Mikähän voisi mahdollisesti olla syynä kun juoksun aikana tulee voimaton olo kroppaan? Alkusyksystä jaksoin hölkätä kolmekin varttia putkeen mutta nyt ei onnistu enää edes puolen tunnin hölkkääminen. Hengitys toimii mielestäni kohtalaisen hyvin mutta jäsenissä on voimaton olo. Voisikohan mahdollisesti olla syynä esim. raudanpuutos?
Kun juoksu ei kulje
27
5090
Vastaukset
- kans
jolla sama vika! Ainakin olen huomannut, että en ole pitänyt tarpeeksi lepopäiviä ja ruokaillut tarpeeksi, jolloin tulee voimaton olo, eikä juoksu kulje. Nyt olen levännyt monta päivää ja tankannut ja tuntuu vähän paremmalta.
- Nixi
Syitä on monta. Tässä on muutama pikaisesti.
Itse huomaan alkukaudesta kun alan talven jälkeen juosta. Pitkällä PK- lenkillä tulee tunne että jalat eivät jaksa enää. Elimistö ei vain ole tottunut siihen vielä. Rasva-aineen vaihdunta ei toimi niin kuin loppusyksystä. Sekä jalkojen lihakset eivät kestä suurta iskujenmäärää. (isku aina kun jalka tulee maahan)
Toinen syy ei ole yksinkertaisesti palautunut edellisestä harjoituksesta. Energia varastoissa hämminkiä, lihaksisto jumissa yms. Harjoitus kirjaa selaamalla tämäkin syy selviää parhaiten.
Mieli ala huono. Stressi on jostakin asiasta. Juoksun lähdössä on huono mieliala, että taas pakkopullaa, eipä se elimistökään silloin syty.
En usko ensimmäisenä raudan puutokseen. Voi olla ennemminkin B-vitamiinin puutos.
Alkava sairaus. Esimerkiksi flunssa joka ei puhkea kunnolla.
Itse jos kasvatan harjoitus määriä. On monta asiaa mihin pitää kiinnittää huomiota.
Monipuolinen ruoka, lisä vitamiinit, lepo, lihashuolto ja palauttavat harjoitteet.
Siinäpä se juoksun vaikeus onkin oppia kuuntelemaan elimistöä. Se varoittaa aina etukäteen.
Toivottavasti on apua! Keveitä kilometrejä : ) - misu--
montako kertaa viikossa, millä tehoilla ym. entä syötkö tarpeeksi? syitä voi olla monia; alkava flunssa, ylirasitus, liian vähäinen energiansaanti...
- mitata
hemoglobiinit!
- myös...
mitata kirjoitti:
hemoglobiinit!
...leposykkeen mittaamista. Kertoo muuten aika hyvin, mikäli kone ei ole kunnossa. Leposyke on itselläni korkeampi kun on ylikuntoa, kroppa ei ole palautunu yms. Syitä on monia.
- kokemusta on..
myös... kirjoitti:
...leposykkeen mittaamista. Kertoo muuten aika hyvin, mikäli kone ei ole kunnossa. Leposyke on itselläni korkeampi kun on ylikuntoa, kroppa ei ole palautunu yms. Syitä on monia.
Joo, kuten jo sanottiin, kannattaa ihmeessä mitauttaa hemoglobiiniarvot. Itselläni oli arvot salakavalasti laskenut tosi alas ja ihmettelin, että mikä on yhtäkkiä alkanut juoksussa mättämään. Mut pienen rautakuurin jälkeen juoksu luisti taas kuin unelma :)
- sykähtelijä
kokemusta on.. kirjoitti:
Joo, kuten jo sanottiin, kannattaa ihmeessä mitauttaa hemoglobiiniarvot. Itselläni oli arvot salakavalasti laskenut tosi alas ja ihmettelin, että mikä on yhtäkkiä alkanut juoksussa mättämään. Mut pienen rautakuurin jälkeen juoksu luisti taas kuin unelma :)
Kun tuntuu, että jaksan juosta hyvin pitkääkin lenkkiä ilman, että olisi mitenkään tuskainen/huono olo. Silti sykkeeni ovat hirvittävän korkeita aina! Olen harrastanut tätä juoksemista jo muutaman vuoden, talvisin hiihtelen lisäksi. Kuntoni on cooperin mukaan erinomainen ja tunnen itseni terveeksi. Juoksulenkillä sykkeet pomppivat tuolla 165-185 tietämillä. Olen yrittänyt hidastaa vauhtia, mutta tuntuu, että kohta taas juoksen liian lujaa kun ei jaksaisi ihan pientä hölkkää edetä. Missä vika? Voisiko tällä olla jotain tekemistä huonojen hemoglobini-arvojen kanssa? Ken vain luulee tietävänsä apua ongelmaani, niin vastatkoon reippaasti! Kiitosta vain.
- Nixi
sykähtelijä kirjoitti:
Kun tuntuu, että jaksan juosta hyvin pitkääkin lenkkiä ilman, että olisi mitenkään tuskainen/huono olo. Silti sykkeeni ovat hirvittävän korkeita aina! Olen harrastanut tätä juoksemista jo muutaman vuoden, talvisin hiihtelen lisäksi. Kuntoni on cooperin mukaan erinomainen ja tunnen itseni terveeksi. Juoksulenkillä sykkeet pomppivat tuolla 165-185 tietämillä. Olen yrittänyt hidastaa vauhtia, mutta tuntuu, että kohta taas juoksen liian lujaa kun ei jaksaisi ihan pientä hölkkää edetä. Missä vika? Voisiko tällä olla jotain tekemistä huonojen hemoglobini-arvojen kanssa? Ken vain luulee tietävänsä apua ongelmaani, niin vastatkoon reippaasti! Kiitosta vain.
Niin jos on korkea maksimisyke voi pitää korkeata sykettäkin.
Se on myös yksölillistä.
Juoksu kavereista ei saa muut niin korkeita sykeitä kun minä. Eikä siihen ainakaan meidän veriarvoissa ole. Ovat lähes samat. 140- 150 välissä.
lisää harjoitelun sykearvoista...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=4500000000000517&posting=22000000018744230
- Anonyymi
Oletteko sortuneet kasvissyöntiin? Kasvissyöjä ei saa ravinnostaan imeytyvää rautaa. Juostessa sitten heikottaa ja voimat ovat poissa. Toinen mikä voi olla, on että et saa ruokavaliosta tarpeeksi rasvaa. Rasva on tärkeätä hormonitoiminalle. Sekin voi olla, ettet saa ravinnosta tarpeeksi hiilihydraatteja. Aamupala on päivän tärkein ateria. Pari vuotta sitten ihmettelin lenkillä kun sykkeet ovat koholla ja jalat makaroonia, kun olin paastonnut koko aamupäivän. Tahdon siis sanoa, että monipuolinen ja perusterveellinen ruokavalio on juoksijalle ensiarvoisen tärkeä. Määrää ei tarvitse liioitella, mutta jos ei saa riittävästi ravintoaineita, ei lenkilläkään jaksa.
- Anonyymi
Hölkän kulkemattomuus voi johtua myös huonosta kunnosta. Yksi lenkki menee sinnillä tavovauhtia. Seuraavat raskaampia, kun peruskunto huono eikä palaudu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hölkän kulkemattomuus voi johtua myös huonosta kunnosta. Yksi lenkki menee sinnillä tavovauhtia. Seuraavat raskaampia, kun peruskunto huono eikä palaudu.
Suosittelen kähöä pari vuotta. Katsellaan sitten tilannetta uudelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suosittelen kähöä pari vuotta. Katsellaan sitten tilannetta uudelleen.
Ei pidä ahnehtia. Never easyllä terveys pettää.
- Anonyymi
Simpanen kasvissyöjä ja kulkua riittää joten tuo ei päde.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Simpanen kasvissyöjä ja kulkua riittää joten tuo ei päde.
Raudanpuutos on yksilöllistä. Simpanen ei ole nainen, jolla on kuukautiset. Monen naisen treeniguuri kaatunut liika tiukkaan dieettiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raudanpuutos on yksilöllistä. Simpanen ei ole nainen, jolla on kuukautiset. Monen naisen treeniguuri kaatunut liika tiukkaan dieettiin.
Naisilla naistenvaivoja. Jos naisille treenaus olisi yhtä helppoa kuin miehille, kaikki tekisivät sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naisilla naistenvaivoja. Jos naisille treenaus olisi yhtä helppoa kuin miehille, kaikki tekisivät sitä.
Kyllä koetellaan. Yhdelläkin instanaisella polvi kipeä ja rauta-arvot miinuksella niin, että tuli kuukausien telakka. Sitten nämä syömishäiriöiset tapaukset vielä valmentavat muita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä koetellaan. Yhdelläkin instanaisella polvi kipeä ja rauta-arvot miinuksella niin, että tuli kuukausien telakka. Sitten nämä syömishäiriöiset tapaukset vielä valmentavat muita.
Monella ammattijuoksijanaisella on niin häiriintynyt suhde juoksemiseen, että ampuvat sillä itseään jalkaan. Ahnehtivat ihan jo perusasioissa. Pitävät itseään jumalattarina joita eivät tavallisten ihmisten lainalaisuudet koske.
- Anonyymi
Niinhän sitä sanotaan että rauta hajoaa kantapään alla, en olisi siitä ihan varma, meinaan saa sitä hetken vasaroida alasimellakin eikä hajoa.
Sinänsä rauta ei poistu elimistöstä punasolun elinkaaren päättyessä vaan kiertää rauta-syklissä, eli rautavalmisteet ehkä EPO:a lukuun ottamatta ovat turhia.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8469827/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monella ammattijuoksijanaisella on niin häiriintynyt suhde juoksemiseen, että ampuvat sillä itseään jalkaan. Ahnehtivat ihan jo perusasioissa. Pitävät itseään jumalattarina joita eivät tavallisten ihmisten lainalaisuudet koske.
Juu. Rasitusmurtumiakin tulee, kun ei syödä riittävästi ja juostaan väkinäisesti ei niin rennolla tyylillä.
- Anonyymi
Juu. Mikolla raudan puutos. Se siitä vegaanihaasteesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu. Mikolla raudan puutos. Se siitä vegaanihaasteesta.
Syökää punaista lihaa ja sisäelimiä juoksijat. 200g päivässä.
- Anonyymi
Koita kuule kähöä.
- Anonyymi
Joko on kunto noussut kun oot 17 vuotta hölkännyt.
- Anonyymi
Jos on vetelä köntsät housussa olo juostessa niin kähö toimii hölkän aloitukseen.
- Anonyymi
Saa ahnehtia. Never easy.
- Anonyymi
Syö kilo lettuja, niin jaksat hölkätä vaikka kortteerin!
- AnonyymiUUSI
Minulla tuli puolen tunnin jälkeen voimaton olo hölkkää aloitellessa. Juoksin liian kovaa/pitkälle kuntoon nähden! Vähitellen ongelma korjaantui itsestään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude25715241Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy12510166Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1089381Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump237119Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1826557Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua1766248Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri335622Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole474816Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys281932IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti1511707