Miksi perunat keitettäessä halkeavat?

poropeukalo

tietääkö joku miksi perunat halkeilevat keittäessä?tai jos ei koko peruna, niin kuoret halkeaa?olen keittänyt tosi niitä niin ettäivät täysillä porisi,mut silti halkeavat..outo juttu

9

7494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

Halkeilemisen ja hajoamisen syy on perunalajike. Suomesta on lähes mahdotonta löytää perunalajikkeita, jotka kunnolla kestävät normaalin keittämisen hajoamatta. Lajikkeet ovat aivan liian jauhoisia eli tärkkelyspitoisia. Etenkin viime pitkän, lämpimän ja kuivan kesän jäljiltä normaalisti vähätärkkelyksisemmätkin lajikkeet ovat nyt superjauhoisia eli hajoavia.
      Oikeastaan ainoa siedettävän kiinteä ja kestävä perunalajike nykyään on Nicola, joskin sekin on tänä syksynä normaalia jauhoisempi. Tosin eri viljelyserät vaihtelevat tässä keskenään, riippuen kannasta ja paikallisista olosuhteista, mm. maaperästä ja säätilanteista.
      Jopa kiinteäksi mielletty Siikli muuttuu yleensä jo elokuun puolella liian jauhoiseksi.
      Suomessa on kansainvälisesti verrattuna poikkeuksellinen mieltymys jauhoisiin perunalajikkeisiin, vaikka ne sopivat vain perunamuusin tekoon.
      Itse en tiedä mitään kuvottavampaa kuin jauhoinen keitin- tai muu peruna.
      Vaan kysyjälle: kokeile Nicolaa! Se saattaa onnistua hajoamatta, ja anna perunan vielä keittämisen jälkeen tekeytyä ja kiinteytyä vähintään 15 min. kannen alla kaadettuasi veden pois.

• Mössääjä

Maultaan suuresti arvostamani Lapin puikula onnistuu joskus mainiosti, mutta useinkin poksahtelee hajalle jo ennen kypsymistään.

Maalla asuva äitini tarjoaisi viljelemiään perunoita minullekin, mutta vetoan säilytystilojeni rajallisuuteen ja otan pienimmän mahdollisen määrän (kohteliaisuudesta sentään jotakin). Lajike ei ole tiedossani, mutta olemme ristineet sen Popcorniksi. Täysin mahdoton keittää niin, että pysyisi ehjänä!

Toisaalta tuntuu vahvasti, että syy ei ole niinkään lajikkeessa vaan sikäläisen perunamaan mullan koostumuksessa

• .....

Lisääppäs veteen hyppysellinen suolaa estää halkeilua. Ja jotkut lajikkeet ei oo tarkoitettu edes keittoperunaksi joten niitä ei kannata keittää vaan paistaa uunissa jne....

• höpöjuttua

Suola ei estä kuoren halkeilua, ei tosiaankaan vaan se on lajikkeesta kiinni kuten tässä on tullut jo ilmi.

• .....
        höpöjuttua kirjoitti:

Suola ei estä kuoren halkeilua, ei tosiaankaan vaan se on lajikkeesta kiinni kuten tässä on tullut jo ilmi.

Kyl vain suola estää kuorien halkeilua kokeile vaik.

• se sama joka vastasi
        ..... kirjoitti:

No kerropa sitten minulle, että miksi toiset perunat (lajikenimiä en nyt muista, mutta eräskin hyvin jauhoinen lajike jota en osta kun vain hätätapauksessa - eli kun ei ole muuta tarjolla) keitettäessä halkeilee ja toiset taas ei vaikka laitan aina suolaa keitinveteen?

• !!!
        ..... kirjoitti:

Suola ei MITENKÄÄN estä halkeilua! Ainahan sitä laitetaan, ainakin minä laitan reilustikin, olen 40 vuotta laittanut. Kaikki riippuu lajikkeesta ja senkin kulloisistakin kasvuolosuhteista.

• .....
        se sama joka vastasi kirjoitti:

No kerropa sitten minulle, että miksi toiset perunat (lajikenimiä en nyt muista, mutta eräskin hyvin jauhoinen lajike jota en osta kun vain hätätapauksessa - eli kun ei ole muuta tarjolla) keitettäessä halkeilee ja toiset taas ei vaikka laitan aina suolaa keitinveteen?

Niin siis suola estää hieman halkeilua, mutta jos peruna kovin jauhonen niin se halkeilee silti. Et kai luule jos suolaa laittaa niin peruna ei missään tapauksessa halkeisi?

Ja huomasitkos mitä olin suolan lisäksi kirjoittanut?
        "Ja jotkut lajikkeet ei oo tarkoitettu edes keittoperunaksi joten niitä ei kannata keittää..."

• on väliä

Lisää tietoja eri perunalajikkeiden ominaisuuksista saat mm. Wikipediasta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Perunalajikkeet

Jos ostat valmiiksi pussitettua perunaa, voit jo pussin väristä päätellä, minkä tyyppistä perunaa pussi sisältää.

Vihreässä pussissa on kiinteää perunaa, joka soveltuu mm. keitettäväksi ja laatikoihin. Keltainen sisältää yleisperunaa, joka käy kaikkiin ruokiin. Punaisen pussin perunat ovat taasen jauhoisia, joten ne ovat hyviä esimerkiksi muusiin ja uuniperunoiksi.

Kaikki tuottajat eivät tosin käytä näitä värikoodeja, vaikka ne helpottaisivat kuluttajan valintoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16