääsee taas liukumaan.


      • Anonyymi

        Liian kova aika satunnaiselle kuntouimarille. Suosittelen, että tarkistat kellosi.


      • Anonyymi

        En kyllä usko.


    • Anonyymi

      1000m aikaan 17.20. 25m altaassa aamulla tyhjällä vatsalla. Tiedän että on kova aika 50v harrastelijalle, koska meidän hallissa kukaan ei ui niin kovaa kuin minä.

      • Anonyymi

        Naisten ME 1500m aikaan 15.20. 25m altaassa. SE naisissa aikaan 16.29 samalla matkalla. Miesten vastaavat tietysti vielä nopeampia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe