Mikä syynä tähän?

Jollei jouluna ole lunta...

Jo pikkuisena tuli luvattua, että jollei jouluna ole lunta, en minä sitä juhlista. Jouluun kuuluu
lumi, pakkanen ja pimeät illat. Kolmesta kaksi tärkeintä puuttuu! Mitä mieltä: onko joulu OIKEA joulu ilman lunta? Mistä teidän mielestänne johtuu tämä "lämpöaalto"? Täällä etelässä näyttää jälleen huolestuttavasti siltä, että valkea joulu jää unholaan. Ei siitä kauan ole, kun vasta aatonattona satoi kunnon lumipeite. Silloin huokaistiin ja toivottiin ettei sama toistu. Kokemuksia? Ikävä valkoisia hankia.

92

19532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkämuistinen

....on keskimäärin kerran vuosikymmenessä ns. musta joulu. Voit tarkistaa asian vaikka ilmatieteen laitokselta.

Muuta pohjoiseen!

• vuosikymmenessä

ei ole oikea kuvaus. Muistaako kukaan minkälainen keli oli viimevuonna? Eteläsuomeen tuli lumi vasta toiseksi viimeisellä viikolla, eli samalla viikolla kun itse jouluaatto.

Musta vaan tuntuu että ollaan menossa kohti lämpimiä aikoja. Toivottavasti ei kuitenkaan, sillä lumi on pakko tulla jouluksi! Tätä menoa pysyvä hanki tulee vasta tammikuussa.
        Oi niitä aikoja kun synttäreillä (marraskuun alku) leikittiin lumisotaa runsaassa lumessa

• tuulenpesä

ei tänne pohojoseenkaa kannata tulla. viimeset lumet on täältäki kateissa :)

-Rovaniemi-

• S.T.

...kun on täysi-ikäinen. :) Ei ennen viitti muuttaa ite. Pohjola is the best! xD

• Blaah Blaah __

ni sitä vaan että eipä täällä ole lunta vaikken eteläsuomessa asukkaan. ja yhtenä juhannuksena kun lappiin mentiin nii siellä yhen tienvarressapa oli lumikinos. toisaalta ois kiva ett lunta jouluksi tulis vaikka kuusamoon mennäänkin... mutta ois kiva tehä tänävuonna lumiukkokin.......... :D mutta eipä tuota lunta näy tulevan... ... ... ... )';

• lämmintä syyssäätä

Koko pienen ikäni Etelä-Suomessa olen asunut, ja väittäisin, että ainakin joka kolmas tai neljäs joulu on ollut lumeton.

• ikääntyneenä

en enää noteeraa joulua muuksi kun normaaliksi kuukaudenajaksi.Lapsuudessa oli hyvin tärkeää että jouluna oli lumi maassa.Tämä on nyt tulevaisuutta.Talventulo viiväästyy ja kesät alkavat jo maalis-huhtikuulla.Eipä taida enää joulupukin kanniskella niska vääränä pulkkia ja luistimia lapsukaisille.Ai niin,nyt rakennetaan pää punaisina lisää sähkösyöppöjä jäähalleja ympäri suomen.>:(

• pus pus

samaa mieltä

• hetkisen kaunis

...se unta on vaan, turhaa unelmaa. Musta joulu tulossa.

• enää

Mihin tuota lunta tarvitsee, ei mihinkään. Vähän se tietysti valaisee ja lapsilla on hauskempaa, mutta minä haluaisin olla ainakin yhden talven ilman lunta. Joulupukki kyllä pääsee vaikka helikopterila. Lämpöaallosta puheenollen, marraskuun alkuhan oli tosi kylmä ja lunta sai jo auratakin. Hyvää Joulua! Mies Kuopiosta ei lumiukko.

• sinitintti

Anteeks vaan mutta joulu ilman lunta ei oo mistään kotosin. SIIS oikeen YÖKÖTTÄÄ jos ei rupea kohta satamaan lunta ja oikeen kunnolla.

• Bush
        sinitintti kirjoitti:

Anteeks vaan mutta joulu ilman lunta ei oo mistään kotosin. SIIS oikeen YÖKÖTTÄÄ jos ei rupea kohta satamaan lunta ja oikeen kunnolla.

niin siis sitä vaan että pikkulapset jotka uskoo joulupukkiin (Semmosiakin on vielä olemassa) luulee että joulupukki tulee lentävine poroineen reellä. sitten ne ihmettelee kun joulupukki ei pääse reellä kun ei ole lunta ja se siltikin tulee. itse aina ikkunasta näin että taksillahan se tulee mutta aina sanoi että reellä ei päässy jostakin... lopulta serkku sanoi että joulupukkia ei ole. :'(

on muitakin syitä miksi lumi saa tulla: samaa vanhaa murapaskaa maassa, ei tuu kesä, ei tuu talvi, ei tuu kevät, eikä syksyltäkään tunnu, maassa kurakeli. Kun koira tulee sisälle sen tassut pitää puhdistaa lämpimällä vedellä ettei joka päivä tarvisi siivota ja koira ei itse tykkää yhtään puhdistusoperaatiosta. JOULU EI OLE MITÄÄN JOS EI OLE LUNTA! lisäksi ilotulitus voi sytyttää kaikken palamaan, tuskin palokunta edes antaa lupaa ilo-tulittaa, jos ei ole lunta. ja on muitakin syitä.. no kuitenkin. toivotaan että lunta tulee. VESI PAKKANEN = LUMI
        kyllä onnistuu

• Bush
        Bush kirjoitti:

niin siis sitä vaan että pikkulapset jotka uskoo joulupukkiin (Semmosiakin on vielä olemassa) luulee että joulupukki tulee lentävine poroineen reellä. sitten ne ihmettelee kun joulupukki ei pääse reellä kun ei ole lunta ja se siltikin tulee. itse aina ikkunasta näin että taksillahan se tulee mutta aina sanoi että reellä ei päässy jostakin... lopulta serkku sanoi että joulupukkia ei ole. :'(

on muitakin syitä miksi lumi saa tulla: samaa vanhaa murapaskaa maassa, ei tuu kesä, ei tuu talvi, ei tuu kevät, eikä syksyltäkään tunnu, maassa kurakeli. Kun koira tulee sisälle sen tassut pitää puhdistaa lämpimällä vedellä ettei joka päivä tarvisi siivota ja koira ei itse tykkää yhtään puhdistusoperaatiosta. JOULU EI OLE MITÄÄN JOS EI OLE LUNTA! lisäksi ilotulitus voi sytyttää kaikken palamaan, tuskin palokunta edes antaa lupaa ilo-tulittaa, jos ei ole lunta. ja on muitakin syitä.. no kuitenkin. toivotaan että lunta tulee. VESI PAKKANEN = LUMI
        kyllä onnistuu

ja muuten tassujenpuhdistus on vaikeaa kun koiralla on kokoa ja voimaa...

• luottoaon

on luvannut lunta joulukuun kymmenennen päivän tienoilla. Uskon siihen ja jouluna on lunta!!!

• lumiukko

En välitä vaikka lunta ei olisikaan, minulle kelpaa tälläinenkin paitsi että vesisade saisi loppua. Tälläisesta säästä on hyötyäkin

• Nimetön

Eihän ns. pysyvä lumi tulee Helsinkiin keskimäärin kuin vasta joulun aikoihin, joten siinä suhteessa ei mitään poikkeavaa. Syyskuun keskilämpötila oli Helsingissä 14,0, lokakuun 8,5 ja marraskuun 2,7 astetta, joten kyllä tässä kylmeempään päin ollaan menossa. Voi tulla vielä kylmä ja luminenkin talvi, vaikka just nyt ei sille tunnukaan. Odotan lunta jotta pääsee taas hiihtämään ja osa on varmaan mielissään kun pääsee jäille liikkumaan. Kaikki pikkulapsetkin on varmasti lumesta mielissään!

• tuntematon numero

millo siellä helsingissä oot keskustasa lunta nähny? mie en koskaa....sieltähän ne roudataan aina johonkiii

• viluttaa

lämmin keli ei haittaa laisinkaan. En pidä lumesta; se on kylmää, märkää ja tarttuu kengänpohjiin. Jokatalvinen pihatien kolaaminenkin on rasittavaa puuhaa eivätkä pakkaset ole mukavia. Toki lapset ja monet muutkin varmasti nauttivat lumesta ja sen tarjoamista aktiviteeteista, mutta minä voisin kyllä viettää joulua vaikkapa leudossakin säässä.

• sää

näi o!

• ite asustelen itäises suomessa. tääl on ollut parikertaa joskus joulukuun 20 päivän tienoilla vielä maa mustana.. aina on kuitenkin tullut jouluksi lumi maahan.

mutta kyllähän ne ennustavat, että keskieuroopan ilmasto tulee tännekkin ihan pikapuolin. elikkä voi olla jo lähiaikoina tiedossa mustia jouluja ainavaan pohjoisemmassa suomessa :(

• Joku vain

Olisi ihanaa, jos lunta ei tulisi ollenkaan.
      Minä kannatan ikuista kesää! :)
      Minä VIHAAN pakkasta. :/
      Lumi olisi ihanaa, jos se olisi lämmintä.

• iceQB

Kylmyyttä mielummin, täällä sulaa muutenkin pois ilman ilmastonlämpenemistä! Mielestäni kunnon kesää sais ENINTÄÄN olla kaks kk, syksyä kaks kk, talvea kunnon 6 kk ja sitte loput kevättä! Mutta minkäs sille voi kun tämän pallon kaltevuus on mitä on.

• Ridu
        iceQB kirjoitti:

Kylmyyttä mielummin, täällä sulaa muutenkin pois ilman ilmastonlämpenemistä! Mielestäni kunnon kesää sais ENINTÄÄN olla kaks kk, syksyä kaks kk, talvea kunnon 6 kk ja sitte loput kevättä! Mutta minkäs sille voi kun tämän pallon kaltevuus on mitä on.

kyllä musta ainakin lumi kuuluu jouluun ja talveen ehdottomasti.kun kerran nää vuodenjat suomessa on niin pitäisi ne olla sitten sen mukaisetkin mitä kuuluukin.kesä on kesä syksy on syksy talvi on talvi ja kevät on kevät..siis ihan kirjaimellisesti..

Valkoinen maa ja maisema tuo jouluunkin oman tunnelmansa :) luminen maisema on kaunis ja kaikki ulkovalot ja kynttilät valkoisessa maisemassa palamassa on paljon kauniimpia kuin tässä syyskelissä.

• LUNTA lainkaan

ihana kun ei ole lunta, rukoilin että sula pois ja suli

• snow white

Niin ei täälläkään lunta ole ja on sentään jo joulukuu...:( Ei joulua ole ilman lunta ...

• Dazed but not Confused

Tosiaankaan ei ole täälä pohojanmaallakaan lumesta tietoakaan. Sulivat pois eikä ole sen koommin näkynyt. Mutta kyllä mä ainaki veikkaasin että lumet tulevat jouluksi. Mutta ei välttämättä Etelä-Suomeen. Saa nährä..

• kesän lapsonen :)

voin sanoa, että vihaan talvea, sitä kylmyyttä, itää pukeutua kauhean paksuihin takkeihin, pipot ja lämpökengät....ja vielä se lumi, vaatteet iha märät....mutta, ilman lunta ja pakkasta, en joulutunnelmaan pääse...
      tärkeintä joulussa:
      1.koko perhe koossa
      2.lumi ja pakkanen
      3.kaikki ihanat jouluruuat
      4. joululaulut(ei joulu-jeesus laulut, vaan ihan kunnon petteri punakuonot)
      5. lahjat, vaikka nykyään se on pelkkää rahastusta

tuo oli siis vain minun mielipide.

• jjdjkjk

saisi tulla lunta mutta 5 cm riittäisi,sen verran että olisi valoisampaa illalla.

• Jaana1

Eihän sellainen joulu ole mistään kotoisin, että lunta ei ole kinoksittain! Joulu pitää olla tunnelmallista, ja minun on vaikea saada joulusta sellaista jos ei ole edes lunta. Lapset tykkää valkoisesta joulusta! Tämä taas näyttää mihin suuntaan maailma on menossa.. Ilmasto lämpenee, liikaa! Voivoi

• kiitos koskaan

Juu ite olen sitä mieltä että en kaipaa lunta sen toinen muoto kelpaa eli vesi sitä sopii tulla ja saa tulla se ei tartu kenkiin saatikka jäädytä teitä luistin radoiksi.

Kaikki tykkää lämmöstä ja lunta kaipaa korkeintaa jotkut henkilöt jotka tahtoo hiihtää taikka lasketella se suotakoon heille lapissa taikka jossakin alpeilla euroopassa.

Kaikki säästää kun on leutoa:
      - ei pala öljyä lämmitykseen
      - ei pala pensaa niin paljon autoissa
      - ei tule liukastumista kalliita laskuja
      - ei tarvitse hiekoittaa
      - ei tarvita kallista lumen aurausta
      - ei tarvita sähköä auton lämmitykseen
      - jää aikaa muihin töihin kuin lumen luontiin
      - ei tarvita kalliita talvi kenkiä ja vaatteita
      jne...

Kyllä tästä on pelkkää säästöä ja mikä ihaninta olen saanut kulkea keveissä lenkkareissa töihin ja takaisin ja unohtaa raskaat ja hankalat talvit saappaat.

KIITOS KUN ON LÄMMINTÄ KIITOS TODELLA!

• vielä....

sitten ne joulu fanaatikot menköön jonnekin muualle selittämään lumen tarpeensa ja pakkasensa....miksi yhden päivän takia tarvitaan lunta ja pakkasta? oletteko aivan torveloita? mihin ihmeeseen se perustuu joku osto hysteriä fiilis?

Julu juontaa juurensa pakana juhlasta ja sitä sopii viettää ihan muuten vaan jos viettää minulle se ei näin vanhemmiten merkitse mitään ainoa vaiva siitä on kauhea mainosten ja kärkkyvien kauppiaiden ryysis..että kuka vaan ikinä saakin lankaan ja ostamaan nyt kalliilla...sitten joulun jälkeen saakin ko. tuotteen -70% ale hintaan!!

• marsipaanipossu
        vielä.... kirjoitti:

sitten ne joulu fanaatikot menköön jonnekin muualle selittämään lumen tarpeensa ja pakkasensa....miksi yhden päivän takia tarvitaan lunta ja pakkasta? oletteko aivan torveloita? mihin ihmeeseen se perustuu joku osto hysteriä fiilis?

Julu juontaa juurensa pakana juhlasta ja sitä sopii viettää ihan muuten vaan jos viettää minulle se ei näin vanhemmiten merkitse mitään ainoa vaiva siitä on kauhea mainosten ja kärkkyvien kauppiaiden ryysis..että kuka vaan ikinä saakin lankaan ja ostamaan nyt kalliilla...sitten joulun jälkeen saakin ko. tuotteen -70% ale hintaan!!

Anteeks vaan, mutta joulu ei TODELLAKAAN ole mikään pakanajuhla! Vaan Jeesuksen syntymäjuhla! Vaikka Jeesus ei syntynytkään Jouluna, Joulua silti juhlitaan Jeesuksen syntymän kunniaks! Nii ja muuten "joulu fanaatikot menköön jonnekin muualle selittämään lumen tarpeensa ja pakkasensa" siis mitäh? Mene kuule ite jonnekin muualle valittamaan! Tän keskustelun ideahan just oli se että kun ei ole lunta! Joten sun se tässä pitäis häipyä!!!
        Ja ei sitä lunta ja pakkasta vaan pelkäks yheks päiväks tarvii, vaan koko talveks! Talveen kuuluu lumi ja pakkanen ja Jouluun myös koska Joulu on talvella! Ja eihän sitä tarvii ostaa mitään. Se nyt ei liity tähän mitenkään. Jos sä vihaat joulua niin mene muualle valittamaan äläkä tule tänne pilaamaan toisten joulumieltä vielä enemmän, kun eiköhän se jo ihan tarpeeks oo vaakalaudalla lumettoman ja lämpimän sään takia!

• marsipaanipossu
        marsipaanipossu kirjoitti:

Anteeks vaan, mutta joulu ei TODELLAKAAN ole mikään pakanajuhla! Vaan Jeesuksen syntymäjuhla! Vaikka Jeesus ei syntynytkään Jouluna, Joulua silti juhlitaan Jeesuksen syntymän kunniaks! Nii ja muuten "joulu fanaatikot menköön jonnekin muualle selittämään lumen tarpeensa ja pakkasensa" siis mitäh? Mene kuule ite jonnekin muualle valittamaan! Tän keskustelun ideahan just oli se että kun ei ole lunta! Joten sun se tässä pitäis häipyä!!!
        Ja ei sitä lunta ja pakkasta vaan pelkäks yheks päiväks tarvii, vaan koko talveks! Talveen kuuluu lumi ja pakkanen ja Jouluun myös koska Joulu on talvella! Ja eihän sitä tarvii ostaa mitään. Se nyt ei liity tähän mitenkään. Jos sä vihaat joulua niin mene muualle valittamaan äläkä tule tänne pilaamaan toisten joulumieltä vielä enemmän, kun eiköhän se jo ihan tarpeeks oo vaakalaudalla lumettoman ja lämpimän sään takia!

..tosin ei mun joulumieli ainakaan mee pilalle vaikka eis oiskaan lunta. Tosin Jouluun vaan kuuluu lumi ja on se tottakai kurjaa jos ei ole lunta Jouluna.

• asdasdasd

oot selvästi joku vitun juutalaine ku selität jeesuksesta ja ristuksesta ja kaikesta...

• marsipaanipossu
        asdasdasd kirjoitti:

oot selvästi joku vitun juutalaine ku selität jeesuksesta ja ristuksesta ja kaikesta...

Juutalainen? No en kyllä oo. Oon kristitty, adventisti. Ja mitä vikaa siinä on?! Jouluhan ON Jeesuksen syntymäjuhla!

• Nuuttipukki

"Anteeks vaan, mutta joulu ei TODELLAKAAN ole mikään pakanajuhla! Vaan Jeesuksen syntymäjuhla!"

Siis joulu *juontaa juurensa* pakanajuhlasta, mutta valitettavasti kristityt päättivät tukahduttaa perinteen keksimällä Jeesuksen syntyneen jouluna. Sana joulu tulee muinaisnorjan sanasta "yule", joka merkitsee pyörää ja jouluna siis alunperin juhlitiiin pyörän eli vuoden uutta alkavaa kierrosta, pimenemisen loppumista. Juhla-aika oli tietysti talvipäivänseisauksen eli 20.-22. joulukuuta jälkeiset päivät. Muinaisessa Roomassa samasta syystä vietettävää juhlaa kutsuttiin Voittamattoman Auringon (Sol Invictus) syntymäpäiväksi ja sitä vietettiin 25. joulukuuta.

Olen todella tyytyväinen siitä, että mm. joulupukkiperinne on pitänyt pintansa kristittyjen toiminnasta huolimatta, vaikka juhla onkin käsittämättömän kaupallista kuraa. Itse aion valon juhlan aikaan nostaa maljan Auringolle, ilman sitä kun ei olisi elämää. Mahdollisesti joulusauna ja lumiukon teko kuuluvat myös suunnitelmiin. Joulussa on mukavaa taikaa ja tunnelmaa, joka tulee parhaiten esille muinaissuomalaisten tapojen viettämisestä ja hiljentymisestä.

Kaikkein tökeröintä koko hommassa on se, että jotkut kristityt ovat esittäneet, että ateisteilla ei ole mitään oikeutta joululomaan!

• vampire~

Juutalainen? No en kyllä oo. Oon kristitty, adventisti. Ja mitä vikaa siinä on?! Jouluhan ON Jeesuksen syntymäjuhla!

Jos oikein muistan olen lukenut että Joulu on oikeasti pakana juhla joika roomalaiset pitivät. EN muista sitten että oliko se sadonkorjuun aika vaiko jokin muu juhla mutta Joulu ei tosiaan ole alunperin Jeesuksen syntymä juhla. Muutenhan sitä olisi voitu viettää silloin kun Jeesus OLI oikeasti syntynyt (mikä ei kuulemma ollut joulukuussa vaan joskus syksyllä).

• Nuuttipukki
        vampire~ kirjoitti:

Jos oikein muistan olen lukenut että Joulu on oikeasti pakana juhla joika roomalaiset pitivät. EN muista sitten että oliko se sadonkorjuun aika vaiko jokin muu juhla mutta Joulu ei tosiaan ole alunperin Jeesuksen syntymä juhla. Muutenhan sitä olisi voitu viettää silloin kun Jeesus OLI oikeasti syntynyt (mikä ei kuulemma ollut joulukuussa vaan joskus syksyllä).

Kirjoitin aiheesta viestin tänään tohon alle varsin selvällä otsikolla varustettuna...

Tosin tutustuttuani vähän lisää joulu/yule-sanan etymologiaan, niin se ilmeisesti tuleekin alunperin muinaisgermaanien geol-sanasta, joka tarkoittaa kirkkautta. Joka tapauksessa juhlan aihe oli talvipäivän seisaus, eli tuosta ajankohdasta lähtien päivät rupesivat kirkastumaan.

Sian tappaminen, valonlähteiden kuten palavan jouluhalon käyttäminen, mistelinoksa, olkipukit, joulupukki jne. ovat kaikki osa pakanaperinnettä.

• marsipaanipossu
        Nuuttipukki kirjoitti:

Kirjoitin aiheesta viestin tänään tohon alle varsin selvällä otsikolla varustettuna...

Tosin tutustuttuani vähän lisää joulu/yule-sanan etymologiaan, niin se ilmeisesti tuleekin alunperin muinaisgermaanien geol-sanasta, joka tarkoittaa kirkkautta. Joka tapauksessa juhlan aihe oli talvipäivän seisaus, eli tuosta ajankohdasta lähtien päivät rupesivat kirkastumaan.

Sian tappaminen, valonlähteiden kuten palavan jouluhalon käyttäminen, mistelinoksa, olkipukit, joulupukki jne. ovat kaikki osa pakanaperinnettä.

Ai, no, miten vaan. Siis kyllä mä tiedän että joulupukki ja kaikki tollaset on pakanallisia(mutta mulla ei muuten oo yhtään mitään niitä vastaan vaikka oonki kristitty)ja senkin että Jeesus ei oikeesti edes syntyny talvella. Mutta nykyään joulusta kuitenki vaan puhutaan aina Jeesuksen syntymäjuhlana ja sen takia sitä vietetään tai ainakin jotkut viettää, niinkun mäkin, kun Jeesus synty. Mutta no..syyttäkää nettiä ja huonoja opettajia joilta saa ihan semmosen käsityksen että Joulu on kokonaan kristillinen juhla eikä ollenkaan mikään pakanallinen... xP

• marsipaanipossu

Ai, no, miten vaan. Siis kyllä mä tiedän että joulupukki ja kaikki tollaset on pakanallisia(mutta mulla ei muuten oo yhtään mitään niitä vastaan vaikka oonki kristitty)ja senkin että Jeesus ei oikeesti edes syntyny talvella. Mutta nykyään joulusta kuitenki vaan puhutaan aina Jeesuksen syntymäjuhlana ja sen takia sitä vietetään tai ainakin jotkut viettää, niinkun mäkin, kun Jeesus synty. Mutta no..syyttäkää nettiä ja huonoja opettajia joilta saa ihan semmosen käsityksen että Joulu on kokonaan kristillinen juhla eikä ollenkaan mikään pakanallinen... xP

joulupukki ei oikeesti ihan kokonaan oo pakanallinen. joskus kaauan sitten joku piispa tai vastaava halus auttaa salaa yhtä köyhää perhettä ja kävi viemässä niille joskus rahaa savupiipun kautta ja muualtakin. sitten lopulta se kyllä "jäi kiinni" ja selitti kaiken. mutta sitte coca-cola muutti se punaseks ja siitä tuli se joulupukki minä me se nyt tunnetaan. tosin jostain mä oon lukenu semmosenki jutun, että kun sit sillon joskus ne piispat tai munkit tms rupes käyttää punasta, nii se joulupukin punasuus tuli siitä...mutta no, en oo varma, en tiiä. Halusin vaan sanoa.

• pohjolan tyttö

Täällä pohjoisessa voidaan laujaa,lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa...saimme viimme yönä lumipeitteen , noin 15-20 senttiä.
      Täällä olemme kuin satumaassa, lumi häikäisevän valkoista. Kannattas harkita tänne muutoa, talveksi.

Kyllä joulupukki täältä lähtee porolla ja pulkalla, jos vain olette kilttejä siellä etelässä.

• T: PAKKAS UKKO

:) :) : )

• zamara

lumi on perseestä mee pohjoisnavalle juhlimaan jos sitä valkoista paskaa kaipaat

• Joulu´`ukki
    • örkken

kemijärvelläkään (eli oulusta ja rovaniemeltä vielä pohjoisemmas) ei ole lunta. mustaa maata vain.

vaikuttaa siltä että ilmastonmuutos tulla tupsuttaa (ja maailmanloppu kenties?)

itse pidän joulua juhlana jossa saa antaa lahjoja ja saa nauttia talven tunnelmasta jne. ei mitään jeesuksia kiitos.

• kuusam.

Kyllä Kuusamossa on lunta noi 20-25 senttiä, ihme ettei ole Kemijärvellä, eihän se niin kaukana ole.

Oikein lumiukon teko ilma ja saa kauniit lumilyhdyt jouluksi. Lumi on puhtaan valkoista.

• tisseli tis
        kuusam. kirjoitti:

Kyllä Kuusamossa on lunta noi 20-25 senttiä, ihme ettei ole Kemijärvellä, eihän se niin kaukana ole.

Oikein lumiukon teko ilma ja saa kauniit lumilyhdyt jouluksi. Lumi on puhtaan valkoista.

oomma tulossa kuusamoon jouluks . kiva homma jos sieltä sentään lunta löyttyy, täällä nurmi vaan vihertää. keksitäänköhän markkinoille nyt tekolunta? ois melko kova juttu.

• jokaisen tulisi tietää

Huolestuttavan hukassa ihmiset, jos eivät ymmärrä että tämä kuten monet muut sään oikkuilut johtuvat ilmastonmuutoksesta. Ilmastonmuutos taas johtuu saastuttamisesta ja muusta luonnon tuhoamisesta. Sademetsiä ku kaadetaan koko ajan, niin ei ihme että sää oikkuilee. Välillä tulvii Keski-Euroopassa, välillä on Suomessaki pitkiä kuivia jaksoja (tämä kesä) ja normaalia isompia hurrikaaneja on poikkeuksellisen tiheään tahtiin (USA viime vuoden syksynä).

Vuosi sitten tuli eräs dokkari YLE:ltä, jossa kerrottiin että joissakin kymmenissä vuosissa monet maat näyttävät sään vuoksi täysin erilaisilta kuin nyt. Mm. Englanti alkaa aavikoitumaan yms. jos ei radikaaleja muutoksia tehdä ja vähennetä luonnon tuhoamista.

• :D..

miks et sitte lähe pelastaan niitä sukupuuttoon kuolevia eläimiä???

• thugg-

hmm semmone korjaus et itseasiassa sademetsien kaatamine ja tuhoamine ei vaikuta läheskää nii paljo ilmastonmuutoksee ku vois luulla. ensinnäki sademetsät käyttää kaiken tuottamasa hapen lähes kokonaa ite.

mut tosiaaki ilmaston lämpeneminen on osa syy miks talvi suomessa on 'sekasi'.. joskus 60v pääst ei tarvi kyl ennää tätäkä ihmetellä, tuskin on talvea enää suomes ollekaa ^^' ..
        ei kyl johu täysin kasvihuoneilmiöstä.

mut KEEP IT GOIN'! .. koht on suomessaki ikuine kesä! jotai pienii sivuvaikutuksii saattaa ilmetä .. 1/3 mantereest vede peitos mut hei.. suomee kesä! ketkä on mukana?

• Steve

Ottaapa osumia takaraivoon kun joutuu kärvistelemään -keleillä, guin mä tän gaigen kestän. Lisää vaan lämmintä kehiin, pakkaset on eskimoita varten (ja Väyrystä !).

• Moi kaikille. Mä oon täältä etelästä, ja täällä on Kuuma!!! siis meikäläisen mitta puulla. Mun mielestä oli ihanaa kun säät kylmeni jo lokakuussa, sillä olen talven lapsi. Minä rakastan ulkoilmassa luistelua, pulkkamäkeä, ja kaunista lumimaisemaa. Mutta sitten lumi suli ja tuli lämmin. Mä en osaa ajatella joulua ilman lunta, yhden sellaisen olen joutunut sietää ja se oli masentava. En ala mollaa ketään, kuten eräät täälle tekevät, vaan esitän mielipiteeni. Suomessa on neljä vuoden aikaa. Kevät, kesä, syksy ja talvi. Jokaisella on oma aikansa ja ominaispiirteet. Keväällä kukat kukkivat ja puihin tulee silmuja, kesäällä on lämmintä ja aurinko paistaa, syksyllä säät viilenee ja satteet tulevat JA talvella on kylmä, lumista ja pimeätä. Niin se vain on. Jos ei jaksa suomen luontoa, muuta muualle.

Ja Kyllä se on ihme kun lumi suli pois :/ toivotaan vain että lunta tulee, tässä on vielä 22 päivää jouluun. Kaikki lumen ja talven lapset nostaa peukut pystyyn ja vain toivomaan lunta.

Hyvää joulun odotusta ja talven alkua/syksyn jatkua.

T: Jef

• Keskellä kivaa

Aina sama väkisin keksitty puheenaihe.
      Mitä sitä ruikuttelemaan.
      Suomi on pitkä maa.
      Jokaiselle löytyy kyllä sopiva kompromissi.
      Valintaan voi itse vaikuttaa paljon:)

• lumi kuuluu

Jouluun, ja uuteenvuoteen, muuten on aivan sama vaikkei muina päivinä sitä olisikaan. :D

• Tulittan

Siihen on tottunut,kun olimme lapsia, että lumi oli yksi asia mikä kuuluu jouluun.
        Se on se, joka tuo tunnelman.
        Tosi ikävä joulu ilman lunta!
        Kyllä tätä kaamosta on ollut ihan tarpeeksi etelä-suomessa. Joten pannaan lunta tilaukseen,
        ainakin vähän enemmän matkaa pohjoiseen.
        On sitä ennenkin tullut lunta päivä tai pari ennen joulua.

• daadelis

No lämpöaalto johtuu tietysti ilmaston yleisestä lämpenemisestä joka taas johtuu kasvihuoneilmiöstä joka taas johtuu kaikesta ihmisen tuottamasta toiminnasta, pääasiassa saasteet.

Joulu ei oo joulu iliman lunta.

• joulu

jouluun on vielä sen verran paljon aikaa että kyllä se lumi kerkiää tuleen ja meneen vielä monta kertaa...mutta tosi on ettei ilman lunta oikein joulun tuntua ole.

• simsssi

Milloinkahan tänne Joensuun seudulle sataa lumet?Onko Kelläkään tietoo?

• pokka peuta

viikon päästä maanantaina sinne lunta tupsahtaa. n 30 senttiä. Sano mun sanoneen.11.12.2006

• on kiva!!!

Itse asun Itä-Suomessa ja oikein nautin, kun kerrankin saa olla kuin Helsinkiläiset konsanaan :) ei ole lunta joulukuussakaan!! Ei silti, ei tarvitsisi tulla kovin paljon koko talvena, ei olisi niitä inhottavia lumitöitä :(
      Jes, ei se kasvihuoneilmiö niin harmillinen täällä syrjässä niin kauhea olisikaan :)))

• Ridu

Joku täällä kirjoitti että vain yhden päivän eli joulun takia ruinataan lunta maahana..Itse painottaisin ainakin omaa mielipidettäni että mun mielestä lunta saisi olla koko talven,koska talvella kuuluu olla lunta.Toki joulunakin PITÄÄ olla maa valkoisena koska perinteisenä joulu ihmisenä voin sanoa että tunnelma on aattona ja pyhinä ihan hanurista jos ei maa ole valkoisena silloin..Mutta talven pitää olla kyllä talvi ihan kokonaisuudessaan.Tälläiset lämpimät kelit joulukuussa tuntuu ihan hölmöiltä...

• MarioSonic

MUSTA TALVI ON TULLUT KOKO SUOMEEN!!!
      MUHAHAHAHAHHAHAHAHAHAAAAA!!!! (Vitsi.)
      Oikeasti meillä päin paistoi aurinko kirkaalta taivaalta.

• risukko

homma moottorikelkat halpenee ja veneitten hinnat nousee ja mönkkärit myös.

• tiedänmä

ja vielä kauemmin tiedossa ollut ilmaston muutos. Milloinkohan ne viimeisetkin tajuavat, ettei kyseessä ole huomionhakuisten ilmastotutkijoiden julkisuustempaus?

• mullan alta

Kyllä se harmittaa,ollaan Peräphjolassa Kemist vielä pikkasen pohjoiseen. Kasvit on alkaneet jo kasvaa tuolla kukkapenkeissä. Ja nyt pitäis olla jo lumi peitteenä ja apuna. Mitenkähän käy ens kesänä. Hvä että pohjavesiin saatiin vettä näillä vesisateilla, mutta vois se jo tulla lumena tuolta taivaalta. Hyviä joulubaluspäiviä kaikille.

• S.T.

Samaa mieltä! Ikävä olisi joulua viettää jos lumi ei ole maassa. :( Ei hankia - ei kunnon joulua.

• hyvä ei lunta

En kaipaa lunta.Liikeenteessä tulee kuolemia ja onnettomuuksia enemmän. Ihmiset täyttävät tapaturma asemat kipsi hommilla. Mummoilta katkeilee reisiluita ja muisti pätkii aivotärähdyksestä.
      Toivottavasti lumi on pois ja meri ei jäädy niin pääsee saareen varhain keväällä nauttimaan mökkeilystä!

• Vampire~

Itse pidän talvesta joten pidän aika hälyyttävänä ettei joulukuun puolella ole lunta maassa eikä säätiedotuksissa merkkiäkään kylmenemisestä. Aina vain sitä 4-7 plusasteen paikkeilla ja aina vain sataa vettä... ja kun ihmiset laittaaa jouluvaloja ulos niin näyttäähän se todella lohduttomalta kun maa on täysin mustana!
      En ole niitä ihmisiä jotka haluavat että vain jouluna ja uudenvuoden aattona olisi pelkästään lunta vaikka kyllä niinpäivinä saisi ainakin lunta olla... muuten ei minulla ainakaan mitään juhlittavaa ole. Eikä luminen talvi minua todellakaan haittaa vaikka silloin pitäisi nousta aikaisemmin jotta pääsisi kouluun ja vaikka pakkaset ovatkin inhottavia niin ne silti kuuluvat talveen. Olisi suomenkin vuodenajat epämielyttäviä jos vain kesällä on vihreää ja kaunista kun taas muulloin on synkkää ja märkää. Lumi tuo talveen valoa ja tunnelmaa.
      Ja mitä jouluun tulee niin eikös joulu ole myös täällä valonjuhlaa? Mitä valoa siinä on jos lunta ei ole? Joulusta tekee joulun minulle ainakin lumi. Onnekseni en ole vielä joutunut täysin mustaa joulua viettämään (vaikka pariin otteeseen on lumet tulleet sopivasti paria päivää ennen joulua maahan), mutta pari loskaista joulu olen viettänyt eikä se ole myöskään paras tapa viettää joulua.
      Ja tiedän että tämä kaikki johtuu ilmastonmuutoksesta. En usko että tämä on tavallista ilmaston kehitystä vaan tämä on jo jotain muuta. Kyllä sitä oli noin kymmenen vuotta sitten ainakin joulukuussa suunilleen lunta maassa eikä mustaa maata...

• Tyytykää

Surkeilu joulun pilallemenemisestä,jos lunta ei tule,on mielestäni juuri tätä nykyajan "mulle heti kaikki" aatetta.Mielestäni sääolosuhteille ei kannata kiukutella.Kautta maapallon historian ovat ilmasto-olosuhteet muuttuneet ja vaihdelleet. Välillä kylmenee ja välillä lämpenee. Tästähän maan eri kerrostumet eläin-ja kasvijäänteineen kertovat.Joten ottakaa vaan joulu lumettomanakin vastaan.Sitä paitsi on runsaasti alueita,missä jouluna ei koskaan ole lunta.

• vampire~
        Tyytykää kirjoitti:

Surkeilu joulun pilallemenemisestä,jos lunta ei tule,on mielestäni juuri tätä nykyajan "mulle heti kaikki" aatetta.Mielestäni sääolosuhteille ei kannata kiukutella.Kautta maapallon historian ovat ilmasto-olosuhteet muuttuneet ja vaihdelleet. Välillä kylmenee ja välillä lämpenee. Tästähän maan eri kerrostumet eläin-ja kasvijäänteineen kertovat.Joten ottakaa vaan joulu lumettomanakin vastaan.Sitä paitsi on runsaasti alueita,missä jouluna ei koskaan ole lunta.

Empä usko että ilmasto näin nopeasti lämpenee luonostaan. Tuskimpa tästä enää kylmempään suuntaan mennään enää. On sen verran ollut nää joulukuun alut ja oikeastaan koko talvi sellaista että ollaan juuri ja juuri pakkasen puolella.

Sitäpaitsi sanoinhan että en halua pelkästään jouluksi ja uuden vuoden ajaksi lunta vaan koko talveksi. Mielestäni siinä ei ole mitään valittamista kuten ei myös siinäkään jos minusta joulu ei ole joulu kun lunta ei ole maassa.

• sinäkin
        Tyytykää kirjoitti:

Ei kyse ole mullekaikkiheti-asenteesta vaan siitä, että yksinkertaisesti vituttaa kun joka päivä sataa ja on pimeää. Kuuden tunnin päivä josta suurin osa menee harmaassa paskassa masentaa. On se kumma kun lumesta saa valittaa miten on niin kamalan kylmä ja nitkun natkun vali vali, mutta jos kaipaisi vähän valoa maahan niin sehän on kaaamaaaalaaaaa.

Pitänee valmistua nopeasti ja koittaa saada työpaikka Huippuvuorilta. Tai Etelämantereelta.

• Sca

On tässä hassu juttu huomattu ihan usean ihmisen voimin! Meinaan se, että ennen oli talvet valkoisia ja kesä tuli ajallaan. Nyt on pysyvän lumen tulo aina vaan siirtynyt myöhemmäksi ja vastaavasti kesän lämpöaallot alkavat vasta syksyllä.

Joku lastenlaulu aikoinaan sanoi että "heinäkuussa hellesää, elokuuhun kesä jää" ja myös "marraskuu taas jäätää maan, joulukuussa juhlitaan, tammikuu on pakkaskuu.." Vaan eikös ne helteet tule nykyään elo-syyskuussa ja kunnon talvi helmi-maaliskuussa!

Mistähän johtuu että vuodenajat ovat hypänneet pari-kolme kuukautta eteenpäin parissa vuosikymmenessä?

• majuri AF

Kaikki on kommunistien salajuonta. Nyt ne vievät meiltä talvenkin. Käy tässä sitten talvisotaa.

• FÄP

"onko joulu OIKEA joulu ilman lunta?" Tottakai joulu on oikea jos on rakkaat ihmiset ympärillä. Onhan joulu hieno, kun valkea lumipete valaisee aattoiltaa, mutta jos lumeton joulu tarkoittaa sitä että se on pilalla, silloin on joulumieli melko vähästä kiinni.
      Joulu on joulu ilman luntakin.

• Sinitintti

No se on kyllä totta että joulu on joulu vaikka siten ilman lunta. mutta ite henkilö kohtaisesti en pääse kunnon joulutunnelmaan jos ei ole jouluaatona lunta ja paljon. Joulusta tekee joulun lumi,pakkanen ja kaunis kuura puiden oksilla. Ilman näitä joulu ei vaan kertakaikkiaan tunnu oikealta joululta

¤
        / \
        / \
        "
        " Hyvää ja LUMISTA joulun aikaa kaikille

• Emilia_Erikoinen

toivon hartaasti jouluksi, uudeksi vuodeksi ja tammikuulle. Olen joulukuun lapsi ja ei tule synttäreitä, ei joulua ei uutta vuotta ennen lumipeitettä. Toivottavasti tosiaan kahden seuraavan viikon aikana oikeesti tulee lunta tupaan ihan vaikka 15cm.

Jouluun kuuluu lumi, pikkupakkanen, kynttilät, kuusi, muutama paketti, joululaulut ja joulukirkko jouluaamuna. :)

Mukavaa joulunodotusta kaikille.

• lumiukko

Njees, ei pikku lumisade ja pikkupakkane ois pahasta , mutta jos lunta tulee niiku sillo parin päivä ajan et kävellenkää ei pääse 10 minuutissa ku hikiset 50m eteepäi nii miun hermot ei tosissaa kestäs sitä... se ol pelkkää tuskaa :)

• aseas

Liity Zaperan kyselypaneeliin.

Vastaat vain sähköpostiisi tuleviin kyselyihin -> Paneelin jäsenet saavat pisteitä vastatessaan kyselyihin.
      Nämä pisteet voi säästää ja vaihtaa tuotteisiin online kaupassa.

Helppoa ja mukavaa,
      eikä sähköpostisikaan tukkiudu spämmistä.

Liittyä voi helposti täällä:
      http://www.zapera.com/member/?cmd=Join&lang=FI&ID=FI12560

• "Grissy Wolf"

Olen samaa mieltä. Valkea lumi tuo joulun paremmin kuin mikään muu. Kukaan ei sisimmässään edes tahdo lumetonta joulua, vaikka moni kiroaa sitä kun pitää lumityöt tehdä. Noh, nyt ei heidän tarvitse valittaa.

Oikeastaan tiedemiehet spekuloivat asioita. Kukaan ei pysty ennustamaan oikeita asioita tässä maailmassa. On totta, että jompi kumpi tulee, kylmyys tai kuumuus. Tästä on todisteita mm navan siirtymisellä ja tästä on todisteita jo pitkin maapalloa tulevat muutokset eläimistä lähtien. Jos tarkkaan katsoo luontoa ja seuraa sen kulkua, huomaa kaikki ns enteet, joita tulevaisuudessa tulee eteen. Olen tämän huomannut itse, mutta en voi sanoa, että kaikkea minäkään huomaan. Ihminen ei pysty muuttamaan luonnon omaa lakiaan, vaikka kuinka tahtoisi. Olemme jo muutnekin pilanneet kaiken täällä. Gaiyan "keuhkot" ovat melkein lopussa. Tämä on myös osa syy siihen, että lumi alkaa olla "menneen talven lumia". Vai olenko ihan hakoteillä koko asiassa?!?

• pohojosen poika

Ei meinaa pohojosen poika kestää näitä etelän talvia. On niin synkkää että... Melkeen itkettää ko ei oo lunta ja pakkasta, eikä ees luvata sitä. Byääh :(

• Joo-o-o

No ei se ole ihme et ei oo lunta kun on näin lämmin.

• Sinitintti

No kato huomasit että on lämmin LOL MUahahaaaa
        XD XD

• Justin Case*

ikävä hankia?
      hanki elämä..hanki hankaloittaa..haikea haiku hangesta..
      mieluimmin ei lunta tähän tupaan..ei kannata tupata..
      toisaalta ketä kinostaa?
      kinostaako hanki..kai se metsä huutaa jos karhu siellä vastaa..meinaan toi lumikarhu..tai vois se lumiaurakin olla..ehkä kuitenkin katsoisin kurki auraa..arkisin kurkkisin kurkia arka kun olen..aristaa kurkkia niikuin nooa arkkia..ei lumi kiinnosta vaikka kuinka kinostaisi ..puh sanoi puhurista että vihmoo..vihloo kyllä sieraimesta kun joku haikailee hankia..ei sellaista kannata hankkia..se on vain turhaa vaivaa valittaa..vai valitut palatko palais tulessa..eikai tässä auta kun jäitä poltella..jäis muuten joulu viettämättä jos lumiukko ois joulun tähti..onneks se on kuitenkin toi sika..mietippä sitä...tipe tipe tip tap..laita sinäkin vaan hiippalakki päähän ja pakene vuoristoon..siellä on lunta ja ainahan voi laittaa jäitä hattuun jos hatuttaa=)
      toisaalta olenhan toisaalta..vinkkinä vaan että eihän sillä jeesuksellakaan ollu suksia..tai olihan sillä yhtenä talvena..oikeen leveet sukset..meinaan noi persukset..niillä ei mielellään laske mäkiä..kumpareita ehkä,mut ei kylmää kiveä lumihangessa..sen heitti jaakko järveen..järkimies kun oli..itseänikin voisin epäillä jos en paremmin tietäis..mut en minä sitä kiveä voi heittää..ainakaan sitä ensimmäistä..enpä taida enää mumista lumista..ethän sinäkään..musta joulu on kiva kuitenkin=)mustaa se on huumorikin jos oikein hyvää haluaa..musta ainakin..

• putkiaivo

jos joulna ei ole lunta.luultavasti ilma on lämmintä se nääs tule vetenä!!!

• Tuikku1

Lumisade ois kyllä ihanan näköistä, pakkasia en niinkään kaipaa!Pimeät illat on kauniita, kun polttaa kynttilöitä rakastettunsa kanssa ja nai paljon.

• inhottaa lumi

hyvä vain kun ei tulisi lunta koko maahan ei
      myöskään lappiin.mitä sillä tekee .parempi olisi
      pieni pakkanen -3 astetta ja maa musta silloin
      tällöin sais vettä sataa,että pohjavetet pysyis
      normaalina.näiden viikkojen vesisateet loppuun
      aikanaan ei parane narista ja nurista joka asiasta.
      joulu sais olla täysin musta ja joulupukki ja tontut
      sais näin ollen kieltää kuten jossain päin jo on
      kielletty .pian eu apuun ja kielto voimaan.ei missään muodossa joulupukkia ja tonttuja eikä niihin viittavaa mainommassa ym.

• Onnellinen1

Kuulostatpa masentuneelta, mene mielenterveystoimistoon hakemaan apua, sinun kohdallasi sama tuleeko lunta tai ei tarvitset OIKEAN lääkityksen avuksesi.Piristystä kuitenkin ja hyvää Joulua!

• Wooteri

Kyllä sitä ei jouluna palijo pohojavesiä aattele. Eiköhä tuota tälle syksylle ja talavellekki oo sitä vettä jo ihan tarpeeksi lotissu. Tääläki joki virtaa kaupungin läpi niin voimakkaana ettei oo koko kesänä tollasta vesimäärää näkyny. Pääsiäisenä varmaan viimeksi, ku alako jäät lähtee.
        Että eiköhä ois jo lumen aika. Vaan eipä taija tulla. Tiukille mennee tulleeko jouluksi lunta. Veikkaanpa että ei tuu, sillä kyllä nuo säät nyt siltä vaikuttaa. Ja joku vielä kehtaa väittää ettei ilimasto oo lämmenny. Turha sitä on selitellä joka kymmenennen joulun mustaisuudella ja kaiken maaliman tilastoilla. Senhän nyt näkee tyhymempiki omilla silimillään. Ihan sama juttu ku väitetään ettei euro oo nostanu hintoja.

Mutta kukapa niistä euroistakkaa nyt välittää, varsinkaa jouluna. Pohojavesistä nyt puhumattakaan.

• Vähemmän päästöjä

Nonniin! Eihän tuo ole ihme, että lunta ei ole. Oletteko katsoneet ajankohtaisohjelmia, siitä kuinka paljon tuotamme kasvihuonekaasuja. Teollistumisen jälkeen olemme moninkertaistaneet päästöt ja seuraavien vuosikymmenien aikana päästöt taas tuplaantuvat. Syynä tähän on se, että olemme niin hölmöjä! Katsokaapa naapureitanne ja heidän auton käyttöä. Autoa tarvitaan, jopa parin sadan metrin ajoon ja sähköä käytetään uusien plasma, lcd televisioiden katsomiseen ennätysmäärä, puhumattakaan valaistuksesta. Ulkovalot palavat taukoamatta, vaikka siellä ei ole ketään. Missä järki? Jos ihmiset tajuaisivat käyttäytyä järkevästi, ei tarvittaisi esim. lisää ydinvoimaa ja lapsemme saisivat nauttia kunnon lumisesta joulusta ehkä parin vuosikymmenen päästä uudelleen, sillä päästöt pysyvät ilmakehässä pitkän ajan. Jos vielä joku kysyy näin hölmöjä kysymyksiä palstoilla, niin kannattaa kysyä sitä suoraan kioton ilmastosopimuksen ulkopuolelle jääneiden maiden hallituksilta tai patalaiskalta ja piittaamattomalta naapuriltanne, että koska me saamme kunnon joulun. Ja vastaushan on, että emme koskaan, sillä raha, mukavuudenhalu ja talouden tasapaino on tärkeintä. Lapsemme joutuvat elämään "uuden" maailman kanssa, jonka jätämme heille! Meitä ei "pelasta" kuin luonto itse! Häviämme maapallolta luonnon omien vastareaktioiden seuraksena. Lisää tsunameja, tulvia, hirmumyrskyjä, kuivuutta ja nälkää, jonka jälkeen katoamme maapallolta tai ainakin osa maapallon kansasta katoaa, kuten ikäväkyllä Afrikka, jolla ei ole osaa tähän katastrofiin ja toivottavasti Pohjois-Amerikka, joka saastuttaa eniten maapallolla.

• vampire~

Puhut asiaa!

• viikosta...
        vampire~ kirjoitti:

Puhut asiaa!

http://www.ilmatieteenlaitos.fi/etusivu/1165236402.html

P.S Tsunamit eivät jouhdu päästöistä.

Ja välttämättä koko ilmastonmuutos ei ole vain ihmisen aikaansaamaa. Maan keskilämpötila elää koko ajan.
        On ollut "pikku jääkausia" ja on ollut jaksoja aiemminkin, jolloin täällä on ollut erittäin lämmintä.
        Jokin aika sitten oli Helsigin sanomissa artikkeli tiede -sivuilla, jossa kerrottiin Lapista löytyneen merkkejä siitä, että siellä on kasvanut jääkauden jälkeen puita joita nykyään kasvaa vain mm. Kaliforniassa.
        Käsittääkseni monet lämpenemistä tutkivat alkavat kääntyä teorioissaan sen puolelle että elämme nyt lämmintä kautta ja se lämpenee edelleen.
        Toki ilmansaasteilla on osansa, mutta ei niin ratkaiseva kuin olemme ehkä kuvitelleet.

• mamii

ilman lunta ei oo jouluu!

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6594
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4472
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3158
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2997
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1566
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1564
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1505
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1349
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1273
    Aihe