Nyt on viikon sisällä alkanut outo polvitaipeen kipu juostessa. Eli kun aloittaa lenkin niin noin 500m-1km alussa alkaa taipeeseen sattua ihan kuin johonkin hermoon painaisi. Onko jollain kokemuksia mikä voisi olla kyseessä?
Pidit tuossa kyllä 2 viikkoa taukoa juoksemisesta kun olin flunssassa. Mutta kun tauko oli pidetty tein 11km lenkin jonka jälkeen kivut alkoivat. Ei kunnolla sen jälkeen kävelemään pystynyt. Nyt pystyy kävelemään mutta juoksu tosin mahdotonta.
Polvitaipeen kipu
13
15155
Vastaukset
- myös outo kipu
Minulla myös polvitaipeen kohdalla juostessa alkoi outo kipu. Kipu oli aika kova, mutta hellitti kun kävelin jonkinmatkaa ja pääsin taasen jatkamaan juoksua täysin ilman kipua.
Tämä on toistunut kaksi viimeistä juoksukertaa joten hieman arveluttaa seuraava juoksulenkki?
Olen arvellut mahdollisutta kun otin Flunssapiikin äskettäin ja se voi osaltaan lisätä tilapäisesti elimistön tulehdusta, eli kohdallani olen ajatellut jotakin tulehduskipua ? ?- MattiKa
En ole itse ottanut flunssapiikkiä. Se on outo kyllä kun se häviää kun alkaa kävellä ja sitte ku juoksee se alkaa jossain vaiheessa sattua ja se suurenee se kipu kokoajan mitä enemmän juoksee. En ymmärrä mistä johtuu mutta varasin lääkäriajan...
- Heksa83
MattiKa kirjoitti:
En ole itse ottanut flunssapiikkiä. Se on outo kyllä kun se häviää kun alkaa kävellä ja sitte ku juoksee se alkaa jossain vaiheessa sattua ja se suurenee se kipu kokoajan mitä enemmän juoksee. En ymmärrä mistä johtuu mutta varasin lääkäriajan...
Kuulostaa melkoo tutulta vaivalta! Itselläni oli vastaavaa ongelma armeijassa oikeassa polvitaipeessa. Marssiessa ei ilmennyt juurikaan mitään kiputiloja tai muuta, mutta juostessa alkoi tuntumaan vihlovaa kipua joka alkoi juoksun aikana ja kesti aina vielä muutaman tunnin rääkin jälkeenkin. Pahimmillaan se jatkui vielä seuraavana päivänäkin. Loppuvaiheessa kun jalka ei saanut tarpeeksi lepoa,alkoi polveeni kertyä nestettä(turvotusta). Kävin näyttämässä sitä lääkärille joka totesi, että siellä oli bakteerin aiheuttama tulehdus lihasten välissä. Määräsi lepoa ja antibioottikuurin ja sillä vaiva katosi!
- K UNTSARI
Joskus satunnaisesti ollut vastaava, lepo auttaa ja treenin muuttaminen. Ei mäkivetoja vähään aikaan. Mennee pois kuukaudessa varmaan. Tee Jotain muuta se aika ettei ota 'kaalista' liikaa, esim pyöräilyä tai uintia...
- misu--
...venyttelyä, hierontaa, ym...tuskin se lääkärikään osaa parempia neuvoja antaa. pidä taukoa juoksusta niin kauan että kipua ei enää ole. voit tehdä korvaavaa harjoittelua, sellaista mitä pystyy tekemään ilman kipua, esim. vesijuoksu on hyvä. buranakuuri saattaa olla avuksi myös.
- vika
Alkuviikolla kävely/hölkkälenkillä n.6km pehmeällä purupohjalla,kahtena iltana peräkkäin.Lenkeillä ei mitään ongelmia,mutta seuraavana päivänä töissä alkoi oireilemaan. Ensin polvitaipeesta,myöhemmin koko polven alueelta,sitten alkoi turpoamaan.Seuraavana päivänä lääkärille ja kuvalle.Voltaren kuuri menossa ja nyt alkaa helpottamaan.Kuvista ei vielä tuloksia.Lenkkeilyä olen harrastanut vuosikymmeniä,mutta nyt täytyy ehkä vähentää.Lääkäri epäili kulumaa,että aikaansa kutakin.
- vaivoja
Tuo kuullostaa nyt siltä että olet saanut
ikävän vamman jota nimitetään yleensä Juoksijan
polveksi,ITB jänne....jne
Ongelma alkaa usein jos kilometrejä tai vauhdit kasvaa äkillisesti.Vamma ilmenee juuri tolla lailla
eli vain ja ainoastaan juoksussa.
Itellä vamma tuli esille vasta kun rupesin maratonille treenaamaan ja lenkit menivät 15km
Omalla kohdalla auttoi pronaatiotuetut kenkien
hankinta.Kävin hakemassa Nike Air Perseus-kengät
jossa suuri pronaatio-tuki ja vaiva loppui siiheen. - vika
vaivoja kirjoitti:
Tuo kuullostaa nyt siltä että olet saanut
ikävän vamman jota nimitetään yleensä Juoksijan
polveksi,ITB jänne....jne
Ongelma alkaa usein jos kilometrejä tai vauhdit kasvaa äkillisesti.Vamma ilmenee juuri tolla lailla
eli vain ja ainoastaan juoksussa.
Itellä vamma tuli esille vasta kun rupesin maratonille treenaamaan ja lenkit menivät 15km
Omalla kohdalla auttoi pronaatiotuetut kenkien
hankinta.Kävin hakemassa Nike Air Perseus-kengät
jossa suuri pronaatio-tuki ja vaiva loppui siiheen.Viime kuukausina olen vähentänyt juoksemista.Sauvakäklyä enemmän ja syksyllä pyöräilyä.Juoksua olen vähentänyt lievien selkävaivojen vuoksi.(madaltumaa yhdessä nikamassa)Askeltestaajalla olin syksyllä,lähes normaali askellus.Tuetut Asics tossut ostin,näitä suositeltiin.Polvi vieläkin reilusti turvoksissa.Jos kestäisi edes hiihtämistä,se onkin päälajini talvisin.Vaivoja tulee,kun ikä karttuu,nyt 55v.
- tr££s
Mulla oireili polvi kauan ennenkuin jouduin menemään lääkärille. Tuntui siltä että tietty asento aina vihlaisi polvessa ja liikunnan jälkeen oli säteilevää kipua.
Sählynpeluussa se kerran sitten "naksahti" ja seuraavana päivänä ei saanut koukistettua. Menin lääkäriin ja sitten kuvattiin. Nivelpinta oli rikkonainen ja niveltaipeessa oli irtokappaleita (tauti nimeltään osteochondritis dissecans).
Polvi leikattiin. Rikkonaiseen kohtaan siirrettiin uutta pintaa omasta polvesta. Kauan piti kävellä kepeillä, mutta nyt voi taas kävellä normaalisti ja juoksukin onnistuu.
Eli jos jollakulla on vastaavia oireita, niin suosittelisin magneettikuvausta pikimmiten. (röntgen ei näytä vammaa yhtä tarkasti). - aktiivi kuntoilija
...venyttelyä, hierontaa, ym... korvaavaa harjoittelua,
.. esim. vesijuoksu .. "
- Mutta mitään kuvauksia et todellakaan tarvitse; ei siellä luita,
polvitaipeessa ole!
Siellä takana on lihasjänne (eng. hamstrings, 'kinkkujänne'), joka liittää
takareiden sääriluuhun ..
http://www.aclsolutions.com/images/Seif_hamstring muscles.jpg
Tämä tietysti rasittuu kuten muukin elimistö, mutta koska jänteen alueella
verenkierto on luonnollisesti vähäisempää niin myös palautuminen tapahtuu
hitaammin - varsinkin aloittelevalla juoksijalla. Senpä takia kaikki keinot,
jotka edistävät verenkiertoa ja palautumista rasituksesta - venyttely,
hieronta, CoolDown (’jäähdyttely’), oikea ravinto – riittänevät mainiosti!
- Ja ainahan voit terveyskeskuksesta tai lääkäriltäsi saada tarkempaa
tietoa jos ei ala helpottaa. - MattiKa
Juu eli nyt olen käyny lääkärillä. Sanoi, että mieluusti vähän aikaa lepoa ja käy vaikka kevyesti hierojalla ja venyttelyä lisää. Ei ole mitään vakavaa kuulema kuitenkaan eli ei mitään kierukassa.
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista kuitenkin.- myös outo kipu
Olen juossut varovasti tunnustellen kaksi kertaa. Jos polvi kipeytyy lopetan lenkkeilyn heti ja ainakin kaksi päivää lepoa.
Hyvin on mennyt ja mitään kipuja ei ole toistaiseksi polvessa ollut.
Venyttelen huolellisemmin jatkossa ennen ja jälkeen juoksun ja muutenkin kiinnitän huomiota palautumiseen.
Juoksutahtia olen höllentänyt ja lepopäiviä lisännyt
- amatteurr
Itse aloittelin juoksulenkkeilyn ihan pari viikkoa sitten ja ensimmäinen lenkki oli kutakuinkin 30% juoksua ja 70% kävelemistä ~5km matkalla.. ja seuraavana päivänä lihakset ihan jumissa, lepäsin pari päivää kivut läks ja uusiks lenkille venytysten kera, lenkki meni hienosti ja nyt jaksoi jo paljon enemmän, eikä lihaskipuja, siitä lähtien käyny päivittäin saman juoksulenkin ja juoksen sen jo melkein kokonaan, puolessa matkassa pieni kävely/venytystauko. Kunnes sitten tossa 3-4 päivää taakkeppäi alko mullaki oikee polvi kipeytyä, ja sen verran viisastunu kun otin tästä nyt selvää, että voisin tosissaan rajoittaa hieman ja pitää lepopäiviä.. vaikka joka toinen päivä kävis tekee tuon lenkin. 4Kg lähtenyt kuitenkin tänä aikana, että tyytyväinen oon :) ja syön ihan normaalisti mutta vähärasvaista ruokaa, ja kaikki vitamiinos tulee kyllä saatua, sekä olo on ihan terve. Ei tuo polvikaan haittaa kunnes vasta jos kunnolla juoksen. Huomenna käyn lenkillä ja saa sitten nähdä onko polvi enään kipeä. Nyt on ollut 2 päivää taukoa kun muutenki viikonloppu ja näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862