Etelä-Saimaa -lehdessä oli syys-lokakuussa resepti piimäkakusta. Onko kukaan ottanut reseptiä talteen ja kokeillut? Minä otin reseptin mutta nyt se on hukkunut.
Olisin halunnut sitä kokeilla ja uskon sen olevan
hyvä kakku,siihen tuli mm. smetanaa.
Löytyykö piimäkakun resepti
4
3351
Vastaukset
- suklaahirviö
Tämä resepti on jostain Karjalan parhaat leivonnaiset kirjasta.. Olen tehnyt monta kertaa tällä reseptillä piimäkakkua, ja tosi hyvää on tullut! Mutta smetanaa tässä reseptissä ei ole.. sori vaan.. Suosittelen silti kokeilemaan.
Vinkki: muista rasvata & korppujauhottaa kakkuvuoka HYVIN! Kakku kannattaa kumota vähän jäähtyneenä, ei ihan heti uunista otettuna. Ja sittenkin kannattaa antaa sen vuoan olla rauhassa kumottuna, niin irtoaa paremmin.. ettei heti ala sitä väkisin irrotella.
Vinkki 2: ohjeessa sanotaan, että uunissa saa olla 50 minuuttia. Itse annan olla aina tasan tunnin. Kokemukseni mukaan 50 min. jättää kakun omaan makuuni liian tahmeaksi.
Vinkki 3: Laitan itse reilusti kanelia, en puolta teelusikallista, vaan ihan reilun kokonaisen.. :) Viimeksi laitoin muitten mausteitten lisäksi vielä teelusikan kardemummaakin.
Vinkki 4: ÄLÄ... ala korvata piimää jollain jogurtilla!!! Piimä ei "maistu" tuossa kakussa ollenkaan, mutta sitä tarvitaan siihen taikinaan kuitenkin..
PIIMÄKAKKU:
3 dl piimää
2 dl sokeria
2 dl siirappia
1 dl leivontarasvaa sulana
5 - 6 dl vehnäjauhoja
1/2 tl soodaa
1/2 tl kanelia
1/2 tl neilikkaa
Sekoita piimä, rasva, sokeri ja siirappi. Sekoita mausteet ja sooda jauhoihin. Siivilöi kuivat aineet taikinaan koko ajan sekoittaen. Paista taikina hyvin jauhotetussa vuoassa 175 asteessa noin 50 minuuttia.
Ohje on kirjasta "Karjalan parhaat leivonnaiset". - reissumiina
Tässä toisenlainen, "terveyspiimäkakku":
3 dl piimää
1,5 dl sokeria
2 dl vehnäjauhoja
1 dl soijajauhoja
1 dl vehnänalkioita
1 dl vehnäleseitä
1 tl soodaa
2 tl neilikkaa
2 tl inkivääriä
2 tl pomeranssinkuorta
1 dl rusinoita
1 dl kylmäpurist. auringonkukkaöljyä
Sekoita keskenään vehnäjauhot, soijajauhot, vehänalkiot, leseet, sokeri, kohotusaine ja mausteet.
Lisää sekoitetut ainekset piimään.
Lisää lopuksi rusinat ja öljy.
Kaada korppujauhotettuun vuokaan.
Paista 175* noin 1t 15 min. - Jonttuli*
Onko kellään ohjetta jostakin n. -60 luvun "joka kodin ruoka" -kirjasta? Sillä ohjeella piimäkakku maistuu hyvältä :) Olis kiva leipoa, mutta kirja on hukassa :/
- löytyy googlen tms. hausta ...
...tein sen jo 4. kerran tosi hyvä ohje...itse käytän piimän asemesta maustamatonta jogurttia....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802