golf pilaa ihmissuhteet

viimeinen pisara

Kaikki oli hyvin kunnes mies rupesi golfaamaan. Siinä sitten meneekin kaikki vapaa-aika, ja silloin harvoin kun nähdään ainoa keskustelunaihe on golf tai kunnon kohennus pelaamista varten. Entiset mukavat yhteiset asiat on menetetty ja koko elämänpiiri supistunut tuohon yhteen harrastukseen. Eihän tässä ole enää mitään miksi jatkaa yhdessä. Älkääkä vain ehdottako, että minäkin ryhtyisin golfaamaan, se olisi sama kuin huumeidenkäyttäjän kanssa yrittäisi elää ryhtymällä itsekin käyttäjäksi!

22

5440

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hcp 15,2

Itse olen golfaava mies. Eronut sellainen. Eromme ei tosin johtunut golfista, koska ex-vaimonikin pelasi. Tai oikeastaan kyllä golf vaikutti asiaan; kentällä en voinut välttyä näkemästä sitä millainen exäni todellinen luonne oli. Se ei ollut kaunista katsottavaa.

Se meikäläisestä, palataanpa alkuperäiseen aiheeseen. Sinulla on edessäsi todellinen ongelma joka ei katoa minnekään ellette tee asialle jotain. Golf on niin addiktiivinen asia, että tuollaisessa pattitilanteessa eläminen laskee teidän molempien elämänlaatua pahasti. Sinä istut kotona yksin voivottelemassa kurjuuttasi ja mies potee syyllisyyttä kentällä. Yhteisen ajan sinä kiukuttelet jostain jutuista eikä miehesi edes ymmärrä sen johtuvan vain huomionkaipuusta.
      Miehet ovat siitä ihmeellisiä olioita, että he luulevat naisen kiukuttelevan siitä mistä naiset sanovat kiukuttelevansa, vaikka se pitää paikkaansa vain noin 2% tapauksista.

Ongelma on siis selvillä entä ratkaisu? Sama kuin kaikissa muissakin parisuhdeongelmissa: kompromissi. Tässä nimenomaisessa tapauksessa kompromissi ei ole sinulle helppo, koska joudut ihan aidosti tulemaan vastaan ja hyväksymään miehesi harrastuksen ja sen että hänellä on hyväksyttävästi elämää suhteen ulkopuolella. Tiedän sen olevan naisille melkein mahdoton paikka, mutta nyt sinulla on niin mahtava vastustraja (golf), että sinun on melkeinpä pakko nöyrtyä.
      Entäpä mistä sinun miehesi tulee taipua? Siihen että on olemassa golf-aikaa, jonka sinä aidosti hyväksyt ja hymyilet miehen lähtiessä kentälle ja hänen palatessaan sieltä. Sitten on olemassa parisuhde aika, jolloin sinä olet hänen elämänsä keskipiste ja golfia ei ole olemassakaan.
      Keskustele miehesi kanssa tästä ja sovi kuinka paljon viikosta on golf aikaa ja kuinka paljon parisuhdeaikaa.

Vielä kultainen neuvo. Älä sitten helvetissä aloita sitä keskustelua sanomalla että sinä tarvitset enemmän aikaa häneltä. Aloita sillä, että golf on hyvä harrastus ja pidät siitä että miehesi pitää itseään kunnossa. Vasta sitten kun olet saanut aikaan positiivisen ilmapiirin niin siirryt tähän "minäkin olen olemassa"-asiaan.

Tsemppiä, murjottamalla et pääse mihinkään. Toivon teille menestystä suhteeseenne.

• N38hcp

Neuvosi kuulostaa milteipä ammattimaiselta. Olet tainnut miettiä näitä asioita enemmänkin. Missä kentällä pelaat, jos tarviin joskus itsekin neuvoja?

• Hcp 15,2
        N38hcp kirjoitti:

Neuvosi kuulostaa milteipä ammattimaiselta. Olet tainnut miettiä näitä asioita enemmänkin. Missä kentällä pelaat, jos tarviin joskus itsekin neuvoja?

Tuhlaan kesäni Ringsidessä.

• N38hcp
        Hcp 15,2 kirjoitti:

Tuhlaan kesäni Ringsidessä.

Olen Gumbölen jäsen, eli pelioikeus on myös Ringsideen. Toivottavasti kesän tullen nähdään. Tuntomerkkejä? Mulla on pieni vihreä skottiruutubägi.

• Hcp 15,2
        N38hcp kirjoitti:

Olen Gumbölen jäsen, eli pelioikeus on myös Ringsideen. Toivottavasti kesän tullen nähdään. Tuntomerkkejä? Mulla on pieni vihreä skottiruutubägi.

Vietän aikaani aika paljon Rinkussa, joten törmääminen ei olisi lainkaan mahdottomuus. Mulla on tummanvihreä IZZO kantobägi, jossa roikkuu tummansininen pyyhe ja bägissä Taylor Maden mailat.

Jos kaipaat peliseuraa niin käypä www.golf.fi keskusteluforumilla. Siellä on otsikko sitä varten ja mahdollisuus lähettää henkilökohtaisia viestejä.

• viimeinen pisara
        Hcp 15,2 kirjoitti:

Vietän aikaani aika paljon Rinkussa, joten törmääminen ei olisi lainkaan mahdottomuus. Mulla on tummanvihreä IZZO kantobägi, jossa roikkuu tummansininen pyyhe ja bägissä Taylor Maden mailat.

Jos kaipaat peliseuraa niin käypä www.golf.fi keskusteluforumilla. Siellä on otsikko sitä varten ja mahdollisuus lähettää henkilökohtaisia viestejä.

Ohjeesi olivat teoriassa oikein hyviä, mutta toisaalta tyypillisesti golfarin kannalta ajateltuja, siis lähtökohtana se, että harrastuksesta ei voi tinkiä kuin ehkä nöyrästi anotun pienen määräajan verran, josta uhrauksesta vaimon pitäisi ymmärtää olla kiitollinen. Noinhan se sopu löytyy, mutta nöyryytys ja toiseksi jääminen ei ole mikään helppo tunne, kosto olisi paljon suloisempaa. Armopalojen saaja muuttuu väkisinkin koiraksi. Vaimon loppuelämän mielenterveyden kannalta parempi olisi etsiä uusi mies, mikä toisaalta on vahinko, kun suhde on ilman golfia ollut oikein hyvä.

• hcp23
        viimeinen pisara kirjoitti:

Ohjeesi olivat teoriassa oikein hyviä, mutta toisaalta tyypillisesti golfarin kannalta ajateltuja, siis lähtökohtana se, että harrastuksesta ei voi tinkiä kuin ehkä nöyrästi anotun pienen määräajan verran, josta uhrauksesta vaimon pitäisi ymmärtää olla kiitollinen. Noinhan se sopu löytyy, mutta nöyryytys ja toiseksi jääminen ei ole mikään helppo tunne, kosto olisi paljon suloisempaa. Armopalojen saaja muuttuu väkisinkin koiraksi. Vaimon loppuelämän mielenterveyden kannalta parempi olisi etsiä uusi mies, mikä toisaalta on vahinko, kun suhde on ilman golfia ollut oikein hyvä.

Itse näe muuta mahdollisuutta kuin kumpikin tulee puolitiehen vastaan. En usko, että tilanne paranee, jos pakotat miehesi luopumaan harrastuksestaan.
        Jos miehesi ei halua vähentää pelaamistaan, sitten voi olla johtopäätösten aika.
        Onneksemme olemme kumpikin kiinnsotuneita golfista ja pelaamme pääasiassa yhdessä. Mutta on muita asioita, joissa olemme eri mieltä. ne pyrimme hoitamaan nin, että tänään päätän minä, huomenna sinä.

• Hcp 15,2
        viimeinen pisara kirjoitti:

Ikävä kuulla, että ajatuksesi ovat jo noin eron kannalla, varsinkin jos teillä on ollut toimiva suhde.

Voisitko vielä ajatella uudelleen paria asiaa vastauksestani?
        Mielestäni en kyllä tarkoittanut ajan jakamisella ihan samaa kuin mitä sinä kirjoitit
        "siis lähtökohtana se, että harrastuksesta ei voi tinkiä kuin ehkä nöyrästi anotun pienen määräajan verran, josta uhrauksesta vaimon pitäisi ymmärtää olla kiitollinen."
        Kai sinunkin mielestäsi parisuhteeseen kuuluu yhteistä aikaa ja omaa aikaa ja sinullakin on jotain omia juttuja? Jos puolison harrastus on sinulle noin paha mörkö ja alemmuudentunteen aiheuttaja, en usko että itse harrastus on suhteessanne pahin ongelma. Itselleni henkilökohtaisesti on vaikea ymmärtää että puolisoni viettämä oma aika olisi nöyryytys minua kohtaan.
        Sananvalintasi kertovat siitä, että tunnet itsesi uhatuksi henkilökohtaisella tasolla ja itsetuntosi ei ole kovin korkealla. Jos luottaisit itseesi ja mieheesi niin et käyttäisi sanoja "Nöyryytys, kosto, koira".
        Jos ongelmat ovat sillä tasolla, eikä golfin peluussa kuten alunperin kirjoitit niin en usko että kirjoituksistani on mitään apua.
        Itselläni on hyviä kokemuksia pariterapiasta, siellä voidaan auttaa näissäkin asioissa.

• Sonja

Kun mies viettää kaikki kesäviikonloput ja kesäillat golfkentällä vaimon yrittäessä keksiä kivaa lomatekemistä lasten kanssa, on kohtuutonta nimittää vaimoa huomionkipeäksi.

Ihana kesäinen lauantaiaamu, on tietysti paras mahdollinen peli-ilma: Vaimo tekee sillävälin kotona suursiivouksen, pakkohan se on aina välillä tehdä, vaikka lapset parkuvatkin rannallepääsyä. Illalla mies palaa tyytyväisenä siistiin kotiin, vaimo voisi olla iloinen siitä kun mies on virkistynyt ja hoitanut kuntoaan.

Talvilomamme: Miehen on mentävä etelään pelaamaan, ettei kunto pääsisi rapistumaan. Rahat matkaan säästetään, kun muu perhe hiihtelee lomaviikkonsa puiston ympäri tehdyllä ladulla.

Näitähän löytyisi vaikka kuinka paljon. Sekin jo helpottaa kun voi tässä kertoa.

• hcp23

Miksi ihmeessä et edellytä, että miehesi osallistuu myös yhteisen talouden ylläpitoon, esim. siivoukseen.
        Millä perusteella miehesi kuvittelee, että hän on vapaa yhteisistä asioista. Epäilen, että olet totuttanut siihen, että hoidat itse kaiken?
        Tietysti tuo lomailu yksin etelässä kuullostaa iaka merkilliseltä.
        Jos perhesopu edellyttää sinulta alistumista ja periksiantamista kaikessa, tuntuu siltä, että kaikki ei olekohdallaan.

• Hcp 15,2

Kohtuus kaikessa.
        Kuvailemasi tilanne ei oikein vastaa minunkaan käsitystäni tasapainosta harrastuksen ja parisuhteen/kodin välillä.

Kysymys noissa edellisissä viestessä oli siitä milloin ongelmat ovat ajankäytössä ja milloin ongelmat ovat itse suhteessa ja puolison ajankäyttö on vain se pintakerros asiasta.

• sonja
        hcp23 kirjoitti:

Miksi ihmeessä et edellytä, että miehesi osallistuu myös yhteisen talouden ylläpitoon, esim. siivoukseen.
        Millä perusteella miehesi kuvittelee, että hän on vapaa yhteisistä asioista. Epäilen, että olet totuttanut siihen, että hoidat itse kaiken?
        Tietysti tuo lomailu yksin etelässä kuullostaa iaka merkilliseltä.
        Jos perhesopu edellyttää sinulta alistumista ja periksiantamista kaikessa, tuntuu siltä, että kaikki ei olekohdallaan.

en totisesti ole omaa syytäni totuttanut häntä tähän, vaan olen yrittänyt ehdottaa ja vaatia töiden ja ajankäytön jakamista. Mies on kyllä halukas keskustelemaan tilanteen parantamiseksi, mutta sillä ehdolla että "golfista en kuitenkaan tingi". Arvaapa mistä sitten tingitään, ettei elämä olisi yhtä riitelemistä? Hänen ehdotuksensa: että suhtautuisin hänen lähtöihinsä niin positiivisesti ettei hänen pelipäivänsä menisi pilalle...

• sonja
        sonja kirjoitti:

en totisesti ole omaa syytäni totuttanut häntä tähän, vaan olen yrittänyt ehdottaa ja vaatia töiden ja ajankäytön jakamista. Mies on kyllä halukas keskustelemaan tilanteen parantamiseksi, mutta sillä ehdolla että "golfista en kuitenkaan tingi". Arvaapa mistä sitten tingitään, ettei elämä olisi yhtä riitelemistä? Hänen ehdotuksensa: että suhtautuisin hänen lähtöihinsä niin positiivisesti ettei hänen pelipäivänsä menisi pilalle...

olen joka tapauksessa kiitollinen ehdotuksista, omat konstit alkaa olla lopussa.

• hcp23
        sonja kirjoitti:

Tilanne on sitten aika mahdoton.

Oletko kokeillut yksinkertaisesti, että jätät kotityöt tekemättä? Tosin olemme yrittäneet tätä murrosikäiseen (huone aina kuin pommituksen jäljiltä), mutta valitettavasti meidän pinnamme katkeaa ennen häntä. Näin ilmeisesti kävisi sinullekin.

Vähissä vaihtoehdot ovat valitettavasti.

• Normaali mies

Myös ei golfaavat Turkulaiset miehet aiheuttavat ongelmia parisuhteessa:

KORIHOITO-OPPI TURKKULAISIL NAISIL
        >
        > Naisil o tapana tehrä usse asjoi vaikkiamma kaut. Sen takia
        > heijä tuliski otta oppi miähist, niihee pääsisivä mones asjas
        > paljo helpommal ja säästäsivä itteäs, hermojas ja muittenki
        > hermoi. Muutama korinhoitto liittyvä onkelmatilanne ja
        > kummotto nee ratkasta:
        >
        > Olej juur syänyt jukurti ja roskapussi o iha täys. Mitä mää tee?
        > - Lait tyhjä purkki tiskipöyräl. Jät lusikka purkki.
        >
        > Mää söi lämpimä ruua ja mul o likane lautane ja maitolasi.
        > Mitä mää teen?
        > - Lait astiat tiskipöyräl tai tiskialttasse.
        >
        > Tiskipöyt o täyn tyhji jukurttipurkkei ja astiat ei mahru. Mitä nyy?
        > - Tyän roski hiuka sivummal. Jos tääkä ei aut, vie likaise
        > astia takasi ruakpöyttä.
        >
        > Ku mää vei astioi takasi pöyttä mää huamasi, et maitotölkki o
        > tyhjä. Roskapussi o täyn, samate tiskipöytä. Mitä mää teen tölkil?
        > - Lait see tiätyste jääkaappi. Siälhä maitotölkei piretä.
        >
        > Mää ottasi tuaremehu, mut kaik lasi ova likasena tiskialttas.
        > Mitä mää tee?
        > - Juas suara tölkist.
        >
        > Tölki nokka ol lytys ja mehu loraht lattial. Pitäsik tehrä jotta?
        > - Pyyhkäs enimmä sukam pohja.
        >
        > Nyy suka ova märä ja tunttu tahmialt.
        > - Riisu suka ja jät nee lattial mehutahra viäre. Hae kaapist
        > uure suka.
        >
        > Mää el löyr kaapistan yhtä puhtai sukki. Mää tahro suka
        > jalkkasan, ku mää makka sohval ja kat o elokuva. Mikä avuks?
        > - Eti lattialt vähemmä likase, kuiva suka.
        >
        > Sohval o suur kasa vaattei enkä mää mahru eres istuma,
        > makaamisest puhumattaka. Viänk mää vaatte kaappi?
        > - Älä viä. Yht hyvi sää vois siirttä nee nojatuali. Jos
        > nojatuoli o täys, purot koko kasa lattial.
        >
        > Kämpäs o kumma haju. Mää luule, et se tule tiskialtaast. Mitä
        > sil pitäsis tehrä?
        > - Ava keittiö akkuna hiuka. Jos ilma ei tunnu raikastuva,
        > lähre ite ulos. Vaik iltakaljal. Palatessas es sää enä huomaa
        > mittä haju.
        >

• sonja
        Normaali mies kirjoitti:

Myös ei golfaavat Turkulaiset miehet aiheuttavat ongelmia parisuhteessa:

KORIHOITO-OPPI TURKKULAISIL NAISIL
        >
        > Naisil o tapana tehrä usse asjoi vaikkiamma kaut. Sen takia
        > heijä tuliski otta oppi miähist, niihee pääsisivä mones asjas
        > paljo helpommal ja säästäsivä itteäs, hermojas ja muittenki
        > hermoi. Muutama korinhoitto liittyvä onkelmatilanne ja
        > kummotto nee ratkasta:
        >
        > Olej juur syänyt jukurti ja roskapussi o iha täys. Mitä mää tee?
        > - Lait tyhjä purkki tiskipöyräl. Jät lusikka purkki.
        >
        > Mää söi lämpimä ruua ja mul o likane lautane ja maitolasi.
        > Mitä mää teen?
        > - Lait astiat tiskipöyräl tai tiskialttasse.
        >
        > Tiskipöyt o täyn tyhji jukurttipurkkei ja astiat ei mahru. Mitä nyy?
        > - Tyän roski hiuka sivummal. Jos tääkä ei aut, vie likaise
        > astia takasi ruakpöyttä.
        >
        > Ku mää vei astioi takasi pöyttä mää huamasi, et maitotölkki o
        > tyhjä. Roskapussi o täyn, samate tiskipöytä. Mitä mää teen tölkil?
        > - Lait see tiätyste jääkaappi. Siälhä maitotölkei piretä.
        >
        > Mää ottasi tuaremehu, mut kaik lasi ova likasena tiskialttas.
        > Mitä mää tee?
        > - Juas suara tölkist.
        >
        > Tölki nokka ol lytys ja mehu loraht lattial. Pitäsik tehrä jotta?
        > - Pyyhkäs enimmä sukam pohja.
        >
        > Nyy suka ova märä ja tunttu tahmialt.
        > - Riisu suka ja jät nee lattial mehutahra viäre. Hae kaapist
        > uure suka.
        >
        > Mää el löyr kaapistan yhtä puhtai sukki. Mää tahro suka
        > jalkkasan, ku mää makka sohval ja kat o elokuva. Mikä avuks?
        > - Eti lattialt vähemmä likase, kuiva suka.
        >
        > Sohval o suur kasa vaattei enkä mää mahru eres istuma,
        > makaamisest puhumattaka. Viänk mää vaatte kaappi?
        > - Älä viä. Yht hyvi sää vois siirttä nee nojatuali. Jos
        > nojatuoli o täys, purot koko kasa lattial.
        >
        > Kämpäs o kumma haju. Mää luule, et se tule tiskialtaast. Mitä
        > sil pitäsis tehrä?
        > - Ava keittiö akkuna hiuka. Jos ilma ei tunnu raikastuva,
        > lähre ite ulos. Vaik iltakaljal. Palatessas es sää enä huomaa
        > mittä haju.
        >

kiitos, tämä pelasti tämän päivän

• MS

Olen jo jonkin aikaa kehitellyt mielessäni teoriaa, jonka kerron nyt tässä. Golfharrastus on joillekin sairaus niin kuin alkoholismi, jotkut hallitsevat kohtuukäytön, jotkut eivät. Yhtälailla se myös uhkaa ihmisen taloutta, ihmissuhteita ja aiheutaaa työn laiminlyöntiä. Se voisi olla parannettavissa samanlaisella terapialla ja vieroitushoidolla kuin alkoholismi tai uhkapeli, mutta ongelma on siinä, että pelaaja ei itse tunnista sairauttaan eikä hoidontarvetta.

Golfareiden puolisot voisivat ehkä löytää apua kirjallisuudesta, jossa käsitellään alkoholismia ja elämistä holistin kanssa.
      Golfista vastuulliset voisivat kirjoittaa alan lehtiin varoituksen sanoja, jotta asianomaiset tunnistaisivat vaaran.

• Hcp 15,2

Näinhän se on. Tämä on tunnustettu esim golfin kotisaarella Briteissä. Hyvänä esimerkkinä siitä on se että useat jalkapallojoukkueet ovat kieltäneet pelaajiltaan golfin pelaamisen pelikaudella. Golf nimittäin tuppasi häiritsemään joitenkin pelaajien harjoittelua ja keskittymistä jalkapalloon.

• golflesket

Meidän tuttavapiirissä riehui muutama vuosi sitten "golfepidemia", jonka vuoksi moni mies päätyi golfariksi ja vaimot huomasivat kotona imettelevänsä, kuinka tässsä näin kävi. Kun ennen tavattiin ja seurusteltiin pariskuntina, nyt miehet seurustelee kentällä ja vaimot yrittää keksiä tekemistä kotirintamalla. Yksinäisyyden torjumiseksi on viritelty vaimojen yhteistä toimintaa, kyläillään, mennään kaupungille (ja totta kyllä haukutaan miehiä, mikä sekin on välillä tarpeen).

Tätä vasta kehitellään, vaikea keksiä mitään mikä veisi yhtä paljon aikaa kuin golf. Vaikka periaate on yrittää hyväksyä miesten harrastus, niin mitään ei voi sille, että jotain yhteisestä elämästä nyt puuttuu.

• urheilija

Siitä vaan itsekin golfkurssille ja kesällä miehen mukaan! Varmasti mies tykkäisi, saatte lisää yhteistä vapaa-aikaa, yhteisen puheenaiheen ja tiedä vaikka sinäkin oikeasti nauttisit siitä! Golf on oikeasti erittäin vaativa laji, joka vie mukanaan ensimmäisistä mailankokeiluista lähtien.

• golfleski

Tuo on varmasti hyvä ratkaisu monelle,mutta ei kaikille. Olen kyllä yrittänyt, mutta en kertakaikkiaan pysty kiinnostumaan lajista ja pitkästyn kentällä puolikuoliaaksi. Samoja kokemuksia on myös ystävillä. Ongelma on sekin, että kotonakin mies puhuisi mielellään golfista koko ajan, ja kun se ei kiinnosta niin sitä haluais puhua muutakin. Jotain vastaavaa tietysti pitäisi keksiä itselle, että tilanteen pystyisi hyväksymään...

• sirpa

Voin Kertoa omakohtaisen kokemukseni golfista.
      Avomieheni pelaa golffia noin 100 kierrosta vuodessa (hcp 7). Itse olen suorittanu kortin ja pelannu tasoituksenikin 35:teen. Golf on ihan kivaa kun saa pelata mieheni kanssa kaksin, kun se on oppinu pitään suunsa kiinni.
      Golf innostukseni on laantunu lähinnä sen takia että mua niin sieppaa kun (yleensä) tuntematon keski-ikäinen mies joka on tullut samaan porukkaan pelaan rupee yleensä neuvomaan viimeistään kakkosväylällä kuinka pitäis lyödä ja kuinka ei. Mielestäni hyvään golfetikettiin kuuluu ettei neuvota tuntemattomia elleivät he sitä pyydä. Varsinkaan mua ei kiinnosta kuunnella kommentteja siitä osuinko vähän päälle vai vähän alle sillä näenhän sen itsekkin en nyt ole niin tyhmä vaikka olenkin naisgolffari. Yleensä nää neuvojat ovat vielä itsekkin keskivertoa huonompia pelaajia joita ilmeisesti jurppii jos naisen avaus on pidemmällä kun heidän vaikka nainen löisikin lähempää. Joten miehet jotka ihmettelee miks teidän vaimokkeet eivät innostu golfista voivat katsoa peiliin ja pitää turpansa kiinni kentällä sillä kentällä pelataan ja nautitaan ja rangella harjotellaan.

Mieheni kanssa meillä golf sujuu nykyään hyvin vaikken itse pelaa enään juuri lainkaan. Olemme sopineet etten mussuta golfista turhaan mutta kun joskus sanon ettet saa mennä tänään pelaan hän tottelee eikä mussuta mun käskystä. Yksi auttava tekijä on kun ite teen säännölistä 8-16:30 työaikaa mieheni tekee vuorotöitä jolloin hän voi käydä pelaamassa ennen iltavuoroa sen olematta pois yhteisestä ajasta, ja lapsemme on tällöin tarhassa joten se ei ole pos häneltäkään.
      Toinen mitä miesten pitäisi tajuta että jos nainen antaa miehelle 5 tuntia omaa aikaa niin mies vois antaa siitä ajasta ees 2 tuntia naiselle jotta tämä vois lukea vaikka kirjaa tai käydä kaupungilla tai kahvilla sillä aikaa kun mies leikkii lasten kanssa. Mieheni on ymmärtäny tämän ja siksi hän saakin pelata sen 100 kierrosta vuodessa niin ettei se mua haittaa, mutta auta armias jos hän vetäyttyy joskus yhteisestä sopimuksestamme niin pelit loppuu siihen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      301
      7654
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5979
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3538
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1997
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      192
      1875
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      19
      1698
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1579
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1484
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      65
      1398
    Aihe