Lasagnen maitokastike ei onnistu!

Kotikokkialkaja

Ongelmanani siis on, että lasagnen maitokastike ei onnistu, vaikka teen sen ohjeen mukaan: ensin kuumennan jauhot ja voin kattilassa, sitten maito vähitellen, kuumennus ja juustoraaste sekaan ja lopuksi kiehutan sitä hiljaa viisi minuuttia. Lopputulos maistuu ookoolta, mutta ulkonäkö ja rakenne ei ole odotettu: kastike ei suurustu vaan pysyy ohuena litkuna, ja jauhot muodostavat kai juuston kanssa hiutaleita. Lopputulos näyttää hapantuneelta maidolta! Maku on tosiaan ihan hyvä, mutta ei ole kovin palkitsevaa kun aherran keittiössä toista tuntia ja lopputulos ei ole odotetun näköinen.

Tämä on toistunut monta kertaa.

Voikohan syynä olla se, että käytän leivontakarkeita vehnäjauhoja?

Osaako joku neuvoa?

8

9300

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiwi

Ohjeesi kuulostaa kyllä aika kummalliselta. Kastiketta keitetään yleensä 15-20 minuuttia koko ajan sekoittaen ja se paksunee ihan itsestään jos vain jauhoja on ollut suhteessa riittävästi nestemäärään. Juustoraastetta sekoitetaan vasta valmiiseen kastikkeeseen, jos ollenkaan.

• Parempi ohje

Tee etelä-italialaista lasagnea, johon ei tule maitoa, vaan sen sijaan tomaattikastiketta (tomaattisosetta, selleriä, porkkanaa, sipulia, valkosipulia, oliiviöljyä ja suolaa) ja mozzarellaa. Maku on parempi, ja valmistaminen on helpompaa.

• kyllä

itse teen teräskattilassa, siis kuumennan rasvan ensin, sitten jauhot sinne sekaan ja vietävän moista vispausta vispilällä, että jauhot ja rasva on kunnolla sekaisin, sitten kaatelen sen maidon sinne ja vispaan tietysti koko ajan. Sitten vaan keitellään ja sekoitellaan välillä, n. 10 min. tai kun jauhon mauku on soossista hävinnyt, sitten vaan juusto ja mausteet perään, ja hyvä tulee.

• kotikokki..

Juuri noin se tehdään. Ensin rasva sulatetaan kuumassa kattilassa, jauhoja perään niin paljon kun rasva vetää, muttei kuitenkaan niin paljoa että ihan kuivaksi menee. Vispilällä hyvin sekaisin ja maidot perään (mahdollisesti jo kuumennettu maito, voi kuumentaa vaikka mikrossa) Sitten keitellään kunnes saostuu, jos menee liian paksuksi niin maitoa sekaan lisää. Kun kastiketta on keitelty 10-15min laitetaan levy kiinni ja kattila syrjään. Maustetaan suolalla ja valkopippurilla, sekä lisätään juustoraaste. Jos kastiketta keitellään minutti tolkulla mausteiden ja juuston kanssa, se juoksettuu.

• valkokastike
        kotikokki.. kirjoitti:

Juuri noin se tehdään. Ensin rasva sulatetaan kuumassa kattilassa, jauhoja perään niin paljon kun rasva vetää, muttei kuitenkaan niin paljoa että ihan kuivaksi menee. Vispilällä hyvin sekaisin ja maidot perään (mahdollisesti jo kuumennettu maito, voi kuumentaa vaikka mikrossa) Sitten keitellään kunnes saostuu, jos menee liian paksuksi niin maitoa sekaan lisää. Kun kastiketta on keitelty 10-15min laitetaan levy kiinni ja kattila syrjään. Maustetaan suolalla ja valkopippurilla, sekä lisätään juustoraaste. Jos kastiketta keitellään minutti tolkulla mausteiden ja juuston kanssa, se juoksettuu.

Itse teen valkokastikkeet seuraavasti, Laitan kaikki aineet teräskattilaan paitsi n2dl nesteestä(yleensä maito) ja jauho määrän. Annan loppujen aineiden, voit juustot mausteet ja loput mesteet,( joskus maito ja valkoviini, sulaa keskenään sekottaen kun on valmista, lisään hyvin sekottaen ne loput maidot johon olen ensiksi sekottanut ne jauhot. Keittelen sitten vajaan 10 min sekoitellen. Aina on onnistunut, Mausteiden lisäystä voi tarkistaa sitten valmiista kastikkeesta.

• Kotikokkialkaja
        valkokastike kirjoitti:

Itse teen valkokastikkeet seuraavasti, Laitan kaikki aineet teräskattilaan paitsi n2dl nesteestä(yleensä maito) ja jauho määrän. Annan loppujen aineiden, voit juustot mausteet ja loput mesteet,( joskus maito ja valkoviini, sulaa keskenään sekottaen kun on valmista, lisään hyvin sekottaen ne loput maidot johon olen ensiksi sekottanut ne jauhot. Keittelen sitten vajaan 10 min sekoitellen. Aina on onnistunut, Mausteiden lisäystä voi tarkistaa sitten valmiista kastikkeesta.

Kiitos hyvistä vastauksista ja vinkeistä!

Itse asiassa keittokirjassani ei puhuta mitään siitä että kastiketta pitäisi keittää pidempään, sen mukaan se vain kiehautetaan, lisätään mausteet ja juusto. Olen itse keitellyt sitä viitisen minuuttia kun olen arvellut että vika on juuri tuossa keittoajassa. Mutta ihan uutena mulle tuli, että keittoaika voisi olla jopa 20 minuuttia! Ja mausteet ja juusto vasta lopuksi. Hyviä neuvoja, kiitos! Keittokirjani joutaa näemmä roskiin...

Kokeilen näillä ohjeilla viikonloppuna.

• minun mielipide
        Kotikokkialkaja kirjoitti:

Kiitos hyvistä vastauksista ja vinkeistä!

Itse asiassa keittokirjassani ei puhuta mitään siitä että kastiketta pitäisi keittää pidempään, sen mukaan se vain kiehautetaan, lisätään mausteet ja juusto. Olen itse keitellyt sitä viitisen minuuttia kun olen arvellut että vika on juuri tuossa keittoajassa. Mutta ihan uutena mulle tuli, että keittoaika voisi olla jopa 20 minuuttia! Ja mausteet ja juusto vasta lopuksi. Hyviä neuvoja, kiitos! Keittokirjani joutaa näemmä roskiin...

Kokeilen näillä ohjeilla viikonloppuna.

No ei sitä maitokastiketta tosiaankaan tarvitse mitään 20 min keitellä, aivan turhaa. Venhäjauholle riittää se n. 10 min kypsennys, jolloin jauhon maku "häviää". Ja tosiaan kun lisää juuston, ei missään nimessä sitten enää kastiketta keitellä. Jos kastike siitä huolimatta jää jotenkin liruksi, on suurustetta liian vähän, eli neste / jauho -suhde väärä.

• Kotikokkialkaja
        minun mielipide kirjoitti:

No ei sitä maitokastiketta tosiaankaan tarvitse mitään 20 min keitellä, aivan turhaa. Venhäjauholle riittää se n. 10 min kypsennys, jolloin jauhon maku "häviää". Ja tosiaan kun lisää juuston, ei missään nimessä sitten enää kastiketta keitellä. Jos kastike siitä huolimatta jää jotenkin liruksi, on suurustetta liian vähän, eli neste / jauho -suhde väärä.

Tein eilen illalla lasagnen ja keittelin sitä maitokastiketta noin vartin, kunnes se alkoi näyttää siltä miltä pitikin. Huolehdin myös siitä, että jauhot ja sula voi olivat kunnolla sekaisin ennen maidon lisäämistä.

Nyt lasagne onnistui! Kiitos vielä neuvoista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35