Volkkari moottorit tekee

kaikkien alojen asiantuntija

48

2797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      siellä myös soikeasylinterinen moottori? Entä G-ahdin?
      En jaksanut selata, yritelmiä kyllä on ollut paljon. Todella kehnosti ellei joku noista olisi ollut toimivakin ellei peräti hyvä.

      • kaikkien alojen asiantuntija

        Ainakin kaikki viestissä mainitut koneet ovat olleet hyviä ja toimivia:
        VR-moottorit
        TSI
        TDI
        Veyronin kone

        Mitään sutta tuskin on tehtykään.
        G-ahdin oli lyhyeksi jäänyt kokeilu. Ideana hyvä, mutta ehkä liian varhain.


    • Huuahaha muahaha buhuhaha. Damn, pääsi hätäpissä housuun kesken tämän kauhean nauramisen.


      Master Eq

      • kaikkien alojen asiantuntija

        Niin se vaan koville ottaa...

        Se Veyronin kone saa sut jo paskomaan allesi.


    • väärässä.

      siinä mielessä, että se on Audin tehdas ja inssit jotka noita isompia koneita suunnittelee. Ne tulevat ensimmäiseksi audeihin. Luonnollisesti moottorit ovat VW-moottoreita, koska se on emoyhtiö. Ole tarkkanam tai ota asioista selvää.

      • kaikkien alojen asiantuntija

        Miten sen nyt erottelee. Wikipedian artikkeli ei näin sano.

        Onko sinulla parempi tieto?
        Jos on, kerro perustellen ?
        Nyt esitit vain pelkän heiton.

        Totta on, että Audinkin pajalla tehdään hienoja koneita.


    • lol@u

      FSI tekniikkakin piti ostaa Japanista, jossa se on ollut jo toistakymmentä vuotta sitten...

      • rrrealisti

        Eihän tuossa ollut mitään mainintaa FSI-moottoreista.

        Japsit kylläkin ovat kopioineet jo mersussa vuonna 1955 ollutta suoraruiskutusta (300 SLR).
        Siis, eivät keksineet mitään!

        Mutta tätähän ei kaikenmaailman paskanjauhajat tietenkään ymmärrä.

        Volkkarin FSI on tarkemmin katseltuna eri kuin Mitsun.



        http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

        MISTÄHÄN SE JOHTUU, ETTÄ AINA LUULLAAN JAPSIEN KEKSINEEN POLTTOAINEEN SUORARUISKUTUKSEN TAI YLIPÄÄTÄÄN MITÄÄN AUTOALAAN LIITTYVÄÄ ?


      • se sitten
        rrrealisti kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut mitään mainintaa FSI-moottoreista.

        Japsit kylläkin ovat kopioineet jo mersussa vuonna 1955 ollutta suoraruiskutusta (300 SLR).
        Siis, eivät keksineet mitään!

        Mutta tätähän ei kaikenmaailman paskanjauhajat tietenkään ymmärrä.

        Volkkarin FSI on tarkemmin katseltuna eri kuin Mitsun.



        http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

        MISTÄHÄN SE JOHTUU, ETTÄ AINA LUULLAAN JAPSIEN KEKSINEEN POLTTOAINEEN SUORARUISKUTUKSEN TAI YLIPÄÄTÄÄN MITÄÄN AUTOALAAN LIITTYVÄÄ ?

        No onko VW kopioinut sitten Mersua?

        VW on ostanut suorasuihkutustekniikkaan liittyviä patenttioikeuksia Japanista. Tuskin ihan turhan takia...


      • lol@u
        rrrealisti kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut mitään mainintaa FSI-moottoreista.

        Japsit kylläkin ovat kopioineet jo mersussa vuonna 1955 ollutta suoraruiskutusta (300 SLR).
        Siis, eivät keksineet mitään!

        Mutta tätähän ei kaikenmaailman paskanjauhajat tietenkään ymmärrä.

        Volkkarin FSI on tarkemmin katseltuna eri kuin Mitsun.



        http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

        MISTÄHÄN SE JOHTUU, ETTÄ AINA LUULLAAN JAPSIEN KEKSINEEN POLTTOAINEEN SUORARUISKUTUKSEN TAI YLIPÄÄTÄÄN MITÄÄN AUTOALAAN LIITTYVÄÄ ?

        no mitäs ihmeellistä tsi-moottorissa on ilman suorasuihkutusta? Tuollaisia remmiahdin-turbo yhdistelmiä on nähty kaikkien kyläseppienkin tekemänä jo 80-luvulla.

        Kirjaimien muuttaminen toiseksi ei poista sitä tosiasiaa, että GDI-patentteja on ostettu Japanista iso kasa. Tottakai ruiskujärjestelmät ovat aina hieman erilaisia, tuskin kahta täysin identtistä L-jetroniciakaan löytyy eri merkkisistä autoista.

        "rrrealistin" vision mukaan volkkarilla on siis koko ajan ollut mm. GDI-tekniikka hallussaan, naapuritehtaan kavereilta lainassa, mutta eivät vaan ole viitsineet sitä aikaisemmin käyttää? Odottivat että japanilaiset kerkiävät ensin? Ja päättivät sitten hämäysmielessä maksaa patenteista, 10 vuotta jälkijunassa?
        Heräisit nyt jo omiin juttuihisi kaveri. Sitten kun amiksessa opetetaan teille mitä eroa on keksinnöllä (Mersun suorasuihku), innovaatiolla (Mitsun suorasuihku), ja kopioinnilla (volkkarin patenttikaupat), niin tule sitten takaisin mesoamaan tänne palstalle. Ja muista riisua ne autoliikkeestä saadut vw-lasit pois silmiltä välillä, ne selvästikin vääristävät maailmankuvaa.
        Miksi muuten kuvittelet vokkelon keksineen yhtään mitään? Se on jopa japanilaisiin autonvalmistajiin verrattuna melko tuore tapaus, joka ensimmäiset 40 vuotta eleli yhdellä ja samalla mallilla, jossa ei todellakaan ollut yhtään mitään mullistavaa. Ei siis mikään varsinainen innovaatiopaja.


      • lol@u
        rrrealisti kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut mitään mainintaa FSI-moottoreista.

        Japsit kylläkin ovat kopioineet jo mersussa vuonna 1955 ollutta suoraruiskutusta (300 SLR).
        Siis, eivät keksineet mitään!

        Mutta tätähän ei kaikenmaailman paskanjauhajat tietenkään ymmärrä.

        Volkkarin FSI on tarkemmin katseltuna eri kuin Mitsun.



        http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

        MISTÄHÄN SE JOHTUU, ETTÄ AINA LUULLAAN JAPSIEN KEKSINEEN POLTTOAINEEN SUORARUISKUTUKSEN TAI YLIPÄÄTÄÄN MITÄÄN AUTOALAAN LIITTYVÄÄ ?

        Mistä ihmeestä muuten johtuu, että aina kun näitä nettikeskusteluja lukee, niin heti kun joku mainitsee sanan "volkswagen", niin heti samantien keskusteluun ilmestyy myös sana "paska"? Niinkuin nytkin. Lieneekö kyseessä jokin veeveen patentoima juttu? Jotenkin nämä sanat kuitenkin näyttävät liittyvän yhteen kuin herne ja palko.


      • lol@u
        rrrealisti kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut mitään mainintaa FSI-moottoreista.

        Japsit kylläkin ovat kopioineet jo mersussa vuonna 1955 ollutta suoraruiskutusta (300 SLR).
        Siis, eivät keksineet mitään!

        Mutta tätähän ei kaikenmaailman paskanjauhajat tietenkään ymmärrä.

        Volkkarin FSI on tarkemmin katseltuna eri kuin Mitsun.



        http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

        MISTÄHÄN SE JOHTUU, ETTÄ AINA LUULLAAN JAPSIEN KEKSINEEN POLTTOAINEEN SUORARUISKUTUKSEN TAI YLIPÄÄTÄÄN MITÄÄN AUTOALAAN LIITTYVÄÄ ?

        niin tsi onkin näköjään fsi:stä kehittyneempi versio, siihen on japseilta ostetun GDI-tekniikan lisäksi kopioitu ahdin ratkaisu Italiasta:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta_S4

        No, eihän tuossa mitään uutta, Italiastahan se vokkelon laatukin on kopioitu.

        Tässä nyt vaan herää kysymys, että mitä ne nyt tarkkaan ottaen ovatkaan KEKSINEET volkkarilla tuohon tsi koneeseen?


      • lainausta
        rrrealisti kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut mitään mainintaa FSI-moottoreista.

        Japsit kylläkin ovat kopioineet jo mersussa vuonna 1955 ollutta suoraruiskutusta (300 SLR).
        Siis, eivät keksineet mitään!

        Mutta tätähän ei kaikenmaailman paskanjauhajat tietenkään ymmärrä.

        Volkkarin FSI on tarkemmin katseltuna eri kuin Mitsun.



        http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

        MISTÄHÄN SE JOHTUU, ETTÄ AINA LUULLAAN JAPSIEN KEKSINEEN POLTTOAINEEN SUORARUISKUTUKSEN TAI YLIPÄÄTÄÄN MITÄÄN AUTOALAAN LIITTYVÄÄ ?

        , koska artikkelin lukeminen vaatii rekisteröitymisen ja kaikilla palstan lukijoilla ei välttämättä ole mahdollisuutta. Eli voi poistaa, mutta toivon mukaan rrrrealistikin edes jotain tajuaa lukea. Ei ne Japanilaiset aivan niin takapajulaisia ole... Kunniaa tietysti myös mersulle, mutta omasta mielestäni ainakin Japanilaiset insinöörit ansaitsevat oman osansa. Eli kun Mersu (eurooppalaiset), kerran keksivät suorasuihkutuksen, niin miksi ne alkoivat yleistyä vasta sen jälkeen kun Mitsubishi ja Toyota toivat omansa täällä myyntiin? Voit tietysti syyttää rikillistä bensiiniä, mutta miksi Japanissa on osattu tehdä vähärikkistä bensiiniä jo kauan aikaisemmin?

        "Suorasuihkutus etsii ottomoottorissa yhä muotoaan, vaikka turboahdettu suoraruiskutusdiesel kerääkin Euroopan henkilöautomyynnistä entistä suurempia osuuksia. Missä siis ovat suorasuihkutusta hyödyntävät bensiinimallit? Koeteltiinhan tekniikkaa jo 1950-luvulla siipiovisessa Mercedes-Benz 300 SL:ssä. Sittemmin suorasuihkutus jäi kuitenkin taka-alalle. Kustannukset ja hyöty eivät kohdanneet.

        Bensiinin suorasuihkutuksen nykyhistoria alkaa vuodesta 1996. Toyota ja Mitsubishi toivat perä perään kerrostettua laihaseosta hyödyntävät moottorinsa Japanin markkinoille. Ikuinen haave kerrossyöttöperiaatteen käytöstä sai uutta vauhtia. Ajatus, että vain sytytystulpan juureen keskitetään syttymiskelpoinen seospilvi, on erittäin vanha. Ympärille pyritään jättämään vaippa, joka koostuu erittäin laihasta seoksesta tai ilmasta.

        Ilmasuhteelle krantun bensiinin käyttäytyminen tunnettiin jo vuosisadan alussa, samoin kikka syttymisrajat alittavan ilmasuhteen kiertämiseksi.

        Kerrossyöttöä hyödyntävistä moottoriprototyypeistä on ollut paljon puhetta. Kuitenkin vain Honda toi tekniikkansa 1970-luvun alussa tuotantoon – Civiciä myytiin jenkeissä ns. CVCC-versiona. Näppärässä kaasutinmoottorissa oli kolmas pikkuventtiili erillisine kammioineen ja sytytystulppineen. Sieltä palaminen eteni varsinaiseen sylinteriin.

        Suorasuihkutuskausi ja kerrostetun syötön tekniikka löysivät tiensä Eurooppaan Mitsubishi GDI:n myötä. Toyota jätti kerrossyöttöperiaatteensa kotimarkkinoille puhtaampien, joskaan ei täysin rikittömien bensiinien (10–40 ppm) äärelle. Euroopassa Toyotan talousmallit käyttivät homogeenista laihaseosta mutta epäsuoraa imukanavasuihkutusta. Homogeeniseen suorasuihkutukseen siirryttiin kaksi vuotta sitten.

        Japanissa suorasuihkutusmallien markkinaosuus on kohonnut jo kymmeneen prosenttiin. Maan suurimman valmistajan Toyotan osuus on tuo sama 10 %. Toisaalta Mitsubishin satsaukset suorasuihkutusmallien tuotantoon tiedetään voimakkaimmiksi.

        Euroopassa lähtölaukaus tapahtui myöhemmin. Se ei tosin ollut kovin räväkkä, kun Renault esitteli oman suorasuihkutusversionsa Frankfurtissa syksyllä 1999. Kaksilitrainen IDE-moottori alkoi vauhdittaa Méganen Coupé/Cabriolet-malleja. Ranskalaismoottori ei kuitenkaan hyödyntänyt japanilaiskoneiden tavoin laihoja seoksia vaan toimi ns. stökiometrisellä ilmasuhteella – jossa ilman ja bensiinin suhde on 14,6:1 – homogeenista seosta käyttäen."

        LÄHDE: Tuulilasissa 10/2002
        Kirjoittaja: Tapani Vaahtola


      • kerkesi
        lol@u kirjoitti:

        niin tsi onkin näköjään fsi:stä kehittyneempi versio, siihen on japseilta ostetun GDI-tekniikan lisäksi kopioitu ahdin ratkaisu Italiasta:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta_S4

        No, eihän tuossa mitään uutta, Italiastahan se vokkelon laatukin on kopioitu.

        Tässä nyt vaan herää kysymys, että mitä ne nyt tarkkaan ottaen ovatkaan KEKSINEET volkkarilla tuohon tsi koneeseen?

        ennen Volkkaria:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_March_Superturbo

        ja sama suomeksi:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Nissan_Micra

        lisää juttua:

        http://www.j-garage.com/nissan/march/st.htm

        Toivon mukaan VW on onnistunut koneptissaan, eikä tämä moottorityyppi jää vain yhdeksi versioksi.


      • täytyy varmaan
        rrrealisti kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut mitään mainintaa FSI-moottoreista.

        Japsit kylläkin ovat kopioineet jo mersussa vuonna 1955 ollutta suoraruiskutusta (300 SLR).
        Siis, eivät keksineet mitään!

        Mutta tätähän ei kaikenmaailman paskanjauhajat tietenkään ymmärrä.

        Volkkarin FSI on tarkemmin katseltuna eri kuin Mitsun.



        http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

        MISTÄHÄN SE JOHTUU, ETTÄ AINA LUULLAAN JAPSIEN KEKSINEEN POLTTOAINEEN SUORARUISKUTUKSEN TAI YLIPÄÄTÄÄN MITÄÄN AUTOALAAN LIITTYVÄÄ ?

        nyt tähän kohdalle tuoda keskusteluun taas se tarina, missä luetellaan kärrynpyörän keksijästä lähtien keksinnöt ja keksijöiden kansallisuus.
        Muuten taitaa tulla turpiin 6-0...


      • etyl
        rrrealisti kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut mitään mainintaa FSI-moottoreista.

        Japsit kylläkin ovat kopioineet jo mersussa vuonna 1955 ollutta suoraruiskutusta (300 SLR).
        Siis, eivät keksineet mitään!

        Mutta tätähän ei kaikenmaailman paskanjauhajat tietenkään ymmärrä.

        Volkkarin FSI on tarkemmin katseltuna eri kuin Mitsun.



        http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

        MISTÄHÄN SE JOHTUU, ETTÄ AINA LUULLAAN JAPSIEN KEKSINEEN POLTTOAINEEN SUORARUISKUTUKSEN TAI YLIPÄÄTÄÄN MITÄÄN AUTOALAAN LIITTYVÄÄ ?

        suoraruiskutusta käytettiin testimielessä jo 30 luvulla kilpa-autoissa


      • etyl
        rrrealisti kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut mitään mainintaa FSI-moottoreista.

        Japsit kylläkin ovat kopioineet jo mersussa vuonna 1955 ollutta suoraruiskutusta (300 SLR).
        Siis, eivät keksineet mitään!

        Mutta tätähän ei kaikenmaailman paskanjauhajat tietenkään ymmärrä.

        Volkkarin FSI on tarkemmin katseltuna eri kuin Mitsun.



        http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

        MISTÄHÄN SE JOHTUU, ETTÄ AINA LUULLAAN JAPSIEN KEKSINEEN POLTTOAINEEN SUORARUISKUTUKSEN TAI YLIPÄÄTÄÄN MITÄÄN AUTOALAAN LIITTYVÄÄ ?

        jo 40 luvulla kilpa-autoissa

        Alfa Romeo 6C2500 with "Ala spessa" body ran the 1940 Mille Miglia with the fuel injection system.


      • kuin
        rrrealisti kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut mitään mainintaa FSI-moottoreista.

        Japsit kylläkin ovat kopioineet jo mersussa vuonna 1955 ollutta suoraruiskutusta (300 SLR).
        Siis, eivät keksineet mitään!

        Mutta tätähän ei kaikenmaailman paskanjauhajat tietenkään ymmärrä.

        Volkkarin FSI on tarkemmin katseltuna eri kuin Mitsun.



        http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

        MISTÄHÄN SE JOHTUU, ETTÄ AINA LUULLAAN JAPSIEN KEKSINEEN POLTTOAINEEN SUORARUISKUTUKSEN TAI YLIPÄÄTÄÄN MITÄÄN AUTOALAAN LIITTYVÄÄ ?

        VW toi ensimmäisen FSI koneen näyttelyihin oli TM:ssä pikku-uutisten joukossa ilmoitus jossa sanottiin, että Toyota liisaa Volsulle suorasuihkutustekniikkaa.

        Japanista se siis tuli Volsulle.


      • itsekin
        kuin kirjoitti:

        VW toi ensimmäisen FSI koneen näyttelyihin oli TM:ssä pikku-uutisten joukossa ilmoitus jossa sanottiin, että Toyota liisaa Volsulle suorasuihkutustekniikkaa.

        Japanista se siis tuli Volsulle.

        muistelin, mutta kun ei ole kyseinen lehti tässä käden ulottuvilla niin en voinut varmistaa. En nyt tiedä onko se FSI suoraan Toyotan tekniikka vai onko se ollut vain malli, josta sitten VW:n inssit on FSI jalostanut. Tiedä häntä...


    • Golf-kuski

      Minulla on 260000 ajettu vuoden 1994 VR-6 Golffi.
      Normaaleja kulutusosia menee, mutta kone käy ja kukkuu hienosti.

      Moottorihan on itse asiassa fiksu idea. Siinä on V-kuutosen tunnelma, mutta vain yksi sylinterikansi.
      Tätähän ei suurin osa näistä parjaajista ymmärrä.

      • vielä ihan

        alkuperäinen tuo kone?

        Aika harvinainen, jos on.

        Yleensä niiden jakopäästä tulee sekopää ja kone paskaxi.


      • Golf-kuski
        vielä ihan kirjoitti:

        alkuperäinen tuo kone?

        Aika harvinainen, jos on.

        Yleensä niiden jakopäästä tulee sekopää ja kone paskaxi.

        jakopää?
        remmi pitää vaihtaa myös JOSKUS !
        Siten pysyy ehjänä.

        Muuten ei ongelmia.


      • idealisti99

        sen takia se olikin Lancialla käytössä ennen volkkaria :)


    • Käsittääkseni VW valmistaa samanlaisia öljytisleillä käyviä mäntämoottoreita kuin muutkin jo yli 100 vuotta.

      Mikä ominaisuus tekee niistä jotenkin poikkeavia tai erikoisia ?

      • hyvä ja

        oleellinen asia.


      • pihvinkääntäjä

        No, moniko muu on keksinyt VR-moottorit tai löytyykö Bugattiin muitakin moottorinvalmistajia ?

        Mikä muu valmistaja on näin menestyksekkäästi ja pitkään toiminut TDI-moottorien parissa ?

        Tosiasia on, että nimenomaan VW/Audi -konserni aloitti laajamittaisen TDI-autojen valmistuksen.
        Fiat jäi nopeasti jalkoihin sinänsä hyvillä moottoreillaan.


        http://www.speedace.info/automotive_directory/audi.htm
        " In 1989, Audi introduced the first direct injection diesel engine with a turbo-charger (TDI) - a triumph for automobile diesel engines"

        Jopa hybridiä kokeiltiin:
        " Another innovation in 1989 was the Audi duo hybrid system. A conventional petrol or diesel engine drove the front wheels and a 9,3 kW electric engine drove the rear. So for driving in the country, the Audi duo had the usual acceleration, range and top speed. But the electric engine eliminated exhaust emissions and noise for driving in the city."


      • osti
        pihvinkääntäjä kirjoitti:

        No, moniko muu on keksinyt VR-moottorit tai löytyykö Bugattiin muitakin moottorinvalmistajia ?

        Mikä muu valmistaja on näin menestyksekkäästi ja pitkään toiminut TDI-moottorien parissa ?

        Tosiasia on, että nimenomaan VW/Audi -konserni aloitti laajamittaisen TDI-autojen valmistuksen.
        Fiat jäi nopeasti jalkoihin sinänsä hyvillä moottoreillaan.


        http://www.speedace.info/automotive_directory/audi.htm
        " In 1989, Audi introduced the first direct injection diesel engine with a turbo-charger (TDI) - a triumph for automobile diesel engines"

        Jopa hybridiä kokeiltiin:
        " Another innovation in 1989 was the Audi duo hybrid system. A conventional petrol or diesel engine drove the front wheels and a 9,3 kW electric engine drove the rear. So for driving in the country, the Audi duo had the usual acceleration, range and top speed. But the electric engine eliminated exhaust emissions and noise for driving in the city."

        VW osti juuri Fiatilta TDI tekniikan...


      • sitroen.
        osti kirjoitti:

        VW osti juuri Fiatilta TDI tekniikan...

        kertaa kantti mallin Alfa Romeossa oli VR-tyylinen nelosmoottori, joten ei ainakaan VW sitä ole keksinyt.
        Kuplan nelosbokserista en tiedä oliko sillä vastaavia edeltäjiä. Ainakin se oli kuuluisa lyhytikäisyydestään ja janoisuudestaan.
        Jossakin Audissa jakopäistä tuli sekopäitä. Niissä oli ketjuveto ja muuttuva venttiilien ajoitus. Muuten en ole viitsinyt selvitellä asiaa tarkemmin. Lienee käytetty VW:ssakin samaa moottoria?
        Joku VW:n diesel rikkoi kansia yhtenään, välillä sylinterilohkojakin. Tyyppiä en pannut mieleeni, mutta voin selvittää jos ihan hirveästi jotakuta kiinnostaa.
        Tietääkseni VW ei ole onnistunut kehittämään mitään uutta ja ennennäkemätöntä moottoritekniikassa. Yrityksiä on ollut, mutta susia on tullut, mm. juuri mainitsemani soikeasylinteriset ja G-ahdin.


      • pihvinkääntäjä kirjoitti:

        No, moniko muu on keksinyt VR-moottorit tai löytyykö Bugattiin muitakin moottorinvalmistajia ?

        Mikä muu valmistaja on näin menestyksekkäästi ja pitkään toiminut TDI-moottorien parissa ?

        Tosiasia on, että nimenomaan VW/Audi -konserni aloitti laajamittaisen TDI-autojen valmistuksen.
        Fiat jäi nopeasti jalkoihin sinänsä hyvillä moottoreillaan.


        http://www.speedace.info/automotive_directory/audi.htm
        " In 1989, Audi introduced the first direct injection diesel engine with a turbo-charger (TDI) - a triumph for automobile diesel engines"

        Jopa hybridiä kokeiltiin:
        " Another innovation in 1989 was the Audi duo hybrid system. A conventional petrol or diesel engine drove the front wheels and a 9,3 kW electric engine drove the rear. So for driving in the country, the Audi duo had the usual acceleration, range and top speed. But the electric engine eliminated exhaust emissions and noise for driving in the city."

        Jos tarkoitat TDI- tekniikalla ahdettuja dieselmoottoreita, niin niiden parissa on puuhailtu kauan ennenkuin VW oli valmistanut ensimmäistäkään dieselmoottoria.

        Jos taas pidät ainutlaatuisena keksintönä sylinterien poikkeavaa sijoittelua, niin kehottaisin tutustumaan tarkemmin historiaan ja aluksi vaikka Napierin tuotantoon, se ehkä avartaa käsitystä innovaatioista ja erikoisista ratkaisuista.

        http://www.fh-friedberg.de/users/zima/konzept.html


      • lol@u
        pihvinkääntäjä kirjoitti:

        No, moniko muu on keksinyt VR-moottorit tai löytyykö Bugattiin muitakin moottorinvalmistajia ?

        Mikä muu valmistaja on näin menestyksekkäästi ja pitkään toiminut TDI-moottorien parissa ?

        Tosiasia on, että nimenomaan VW/Audi -konserni aloitti laajamittaisen TDI-autojen valmistuksen.
        Fiat jäi nopeasti jalkoihin sinänsä hyvillä moottoreillaan.


        http://www.speedace.info/automotive_directory/audi.htm
        " In 1989, Audi introduced the first direct injection diesel engine with a turbo-charger (TDI) - a triumph for automobile diesel engines"

        Jopa hybridiä kokeiltiin:
        " Another innovation in 1989 was the Audi duo hybrid system. A conventional petrol or diesel engine drove the front wheels and a 9,3 kW electric engine drove the rear. So for driving in the country, the Audi duo had the usual acceleration, range and top speed. But the electric engine eliminated exhaust emissions and noise for driving in the city."

        http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6004&sivu=1

        Niin menestyksekäs, että ovat itsekin luopumassa siitä?

        Jos nyt jotenkin pitäisin veeveetä edes kohtalaisena valmistajana (jota en siis tee), pitäisin siltikin suuni supussa mm. noista vr-moottoreista, jotka ovat legendaarisia lähinnä kansi- jakopää ja tiivistevioista. Ainoa mainitsemisen arvoinen moottori siinä konsernissa on Audeissa mainetta niittänyt rivi-5, ahdettuna. Kuismasenkin kilpurissa pauhasi sellainen, vaikka sen valmistus oli käsittääkseni silloin jo lopetettu aikoja sitten.


      • teko
        pihvinkääntäjä kirjoitti:

        No, moniko muu on keksinyt VR-moottorit tai löytyykö Bugattiin muitakin moottorinvalmistajia ?

        Mikä muu valmistaja on näin menestyksekkäästi ja pitkään toiminut TDI-moottorien parissa ?

        Tosiasia on, että nimenomaan VW/Audi -konserni aloitti laajamittaisen TDI-autojen valmistuksen.
        Fiat jäi nopeasti jalkoihin sinänsä hyvillä moottoreillaan.


        http://www.speedace.info/automotive_directory/audi.htm
        " In 1989, Audi introduced the first direct injection diesel engine with a turbo-charger (TDI) - a triumph for automobile diesel engines"

        Jopa hybridiä kokeiltiin:
        " Another innovation in 1989 was the Audi duo hybrid system. A conventional petrol or diesel engine drove the front wheels and a 9,3 kW electric engine drove the rear. So for driving in the country, the Audi duo had the usual acceleration, range and top speed. But the electric engine eliminated exhaust emissions and noise for driving in the city."

        ei onnistunut.
        Eikä taida onnistua oikein vieläkään.
        Porschekin ostaa tekniikan tuleviin hybrideihinsä tojolta.


      • rej
        sitroen. kirjoitti:

        kertaa kantti mallin Alfa Romeossa oli VR-tyylinen nelosmoottori, joten ei ainakaan VW sitä ole keksinyt.
        Kuplan nelosbokserista en tiedä oliko sillä vastaavia edeltäjiä. Ainakin se oli kuuluisa lyhytikäisyydestään ja janoisuudestaan.
        Jossakin Audissa jakopäistä tuli sekopäitä. Niissä oli ketjuveto ja muuttuva venttiilien ajoitus. Muuten en ole viitsinyt selvitellä asiaa tarkemmin. Lienee käytetty VW:ssakin samaa moottoria?
        Joku VW:n diesel rikkoi kansia yhtenään, välillä sylinterilohkojakin. Tyyppiä en pannut mieleeni, mutta voin selvittää jos ihan hirveästi jotakuta kiinnostaa.
        Tietääkseni VW ei ole onnistunut kehittämään mitään uutta ja ennennäkemätöntä moottoritekniikassa. Yrityksiä on ollut, mutta susia on tullut, mm. juuri mainitsemani soikeasylinteriset ja G-ahdin.

        se oli lanciassa


      • rrrealisti
        teko kirjoitti:

        ei onnistunut.
        Eikä taida onnistua oikein vieläkään.
        Porschekin ostaa tekniikan tuleviin hybrideihinsä tojolta.

        Porsche teki hybridin sata vuotta ennen Tojoa.

        Voisi sanoa, että tässä kohtaa Tojolla ei kertakaikkiaan ajoissa edes tiedetty tällaista kopioitavaa olevan olemassakaan.

        http://www.autohistory.org/feature_6.html
        http://www.carkeys.co.uk/features/classichistoric/2938.asp
        http://de.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche


        laitteen ainoa vika piili siinä, että Porsche keksi sen liian aikaisin.
        Paras autoalan yleisnero kautta aikojen.


    • canon osaa

      Upeat vr6 moottorit, joista on tavalliseen v-6:een verrattuna mitä hyötyä? Kompakti koko? Jippii.

      Palkittu TSI, jossa yhdistyy japanista ostettu GDI-tekniikka:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

      ja Italiasta kopioitu ahdintekniikka:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta_S4

      huippudieselit, tarkoitat varmaankin TDI:tä, josta vw on itsekin luopumassa:

      http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6004&sivu=1

      Seuraavan sukupolven jutut volkkari näköjään "keksii" Siemensin tuotteista?

      TDI ilmamäärämittarien valmistaja jää kaipaamaan TDI asiakkaitaan.

      Huipputehokas Veyron, jossa on keksintönä outo sylinterien asettelu? Whooppi-duu siitä. Koska muutoin yhdistelmä 8-litrainen kone turbot on jo keksitty, ja vaikkakin reilu kympin aika vartilla on hyvä aika, niin paaaaljon halvemmalla saa nopeampiakin autoja:

      http://users.bigpond.net.au/spproductions/14mile.html

      Eli volkkarin keksintönä tässä tapauksessa lieneekin huippuhinta? Iso käsi volkkarille.

      • Jamppa1

        pihalla kuin lumiukko. Jos tietäisit jotain autoista tai volkkareista, et väittäisi että TDI:stä ollaan luopumassa. Mutta kateus on kantava voima. Kateus kohdistuukin yleensä saavutuksiin, tässä tapauksessa mm. euroopan myydyimpään merkkiin.

        Tästä en viitsi kinata enempää, joillakin on parempaakin tekemistä kuin nöyryyttää itseään...


      • canon osaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        pihalla kuin lumiukko. Jos tietäisit jotain autoista tai volkkareista, et väittäisi että TDI:stä ollaan luopumassa. Mutta kateus on kantava voima. Kateus kohdistuukin yleensä saavutuksiin, tässä tapauksessa mm. euroopan myydyimpään merkkiin.

        Tästä en viitsi kinata enempää, joillakin on parempaakin tekemistä kuin nöyryyttää itseään...

        enhän minä niin väittänytkään, volkkari-harrastajien keskusteluunhan tuo linkki vie.

        Jos taas yrität väittää, että TDI käsittää pelkästään dieselin suorasuihkutuksen, niin olet itse melko pihalla, koska se nyt ei ainakaan ole volkkarin keskintö, jopa -86 Fordeissa on ollut sellasia. Volkkarin ainoaksi ansioksi voidaan ns. TDI koneissa laskea pumppusuutintekniikan käyttö, josta siis ollaan luopumassa. Vielä enemmän olet pihalla kun luulet, että joku voi olla kateellinen volkkarin kaltaisesta tusinatavarasta.
        Johan tuon itsekin sanoit, euroopan myydyin. Ne autot joista olen kateellinen, eivät kuule löydy edes kymmenen myydyimmän joukosta, eenokki.


      • canon osaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        pihalla kuin lumiukko. Jos tietäisit jotain autoista tai volkkareista, et väittäisi että TDI:stä ollaan luopumassa. Mutta kateus on kantava voima. Kateus kohdistuukin yleensä saavutuksiin, tässä tapauksessa mm. euroopan myydyimpään merkkiin.

        Tästä en viitsi kinata enempää, joillakin on parempaakin tekemistä kuin nöyryyttää itseään...

        Oli vielä pakko kommentoida.

        Hyvä että tunnustat itsekin, että autot ja volkkarit ovat eri asia. Autoista nimenomaan tiedän, volkkareista ja muista vastaavista härpäkkeistä olen yrittänyt pysyä kaukana.

        Ikävää ettet kerkiä nöyryyttämään itseäsi enempää täällä, hassuja viestejäsi oli niin mukava lukea.

        PS. ja lue tosiaan se ultimatevw-linkki. Mene nyt sinnekin palstalle sanomaan, että hei kaverit, ei pumppusuutintekniikasta olla luopumassa. Kun teikäläisellä tuntuu tuota varmaa tietoa olevan.


      • Jamppa1
        canon osaa kirjoitti:

        enhän minä niin väittänytkään, volkkari-harrastajien keskusteluunhan tuo linkki vie.

        Jos taas yrität väittää, että TDI käsittää pelkästään dieselin suorasuihkutuksen, niin olet itse melko pihalla, koska se nyt ei ainakaan ole volkkarin keskintö, jopa -86 Fordeissa on ollut sellasia. Volkkarin ainoaksi ansioksi voidaan ns. TDI koneissa laskea pumppusuutintekniikan käyttö, josta siis ollaan luopumassa. Vielä enemmän olet pihalla kun luulet, että joku voi olla kateellinen volkkarin kaltaisesta tusinatavarasta.
        Johan tuon itsekin sanoit, euroopan myydyin. Ne autot joista olen kateellinen, eivät kuule löydy edes kymmenen myydyimmän joukosta, eenokki.

        ei toiston ja useamman nimimerkinkään voimin ole mitään järkeä. Saat soittaa suuta ihan rauhassa ja ajella sillä canonilla. Halusin vaan korjata asiavirheen tästä TDI-asiasta. Hyävsti.


      • canon osaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        ei toiston ja useamman nimimerkinkään voimin ole mitään järkeä. Saat soittaa suuta ihan rauhassa ja ajella sillä canonilla. Halusin vaan korjata asiavirheen tästä TDI-asiasta. Hyävsti.

        halusit korjata asiavirheen, mutta et kuitenkaan viitsinyt mainita mikä se asiavirhe oli? Aika heikkoa. Joko kävit korjaamassa saman asiavirheen ultimatevw foorumilla?

        Hyävsti vaan itsellesikin.


      • Jamppa1
        canon osaa kirjoitti:

        halusit korjata asiavirheen, mutta et kuitenkaan viitsinyt mainita mikä se asiavirhe oli? Aika heikkoa. Joko kävit korjaamassa saman asiavirheen ultimatevw foorumilla?

        Hyävsti vaan itsellesikin.

        varalta että joku on yhtä pihalla, joudun valitettavasti vielä palaamaan aiheeseen: Eli asiavirhe on jo mainittu 1. viestissäni. TDI:stä ei olla luopumassa. Pumppusuutin ei tarkoita TDI:tä. Ultimaten sivuilla ei ole siis asiavirhettä vaan sun sössötyksissäsi.


    • taisi siis

      mennä vähän poskelleen?

      Ota joku uusi aihe ja kokeile uudelleen...

      • canon osaa

        miksi ihmeessä poistit mm. viestin, jossa sanottiin:

        "VW toi ensimmäisen FSI koneen näyttelyihin oli TM:ssä pikku-uutisten joukossa ilmoitus jossa sanottiin, että Toyota liisaa Volsulle suorasuihkutustekniikkaa.

        Japanista se siis tuli Volsulle."

        Asiaton viesti, koska siinä kerrotaan volsu miehille kiusallinen tosiasia?

        Aika verratonta, vw on näköjään värvännyt palstasheriffitkin edistämään propagandaansa.


      • rrrealisti
        canon osaa kirjoitti:

        miksi ihmeessä poistit mm. viestin, jossa sanottiin:

        "VW toi ensimmäisen FSI koneen näyttelyihin oli TM:ssä pikku-uutisten joukossa ilmoitus jossa sanottiin, että Toyota liisaa Volsulle suorasuihkutustekniikkaa.

        Japanista se siis tuli Volsulle."

        Asiaton viesti, koska siinä kerrotaan volsu miehille kiusallinen tosiasia?

        Aika verratonta, vw on näköjään värvännyt palstasheriffitkin edistämään propagandaansa.

        ... että tämä viestiketju koski volkkarin TDI, TSI ja VR-moottoreita.

        Niitä vastaan ei argumentteja kunnollisia löydy.

        Joku paskapää aloitti lässytyksen FSI-moottoreista sillä periaatteella, että ne olisi muka japanissa keksitty.

        On todistettu jo moneen kertaan että ne on keksitty euroopassa 1950-luvulla. Siis ne suoraruiskubensakoneet.


        Sanottakoon vielä kerran:
        Japanissa ei ole keksitty yhtään mitään mikä liittyy autojen perustekniikkaan, moottoreihin tai alustarakenteisiin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      325
      3847
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      274
      2206
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      111
      1535
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      94
      1390
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1383
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1247
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1218
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1058
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1054
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      66
      942
    Aihe