Miksi noloa?

pippuripate

Itse olen kehitellyt kieliä jo kuudentoista vuoden ajan sitten 12. kesäni ja suurimman osan - ainakin 12 vuotta - olen keskittynyt yhteen kieleen, jota olen hionut ja hionut enkä vieläkään ole aivan tyytväinen. Harvat ystäväni ovat tästä harrastuksesta silti selvillä enkä muutenkaan ole siitä erityisemmin kenellekään puhunut. Jotenkin tuntuu, että minua pidettäisiin kovin omituisena harrastukseni vuoksi. Että koko asia on jollain tapaa nolo. Vaikka olen pohtinut ja miettinyt tätä asiaa, en silti oikein ole päässyt selville miksi asia on niin.

Toisaalta, minun täytyy myöntää ja samalla pyytää anteeksi henkilöiltä, joita kenties loukkaan, etten tahtoisi tulla assosioiduksi useimpien tekokielien tekijöiden kanssa. Monille se tuntuu olevan vähän vasemmalla kädellä tehty harrastus - olkoonkin, että hyvin luultavasti rakas sellainen - jossa mielikuvat ja fantasiamaailmat ovat tärkeämpiä kuin itse kieli. Vaikka monet tekevätkin tekokieliä, jotenkin tuntuu, että ne silti on samasta kaavasta tehtyjä ja vailla erityistä kunnianhimoa.

Onko tämä syy siihen, miksi yleinen mielipide on lähinnä huvittunut, jos koskaan kuulee jonkun tekevän kieliä?

6

3115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonsson.

      lukuisia kieliä eläessäni ihan vaan kiinnostuksesta. Kääntäjiä, tulkkeja, assemblerejä, tietokantakieliä, linkkereitä yms. Nyt jo 30 vuotta harrastelua takana. Osalla on ollut myös kaupallista käyttöä.

      Viimeksi olen ollut eniten innoissanin Yacc ja Lex -tyyppisestä kehittelystä, koska niissä ainakin osa prosessista on automatisoitu.

      Windows'issa käytän kuitenkin MFC, MS Visual C , koska pysyy homma muiden kanssa yhteensopivana.

      ***

      Eksoottisen kielen kehittelyn ongelma on lähinnä se, että kukaan ei viitsi opetella outoa kieltä, koska se ei ole yhteensopiva muiden kehittelijöiden kanssa. Näin ollen sellaisella ei ole kaupallista merkitystä. Toki seharrastuksena on erittäin mielenkiintoinen.

      Oletko kokeillut kääntäjien, linkittäjien taikka reaaliaikakäyttöjärjestelmien kirjoittelua vaikkapa jollekkin mikroprosessorille, vaikkapa teollisuuskäyttöön.... tälainenkin on varsin antoisaa.

      ***

      Tällä hetkellä karttaohjelmat ja karttaprojektiot jms. on työstön alla. Varsin laaja osa-alue aivotoiminnan temmellyskentäksi.

      Aika paljon on tullut kirjoitettua grafiikkaohjelmia eri ympäristöihin ja käyttäjäliityntöjä teollisuuteen.

      ***

      Ei kielien kehittelyssä ole mitään outoa.... päinvastoin, se on monen leipäpuu.

    • olen kehittänyt

      myös oman kielen. Siinä kommunikoidaan terskasta eri tavoin lentävillä mälliklimpeillä, joita sitten tulkitaan.

      • pippuripate

        Kas, tässä hyvä esimerkki siitä, miten asiaan suhtaudutaan. Tätä juuri tarkoitin.

        Täysin mielikuvituksetonta vittuilua ja rajoittunutta katsontakantaa.


      • se yksi jonka saatat joskus...
        pippuripate kirjoitti:

        Kas, tässä hyvä esimerkki siitä, miten asiaan suhtaudutaan. Tätä juuri tarkoitin.

        Täysin mielikuvituksetonta vittuilua ja rajoittunutta katsontakantaa.

        Kieliä fantasia-scifimaailmaani. Pääkieli, joka kehitettiin vanhan maailman monimutkaisempien ja hienostelevien kielten pohjalta käyttökelpoiseksi kansakieleksi ja sai tällöin käytännössä meidän aakkosiamme vastaavat kirjaimet, on yksinkertainen, käytännössä englannin kieliopilla(mutta muutaman samanlaisuuden ohella omilla suffixeilla ja käytännössä ilman epäsäännöllisiä verbejä) pelaava kieli. Sitten on pikaisesti arvioituna kaikkiaan tuhansia kieliä, mutta kymmenisen pääkieltä, joista prosentuaalisesti ylivoimaisesti eniten puhuttu on tuo pääkieli.

        Doe ave thast? - Kuka tuo oli?
        Ai dan'te vieso - en tiedä
        Wer dei te daf over, dei maht aleiwe teileth - Jos menette alas tuonne, niin pääsette hengestänne
        Noita ei tosin pitäisi kirjoittaa meidän aakkosilla..


      • hokkanen
        se yksi jonka saatat joskus... kirjoitti:

        Kieliä fantasia-scifimaailmaani. Pääkieli, joka kehitettiin vanhan maailman monimutkaisempien ja hienostelevien kielten pohjalta käyttökelpoiseksi kansakieleksi ja sai tällöin käytännössä meidän aakkosiamme vastaavat kirjaimet, on yksinkertainen, käytännössä englannin kieliopilla(mutta muutaman samanlaisuuden ohella omilla suffixeilla ja käytännössä ilman epäsäännöllisiä verbejä) pelaava kieli. Sitten on pikaisesti arvioituna kaikkiaan tuhansia kieliä, mutta kymmenisen pääkieltä, joista prosentuaalisesti ylivoimaisesti eniten puhuttu on tuo pääkieli.

        Doe ave thast? - Kuka tuo oli?
        Ai dan'te vieso - en tiedä
        Wer dei te daf over, dei maht aleiwe teileth - Jos menette alas tuonne, niin pääsette hengestänne
        Noita ei tosin pitäisi kirjoittaa meidän aakkosilla..

        Osaatko kääntää:
        H-A-N-K-I E-L-Ä-M-Ä


      • voi elämä...
        hokkanen kirjoitti:

        Osaatko kääntää:
        H-A-N-K-I E-L-Ä-M-Ä

        Pitää muuten olla aika ylimielinen ihminen, jotta voi tuollaista kirjoittaa jonkun harrastuksen perusteella... Sulla on sitten varmaan jotakin todella hienoja ja hyödyllisiäkin harrastuksia, kun kerta sinulla on varaa tulla tuollaista sanomaan?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe